DIY Ampeg B-15

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

DIY Ampeg B-15

Indlæg af Abaddon »

Jeg tænkte at jeg lige ville flashe det seneste projekt da det nu er ved at være færdigt. Jeg fandt for et stykke tid siden en meget gammel rørforstærker på den blå avis, en dansk bygget Danavox 20W mono forstærker med indgang til grammofon, mikrofon og radio, formentlig bygget ca 1950. Samtidig havde min far i et stykke tid punket mig for at bygge en basforstærker til ham, han har altid drømt om at eje en gammel Ampeg B-15 fliptop men de er svære at finde i Danmark og slet ikke til en overkommelig pris. Vi besluttede derfor at Danavox'en kunne være et godt udgangspunkt for at lave en selv. Den var bestykket med ikke mindre end tre ensretter rør, to forforstærker rør og fire udgangsrør samt en kæmpe udgangstrafo og ingen nettrafo, dvs 220V direkte ind uden adskillelse, en decideret livsfarlig konstruktion som man heldigvis ikke bruger mere. Vi turde ikke engang forsøge at sætte strøm på den så den blev skrællet og chassiset skuret og vasket.

Billede

Billede

Udgangstrafo og drosselspole blev renset for rust og fik en gang Hammerite maling, der blev monteret en ny Hammond nettrafo, lavet turret board, loddet osv. Nu ser den sådan ud:

Billede

Den meget store keramiske modstand man kan skimte ca midt i med den grønne ledning var før formodstand til "tændt" lampen, nu er den kathode modstand for de to 6L6GC udgangsrør. Man kan variere den ved at flytte det øverste spændebånd op og ned, så det er faktisk trinløst variabel kathode bias, det ser man ikke så tit :-)

Billede

Den originale B-15 har to kanaler, men vi nøjedes med en som så har et Hi og Low input. Hele layoutet incl turret board er eget værk.

Billede

Tone stack loddet direkte på potmetrene:

Billede

Den er pt bestykket med Mullard ECC35, deres version af 6SL7, i preamp og fasesplitter, PhilipsECG 6L6GC i udgangen og (så vidt jeg husker) et RCA 5U4GA ensretterrør. Den lyder helt forrygende, instant Motown. Ikke voldsomt højt, men med masser af dybde, dynamik og detaljer, perfekt til øvebrug og indspilning. Tilbage står at lave ny front- og bagplade og så ellers tilbage i dens meget syrede, 50'er futuristiske kasse.

Billede

Det har været hylesjovt at lave, jeg håber det også var sjovt at kigge på :-)

/Andreas

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af AnotherDan »

Uden at kunne vurdere håndværket ser det cool ud - men det tæller altså ikke uden lyd ;)
Bah

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Jake »

Fedt! Godt arbejde, og lækre billeder :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Sasha »

De dér 2,7K modstande ved udgangsrørene - er det skærmgittermodstandene? Det slår mig som en temmelig høj værdi. I givet fald, hvorfor så høj en værdi? Det kunne sagtens have en finger med i spillet omkring "ikke voldsomt højt"...

Og med et 5U4 er 47 uF måske også lige lidt til den friske side at hægte direkte efter.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Abaddon »

Sasha, jeg må tilstå at jeg har gået rimelig direkte fra de diagrammer jeg har kunnet finde hvad angår disse værdier. Mht de 2.7K skærmgittermodstande så er det vel fordi de sidder umiddelbart efter drosselspolen uden andre "dropper" modstande mellem dem og ensretter røret. Skærmgitrene ligger kun 6-7 volt under anoden så det er vel som det skal være?
De 47uF ved jeg godt er mere end spec siger for et 5U4 men igen, det er det ampeg selv spec'er og man siger vel også at NOS ensretter rør tit kan klare en del mere end deres specs tilsiger. Skulle det futte af har jeg et NOS 5AR4/GZ34 der kan komme i istedet, det skulle i hvert fald være mand for opgaven.

Noget andet som jeg dog selv har studset over er NFB modstanden som kun er på 3,3K, det synes jeg selv lyder lavt og kunne vel også koste en del headroom?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Sasha »

Hvad er det for et diagram, du lægger til grund? En hurtig "rundstøvning" afslørede ikke umiddelbart ét med 2,7K-skærmgittermodstande, synes jeg. Og det nytter jo ikke meget blot at se på DC-forholdene i tomgang. Det er væsentligt mere interessant, hvad der sker under udstyring som følge af impedansforholdene her...

De 3,3K i modkoblingen siger jo i sig selv ikke ret meget. Det afhænger jo helt af, hvordan signalet bliver "sluset ind" i kredsløbet igen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Abaddon »

Jeg har primært taget udgangspunkt i diagrammet på side 10 af manualen her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ampeg.com/pdf/Heritage_B-15_ ... _OM.PDF</a><!-- m -->

Bla fordi det er den eneste version med en drosselspole i strømforsyningen, sådan en havde vi jo. Jeg har dog krydstjekket imod nogle af de andre versioner der kan findes på nettet, her t.eks.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://unofficialampeg.com/schematics/b ... -nc.gif</a><!-- m -->

og her kan man t.eks. se 10K i tilbagekoblingen som ellers er lavet identisk, udover at den bliver taget fra 16 hhv 4 ohms udtag et på de to diagrammer. Der er i øvrigt også et par ret graverende fejl i det første diagram som jeg linker til, men dem fangede jeg heldigvis...

Det er interessant hvad du nævner omkring DC måling af skærmgitrene i tomgang, hvad vil du anbefale af metode til at finde den optimale værdi?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Sasha »

Altså, det første, jeg ville gøre, var at måle hvor meget/lidt uforvrænget udgangseffekt, kræet er i stand til at levere...

I forhold til, at den anden version, du linker til, har en fælles skærmgittermodstand på 1,5K, er to separate 2,7K vel ikke "too far off". Men det kan undre, at man anvender en så høj værdi her - ikke mindst, da det lader til, at de fleste "originale" versioner af B15 slet ikke havde nogen skærmgittermodstand (hvilket dog er tilrådeligt at have). Men jo større skærmgittermodstand, jo lavere udgangseffekt. Og værdien af denne påvirker i høj grad også lyden - det er det gamle impedansspøgelse, som rører på sig igen...

Så det er svært at sige, hvad der er "den optimale" værdi, da dette jo også afhænger af lydideal. Havde det været hifi, havde det jo drejet sig om at tilvejebringe den højst mulige udgangseffekt med lavest mulig forvrængning over det bredest mulige frekvensområde uden samtidig at overbelaste rørene. Men det er jo ikke sikkert, at det nødvendigvis er det fede her. Jeg synes dog som sagt, at 2,7K er temmeligt meget til den forsigtige side. Jeg ville nok prøve, hvad den "klassiske" værdi for 6L6, 470 ohm kunne gøre - evt. 1K

Og der ER stor forskel på mængden af modkobling i de to versioner. 3,3K fra 4 ohms udtaget giver langt mere modkobling end 10K fra 16 ohms udtaget, og vil dermed bidrage til, at forstærkeren "knækker" senere (samt påvirke lyden og ikke mindst "fornemmelsen" af forstærkeren). Men igen: Det er ikke Hifi, vi taler om her. Så det er svært at sidde og kloge sig på, hvad der er det "rigtige" for dig. Prøv dig frem... Det er ofte det bedste i forbindelse med en instrumentforstærker, hvor det vel næppe giver meget mening at prøve at ramme den kombination, som giver mindst forvrængning over det bredeste frekvensområde. Dét er ihvertfald sjældent det, der lyder bedst til instrumentbrug...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Jake »

Hvad er din primærspænding? Det synes jeg ikke at kunne læse ud fra din beskrivelse her.

En 4,7K modstand vil cirka give dig samme mængde negativ feedback fra 4 ohm udtaget, som en 10K på 16 ohm.

Derudover ville jeg også kigge på ensretterrørets effekt på lyden, 5U4 vs. 5AR4. Er du nervøs for de 47uF filtre du har på, så mål modstanden af din højspændingsvikling (sluk lige forstærkeren, ikk'? ;-) og hvis den er 150-160 ohm, så sæt 2x20 ohm 10W modstande mellem ensretterrøret og højspændingsviklingen. Det giver et lidt større spændingsfald, men det beskytter i hvertfald røret. Dog ville jeg ikke være så nervøs igen, nu hvor du har droppet standby-knappen.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Sasha »

For tilstedeværelsen af en standby-knap kan jo gøre enhver nervøs...

Personligt ville jeg dog være mere nervøs ved tanken om ikke at overholde de specificerede data for et givent rør.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Jake »

Mine erfaringer siger mig, at man ofte kan slippe væk med at overskride et datablads anbefalede værdier, så længe det kun er én ad gangen. Dvs. ENTEN spænding eller strømstyrke (eller i dette tilfælding kan vi kalde det belastning) uden problemer, så længe man bruger rør af ordentlig kvalitet.*

Et rørs datablad er jo meget forskelligt fra de halvlederkomponenter vi kender i dag, i det fabrikationen er anderledes, og de mere skal ses som et sæt "anbefalede værdier" end et sæt "gør det her og så eksploderer dit grej". Jeg ville dog personligt ikke udsætte fine, gamle rør for en sådanne behandling. Men i dette tilfælde tror jeg ikke at forskellen mellem de anbefalde 40uF og de nuværende 47uF vil være en rørdræber.

Mvh Jake

*EDIT: Det er ikke noget jeg selv designer efter, men det er hvad jeg har set i det grej jeg har rodet i.
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Sasha »

Jah...

Så er der jo lige det dér med, at elektrolytkondensatorer vel oftest har en tolerance på -20/+50%... Men min erfaring siger mig så, at somme tider kan man slippe afsted med at overskride et rørs opgivne data. Andre gange kan man ikke engang slippe afsted med at gå til grænsen. Det finder man som regel først ud af, når lortet brænder af for næsen af én...

Men det er ikke mine penge. Så for min skyld må folk gøre, som de lyster.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Jake »

Enig. De fleste F+T jeg har haft fat i, har dog mål ret fornuftigt inde for ~5-10% af den opgivne værdi.

Nej, det er rigtig nok :-) Støder man på et sådan rør kan man jo pænt vælge at gå uden om dette eller distributøren hvor man har købt det.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Abaddon »

Nå, så har jeg haft tid til at rode lidt. Jeg har startet med at måle forstærkerens udgangseffekt lige før udgangsrørene begynder at klippe og den måler jeg med 5U4GB ensretterrøret til 22W i 8 ohm. B+ var på 420V uden input og faldt til 402 ved de 22W. Så satte jeg mit Miniwatt GZ34 i, og så målte jeg 28W udgangseffekt med en B+ på 448V som var faldet fra 551V uden input. Det antyder jo at 5U4GB røret var lidt på overarbejde :-) Den lyder også klart bedre med GZ34, så det bliver siddende i. Jeg mener at Ampeg specificerer B-15 med kathode bias'et 6L6GC til 25W så det tyder jo på at alt er som det skal være i udgangstrinnet.

Så har jeg eksperimenteret lidt med feedback, og er endt med at 6,6K fra 16 ohm udtaget er det bedste kompromis mellem headroom og "knæk". Alt i alt er forstærkeren nu nok så færdig som jeg kan gøre den. Jeg sender den over til min far, så må han lytte på den og vurdere om han er tilfreds. Tak for alle de konstruktive input, det er guld værd for en rookie som undertegnede.

/Andreas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Sasha »

Du kan ikke af det ovenstående konkludere, at 5U4-røret har været "på overarbejde". Men en 5U4 har en højere udgangsimpedans end et GZ34. Så det er helt efter bogen, at sidstnævnte giver højere spænding, hvilket så igen giver højere udgangseffekt og en "renere" forstærker - ikke mindst p.g.a. den højere spænding på forforstærkeren. Men det er godt, at du er tilfreds. Og ja, ud fra tallene ser det OK ud - after all, så ER 20-28 watt ikke alverden til bas.

Til sidst kan jeg ikke dy mig for lige at linke til et foto af indmaden i originalen, som så evt. kan tjene som inspiration for fremtidige projekter:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ampeg.com/products/heritage/ ... /heritage/ ... Wiring.jpg</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]....

Til sidst kan jeg ikke dy mig for lige at linke til et foto af indmaden i originalen, som så evt. kan tjene som inspiration for fremtidige projekter:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ampeg.com/products/heritage/ ... /heritage/ ... Wiring.jpg</a><!-- m -->[/quote]

Det er så ikke originalen på billeder, men "Heritage"-versionen, som er bygget af George Metropoulos/Metroamp i Flint/Michigan for Ampeg.
Den er nok noget pænere lavet end originalen var..

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Abaddon »

[quote="MacG"][quote="Sasha"]....

Til sidst kan jeg ikke dy mig for lige at linke til et foto af indmaden i originalen, som så evt. kan tjene som inspiration for fremtidige projekter:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ampeg.com/products/heritage/ ... /heritage/ ... Wiring.jpg</a><!-- m -->[/quote]

Det er så ikke originalen på billeder, men "Heritage"-versionen, som er bygget af George Metropoulos/Metroamp i Flint/Michigan for Ampeg.
Den er nok noget pænere lavet end originalen var..[/quote]


Helt rigtigt, men det er også diagrammet til Heritage versionen jeg har bygget ud fra, så det kan godt siges at være "originalen". Jeg har faktisk stirret på lige præcis det billede mindst en 3-4 timer straight for at aflure div tricks og detaljer...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Sasha »

Prøvede du i øvrigt at sætte mindre skærmgittermodstande i den?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"][quote="Sasha"]....

Til sidst kan jeg ikke dy mig for lige at linke til et foto af indmaden i originalen, som så evt. kan tjene som inspiration for fremtidige projekter:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ampeg.com/products/heritage/ ... /heritage/ ... Wiring.jpg</a><!-- m -->[/quote]

Det er så ikke originalen på billeder, men "Heritage"-versionen, som er bygget af George Metropoulos/Metroamp i Flint/Michigan for Ampeg.
Den er nok noget pænere lavet end originalen var..[/quote]

Well, originalen har - hvis jeg ellers kender Ampeg ret - garanteret været opbygget på printplade. Om det er så er pænere eller grimmere, kunne man sikkert diskutere i langdrag. Man kunne måske med en ret stille spørgsmålstegn ved, hvorfor Ampeg så vælger at deres "Ophav" pludselig skulle være håndloddet? Men sådan er der jo så meget... Det var såmænd blot ment som et eksempel på veludført, håndloddet opbygning af en forstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY Ampeg B-15

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="MacG"][quote="Sasha"]....

Til sidst kan jeg ikke dy mig for lige at linke til et foto af indmaden i originalen, som så evt. kan tjene som inspiration for fremtidige projekter:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ampeg.com/products/heritage/ ... /heritage/ ... Wiring.jpg</a><!-- m -->[/quote]

Det er så ikke originalen på billeder, men "Heritage"-versionen, som er bygget af George Metropoulos/Metroamp i Flint/Michigan for Ampeg.
Den er nok noget pænere lavet end originalen var..[/quote]

Well, originalen har - hvis jeg ellers kender Ampeg ret - garanteret været opbygget på printplade. Om det er så er pænere eller grimmere, kunne man sikkert diskutere i langdrag. Man kunne måske med en ret stille spørgsmålstegn ved, hvorfor Ampeg så vælger at deres "Ophav" pludselig skulle være håndloddet? Men sådan er der jo så meget... Det var såmænd blot ment som et eksempel på veludført, håndloddet opbygning af en forstærker.[/quote]

Originalen var en blandingskonstruktion:

Billede

Ikke altid lige heldigt som billedet viser..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen