Ny Tubescreamer

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ny Tubescreamer

Indlæg af Nicolai »

Jeg ville høre, om der er nogen af jer, der har et indblik i, hvilket firma, der laver Tubescreamere af de bedste komponenter?

Jeg synes, min TS9 RI er lidt lys i det, og vil gerne have den lidt blødere (varmere) blues lyd, som vist er i 808? Vinder man noget på kvalitetsfronten, ved at købe en Maxon f.eks.? Jeg synes, jeg har hørt, at komponenterne i en TS9 RI, ikke er på højde med dem i de gamle?

Retro Sonic er vist også god kvalitet? [youtube]KO3d5Pao6-g[/youtube]
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Sasha »

Jeg tror sådan set, at de er lavet af rimeligt ens komponenter. Jeg har hørt TS9´ere og TS808´ere, som har strittet i øst og vest, når det kom til lyden - det er næppe bogstaverne på fronten, der er afgørende. Jeg skal såmænd gerne skifte de to modstande i din TS9, som adskiller den fra en TS808, hvis du sover bedre om natten af dén grund. Jeg tvivler på, at du kan høre den store forskel...

Det lader til, at ingen (mig bekendt) har beskæftiget sig systematisk med at kortlægge og katalogisere de aktive komponenter i Tubescreamere. Jeg tror ellers, at det er dér, man skal begynde med at lede efter forskellene mellem de forkellige eksemplarer - og altså ikke blandt bogstaverne på fronten.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Rasmus »

Jeg har lige købt endnu en sparkle drive, det synes jeg er en ret fed tubescreamer...

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Jeg tror sådan set, at de er lavet af rimeligt ens komponenter. Jeg har hørt TS9´ere og TS808´ere, som har strittet i øst og vest, når det kom til lyden - det er næppe bogstaverne på fronten, der er afgørende. Jeg skal såmænd gerne skifte de to modstande i din TS9, som adskiller den fra en TS808, hvis du sover bedre om natten af dén grund. Jeg tvivler på, at du kan høre den store forskel...

Det lader til, at ingen (mig bekendt) har beskæftiget sig systematisk med at kortlægge og katalogisere de aktive komponenter i Tubescreamere. Jeg tror ellers, at det er dér, man skal begynde med at lede efter forskellene mellem de forkellige eksemplarer - og altså ikke blandt bogstaverne på fronten.[/quote]

Tak for budet! Er der ikke noget med, at det er en chip, der gør hele forskellen (overdrivelse fremmer forståelsen)? En chip, som min TS9 RI, vist ikke indeholder?

Og Rasmus: Sparkele Drive og Møller: er det ikke næsten det samme på nær Møllerens voicing (SC/HB)?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Rasmus »

[quote="Nicolai"][quote="Sasha"]Jeg tror sådan set, at de er lavet af rimeligt ens komponenter. Jeg har hørt TS9´ere og TS808´ere, som har strittet i øst og vest, når det kom til lyden - det er næppe bogstaverne på fronten, der er afgørende. Jeg skal såmænd gerne skifte de to modstande i din TS9, som adskiller den fra en TS808, hvis du sover bedre om natten af dén grund. Jeg tvivler på, at du kan høre den store forskel...

Det lader til, at ingen (mig bekendt) har beskæftiget sig systematisk med at kortlægge og katalogisere de aktive komponenter i Tubescreamere. Jeg tror ellers, at det er dér, man skal begynde med at lede efter forskellene mellem de forkellige eksemplarer - og altså ikke blandt bogstaverne på fronten.[/quote]

Tak for budet! Er der ikke noget med, at det er en chip, der gør hele forskellen (overdrivelse fremmer forståelsen)? En chip, som min TS9 RI, vist ikke indeholder?

Og Rasmus: Sparkele Drive og Møller: er det ikke næsten det samme på nær Møllerens voicing (SC/HB)?[/quote]

Jeg kender ikke mølleren... Sparkle drive har ikke boost funktion. Men det er nok samme princip det der med at man kan blende det rene signal ind.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"][quote="Sasha"]Jeg tror sådan set, at de er lavet af rimeligt ens komponenter. Jeg har hørt TS9´ere og TS808´ere, som har strittet i øst og vest, når det kom til lyden - det er næppe bogstaverne på fronten, der er afgørende. Jeg skal såmænd gerne skifte de to modstande i din TS9, som adskiller den fra en TS808, hvis du sover bedre om natten af dén grund. Jeg tvivler på, at du kan høre den store forskel...

Det lader til, at ingen (mig bekendt) har beskæftiget sig systematisk med at kortlægge og katalogisere de aktive komponenter i Tubescreamere. Jeg tror ellers, at det er dér, man skal begynde med at lede efter forskellene mellem de forkellige eksemplarer - og altså ikke blandt bogstaverne på fronten.[/quote]

Tak for budet! Er der ikke noget med, at det er en chip, der gør hele forskellen (overdrivelse fremmer forståelsen)? En chip, som min TS9 RI, vist ikke indeholder?

Og Rasmus: Sparkele Drive og Møller: er det ikke næsten det samme på nær Møllerens voicing (SC/HB)?[/quote]

Næppe hele forskellen. Men ellers må man jo bare sætte sådan én i...

Og så er voicingen jo da en nok så væsentlig del af enhver pedals lyd.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Nicolai"][quote="Sasha"]Jeg tror sådan set, at de er lavet af rimeligt ens komponenter. Jeg har hørt TS9´ere og TS808´ere, som har strittet i øst og vest, når det kom til lyden - det er næppe bogstaverne på fronten, der er afgørende. Jeg skal såmænd gerne skifte de to modstande i din TS9, som adskiller den fra en TS808, hvis du sover bedre om natten af dén grund. Jeg tvivler på, at du kan høre den store forskel...

Det lader til, at ingen (mig bekendt) har beskæftiget sig systematisk med at kortlægge og katalogisere de aktive komponenter i Tubescreamere. Jeg tror ellers, at det er dér, man skal begynde med at lede efter forskellene mellem de forkellige eksemplarer - og altså ikke blandt bogstaverne på fronten.[/quote]

Tak for budet! Er der ikke noget med, at det er en chip, der gør hele forskellen (overdrivelse fremmer forståelsen)? En chip, som min TS9 RI, vist ikke indeholder?

Og Rasmus: Sparkele Drive og Møller: er det ikke næsten det samme på nær Møllerens voicing (SC/HB)?[/quote]

Næppe hele forskellen. Men ellers må man jo bare sætte sådan én i...

Og så er voicingen jo da en nok så væsentlig del af enhver pedals lyd.[/quote]

Men hvor fås de, og hvad koster de?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Nicolai »

[quote="Rasmus"][quote="Nicolai"][quote="Sasha"]Jeg tror sådan set, at de er lavet af rimeligt ens komponenter. Jeg har hørt TS9´ere og TS808´ere, som har strittet i øst og vest, når det kom til lyden - det er næppe bogstaverne på fronten, der er afgørende. Jeg skal såmænd gerne skifte de to modstande i din TS9, som adskiller den fra en TS808, hvis du sover bedre om natten af dén grund. Jeg tvivler på, at du kan høre den store forskel...

Det lader til, at ingen (mig bekendt) har beskæftiget sig systematisk med at kortlægge og katalogisere de aktive komponenter i Tubescreamere. Jeg tror ellers, at det er dér, man skal begynde med at lede efter forskellene mellem de forkellige eksemplarer - og altså ikke blandt bogstaverne på fronten.[/quote]

Tak for budet! Er der ikke noget med, at det er en chip, der gør hele forskellen (overdrivelse fremmer forståelsen)? En chip, som min TS9 RI, vist ikke indeholder?

Og Rasmus: Sparkele Drive og Møller: er det ikke næsten det samme på nær Møllerens voicing (SC/HB)?[/quote]

Jeg kender ikke mølleren... Sparkle drive har ikke boost funktion. Men det er nok samme princip det der med at man kan blende det rene signal ind.[/quote]

Er dit indtryk, at SD lyder blødere / varmere end TS9?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Jeg tror sådan set, at de er lavet af rimeligt ens komponenter. Jeg har hørt TS9´ere og TS808´ere, som har strittet i øst og vest, når det kom til lyden - det er næppe bogstaverne på fronten, der er afgørende. Jeg skal såmænd gerne skifte de to modstande i din TS9, som adskiller den fra en TS808, hvis du sover bedre om natten af dén grund. Jeg tvivler på, at du kan høre den store forskel...

Det lader til, at ingen (mig bekendt) har beskæftiget sig systematisk med at kortlægge og katalogisere de aktive komponenter i Tubescreamere. Jeg tror ellers, at det er dér, man skal begynde med at lede efter forskellene mellem de forkellige eksemplarer - og altså ikke blandt bogstaverne på fronten.[/quote]

Jeg synes denne artikel var interessant: http://www.legendarytones.com/TS808ri2vint.html

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"]

Men hvor fås de, og hvad koster de?[/quote]

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/JRC4558D.htm ... 8D.html</a><!-- m -->

Jeg tror såmænd også, at jeg har en håndfuld liggende, hvis der ikke allerede sidder én i din pedal...

Hvis du skal ud at finde en gammel én, kan det godt være, at der skal ledes lidt. Jeg ved helt ærligt ikke, hvornår dem, jeg har, er fra.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Rasmus »

[quote="Nicolai"]

Er dit indtryk, at SD lyder blødere / varmere end TS9?[/quote]
Måske lidt mindre nasal... Jeg har ikke haft Sparkle driven så længe. Og den eneste gang jeg har testet den var på et job i lørdags. Og der lød den fedt.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af AnotherDan »

Jeg har også haft en sparkledrive, det fungerer ret godt med at blende det clean signal ind, det kan man også med way huge pork lion, den er dog lidt sværere at kontrollerer syntes jeg...

Men rundere lidt blødere siger du, kan det være du måske skulle prøve en Boss OD-3 eller Boss SD-1 istedet for en tubescreamer. Specielt OD-3 syntes jeg er en overset pedal - der måske kunne gøre det for dig.
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Sasha »

Det er sjovt, som alle folk er interesserede i at få deres Tubescreamer til at "lyde mindre af Tubescreamer"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Det er sjovt, som alle folk er interesserede i at få deres Tubescreamer til at "lyde mindre af Tubescreamer"... :-)[/quote]

Jamen en TS lyder skidt... Men er et godt værktøj i bandsammenhæng til at skære igennem. Men som eneste drive... :thumbdown:

Derfor kunne det være fedt med en pedal med samme karakter, men med mindre, eller i det mindste justerbar "næse", der ikke åd ens bund.
Men så lyder den vel ikke af TS mere.

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="MacG"][quote="Sasha"]Det er sjovt, som alle folk er interesserede i at få deres Tubescreamer til at "lyde mindre af Tubescreamer"... :-)[/quote]

Jamen en TS lyder skidt... Men er et godt værktøj i bandsammenhæng til at skære igennem. Men som eneste drive... :thumbdown:
[/quote]
Det er også værd at bemærke at hvad der virker fedt i bandsammenhæng måske ikke altid lyder lige fedt derhjemme i sovelokalet (og omvendt)... En lille detalje som internettes stolte forumkrigere ofte glemmer... ;)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Jake »

[quote="Michael Vajhøj"]
Det er også værd at bemærke at hvad der virker fedt i bandsammenhæng måske ikke altid lyder lige fedt derhjemme i sovelokalet (og omvendt)... En lille detalje som internettes stolte forumkrigere ofte glemmer... ;) [/quote]

+1
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Pluto »

Jeg har været rundt og prøvet en masse overdrive pedaler.Bl.a BB Preamp - od1 -alberta(fed også) men er endt med 2 ts 808 keeley mod.Jeg har en baked mod som er fedest og en true bypass med skiftet chip.Baked mod bruger jeg som eneste drive sammen med min hawk booster.Der er ligesom lidt mere af det hele i en keeley end i en standard reisue Ibanez.Så hvis du har mulighed for at prøve en keeley så kunne det være et godt bud.
Alberta syntes jeg også er fed.
Sorte strater lyder bare bedst..

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Stevi »

[quote="Pluto"]Jeg har været rundt og prøvet en masse overdrive pedaler.Bl.a BB Preamp - od1 -alberta(fed også) men er endt med 2 ts 808 keeley mod.Jeg har en baked mod som er fedest og en true bypass med skiftet chip.Baked mod bruger jeg som eneste drive sammen med min hawk booster.Der er ligesom lidt mere af det hele i en keeley end i en standard reisue Ibanez.Så hvis du har mulighed for at prøve en keeley så kunne det være et godt bud.
Alberta syntes jeg også er fed.[/quote]
+1, Keeley 808 (edit: det hedder vist plus(+)-mod) er fed, om det så er på en 808RI eller en TS9. Baked mod har lidt mere at give af i begge ender af gain-spektret.

Ellers kan jeg, hvis det ikke SKAL være en TS, anbefale en Fulldrive 2. Jeg bruger sådan en som min eneste drive. Jeg synes der er en del muligheder i en ret simpel pedal. Boosten bruger jeg som en ekstra kanal, hvor jeg kører gain ret lavt uden boost, og med boosten på får jeg så rigeligt drive.
Jeg har både en gammel FD2 uden mosfet og en af de nye med. Hvad man skal vælge, er et temperamentsspørgsmål. Den nye kan blive mere clean end den gamle (her er det ikke clean-boost-indstillingen vi snakker om), men i det store hele lyder de meget ens.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"][quote="Sasha"]Det er sjovt, som alle folk er interesserede i at få deres Tubescreamer til at "lyde mindre af Tubescreamer"... :-)[/quote]

Jamen en TS lyder skidt... [/quote]

Jeg synes nu, at min lyder meget godt.

Til gengæld synes jeg, at al denne snak om "den og den model lyder bedre end den model" er en kende til den unuancerede side. Jeg medvirkede for nogle år siden i en test af måske ti forskellige Tubescreamere. Og den slog fast, at der ikke er nogen synderlig sammenhæng meller modelbetegnelse og lyd. To eksemplarer af samme model kan lyde forskellige som dag og nat (nøjagtigt som det gælder for de fleste andre kredsløb, der anvender aktivt forstærkende komponter, som ikke er nøje udvalgte). Denne test foregik på en T-Rex forstærker. Og der lød min gamle TS-9 mildest talt ikke ret godt.

Da en lignende test så lidt senere blev foretaget på en Marshall, var samme pedal klart i vinderfeltet. Go figure...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny Tubescreamer

Indlæg af Nicolai »

[quote="Michael Vajhøj"][quote="MacG"][quote="Sasha"]Det er sjovt, som alle folk er interesserede i at få deres Tubescreamer til at "lyde mindre af Tubescreamer"... :-)[/quote]

Jamen en TS lyder skidt... Men er et godt værktøj i bandsammenhæng til at skære igennem. Men som eneste drive... :thumbdown:
[/quote]
Det er også værd at bemærke at hvad der virker fedt i bandsammenhæng måske ikke altid lyder lige fedt derhjemme i sovelokalet (og omvendt)... En lille detalje som internettes stolte forumkrigere ofte glemmer... ;) [/quote]

Præcist! Jeg leder nok efter en TS (style), som lyder fedt "alene". Jeg synes "blend" featuren på Mølleren og SD er rigtig fed, men det lader til, mange har problemer med holdbarheden af SD'en kontakt (har læst den vist nok sidder direkte i printet?).

Mølleren er uden tvivl kvalitet byggemæssigt, men den mere baseret på en Alberta (ifølge T-Rex), og skulle mudre mere ved max gain. Desuden er den pænt dyr (1799, mener jeg). Jeg vil dog gerne give en pæn slat penge, for en fed blues (TS) pedal, der lyder godt. Jeg synes dog, min TS9 lyder hæderligt alene, hvis tonen er mellem 9 og 12. Men sådan en blend-funktion ville være fed!
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen