Harmonic screams uden whammy bar.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af JGreen »

Sad og synes jeg kunne huske at have set en guitarist lave et harmonic scream på en guitar uden whammy bar, men som lød mere eller mindre lige sådan.

Så vidt jeg husker gjorde han det ved at lave en flashionet og derefter trykke på strengen mellem stemmeskruerne og nut'en, men jeg kan ikke rigtigt finde et eksempel på det, eller bedre en instruktionsvideo om det.

Nogen der kan hjælpe?

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af CobraPizza »

[quote="JGreen"]Sad og synes jeg kunne huske at have set en guitarist lave et harmonic scream på en guitar uden whammy bar, men som lød mere eller mindre lige sådan.

Så vidt jeg husker gjorde han det ved at lave en flashionet og derefter trykke på strengen mellem stemmeskruerne og nut'en, men jeg kan ikke rigtigt finde et eksempel på det, eller bedre en instruktionsvideo om det.

Nogen der kan hjælpe?[/quote]

Det lyder meget som pinch harmonics? men det er med plektaren og tommelfingeren man gør det med
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af JGreen »

Nej, det er det ikke. Pinch harmonics kender jeg fint. Der trykker man normalt ikke mellem nut og stemmeskruer.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af Sasha »

Om man frembringer en flageolet med tommelfingeren, eller om man bruger én af de "naturlige" (f.eks. én af "de høje" omkring 2.-3. bånd), som man så aktiverer med en finger på venstre hånd, er vel sådan set ligegyldigt? Princippet er jo det samme - resten er vel blot en strid om, hvilet mærkat, man vil sætte uden på kassen?.

Derefter kan man så vibrere tonen ved at "vride" den mellem saddel og stemmeskrue.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af JGreen »

Ah ja, selvfølgelig, men det var mere end vibrering, det var et decideret skrig af typen man normalt laver med Floyd Rose vibratorsystem - skrig/hestevrinsk/whatever af typen som Satriani laver her: (5.08) <a href="" rel="nofollow">

Synes jeg har hørt det lavet på en eller anden måde uden vibrator system netop ved at trykke oppe ved nut/stemmeskruerne.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af Sasha »

Joh, men man kan nu lave nogle ret heftige "vrid/vibrato" effekter ved at trykke strengen ned bag sadlen. Så jeg tror såmænd ikke, at der har været tale om andet end dét, som allerede er nævnt i denne tråd...

Men OK, jeg hørte det ikke selv! :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

bastion
Himmelhund
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: 82føøøør´
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af bastion »

Jeg har lige forsøgt på min tele, og der kunne jeg frembringe noget der lød noget i retning af det du er efter. Jeg gjorde det ved lave en pinch harmonic på den løse g-streng ca midtvejs mellem neck- og middlepickuppen og derefter trykke strengen nedad bagved sadlen.

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af shm »

Jerry Donahue bruger det en del

<a href="" rel="nofollow">

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af Sasha »

Jeg synes nu da nok, at det er så som så med vallak-hvinene i dét link?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af andkrup »

det fungerer nogenlunde for mig at lave alm. pinch harmonics på E-strengen og samtidig tage en af de 5 første toner. Pinch harmonics kan bendes helt vildt, især hvis du rammer overtonerne der ligger 4+ rækker over (hvad hedder dét på almindeligt dansk? 4th order - hvis den første overtone er oktaven og den anden overtone er en oktav + en kvint, den tredje osv...)
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af andkrup »

har ikke lige fysikken på plads, men det er velsagtens noget med at man tvinger strengen til at vibrere i forskellige inddelinger - er der tale om mange inddelinger skal man ikke ændre meget på strengens tension før det influerer på inddelingernes svingninger.

øv hvor er det nederen at beskrive uden de rigtige termer
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af Sasha »

Det må jo være noget med, at når man tager en flageolet, deler man så at sige strengen op i mindre "portioner". Tager du f.eks. flageoletten i femte bånd, står strengen faktisk stille over femte, 12. og 24. bånd (som jeg lige kan gennemskue det i hovedet). Man har med andre ord "fire stykker streng", som vibrerer. Vrider man så en given mængde, må det for hver af de fire stykker streng svare til, at man vrider det dobbelte i forhold til, hvis man havde taget flageoletten i 12. band, som kun deler strengen op i to vibrerende "portioner"...

Ved ikke, om det forholder sig sådan i virkeligheden. Men det lyder logisk i mine ører. Hvis min tese holder vand, passer det jo også fint med, at man netop kan opnå nogle ret ekstreme vrid ved de højere flageoletter, som deler strengen op i endnu kortere "portioner".
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af JGreen »

Hvis nogen undrede sig over hvordan præcist Joe Satriani lavede whammybar vallak hvinet, så fortæller han det i slutningen af klippet her (skvattede tilfældigt over linket):
<a href="" rel="nofollow">

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af andkrup »

[quote="JGreen"]Hvis nogen undrede sig over hvordan præcist Joe Satriani lavede whammybar vallak hvinet, så fortæller han det i slutningen af klippet her (skvattede tilfældigt over linket):
[youtube]WwLLFbps1m0[/youtube]
[/quote]
fr ftw
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af Izzy »

Skal man ikke trykker virkeligt hårdt bag nuttet hvis man ville lave den hylelyd? Jeg har ikke lige min strat her så jeg kan ikke prøve på den.. det kunne da være ret fedt at prøve uden at bruge vibratoren/whammybaren/tingesten-ved-broen...
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af Sasha »

"nuttet"..? Jeg troede, det var et tillægsord, man brugte om ting som f.eks. hundehvalpe og lignende..?

Men nej, man skal faktisk ikke trykke specielt hårdt bag sadlen - det var dér, jeg ville prøve at trykke.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Harmonic screams uden whammy bar.

Indlæg af Izzy »

.. ok? Jeg plejer kun lave små vibrato lyd når endelig prøver de gange jeg har prøvet. Det glæder jeg mig til at rigtig prøve! :)
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen