Projekt lille, stort lydende amp-setup

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af munch_30 »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Sasha"]Tjah, jeg skal ikke kunne sige det. Men det kan også godt være, at jeg var for hurtig på aftrækkeren før. For jeg tror ikke, at der var et ærligt stykke krydsfinér involveret i de kabinetter, jeg talte om.

Har du brugt nogen form for dæmpningsmateriale i det?[/quote]

Dette er 100% ubestrideligt krydsfinér af 13 mm. Jeg var nemlig ret imponeret, da jeg forventede spånplade, mdf og sammenpressede boksershorts. Jeg har brugt noget hvidt dæmpningsmateriale fra T-Hansen på bagside og sider, som beskrevet i Soundcheck tråden.

Jeg er selv tilbøjelig til at tro at det er kabinettet den er gal med, eftersom mange "lydkyndige", hvis mening jeg har respekt for (selv dig, selvom vores lydidealer vist er et stykke fra hinanden. ;-)), har sagt at det er "the shit" med porte. Omvendt kan jeg bare ikke begribe hvad det er der gør at lige netop dette kabinet lyder af vådt bølgepap. Jeg har ikke megen lyst til at bekoste dyrt krydsfiner og arbejdstid på et nyt, når jeg ikke rigtigt kan se hvad jeg skulle gøre anderledes. Jeg ved godt at træ ikke er ens, meeeen... Når det gælder krydsfiner?[/quote]

Hej Rasmus. Pokkers at det ikke bare spiller, når nu du har lagt energi i projektet og forventet et fedt kabinet.

Jeg vil endnu en gang nævne de CAA 2x12 og i den forbindelse henvise til, at John Suhr ved flere lejligheder har pointeret, at hans portede kabinetter (CAA 2x12) er decideret konstrueret og udregnet efter V30/Governors. Har set flere indlæg, hvor guitarister har skiftet enheder til f.eks. Scumbacks med rigtigt skidt resultat til følge. I forlængelse heraf to ting. Hvilke enheder der sidder i et portet kabinet spiller en stor rolle. Altså hvad er kabinettet portet efter. Derudover mener jeg ikke, man kan sammenligne 2x12 og 4x12 kabinetter (af samme kvallitet selvf.). I min optik er og bliver et 2x12 en tilnærmet ting. Nothing beats the punch from a 4x12 :D .

Mht. det Mesa du nævner, så antager jeg, at du taler om denne her gamle kæmpe (Thiele portet 1x12 og et åbent 1x12 i samme kabinet) :

Billede

Dette kabinet siger ret fedt, især hvis det står op af/tæt på en bagvæg. Længere fra væggen eller på en "åben" scene mister det punch kva den åbne topdel. Ved du om der var EV12L i bunden på det Mesa du prøvede (den 90 watt black Shadow enheden øverst er ikke super i mine ører). En EV12L enhed er jo nærmest indbegrebet af stor lyd - nogle vil her kalde EV12L kedelig hifi-agtig lyd. Jeg er selv ret vild med den, især fra crunch- over i high gain- området.

Du kan maile på <!-- e --><a href="mailto:munch_30@tiscali.dk">munch_30@tiscali.dk</a><!-- e --> , hvis der evt. er flere detaljer du ønsker.
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af munch_30 »

[quote="GuitaRasmus"]Så er det blevet afprøvet i øveren, med (uartigt) høj volumen, og jeg må desværre indrømme at jeg er vildt skuffet over det portede kabinet. Det lyder lidt hult, og har ikke tilnærmelsesvist samme punch som mit 4x12. Eller jo, det har det, men det er sådan en lidt underlig kunstig basrespons. Og stadig ikke i nær samme grad som mit 4x12 - jeg skulle skrue bassen helt op på toppen, for at nærme mig, og det buldrede egentligt mere end der var punch. Jeg prøvede det både med "koen" og min gamle top, og det var samme resultat. Herudover synes jeg det var for diskant. Om jeg har gjort noget forkert, om kabinettet bare lyder af pis, eller om et 4x12 vinder i sidste ende hver gang, ved jeg ikke, men det var ihvertfald ikke et hit, med dette forsøg.

Til gengæld lyder "Mini-Muh" toppen rigtig godt - overraskende godt, og kan sagtens konkurrere (ihvertfald ved øvelydniveau - som er ret højt for vores vedkommende) med min Blackmore top. Den lyder ikke helt magen til - lidt mere "bid", lidt mindre bund, men en rigtig fed lyd. Jeg spillede hele øveren på den, og det var en fornøjelse. :-)[/quote]

Måske kan jeg se det andetsteds, men jeg spørger alligevel. Hvad er det for et 4x12, som du har og hvilke enheder sidder der i det ?
Kim

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Smittefar »

Hey Rasmus

Har du nogensinde fået testet mit portede 1x12? Du skal være velkommen - dog skal der nok lige arbejdes lidt før logistikken kan gå op, da det pt. står i øveren, som jo er langt væk. :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

Kim; Nej, det mesa kabinet jeg omtaler, er faktisk en tidligere bandkammerats Rectifier 2x12 - det lød virkeligt godt, selvom det bare var to V30'ere - men de er vist også britiske, når de kommer fra Mesakabinetter. Mit eget 4x12 er et Engl Pro, med 2 V30 og 2 G12H30. Det lyder fantastisk.

Smittefar; Nej, det har jeg faktisk ikke - det kunne være vi skulle gøre noget ved det!
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Morten_Lyse »

Træls for dig, at 2x12" "didn't work out." Jeg har også fusket noget rundt med portede kabinetter jo. Dok indtil videre kun 1x12" og har været vældig imponeret. Men sjovt at du nævner dét med diskanten. Det første jeg byggede målte 52x40x30cm med en G12H30, og det fungerede godt. Da jeg nu her efter at have renoveret den der gamle Klemt skulle bruge et kabinet til den med salg for øje, blev førnævte kabinet udstyret med en Eminence Private Jack og jeg byggede et sæt tvillinger til "mig selv."
De måler 58x58x30cm og lyder SLET ikke som det første, mindre kabinet. Med samme G12H30 enhed er der simpelthen meget mere diskant og "presence" i dem. Om det er godt eller skidt må hørerne der ører jo afgøre, for jeg kunne sagtens forestille mig, at de vil dele folk midt over i et love/hate forhold. - Alt det lyder egentlig sært, da jeg med et større kabinet jo netop forventede, at bunden ville "vokse" (omend blive mindre "tight,") Men det er altså diskantgengivelsen man hæfter sig ved som største forskel.
For at bidrage yderligere til forvirringen synes jeg simpelthen at Celestion Gold lyder helt fantastisk i de nye kabinetter, med en meget lækker detaljeret bund og en fremtrædende men ganske rund diskant. Men tænker jeg 3 år tilbage, var jeg ikke synderligt imponeret over den enhed i det lille kabinet. Celestion Gold er dog stadigt ikke noget bassmonster; men med en Les Paul i det "forstørrede" portede kabinet er halspickuppen så ubeskrivelig flot gengivet at det er vanedannende..

Det hjælper ikke dig ret meget, men understreger vist bare, at jeg heller ikke har nogen stor visdom på området, til trods for nu at have bygget 3 portede 1x12'ere.. Jeg kan simpelthen ikke bakke mine indtryk op med solid videnskab.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Morten_Lyse »

"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

Du skulle høre min..!

Mvh;
Morten Lyse. :-)

Jolle
Smoke On The Water
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Jolle »

Har længden af sådan en basport ikke noget at sige? I så fald kunne du jo eksperimenterer med forskellige længder og se om det ville ændrer lyden hen imod det ønskede.
Citat Douglas White fra Jet City Amplification:
"it's not a solid state amp it's just that the tubes have been replaced by a solid state device"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen