Trussrod?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Trussrod?

Indlæg af mos »

Er ved at få lavet en strathals og har muligheden for at vælge mellem en god gammeldags enkeltvirkende trussrod og så en lidt mere moderne dobbeltvirkende, umiddlebart virker det jo tiltalende at man har mulighed for at justerer halsen i begge retninger, men men jeg syntes at jeg har læst et eller andet sted at en dobbeltvirkende trussrod tilføre mere vægt til halsen samt ændre tonen positivt? negativ? nogen der har erfaringer på området??
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trussrod?

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har en Warmoth hals liggende, med dobbelt action trussrod, og jeg er ikke fan, må jeg indrømme. Den virker ganske rigtigt meget mere stiv, men til gengæld er den også væsentligt mere tung end en singleaction, og jeg synes tonen er anderledes, på en knap så fed måde. Den er mere diskant, og mangler ligesom nogle frekvenser.

Iøvrigt har jeg aldrig oplevet at en hals har behov for at blive trukket den modsatte vej - jeg synes lidt det er en løsning på et problem der ikke findes.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trussrod?

Indlæg af Pluto »

Man kan da godt justere halsen både op og ned med en enkelt.Jeg går ud fra at det er det der sidder på alle mine strater.Man kan stramme og man kan løsne,som vel er lidt det samme
som at justere 2 veje eller?
Sorte strater lyder bare bedst..

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trussrod?

Indlæg af mos »

Så der er noget om det:-)
Men jeg har dog mere end en gang været ude for, at en hals er så stiv at det er umuligt at få noget som helst relief på halsen og den forbliver bare straight uanset hvad der gøres.

Har pt. selv en der bare kun vil være lige, den er sat op med .011re og den giver sig ikke en my, så her kunne det have været rart lige at kunne hjælpe den lidt på vej med en dobbeltvirkende truss rod, men er det på bekostning af tone? ja såååååå..........
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trussrod?

Indlæg af mos »

Man kan da godt justere halsen både op og ned med en enkelt.Jeg går ud fra at det er det der sidder på alle mine strater.Man kan stramme og man kan løsne,som vel er lidt det samme
som at justere 2 veje eller?

Men problemmet kan være at du har en hals der er så stiv at strengene ikke kan trække den ønskede bue og så kan du intet stille op med en enkeltvirkende trussrod, så her kunne en dobbeltvirkende være behjælpelig fordi den kan skubbe begge veje.

Ellers skal der mere drastiske indgreb til - ombåndning og ny afretning af gribebrædt for at kompensere for den manglende relief.
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trussrod?

Indlæg af Pluto »

[quote="mos"]Man kan da godt justere halsen både op og ned med en enkelt.Jeg går ud fra at det er det der sidder på alle mine strater.Man kan stramme og man kan løsne,som vel er lidt det samme
som at justere 2 veje eller?

Men problemmet kan være at du har en hals der er så stiv at strengene ikke kan trække den ønskede bue og så kan du intet stille op med en enkeltvirkende trussrod, så her kunne en dobbeltvirkende være behjælpelig fordi den kan skubbe begge veje.

Ellers skal der mere drastiske indgreb til - ombåndning og ny afretning af gribebrædt for at kompensere for den manglende relief.[/quote]

Det er muligt du har ret ,men jeg har aldrig selv haft problemet.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trussrod?

Indlæg af Jens H »

Jeg ser engang i mellem (fakstisk lidt ofte) guitarer hvor backbow er så kraftigt at en hel løs trussrod ikke er nok til at give den frigang der ønskes. I de situationer ville det være rart at det var en dobbeltvirkende. Det løses så ved en ombåndning. (forudsat at et kiropraktorknæk ikke er problemet)
Mht. til vægt og lyd osv. så er det (igen) ikke så lige til, da der er flere konstruktionsprincipper. En enkeltvirkende kan også være tung.
Den typiske fender/gibson er "bare" en jernstang der ligger i en kanal der er krum, og når den strammes, vil den gerne rette sig ud, og da kanalen er krum, bøjer halsen bagover. Den er let, da det kun er en spændestang. Den bruger så halsen til at optage de langsgående kræfter, og træet skal så "stå" imod.
Der er så nogle trussrod der har en anden skinne til at optage disse kræfter, nogle ligger spændstangen i en aluskinne, så det er den der bøjer og tvinger halsen. Andre har en paralel flad skinne til samme job, og de kan være tunge.
For at den er dobbeltvirkende skal spændestang også kunne skubbe, det kan gøres i ovenstående eks. med at møtrikken er låst fast på modholdet, og ikke bare går igennem et hul. Andre benytter et system med højre/venstre gevind i hver ende, så møtrikkerne skubber sig væk eller mod hinanden. Denne konstruktion er let, men kræver at stangen kan rotere gennem halsen, og er derfor igen et andet system.
På hansen guitar er det hele lidt på hovedet. Der er det en dobbeltvirkende trussrod, der er vendt om, så den skubber fra, i stedet for at stramme (og man skal huske at man skal dreje modsat på trussrod).
Jeg er selv ikke så meget for de dobbeltvirkende med et fladstål, og en spænsstang, da de er meget tunde, og heller ikke for den type der ligger i en aluskinne, da de fjerner meget af træet i halsen.
Når alt det her er sagt, så vil en korrekt fremstillet hals aldrig få brug for at være dobbeltvirkende, men du kan komme ud for at den krummer bagover, især hvis den er fremstillet med at gribebræt limes på før at halsen bagside rundes, da det frigiver nogle spændinger der vil få den til at krumme bagover, især hvis træet har en høj fugtighed ved fremstillingen.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen