Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa

Er der nogen der ligger inde med en DXF fil af en 8 huls stratocaster slagplade? Andre filformater der kan læses af CAD programmer er også interessante, men DXF er vistnok den de fleste CAD programmer kan læse.

Eller evt. ved hvor en sådan kan skaffes?

Mvh Jan

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af Stevi »

[quote="JSThomsen"]Hejsa

Er der nogen der ligger inde med en DXF fil af en 8 huls stratocaster slagplade? Andre filformater der kan læses af CAD programmer er også interessante, men DXF er vistnok den de fleste CAD programmer kan læse.

Eller evt. ved hvor en sådan kan skaffes?

Mvh Jan[/quote]
Jeg har læst en tråd af en fyr der hedder Ed Hawley, som har bygget en 53 Tele på en CNC-maskine. Måske han har noget til Strat også?
Tråden er hér: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... le-home-de ... build.html</a><!-- m -->
See you in heaven if you make the list

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af JSThomsen »

@Stevi
Tak for linket - jeg ser lige om der er gevinst ;)

Skulle der være andre her på "kanalen", som rent faktisk har en CAD fil, eller evt. en fil der kan importeres af et CAD program så må de da gerne "råbe op"?

Mvh Jan

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af Sasha »

Tør man spørge om hvorfor?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af Anonym »

Troede slagplader altid blev skåret med fræser og skabelon?

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af JSThomsen »

@Sasha
Jeg er på "god fod" med et værksted med en CNC fræser ;) Og jeg kan rigtig godt lide udseendet af en hvid strat med "gold anodized" slagplade, så jeg vil lave en slagplade i kobber, glasblæse den og lakere den. Slagpladen kan så samtidigt bidrage til afskærmning mod støj. Og når CNC fræseren er igang kunne man måske lige lave en slagplade i alu og eloxere den rød, og en i sort og ..... :D ;)

@Sustainerplayer
Jeg ved ikke hvordan slagplader normalt fremstilles, men jeg ville umiddelbart blive lidt forbavset, hvis man ikke brugte CNC fræser til dette. Men som sagt jeg ved det ikke.

Mvh Jan

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, de fleste slagplader bliver sprøjtestøbt
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af Sasha »

[quote="JSThomsen"] ...Og når CNC fræseren er igang kunne man måske lige lave en slagplade i alu og eloxere den rød, og en i sort og ..... :D ;)

[/quote]

Ja, OK. For ellers tror jeg da, at sådan en slagplade ville være til at finde...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Smittefar"]Jeg tror, de fleste slagplader bliver sprøjtestøbt[/quote]

Ja, måske. Men ville du så ikke kunne se mærker efter udstødertappe og evt. mærker efter indløbet?
Jeg synes, at kunne huske, at jeg har set en 3-lags slagplade, hvor man kunne se, at der var tale om spåntagende bearbejdning.

Mvh Jan

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af Anonym »

Ja - ok. Jeg tænkte kun på "traditionelle" slagplader. Jeg kan se på bl.a. Youtube, at nogle bruger lasercuttere og CNC til at lave i andre materialer.

Mit indtryk af almindelige slagplader er "håndlavede" går på den manglende ensartethed og og man tit kan se "chatter marks" fra fræsejern (det ligner det i hvert fald) ol. på dem.

Er der ikke nogen, der kan huske at have set slagpladeproduktion, på nogle af de mange fabriks-tour-videoer, der ligger på nettet?

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat slagplade, 8 huller: CAD fil?

Indlæg af JSThomsen »

Og ifølge "The Stratocaster Chronicles", så skulle de "oprindelige" 1-lags slagplader være stanset ud.
Så som i mange andre tilfælde er det sandsynligvis styktallet, der dikterer valget af fremstillingsmetode.

Mvh Jan

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen