Projekt lille, stort lydende amp-setup

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Sasha »

Well, well, well...

Mens et stykke veludført og svidende sarkasme er en kunstart, som jeg skatter meget højt, er der en ting, som jeg næsten sætter højere endnu - nemlig en tvetydig ytring, som (forhåbentlig) kan illustrere, at sandheden ofte afhænger af synsvinkel, og deraf følgende, at der sjældent er én endelig af slagsen. Hvis vi virkelig skal blive lidt højstemte her i anledning af helligdagen, kunne vi jo hive gode, gamle Niels Bohr op af posen og citere ham for, at "enkelhed er sandhedens modstykke"...

Og Rasmus Skov... Joh-jo, selvfølgelig da. Men han er jo stadig så ung, så ung... :-) Og dengang, han lånte en Engl, var han tilsyneladende endnu yngre... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Odgaard »

Det er altid spændende at følge dine projekter. Men det er godt nok en grim omgang ko-finish :)

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Pickles »

Du er jo nødt til at spille i læderbukser, når du har den med ud. Du har garanteret et par. 8-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Pickles"]Du er jo nødt til at spille i læderbukser, når du har den med ud. Du har garanteret et par. 8-)[/quote]

Hæhæhæ... Jeg havde på et tidspunkt et par, men de blev for klamme af svedige koncerter. :oops:

Der er jo uanede mængder kitsch, når først man starter på den stil her - man kunne fabrikere et par horn til at skrue på siderne af forstærkeren. Mht. logo, så rangerer "Kokassen" højt lige pt. :lol:

Jeg har netop fået monteret portene. Nu skal de lige stå og tørre lidt, inden jeg sætter højtalerne i, og så er der afprøvning!
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af IkkeMig »

Jeg synes bare, den skal hedde "Rawhide"...

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Anonym »

[quote="Turtle"]Jeg synes bare, den skal hedde "Rawhide"...[/quote]

Lav en selv og kald den cow-abunga ... :roll:

TT: Kald den SDM og find ud af, præcist hvor mange ko-nørder, der er i publikum. :D

Og forsangeren kan jo altid annoncere næste helte-solo med ... " ... så er der muuh-ko!"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af IkkeMig »

[quote="SustainerPlayer"]
TT: Kald den SDM og find ud af, præcist hvor mange ko-nørder, der er i publikum. :D [/quote]

Der hvor jeg kommer fra skal man godt nok finde på noget mere avanceret, før det kun er konørderne, der ved det...

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af sørendybdal »

[quote="Turtle"][quote="SustainerPlayer"]
TT: Kald den SDM og find ud af, præcist hvor mange ko-nørder, der er i publikum. :D [/quote]

Der hvor jeg kommer fra skal man godt nok finde på noget mere avanceret, før det kun er konørderne, der ved det...[/quote]

Altså, Google foreslog "security device manager" og "Slovenian Democratic Youth (slovenska demokratska mladina)" inden det KOrrekte svar kom frem ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Anonym »

[quote="Turtle"][quote="SustainerPlayer"]
TT: Kald den SDM og find ud af, præcist hvor mange ko-nørder, der er i publikum. :D [/quote]

Der hvor jeg kommer fra skal man godt nok finde på noget mere avanceret, før det kun er konørderne, der ved det...[/quote]

Jeg synes, du bare beviser min pointe. :)

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Well, well, well...

Og Rasmus Skov... Joh-jo, selvfølgelig da. Men han er jo stadig så ung, og så flot... :-) Og dengang, han lånte en Engl, var han tilsyneladende endnu yngre... :-)[/quote]

Du har så ret. Jeg tror jeg var så ung at min unge alder på daværende tidspunkt slører min oplevelse. Jeg tror dog jeg havde fået mit kørekort! :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"][quote="Sasha"]Well, well, well...

Og Rasmus Skov... Joh-jo, selvfølgelig da. Men han er jo stadig så ung, og så flot... :-) Og dengang, han lånte en Engl, var han tilsyneladende endnu yngre... :-)[/quote]

Du har så ret. Jeg tror jeg var så ung at min unge alder på daværende tidspunkt slører min oplevelse. Jeg tror dog jeg havde fået mit kørekort! :D [/quote]

Du læner dig ualmindeligt kælent op ad en indberetning for citatfusk, unge mand!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

Cow-abunga er også et fremragende forslag! :lol:

Så blev jeg færdig, og her er lidt updates.

Det var et større projekt end som så at få modificeret det gamle Hughes & Kettner kabinet. Det er ret grimt (sådan noget modeljernbanegræs-agtigt overflade), men det er simpelthen bygget som en tank. Jeg skulle fjerne nogle stivere og sætte andre ind, for at få plads til portene, og endte med at stå og hamre løs med en mukkert for at få det til at give slip. Alting på kabinettet er limet, dyvlet, skruet og stiftet sammen. Phew. Det lykkedes til sidst. :-) Her er skåret ud til portene med en hulsav:

Billede

Jeg skar så 75 mm pvc nedløbsrør ud i 75 mm lange stykker (det var det udgangspunkt der var beskrevet i soundcheck tråden), og limede dem fast i hullerne med en monterings og fugelim på sprøjte. De fik lige et hurtigt pust sort spray, for ikke at være helt så skrigende hvide. Det er ikke nogen skønhedsåbenbaring, men dette kabinet er ikke pænt, uanset hvad man gør. Hvis det fungerer fantastisk for mig, bygger jeg et fra bunden. Jeg fik derefter monteret højtalerne:

Billede

Endeligt samlet og klar til afprøvning. De hvide cirkler er mine beamblockers, lavet af cd'er, sat fast med dobbeltklæbende tape på frontstoffet - det er kun fordi der er blitz på, at man ser dem.

Billede

Hvorn lyder'et så?

Jo, det er helt ærligt ret svært at svare på. Jeg har ikke hørt dette kabinet i et par år, da det bare har stået tomt. Jeg kan dog huske at jeg holdt op med at bruge det, fordi der slet ikke var nok punch og bund i, ifht. mit 4x12. Jeg synes umiddelbart at det har fået væsentligt mere bund, men det er ret svært at vurdere, da jeg kun kunne prøve det ved lavere volume, med en ny top, og ikke havde 4x12 kabinettet til at sammenligne med. Jeg glæder mig meget til onsdag, til øveren, hvor jeg skal prøve det ved bandvolumen - men som udgangspunkt tegner det positivt. Jeg føler mig ikke chokeret over forskellen, men det kan meget vel være at det kommer til live ved øver-volumen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Petunia
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Petunia »

Jeg synes din forstærker er smuk!
Og jeg er for øvrigt altid blevet rost for min gode smag. :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Smittefar »

Hæhæ - jeg synes, det er smukt Rasmus - Der skal horn på - Jeg glæder mig til at høre, hvad du finder ud af, når du får eksperimenteret med det i øveren.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

Så er det blevet afprøvet i øveren, med (uartigt) høj volumen, og jeg må desværre indrømme at jeg er vildt skuffet over det portede kabinet. Det lyder lidt hult, og har ikke tilnærmelsesvist samme punch som mit 4x12. Eller jo, det har det, men det er sådan en lidt underlig kunstig basrespons. Og stadig ikke i nær samme grad som mit 4x12 - jeg skulle skrue bassen helt op på toppen, for at nærme mig, og det buldrede egentligt mere end der var punch. Jeg prøvede det både med "koen" og min gamle top, og det var samme resultat. Herudover synes jeg det var for diskant. Om jeg har gjort noget forkert, om kabinettet bare lyder af pis, eller om et 4x12 vinder i sidste ende hver gang, ved jeg ikke, men det var ihvertfald ikke et hit, med dette forsøg.

Til gengæld lyder "Mini-Muh" toppen rigtig godt - overraskende godt, og kan sagtens konkurrere (ihvertfald ved øvelydniveau - som er ret højt for vores vedkommende) med min Blackmore top. Den lyder ikke helt magen til - lidt mere "bid", lidt mindre bund, men en rigtig fed lyd. Jeg spillede hele øveren på den, og det var en fornøjelse. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Sasha »

Det var ærgerligt!

Men jeg tænkte på: Lyder sådan en H&K-kabinet ikke lidt sådan i forvejen? Jeg spillede engang sammen med en fyr, som havde sådan to i et stereo-setup. Og som jeg husker det, passer din beskrivelse af lyden egentlig meget godt på disse kabinetter. De har sådan lidt en karakter af at "slå på bunden af en tom plastikspand med en pind"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Det var ærgerligt!

Men jeg tænkte på: Lyder sådan en H&K-kabinet ikke lidt sådan i forvejen? Jeg spillede engang sammen med en fyr, som havde sådan to i et stereo-setup. Og som jeg husker det, passer din beskrivelse af lyden egentlig meget godt på disse kabinetter. De har sådan lidt en karakter af at "slå på bunden af en tom plastikspand med en pind"...[/quote]

Jeg skal absolut ikke afvise at det er et skodkabinet fra starten - jeg anskaffede det vist engang uden enheder for 200,-, og loddede en G12H og en V30 i, og brugte det i en periode, men holdt op med at bruge det, da jeg fandt ud af hvor fedt mit 4x12 lød med ordentlige enheder. Det der bare undrer mig er - hvorfor hulen skulle det være dårligere end så meget andet? Det er bygget som en tank, af 13 mm krydsfiner af fornuftig kvalitet hele vejen igennem. Jeg forstår det simpelthen ikke. Omvendt har jeg enkelte gange hørt 2x12'ere lyde frygtindgydende - bla. et Mesa 2x12. At det så vejede lige så meget som mit 4x12 er en anden snak.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Sasha »

Tjah, jeg skal ikke kunne sige det. Men det kan også godt være, at jeg var for hurtig på aftrækkeren før. For jeg tror ikke, at der var et ærligt stykke krydsfinér involveret i de kabinetter, jeg talte om.

Har du brugt nogen form for dæmpningsmateriale i det?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Tjah, jeg skal ikke kunne sige det. Men det kan også godt være, at jeg var for hurtig på aftrækkeren før. For jeg tror ikke, at der var et ærligt stykke krydsfinér involveret i de kabinetter, jeg talte om.

Har du brugt nogen form for dæmpningsmateriale i det?[/quote]

Dette er 100% ubestrideligt krydsfinér af 13 mm. Jeg var nemlig ret imponeret, da jeg forventede spånplade, mdf og sammenpressede boksershorts. Jeg har brugt noget hvidt dæmpningsmateriale fra T-Hansen på bagside og sider, som beskrevet i Soundcheck tråden.

Jeg er selv tilbøjelig til at tro at det er kabinettet den er gal med, eftersom mange "lydkyndige", hvis mening jeg har respekt for (selv dig, selvom vores lydidealer vist er et stykke fra hinanden. ;-)), har sagt at det er "the shit" med porte. Omvendt kan jeg bare ikke begribe hvad det er der gør at lige netop dette kabinet lyder af vådt bølgepap. Jeg har ikke megen lyst til at bekoste dyrt krydsfiner og arbejdstid på et nyt, når jeg ikke rigtigt kan se hvad jeg skulle gøre anderledes. Jeg ved godt at træ ikke er ens, meeeen... Når det gælder krydsfiner?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Sasha »

Narh, jeg skal som tidligere nævnt heller ikke hævde at stå med de vise sten lige her...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen