Verdens længste byggeprojekt

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

Ja, så skal det sgu til at starte.

Jeg har lige siden, jeg fik bogen "How to build your own electric guitar" i julegave for nogle år siden, haft lyst til at prøve at bygge min egen guitar. En anden stor faktor i min interesse for guitarbygning kom fra Guitarasmus' Shreddertele-projekt, som jeg fulgte med stor fornøjelse (Tak, Rasmus!)
Dette kommer nok ca. til at blive historiens længste projekt, da indkøb af hardware osv. er ret afhængig af min økonomi, som ikke er pissefed :P Så der kommer nok til at være nogle ufrivillige ophold undervejs.
Jeg har brugt lang tid på at udtænke guitarens specifikationer og de har ændret sig mange gange undervejs.

Specs:
7 Strenge
24 jumbo bånd
686mm (27") mensur
2 Humbuckere
Én push/push volume, som også kommer til at fungere som switch mellem pickupperne (Jeg bruger alligevel aldrig mellempositionen på en trevejs switch)
Gennemgående hals af valnød med "scarf joint" ved hovedet, som bliver vinklet med ca. 13 grader
Gribebræt af cocobolo (forhåbentlig!)
Vinger af mahogni
T-O-M bro (som bliver sænket ned i kroppen for at undgå at lave halsvinkel)
Strengene bliver ført gennemkroppen
4 + 3 hoved
Halsens bredde ved sadlen: 48mm
Bredde ved 24. bånd: ~64mm
Kroppens tykkelse bliver 45mm

Foreløbigt billede

Billede

Den oprindelige plan var, at lave halsen i mahogni, men de havde et stykke valnød, der passede ret godt til de dimensioner, jeg skal bruge og jeg tror faktisk, at det vil balancere lyden ret godt koblet med de 686mm's mensur.

Imorgen kan jeg forhåbentlig komme hen og få høvlet stykket helt plant, så jeg kan komme i gang med at tegne på det
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Smittefar »

Min gamle Kamikaze havde jo også push-pull pickup vælger - Det synes jeg godt nok er noget skrammel - Det ville slet ikke virke for mig i en live situation - Gør i det mindste dig selv den tjeneste at vælge push-push
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

[quote="Smittefar"]Min gamle Kamikaze havde jo også push-pull pickup vælger - Det synes jeg godt nok er noget skrammel - Det ville slet ikke virke for mig i en live situation - Gør i det mindste dig selv den tjeneste at vælge push-push[/quote]

Som jeg så også har skrevet ;)

[quote="Kimling"]Én push/push volume, som også kommer til at fungere som switch mellem pickupperne (Jeg bruger alligevel aldrig mellempositionen på en trevejs switch)[/quote]
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Morten_Lyse »

Arrh, jeg er nu lige gået i gang med at projektere et nyt board; og har d.d. bestilt de første stumper til diverse prototyper. Selv om jeg håber jeg tager fejl, tror jeg det kommer til at tage længere.

Men fedt at se en "nybegynder" gå i gang så speciel en ting som en guitar helt fra bunden. - Opdater endelig når der sker nyt.. Held og lykke med projektet.

Mvh;
Morten Lyse

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Hybrid_Child »

Sweet stuff, det bliver spændende at følge med i. Kan godt lide dit headstock design. Passer godt til kropsformen. Har du selv fundet på det? Og har du gjort dig tanker om farve og lakering?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

Så er der allerede ændringer i planen.
Faldt over et stykke paduak på eBay, så nu bliver det sådan et stykke i stedet for cocobolo som gribebræt
Billede

Ja, jeg har selv designet hovedet.
Lakeringen kommer lidt an på, hvor flotte stykker træ, jeg kan få samlet sammen. Umiddelbart tror jeg bare, at den skal have klarlak
Create a sense of purpose around which you base your faith

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Anonym »

Cool. Bare husk at padauk bliver helt brunt og altså ikke beholder den flotte rødlige farve, som f.eks Bloodwood gør.

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

I know :)
Hybrid_Child har en Washburn N4 i paduak og selvom den ikke er så rød mere, er den nu stadig flot. (Det skal du bare ikke fortælle ham, at jeg har sagt ;) )
Create a sense of purpose around which you base your faith

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Anonym »

[quote="Kimling"]I know :)
Hybrid_Child har en Washburn N4 i paduak og selvom den ikke er så rød mere, er den nu stadig flot. (Det skal du bare ikke fortælle ham, at jeg har sagt ;) )[/quote]

Ja - lad vi lader som ingenting. Ingen grund til, at det går ham til hovedet, at han ejer en af de flotteste fræserjern, der er lavet.
Psst: Det hedder padauk (eller padouk) - just for the record. :ugeek:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Arrh, jeg er nu lige gået i gang med at projektere et nyt board; og har d.d. bestilt de første stumper til diverse prototyper. Selv om jeg håber jeg tager fejl, tror jeg det kommer til at tage længere.

[/quote]

Ork, du er allerede overhalet med 15-20 år, når det kommer til dét... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

[quote="SustainerPlayer"][quote="Kimling"]I know :)
Hybrid_Child har en Washburn N4 i paduak og selvom den ikke er så rød mere, er den nu stadig flot. (Det skal du bare ikke fortælle ham, at jeg har sagt ;) )[/quote]

Ja - lad vi lader som ingenting. Ingen grund til, at det går ham til hovedet, at han ejer en af de flotteste fræserjern, der er lavet.
Psst: Det hedder padauk (eller padouk) - just for the record. :ugeek:[/quote]

Nå for hulan. Så kalder vi det det :)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="SustainerPlayer"][quote="Kimling"]I know :)
Hybrid_Child har en Washburn N4 i paduak og selvom den ikke er så rød mere, er den nu stadig flot. (Det skal du bare ikke fortælle ham, at jeg har sagt ;) )[/quote]

Ja - lad vi lader som ingenting. Ingen grund til, at det går ham til hovedet, at han ejer en af de flotteste fræserjern, der er lavet. [/quote]


:dance:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

Lille update

Jeg har fået høvlet min planke til.
Jeg har lejet mig ind på træværkstedet på Huset her i Århus (http://www.huset-aarhus.dk), hvor de har stort set alt det værktøj, jeg skal bruge. Så under kyndig assistance af en medarbejder derovre, fik jeg gang i afretterhøvlen og gjort træet plant på alle sider og fik det høvlet ned i den tykkelse, jeg skal bruge.
Jeg har aldrig brugt sådan en afretterhøvl før, men det er sgu et nemt og smart stykke maskineri.

Det ru og lidt grimme stykke valnød er nu blevet til det her:
Billede

Nu skal jeg i gang med at tegne på det. Der er en lidt grim knast i den ene ende, men jeg tror godt, jeg kan komme uden om den med lidt god planlægning
Billede


Mulig update i aften
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

Update og en lidt kedelig en af slagsen

Et mindre setback på grejkontoen og en kommende efterårsferie i Berlin, sætter projekt lidt i bero i et par uger.
Jeg håber, at modtage mit gribebræt i morgen og det får I selvfølgelig lov til at se :)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Jejak »

Der skal da kun én pickup i den der :twisted:

Fedt projekt!
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

[quote="Jejak"]Der skal da kun én pickup i den der :twisted:

Fedt projekt![/quote]

Nej, der skal to i. I modsætning til Lumse, kan jeg jo godt lide at bruge min neck pickup til noget fræs :D
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Max Power »

Spændende.
Jeg synes også, at headstock design er ret godt. Du har sikkert tænkt på det, men er der plads til en hensigtsmæssig placering af tuners? Det ser lidt smalt ud, når jeg lige kigger på det, men det kan godt være, at billedet snyder lidt.

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

Der skulle gerne være plads til tunerne.
Det jeg helt konkret gjorde, da jeg designede hovedet, var at tegne de syv stemmeskruer med ca. 1cm i diameter og med en spredning, der gør, at strengetrækket bliver næsten helt lige henover, og efter, sadlen.
Hovedet er ca. ligeså bredt som på min Tokai Les Paul :)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af Kimling »

For hulan i dulan i høvlede da ikke også!!!
Ventede at få mit gribebræt i går, men det dukkede ikke op.
I næste uge er jeg i Berlin fra mandag til fredag, så i dag stod jeg tidligt op for at vente på posten, så jeg var sikker på ikke at overhøre dørtelefonen, når der blev ringet på. I kan næsten gætte, hvor det bærer hen, kan I ikke?
Jeg går ned til postkassen og finder den famøse pisseddel, hvor der står, at jeg ikke har været hjemme, da buddet var her :angry-fire: (og ja, der står d. 15. på sedlen, så han har været her i dag)
Mit gæt er, at det dovne møgbud fra helvede, ikke har gidet at slæbe sådan en planke med sig og bare har udfyldt sedlen på forhånd. F*ck jer, PostDK.
Så nu kommer der nok først en update i starten af uge 43 :(
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Verdens længste byggeprojekt

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Kimling"]For hulan i dulan i høvlede da ikke også!!!
Ventede at få mit gribebræt i går, men det dukkede ikke op.
I næste uge er jeg i Berlin fra mandag til fredag, så i dag stod jeg tidligt op for at vente på posten, så jeg var sikker på ikke at overhøre dørtelefonen, når der blev ringet på. I kan næsten gætte, hvor det bærer hen, kan I ikke?
Jeg går ned til postkassen og finder den famøse pisseddel, hvor der står, at jeg ikke har været hjemme, da buddet var her :angry-fire: (og ja, der står d. 15. på sedlen, så han har været her i dag)
Mit gæt er, at det dovne møgbud fra helvede, ikke har gidet at slæbe sådan en planke med sig og bare har udfyldt sedlen på forhånd. F*ck jer, PostDK.
Så nu kommer der nok først en update i starten af uge 43 :( [/quote]

Dén har jeg også prøvet. Prøv da at ring til PostDK og forklar dem situationen. Det kan jo være de kan nå at fange ham på ruten, så han kan vende om.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen