Projekt lille, stort lydende amp-setup

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg kunne godt tænke mig et mindre setup end mit 4x12 stack, der ganske vist lyder fantastisk, men er MEGET tungt, og vanskeligt at transportere i min Hyundai størrelse hatteæske; men jeg er ikke specielt interesseret i at gå ret meget på kompromis med lyden. Det er måske utopisk, men efter tråden hvor vi diskuterede portede kabinetter, fik jeg mod og tiltro til at et portet 2x12 og en top kan gøre det for mig.

Jeg drog derfor ud mod mine forældre (hvor min far og jeg har værksted) i dag, for at gå i krig med projektet. Jeg er ikke nået til kabinettet endnu - det bliver projektet i morgen.

I dag var projektet at bygge en ny skal til en top - jeg købte for et stykke tid siden en Engl Thunder combo til 2500,- fordi det simpelthen var for billigt til ikke at slå til. Det viste sig så at den lyder fremragende (sat til et stort kabinet - jeg hader openback comboer), og derfor besluttede jeg at bygge en ny skal til den. Vintage30'eren fra comboen ryger over i 2x12 kabinettet, sammen med en G12H30. Her er lidt billeder fra processen:

Lidt træ - bare limtræshylder (fyrretræ) fra Bauhaus - de er lette og stærke, efter udsavning:

Billede

Efter samling (limning plus undersænkede skruer) og afrunding af kanter. De opmærksomme vil bemærke at toppen af forstærkeren er laminatbeklædt spånplade - der var en der var rendt med målet på toppen, og eftersom jeg ikke havde mere limtræ, blev det til spånplade. Oh well:

Billede

Så skulle den beklædes. Det gjorde jeg med kontaktlim på spray, købt i bauhaus. Jeg havde egentligt købt noget sort kunstlæder (der ligner Tolex meget) i stof2000, men så fandt jeg en stofrest til 30,- og synes det var så åndssvagt at jeg var nødt til at prøve. Det kan godt være jeg bliver hurtigt træt af det, men det skulle prøves. :D

Billede

Der mangler stadig fronten, som jeg laver i morgen. Jeg tænker enten noget læderbeklædt, eller med mere "koskind", og evt et brændemærket logo med "Muh", "Mad Cow" eller noget andet åndssvagt. :D

As always, er kommentarer velkomne. :-) (Også hvis man bare vil sige at det er den grimmeste top nogensinde).
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af AnotherDan »

Awesome, selvom finish ligner crap :)

Jeg har selv overvejet samme til min mesa studio .22 combo... ( <!-- m --><a class="postlink" href="http://anotherdan.com/mesahead/">http:/ ... sahead/</a><!-- m --> hvis andre skal igang til en fra caliber serien, ikke mig der har taget målene, men en gut der fik tubetown til at bygge kabinetet ).

Forresten hvilket træ vælger du til 2x12 kabinetet? (mit projekt er at lave en kopi af bogners 1x12 ported cube).
Bah

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]
Billede

Der mangler stadig fronten, som jeg laver i morgen. Jeg tænker enten noget læderbeklædt, eller med mere "koskind", og evt et brændemærket logo med "Muh", "Mad Cow" eller noget andet åndssvagt. :D
[/quote]

Jeg stemmer for mere koskind, og "Kogalskab!" brændemærket i. Kæft, det kunne være sejt! :D
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GodSpeedDK »

Kan der blive plads til "Creutzfeldt-Jakob Disease"?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

@Dan: Det er bare mit gamle H&K kabinet jeg bygger om indtil videre - hvis det bliver super fedt, bygger jeg et med porte fra bunden.

@Mikkel: Hvorfor vidste jeg bare du ville synes det er fedt? :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af MacG »

Smukt arbejde. Men jeg vile nok være noget forebeholden over for om spånplade kan holde, og så lige i det stykke hvor håndtaget sidder..

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af CobraPizza »

Hvordan ser den ud indeni? Jeg synes nu det er meget nice med lidt koskind hehe.. heller koskindsbeklædte forstærkere end koskindsbeklædte guitarister
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Barf »

Det er den grimmeste top nogensinde!

Synes bare lige, det skulle siges af en anden end dig. :)

Glæder mig til at følge arbejdet med kabinettet.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af IkkeMig »

Personligt synes jeg, at det er den fedeste finish til en top. Jeg glæder mig til at se et helt kabinet med samme stof på :lol:

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

Mac: Jeg tror nu nok det skal holde - alle samlinger forstærket, og håndtaget er monteret med maskineskruebøsninger, skruet ned i træet.

Turtle: Så ER den jo grim! :D Jeg beklæder ikke kabinettet lige foreløbigt - toppen er væsentlig hurtigere at ombetrække, hvis jeg bliver træt af det, så jeg skal lige prøve at "leve lidt med det". :-)

Takker for kommentarerne indtil videre. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af IkkeMig »

[quote="GuitaRasmus"]Turtle: Så ER den jo grim! :D [/quote]

Tværtimod. Hvis både du, jeg og Mikkel kan lide det, så må der være tale om tidløst og universelt smukt design!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Sasha »

Enig med MacG: Man må håbe, at den aldrig bliver våd. For så står du altså en dag med håndtaget i hånden (med sådan lidt vådt spånplade-krymmel hængende på skruerne), mens resten af forstærkeren bliver stående på jorden.

I øvrigt glæder det mig jo så at se, at statistikken endnu en gang viser sig at holde: Men på den anden side, hvis nogen skulle fremsætte påstanden, at "en Engl Screamer lyder fremragende" (og mene det), så måtte det jo næsten være dig, Rasmus... :-) Lidt mere seriøst så er det nu den eneste forstærker, jeg har set, som ikke blot har de dér små printmonterede pispotmetre, men også ligefrem en printmonteret udgangstransformator...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Rasmus »

Det er sku' godt håndværk Rask. Jeg synes det der plys er det grimmeste i verden, og det ligner en rekvisit fra Decco Band på Langelandsfestival.

@Sasha, ikke for at blande mig i din og Rask's manfight om god guitarlyd, så havde jeg for nogle år siden sådan en Thunder Combo til låns og jeg synes faktisk den lød ganske glimrende.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Sasha »

Jamen, jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige noget om, hvordan den pågældende forstærker lyder. Jeg kan kun konstatere, at jeg nåede til en lidt anden konklusion omkring en anden Screamer-combo, jeg havde besøg af for et par år siden. Men smag og behag... :-)

Og så må jeg jo lige understrege, at der selvfølgelig er tale om en "gentleman-fight"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Pluto »

Det ser sku fint ud.Er stoffet sådan rigtig stof eller ko imiteret nappa(eller hvad det hedder)?Det er svært at se på billedet
Sorte strater lyder bare bedst..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Telemaster »

Hold. Kæft. Hvor. Er. Den. Motherfucking. Grim. :-D
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Morten M »

Velkommen i gider-ikke-slæbe-på-tunge-ting klubben :)
Foretrækker selv ting, man kan bære selv (uden hjælp).
Cowhide ideen er sjov. Og du risikere sansynligvis ikke at få den stjålet pga mønstret :D
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Jamen, jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige noget om, hvordan den pågældende forstærker lyder. Jeg kan kun konstatere, at jeg nåede til en lidt anden konklusion omkring en anden Screamer-combo, jeg havde besøg af for et par år siden. Men smag og behag... :-)

Og så må jeg jo lige understrege, at der selvfølgelig er tale om en "gentleman-fight"... :-)[/quote]

Nu ved jeg ikke hvorfor du bliver ved med at insistere på at det er en Screamer, nu hvor både jeg og Skov har nævnt at det er en Thunder, men så prøver vi lige igen; Det er en Thunder. ;)
Den lyder faktisk udemærket - jeg bryder mig heller ikke selv om Screameren, som jeg havde i en kort periode for nogle år tilbage.

Tak for de pæne (og ikke så pæne! Telemaster! ;-) ) kommentarer. Jeg har fået gjort toppen færdig (logoet mangler dog stadig - jeg skal lige beslutte mig), og den står nu og græsser på plænen foran værkstedet:

Billede
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]
Nu ved jeg ikke hvorfor du bliver ved med at insistere på at det er en Screamer, nu hvor både jeg og Skov har nævnt at det er en Thunder, men så prøver vi lige igen; Det er en Thunder. ;)
[/quote]

Beklager! Du har ret: Det er mig, der ikke har læst ordentligt indenad! Mine betragtninger gik udelukkende på en Screamer. Jeg har ingen personlig erfaring med Engl Thunder. Men når du siger, at den lyder godt, så "passer det jo garanteret"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Projekt lille, stort lydende amp-setup

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]
...Men når du siger, at den lyder godt, så "passer det jo garanteret"... :-)[/quote]

... Sagde han med sarkasme så tyk, at man kunne skære i den. ;-) Hjælper det ikke bare en lille smule at Skov også synes den lyder okay? ;-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen