8 ohm forstærker 16 ohm cab

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af taraska »

ja overskriften siger mit problem. Jeg kigger på en top som kun kan enten 4 eller 8 ohm. men mit kabinet er 16 ohm. Det er ikke min stærke side, men hvad gør man i denne situation på forhånd tak ! :-)

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af taraska »

Forresten er det et marshall cab med 2 celestion enheder i

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Sasha »

Er du 100% sikker på, at kabinettet vitterligt er på 16 ohm? Marshall´s kabinetter med to enheder i plejer at være på 8 ohm. Tjek evt. efter med et ohmmeter...

Nå, men hvis du har ret i, at kabinettet er på 16 ohm, så er det med sikkerhed to seriekoblede 8 ohms enheder, der sidder i. Det klart bedste vil så være at parallelforbinde disse istedet, sådan at kabinettets samlede impedans bliver på 4 ohm.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af taraska »

Jeg kan sige at der sidder en Celestion enheder i, 1x G12H-100 samt 1x G12M-70. Vil det sige at det kan klare 170 watt? og hvis jeg nu paralel forbinder de 2 enheder. så det bliver 4 ohm har det så konsekvenser på hvor meget watt jeg kan køre i gennem. Jeg kan til med sige at jeg har en Laney VH-100 (rør) og en Randall RH150G3 (transistor) eller en Hybrid siden den har et enkelt preamp rør. I bund og grund vil jeg bare gøre hvad jeg kan for ikke at sprænge højtalere eller brænde forstærkeren af :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Sasha »

Det bliver vi sådan set ikke meget klogere af. Du er nødt til at finde ud af - evt. måle efter - hvilken impedans (antal ohm) hver enhed har. Det er sådan set dét, som er det interessante i denne sammenhæng...

Og nej. Hvis vi forudsætter, at de to enheder har samme impedans (det håber vi, at de har), fordeles effekten fra forstærkeren ligeligt imellem de to enheder. Så dit kabinet er altså på max. 140 watt. På samme måde: Hvis du sætter en 1000 watts enhed og en 10 watts enhed i et kabinet, så får du stadig kun et 20 watts kabinet ud af det. Sætter du tre 1000 watts enheder og en 10 watts enhed i, bliver det så til et 40 watts kabinet. Get the picture..?

Men se lige, om ikke der står noget om impedans på hver enhed. Det er mest dén oplysning, vi har brug for her...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Morten_Lyse »

Hvis du kobler de to højttalere parallelt, bliver det et 4 ohms kabinet. Kobler du dem i serie bliver det, som du har, et 16 ohms kabinet.

Mvh;
Morten Lyse

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af taraska »

Okay... Er det ansvarligt at bruge den opsætning til de forstærkere jeg bruger (Laney VH-100 rør og Randall Rh150 transistor) ? Kan det tænkes at jeg vil ende ud med overophedet forstærkere og sprængte højtaler enheder?

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Jake »

Effekten deles ligeligt over de to enheder, sålænge de har samme impedans. Dvs. hvis du knalder forstærkerne ud "flat out", så vil du måske liiige være på grænsen for hvad din 70Watt højtaler vil kunne klare. Men det kan du jo så lade være med, med stor succes :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Sasha »

[quote="taraska"]Okay... Er det ansvarligt at bruge den opsætning til de forstærkere jeg bruger (Laney VH-100 rør og Randall Rh150 transistor) ? Kan det tænkes at jeg vil ende ud med overophedet forstærkere og sprængte højtaler enheder?[/quote]

Der sker ikke noget med forstærkeren...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af taraska »

[quote="Sasha"][quote="taraska"]Okay... Er det ansvarligt at bruge den opsætning til de forstærkere jeg bruger (Laney VH-100 rør og Randall Rh150 transistor) ? Kan det tænkes at jeg vil ende ud med overophedet forstærkere og sprængte højtaler enheder?[/quote]

Der sker ikke noget med forstærkeren...[/quote]

Hah, Det vil sige "ingen nævnt, ingen glemt" .

Jeg går ud fra at der altid er en chance for at ødelægge enhederne et kabinet. Men jeg er mere ude efter om det er i mod alt sund fornuft at smide dette kabinet til overnævnte forstærkere!
men ellers vil jeg sige tak for hjælpen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Sasha »

Jeg ved ikke lige, hvem vi ikke har nævnt?

Nu er sund fornuft aldrig nogen skidt partner at have på sit hold. Så brug dén og dine ører: Hvis dine højttalere lyder som om, at de er ved at dø - ja, så er de det nok også. Nu tvivler jeg på, at du særligt tit spiller med alle volumeknapper skruet helt op - eller ihvertfald så langt op, at du udnytter udgangsrørenes forvrængning - uden én eller anden form for attenuator imellem top og kabinet? For hvis man nu ved, at ens kabinet er en anelse klejnt i forhold til forstærkeren, behøver man jo ikke ligefrem lægge sig i selen for at brænde enhederne af.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af taraska »

Jeg skriver "Okay... Er det ansvarligt at bruge den opsætning til de forstærkere jeg bruger (Laney VH-100 rør og Randall Rh150 transistor) ? Kan det tænkes at jeg vil ende ud med overophedet forstærkere og sprængte højtaler enheder?"

og du svarer "Der sker ikke noget med forstærkeren..." Det er da også fornuftigt fordi det kan være svært at lægge hoved på blokken på at der ikke sker noget med enhederne.

Men nej jeg ved ikke hvad en "attenuator" er for en størrelse.

Mvh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Sasha »

Det er sådan en "dims", du sætter mellem forstærker og højttaler, hvori du brænder noget af effekten af i, sådan at du kan skrue forstærkeren op, så udgangsrørene begynder at forvrænge - dér hvor det for alvor lyder fedt i manges ører - og så alligevel dæmpe det endelige lydtryk, så bygningen ikke nødvendigvis vælter. F.eks. noget i denne stil:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thdelectronics.com/product_p ... /product_p ... plate.html</a><!-- m -->

Du kunne jo også overveje at få "droslet" din Laney ned to den halve udgangseffekt ved at få pillet to af dens fire udgangsrør ud. Den spiller såmænd ikke meget lavere på dén konto. Men om ikke andet slider du kun på to udgangsrør af gangen. Det er dog en god idé lige at få tjekket bias (strømgennemgang i rørene) i forbindelse med dén forretningsgang...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af FunkyValle »

Jeg har lige et tillægsspørgsmål.

Hvis jeg har en forstærker med 8Ohm output og gerne vil sætte et 1x16Ohm kabinet til, er det så en stor udfordring?
Jeg kan her i tråden læse mig til, at der ikke vil ske noget med forstærkeren, men er der udfordringer på højtalerenheden?
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Sasha »

Nej, højttaleren er ligeglad - måske endda gladere, da den ikke modtager så høj effekt, som den ville gøre, hvis impedanstilpasningen var korrekt. Så det er rør, udgangstransformator samt ikke mindst lyd, der må lide...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Sasha »

[quote="FunkyValle"]Jeg har lige et tillægsspørgsmål.

Jeg kan her i tråden læse mig til, at der ikke vil ske noget med forstærkeren[/quote]

Hvor læser du lige det?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af FunkyValle »

[quote="Sasha"][quote="FunkyValle"]Jeg har lige et tillægsspørgsmål.

Jeg kan her i tråden læse mig til, at der ikke vil ske noget med forstærkeren[/quote]

Hvor læser du lige det?[/quote]

Det skriver du d. 11. okt kl. 08.13...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af Sasha »

Det var nu vist mest en betragtning omkring effekten - ikke omkring impedansen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohm forstærker 16 ohm cab

Indlæg af FunkyValle »

[quote="Sasha"]Det var nu vist mest en betragtning omkring effekten - ikke omkring impedansen.[/quote]

Jamen så lad mig da udvide spørgsmålet:
Hvilke problemer kan jeg støde på, hvis jeg vil sætte et 1x12 cab med 16 Ohm enhed (f.eks. Celestion V30 - 60W, som strattitude har til salg pt) til en forstærker på 50W med 8 ohm output?
Og hvad kan jeg evt gøre for at løse disse problemer?

Lige nu er min forstærker en JCM 900 på 50W, men jeg overvejer også et par andre muligheder, som stadig vil være 50W og 8 ohm output.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen