Stereokabel til effekt loop?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af KrænDyt »

Halløj.

Lige pt har jeg to jack kabler samlet i en lang kabelsok, som er lidt bøvlet at rulle sammen. Derudover er den ret lang i tilfælde af at man skulle komme på en kæmpescene engang.

Jeg fik tanken, at man måske kunne bruge et xlr-kabel og så et par fordelere til to jacks i hver ende. Så kunne man bruge et kort xlr-kabel til alm scener, og så ellers bare skifte det ud hvis man kom på en stor scene. Og så ville jeg da lige høre her på grejnørdernes højborg, om nogen havde prøvet dette, eller noget lignede.

Et umiddelbart minus jeg kan se er, at der selvfølgelig er flere mekaniske forbindelser der kan gå i stykker. Men det værste der kan ske er vel, at jeg skifter det ud med to alm jack kabler, såfremt der skulle opstå en løs forbindelse. Man kunne selvfølgelig også bare lodde to stik i hver ende af et balanceret kabel og leve med længden, men slippe for den uhåndterlige kabelsok.

Lad høre!
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af Sasha »

Var det ikke nemmere blot at have to jackkabler sat sammen med et strips?

Det andet er selvoelgelig muligt. Men jeg synes, at det lyder mere indviklet, end det behoever at vaere...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"]Var det ikke nemmere blot at have to jackkabler sat sammen med et strips?

Det andet er selvoelgelig muligt. Men jeg synes, at det lyder mere indviklet, end det behoever at vaere...[/quote]
+1
Jeg har tidligere bare stripset (strippet?) to almindelige jack-kabler sammen (faktisk 4 inkl. guitarsignal og kanal-switch). Det er sgu det nemmeste og man er sikker på at alle signaler er indbyrdes skærmet, og det er nemt at skifte ud hvis et kabel fejler, i modsætning til en smart unik kabelløsning.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af JesperB »

Måske din kabel pisk kunne laves bedre? Hvilket materiale bruger du om dine kabler?

Jeg bruger sådan noget 3M nylon braiding (kan købes hos <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.rs-components.dk/">http://ww ... nts.dk/</a><!-- m -->) og kraftigt krympeflex i hver ende.. Sørg også for at vikle kabler et par gange om sig selv, inden du krympeflexer det (så er de nemmere at pakke sammen)..

Det med at stripse dem sammen er ikke en god idé.. Jeg har skåret mine fingre på andre's stripsede kabler flere gange (når man pakker hurtigt efter et job)..
- Jesper Barrit

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af KrænDyt »

Jeg havde netop to kabler stripset sammen inden min nuværende løsning. Præcis som du Jesper, fik jeg også altid revet hul på pølserne, når det skulle rulles sammen. Har vi mon lidt tøsefimsede fingre??

Jeg kan ikke lige finde den kabelstrømpe du snakker om, men det kunne godt lyde som sådan noget jeg har nu. Jeg synes bare det bliver et stift og ret uhandy kabel, når det skal bøvles ned i kufferten efter job.

Sasha, jeg tror ikke det bliver specielt mere indviklet, når først lige kablet er lavet. Bekymringen er selvfølgelig om det kan laves så solidt, at man tør stole på det fungerer hver gang. Så hvis der er nogen der har en løsning, så sig frem. Ellers kan det da være jeg skal være pionér på området :)
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af Jens H »

Nu ved jeg ikke, men et XLR kabel løber de to ledere ikke inde i samme skærm? Kunne forestille mig at der kunne blive noget støjpåvirkning mellem send og return, dog uden at det er noget jeg ved.
Hvad med at du i stedet for strips der river pølser på dig, satte krympeflex på i passende afstande og længder?
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af JesperB »

Kræn: Det er sandsynligvis det samme materiale.. Sådan nogle flettet nylon tråde..

Hvis du strammer pisken for meget, bliver det stift, ja, og svært at rulle sammen.. Det gælder om lige at have noget slack på det og dreje kablerne om sig selv.. Du skal nok lige eksperimentere med det..
- Jesper Barrit

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af efrandsen »

Eller sætte lidt gaffertape om de steder du har stripset? Så undgår du i hvert fald de skarpe ender..


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af KrænDyt »

[quote="Jens H"]Nu ved jeg ikke, men et XLR kabel løber de to ledere ikke inde i samme skærm? Kunne forestille mig at der kunne blive noget støjpåvirkning mellem send og return, dog uden at det er noget jeg ved.
Hvad med at du i stedet for strips der river pølser på dig, satte krympeflex på i passende afstande og længder?[/quote]

Det var selvfølgelig også en mulighed.
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af KrænDyt »

[quote="JesperB"]Kræn: Det er sandsynligvis det samme materiale.. Sådan nogle flettet nylon tråde..

Hvis du strammer pisken for meget, bliver det stift, ja, og svært at rulle sammen.. Det gælder om lige at have noget slack på det og dreje kablerne om sig selv.. Du skal nok lige eksperimentere med det..[/quote]

Jeg havde et pokkers til mas med bare at få kablerne igennem i sin tid. Måske fik jeg en kabelstrømpe der lige var et nummer for lille. Og ja, det kan godt være de skulle have været snoet om hinanden nogen gange. Det ville nok have gjort det lettere at rulle sammen.
"I've got blisters on my fingers...!"

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af nerøs »

vis man skær sig på de afklippede strips. så er det fordi man ikke har klippe/ skæret dem rigtig.... og vis man ikke kan det skal man bare lade være med at klippe enderne af så er der heller ikke noget problem...

men ja der er ikke noget mere iriterne en når man skær sig på stips

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af Smittefar »

@Kræn: Er det en stofstrømpe, du har eller en af de der plastiksnakes? Jeg har godt nok lidt svært ved at forstå dine problemer, hvis der er tale om en stofstrømpe - de burde da være relativt nemme at pakke sammen. Det er sådan noget som det her, jeg tænker på <!-- m --><a class="postlink" href="https://elextra.dk/main.aspx?page=artic ... =H30718</a><!-- m -->
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af KrænDyt »

[quote="Smittefar"]@Kræn: Er det en stofstrømpe, du har eller en af de der plastiksnakes? Jeg har godt nok lidt svært ved at forstå dine problemer, hvis der er tale om en stofstrømpe - de burde da være relativt nemme at pakke sammen. Det er sådan noget som det her, jeg tænker på <!-- m --><a class="postlink" href="https://elextra.dk/main.aspx?page=artic ... =H30718</a><!-- m -->[/quote]

Sådan rigtig stof er det ikke - nærmere sådan noget nylon materiale. Men ja, flettet på samme måde som det der.

Problem og problem. Man forsøger vel altid at gøre tingene lidt lettere end de er, hvilket jo helst ikke skulle gå alt for meget ud over kvaliteten. Problemet er sådan set ikke større end, at kablet er lidt stift og bøvlet at proppe i kufferten. Samtidig er det lidt langt, så det passer til de store scener - men på de små (hvor vi spiller oftest), kan det godt være lidt i vejen. Så jeg tænkte jo bare det kunne være smart, at man måske kunne have ét almindeligt kabel med samme funktion som de to jeg har i kabelstrømpen. Men som sagt, det kunne jo være jeg bare skulle gå i gang med at eksperimentere.
"I've got blisters on my fingers...!"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af MacG »

[quote="KrænDyt"][quote="Smittefar"]@Kræn: Er det en stofstrømpe, du har eller en af de der plastiksnakes? Jeg har godt nok lidt svært ved at forstå dine problemer, hvis der er tale om en stofstrømpe - de burde da være relativt nemme at pakke sammen. Det er sådan noget som det her, jeg tænker på <!-- m --><a class="postlink" href="https://elextra.dk/main.aspx?page=artic ... =H30718</a><!-- m -->[/quote]

Sådan rigtig stof er det ikke - nærmere sådan noget nylon materiale. Men ja, flettet på samme måde som det der.

Problem og problem. Man forsøger vel altid at gøre tingene lidt lettere end de er, hvilket jo helst ikke skulle gå alt for meget ud over kvaliteten. Problemet er sådan set ikke større end, at kablet er lidt stift og bøvlet at proppe i kufferten. Samtidig er det lidt langt, så det passer til de store scener - men på de små (hvor vi spiller oftest), kan det godt være lidt i vejen. Så jeg tænkte jo bare det kunne være smart, at man måske kunne have ét almindeligt kabel med samme funktion som de to jeg har i kabelstrømpen. Men som sagt, det kunne jo være jeg bare skulle gå i gang med at eksperimentere.[/quote]

Jeg har tænkt på det samme: Et mikrofonkabel må kunne bruges til send og return. Måske en box bag i forstærkeren og på boardet så man undgår sære splittere, der kan gå i stykker og blive væk, og et kabel i standardformat som man altid kan finde en længere eller kortere version af. Det lyder fornuftigt. Lad høre om dine erfaringer hvis du gør det.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af Jake »

Jeg har brugt et XLR-kabel, som "send-return" med et interface på mit board. Det har, med gode buffere, virket rigtig godt, og det var idéen om at bruge et kabel som ligger på alle spillesteder der virkede praktisk for mit gamle setup, så jeg aldrig stod i en situation hvor et evt. "specialkabel" ikke var til at erstatte hvis det gik i stykker.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af MacG »

[quote="Jake"]Jeg har brugt et XLR-kabel, som "send-return" med et interface på mit board. Det har, med gode buffere, virket rigtig godt, og det var idéen om at bruge et kabel som ligger på alle spillesteder der virkede praktisk for mit gamle setup, så jeg aldrig stod i en situation hvor et evt. "specialkabel" ikke var til at erstatte hvis det gik i stykker.

Mvh Jake[/quote]

Men hvorfor er der så ikke flere der gør det ? Er der nogen problemer med skærming, crosstalk eller andet ? Det virker som en indlysende ide at bruge et standardkabel man kan få overalt til opgaven frem for metervis af guitarkabel i en sok. Hvorfor gik du væk fra det ?

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Stereokabel til effekt loop?

Indlæg af KrænDyt »

Så har jeg "leget" lidt. Havde en rolig aften på jobbet i går (er jo falckmand), så der var god tid til at sidde og nørkle lidt med det.

Jeg havde selvfølgelig gået og tænkt lidt over, hvordan det skulle gøres i praksis og bestemte mig hurtigt for, at det selvfølgelig skulle være 100% reversibelt. Hvis det lige pludselig ikke fungerer en dag, er det bare at smide to jack kabler i. Jeg havde to alukasser liggende, som egentlig var bestemt til andre projekter, men nu blev det altså det her. Dertil måtte jeg lige forbi den lokale musikhandler og hente to xlr-stik til fastmontering. Han- og hunstik, så man ikke er afhængig af et eller andet specialkabel. Kabler og jack stik havde jeg liggende hjemme.

Hver kasse har så et xlr-stik monteret i siden og to huller til send/return i enden. Disse to har blot fået en gummigennemfører uden trækaflastning, hvor jackkablerne går igennem. De har så fået hver deres "pind" på xlr-stikket og deler skærmen på den tredie pind. Jeg fik lavet lodningerne ret godt, så var egentlig ikke bekymret for træk i kablerne. Alligevel samlede jeg kablerne med strips inden i kasserne og lige udenfor. Kasserne blev fastmonterede, så nu var jeg slet ikke bekymret.

Jackkablerne blev kortet af i tilpas længde til hhv forstærkeren og boardet. Jeg monterede den ene kasse på indersiden af min forstærker med velcro, så det var nemt lige at sætte et xlr-kabel til. Jackkablerne blev afpasset så de passede lige op til effektloopet. Ligeledes med boardet. Monteret med velcro og med jackkabler lange nok til, at nå til de ting jeg skulle have i loopet (hvilket lige pt kun er en booster og en delay) og lange nok til, hvis jeg skulle finde på at smide nogen flere ting på.

Hvordan virker det så? Med et ord. Godt. Det var nemt og hurtigt at sætte op og det virkede første gang. Dog anede jeg en smule signaltab i forhold til når der ingenting var i loopet. Jeg tænker det dels kan skyldes det 9 meter xlr-kabel jeg testede med, dels er der nok bare lidt signaltab når man smider noget i sådan et effektloop. Jeg fik ikke testet hvordan det lød i forhold til det gamle kabel, men så vidt jeg husker er der også lidt tab der. Det var dog ikke så meget, at det på nogen måde generede mig. Støj - ingen hørbar forskel, om der var noget i loopet eller ej.

Nu glæder jeg mig bare til, at komme ud og prøve det på et job, så jeg kan finde ud af om mine anstrengelser har været det hele værd. Lige et par billeder:

Billede

Billede

Billede
"I've got blisters on my fingers...!"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen