Guitar Hals til Tele (kopi)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
MichaelNielson
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Guitar Hals til Tele (kopi)

Indlæg af MichaelNielson »

Jeg er fuldstændig på herrens mark.

Jeg har en ellers udemærket Tele fra Heimdale, hvor jeg dog ikke er helt tilfreds med halsen. Derfor påtænker jeg at udskifte den. Da jeg er ræd for at bestille over nettet, og så få en hals hjem der ikke passer, efterlyser jeg nogle inputs til hvad jeg tjekke. Jeg er fuldstændig blank i udgangspunktet. Jeg vil gerne have en hals med god tone og spekulerer i mørk ubehandlet træ. Jeg har en US Strat med lys hals.

Kunne jo selvfølgelig være fedt at prøve lige nøjagtig den hals der passer mig, men det er jo umuligt, da jeg ikke aner hvad de hedder. V hals osv.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar Hals til Tele (kopi)

Indlæg af Swampthing »

Puuuuha....
Der er jo flere ting der spiller ind.
1) Gribebrættets radius, 7,25" , 9,5" osv osv. Jo større radius, jo fladere gribebræt. Nogen kan lide det ene og nogen kan lide det andet.
2) Bagsidens form, c-shape, v-shape osv osv.
3) Båndende, skal det være vintage-agtige bånd eller jumbobånd ? Eller noget midt imellem ?
4) Skal gribebrættet være af ahorntræ ? Eller foretrækker du de mørkere træsorter ?

Brugeravatar
MichaelNielson
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar Hals til Tele (kopi)

Indlæg af MichaelNielson »

Jeg er med på at det ikke er andre der kan rådgive om hvilken shape det skal være. Det er mere at jeg får en hals som passer til kroppen, udfræsning, stemmeskruer, radius. Jeg aner ikke hvor på min nuværende krop jeg skal sætte tommestok og skydelære.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar Hals til Tele (kopi)

Indlæg af Swampthing »

Jeg tror sgu ikke der så meget figgumdik med de halse.
Mon ikke halsen fra en warmoth passer ned i kroppens halslomme ?
Det er vel nærmest standardmål.
Jeg er dog ikke helt sikker.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar Hals til Tele (kopi)

Indlæg af Anonym »

Mål bredden af hælen på halsen. Standarden er 2 3/16" (55.55mm). Mange kopi-guitarer produceret i Østen har dog tit en bredere lomme. Så må man lige kigge på, om længden af hælen går til ca. 22. bånd for at sikre at intonationen holder.

For at måle radius må du jo have en "radius-måler" at sætte på dit gribebræt.

Men hvad er det præcist, du er utilfreds med på den nuværende hals?

Brugeravatar
MichaelNielson
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar Hals til Tele (kopi)

Indlæg af MichaelNielson »

Svært at beskrive. Den "passer" bare ikke til mig.
Men du kom med et par vigtige detaljer som jeg kan bruge ;)

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar Hals til Tele (kopi)

Indlæg af Anonym »

Ok. Det er for det meste nemmere, at bestemme sig ud fra en hals, der tiltaler en end fra det modsatte.

Så hvis du har en "perfekt" hals, så mål den igennem og se om ikke f.eks Warmoths mange muligheder kan kombineres til det samme.

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Guitar Hals til Tele (kopi)

Indlæg af Muppet »

Ellers så er Jens H også en mulighed. Ved ikke, hvad han tager for at lave en hals, men hans priser er yderst fordelagtige.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.jens-h.dk">www.jens-h.dk</a><!-- w -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen