Kortsluttet pickup.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Kortsluttet pickup.

Indlæg af JGreen »

Jeg spillede en lang og usandsynligt varm aften på Mojo i fredags.

Normalt sveder jeg altid på scenen, men den aften var helt vanvittig, og min guitar havde hurtigt en masse svedstreger ned over kroppen.

Midt i andet sæt kortsluttede min bridge pickup og jeg måtte spille resten af koncerten med neckpickuppen alene.

Så mit spørgsmål er, hvordan i alverden forhindrer man at det kan ske?

Jeg har skildt den lidt ad og kigget og tilsyneladende er sveden trængt ind gennem skruerne i toppen (gibson classic 57'ere) og kortsluttede den.

Det er sket før, og går over igen når det hele tørrer, men det ville være meget rart hvis man på en eller anden måde kunne forhindre det skete.

Nogen der har været ude for det samme, og/eller ved hvordan man forhindrer det?

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af Swampthing »

Den skal vel voksbehandles ?
Så burde den da være vand/svedtæt.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg kan ikke rigtigt forholde mig til, at sved i ødelæggende mængder skulle kunne trænge ind i selve pickuppen..?? Det ville da nødvendiggøre brug af en scene-bruseniche med tilhørende gulvafløb at bortlede dét guitaren ikke suger.. :lol:

But if you say so.. Well, hvis pickuppen ikke er ødelagt, må en voksning være vejen frem. Jeg har dog tidligere oplevet, at et knæk på de der skærmede stof-ledninger (som bla. nogle Gibson pickups har,) lige dér hvor kablet løber gennem pickuppens bundplade kan være skyld i, at inderleder og skærm kortslutter.. Tjeck også lige dét.. Sved er jo ret salt, hvilket jo gør det elektrisk ledende, så hvis stoffet i ledningen er "gennemsvedt," vil den kortslutte næste gang der bare kommer fugt til.. Samt at sved jo giver ir, rust og ødelæggelse. - Det nogen henviser til med frit brug af ordet "relic."


Du kunne jo også bruge en vådrumssilicone og fuge hele skidtet.. :D
Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af Sasha »

Jah, måske kan voksning hjælpe - det afhænger vist lidt af, hvor sveden kommer ind, og hvor kortslutningen opstår. Men ellers må du jo til at "opfinde" lidt - enten få lavet noget pakningsværk, som gør, at sveden ikke kan trænge ind til de følsomme dele, eller få de følsomme steder pakket vandtæt ind på én eller anden måde. Her er vist en oplagt mulighed for at lade den indre Georg Gearløs få frit spil... :-)

Edit: Morten var hurtigere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af andkrup »

[quote="Morten_Lyse"]

...snip

Du kunne jo også bruge en vådrumssilicone og fuge hele skidtet.. :D
Mvh;
Morten Lyse[/quote]

jeg forestiller mig en Super 400, fyldt op til ud over f-hullerne - det kan godt være den blir lidt tung at have over skulderen (var der nogen der sagde feedbackproblemer?)
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg mindes at Jason Newstead fra Metallica havde samme problem, at han fik ødelagt sine bassers elektronik pga. sved. Jeg mener at hans tekniker løste det ved at silikoneforsegle alle åbninger på basserne - så langt behøver du nok ikke gå, men det oplagte ville da være at smøre en gang silikone på skruerne, og tørre overskuddet af coveret - så skulle pickuppen være helt forseglet.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af JGreen »

Hmm...

Hvor kan man få vokset pickupper, og vil det påvirke lyden?

Og hvor langt tid tager sådan en operation, for jeg skal bruge den næste weekend i Aalborg. =)


Pickupperne har metal wire, ikke stof, og det lader ikke til at sveden er kommet ned til dem. Så vidt jeg kan udlede må sveden være kommet ned gennem skjoldet, via hullerne hvor skruerne stikker op.

Det er iøvrigt en classic 57+.


Silicone på skruerne, vil det påvirke lyden?
Skruerne er også blevet lidt rust anløbne... Det er helt syret...


Teoretisk kunne det vel også være sved i volume pot'en, kunne det ikke?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af Sasha »

Jeg skulle såmænd gerne vokse dine pickupper for dig. Men jeg bor hverken i København eller kan nå det inden næste weekend. Ændringen i lyd er meget minimal, synes jeg. Måske bliver tonen en anelse mere "fast i kødet" bagefter. Men jeg har nu udmærket "kunnet kende" samtlige pickupper, som jeg har haft igennem det lille, hjemlige bolsjekogeri, igen bagefter - dog uden dén mikrofoniske feedback, der som oftest var årsagen til, at de havnede i suppen i første omgang.

Men hvis hovedsynderen er sved i volumepotmeteret, hjælper en voksbehandling af pickuppen med garanti ikke på problemet! Så ville jeg nok nærmere spekulere lidt i et af de hermetisk lukkede potmetre, der findes på markedet. Om noget sådant findes i en udgave, der kan passer i en Les Paul, skal jeg dog ikke kloge mig på.

Som altid er det jo en god idé at indsnævre problemet mest muligt, før man begynder at udbedre det.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af JGreen »

Heheh, jeps, det er også derfor jeg sidder her og brainstormer med jer inden jeg begynder at smide rundt med dankort, silicone og pickup-voks. ;)

Jeg skal have undersøgt det lidt nærmere i eftermiddag, men der var en del svedstreger der førte ned til netop bridge pickup potmeteret.

Jeg har generelt ikke problemer med feedback, så pickup voksning skulle kun være hvis det var der problemet lå.

Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af Max Power »

Så må du lave dræn i din guitar. Det er den eneste løsning....bruges af de store (-svedende) stjerner :?

<a href="http://www.dawksound.com/springsteen.html" rel="nofollow">http://www.dawksound.com/springsteen.html</a>

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af JGreen »

Haha hvor syret. Jeg kunne aldrig behandle min grønne baby så skødesløst.

Men jo mere jeg kigger og undersøger, jo mere overbevist er jeg om at det er volume pot'en der blev oversvømmet, og ikke pickuppen. Jeg tænker at en lille anordning under selve volume knoppen burde kunne afhjælpe fremtidige problemer. En silicone eller hotglue ring som dirrigerer dråber uden om.

Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af Max Power »

Nej, det var selvfølgelig heller ikke heeeelt seriøst ment.
Jeg er ikke den store Springsteen fan, men mener at have læst at han faktisk også fik sin guitar "lukket" med gummipakninger omkring PU'er og noget forseglende spray. Google det evt.

Jeg spiller også mest LP og jo, der kan da godt løbe lidt sved ned men helt til vol pot?!?!
Hvad med noget så sofistikeret som et svedbånd på armen?

Det er set før, og så sparer du både boremaskine, silikonespray, fugemasse og afvandingsgrøfter.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af JGreen »

Jeg havde svedbånd på armen...

Der var 40-50 grader på scenen i slutningen af en times sæt. Mojo er kendt for ikke at have aircon eller bare noget der minder om udluftning, og de kan kun åbne dørene og lave gennemtræk i pauserne. Vi skulle nok have spillet lidt kortere sæt...

[attachment=0]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af Sasha »

Edit: Vrøvl.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af JGreen »

Nu har jeg lavet en modifikation med en lille ring af "green stuff" under hver knap så sveden ikke længere burde kunne løbe ned i portmetrene. Så ser vi om det ikke hjælper i aften.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af Sasha »

Ja, lad os håbe det. Af én eller anden grund, som jeg dog ikke kan forklare mere præcist end til "mavefornemmelse", tror jeg så nok, at problemet skal lokaliseres til pickuppen. Men lad os håbe, jeg tager fejl!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af JGreen »

Så skete det igen...

Kom på scenen efter pausen før andet sæt på Malmø festivallen, tog guitaren op, og næsten ingen lyd kom ud af forstærkeren.

Gik igang med at fejlsøge og prøvede at sætte den direkte i forstærkeren, og kun en lille tynd lyd kunne høres. Et øjeblik inden jeg totalt panikkede opdagede jeg at selectoren stod på bridge pickuppen, og switchede til Neck og var ved at blive blæst ned af scenen.

Ok, ingen panik, satte hele systemet til igen og spillede de sidste 2 sæt med neck pickuppen, og brugte wah pedalen når jeg skulle bruge lidt mere diskant. Gik fint.

Men det duer altså ikke i det lange løb.

Jeg tror du har ret Sasha. Tror jeg bliver nødt til at få vokset pickuppen og se om det ikke hjælper. Denne gang er jeg sikker på det ikke er volume potmetret der døde, for jeg har lavet små barrierer så sveden ikke længere kan løbe ned i dem.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af GuitaRasmus »

Er du sikker på at det ikke er pickupswitchen der laver ballade? Jeg har oplevet en 3 vejs toggle lave præcis de samme narrestreger - at der kun er meget meget svagt signal igennem, og nogle gange er der fuld knald på.

Hvis det var pickuppen der kortsluttede, burde der INTET signal være igennem, overhovedet - det er én lang spole, så hvis den kortsluttes, er der overhovedet ingen lyd. Jeg synes det virker meget mere sandsynligt at det er toggleswitchen - som jo trods alt også ER en sliddel. Det kunne også hænge samme med at der er løbet sved ned i den - den er jo åben, ned til kontaktfladerne, i modsætning til potmetre og pickupper, som er forholdsvist forseglede.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af JGreen »

Hmm... Normalt har jeg ikke den store svedafsætning på switchen. Og ville begge pickupperne så ikke forsvinde og ikke bare Bridge?

Det var derfor jeg antog det var volume potmetret, for der kommer masser af sved ned.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kortsluttet pickup.

Indlæg af GuitaRasmus »

Nej, for switchen har jo to poler, en for hver pickup, der bliver skubbet væk alt efter positionen. Switchen er fuldstændigt åben, og det første sted jeg ville prøve, før jeg voksede pickupper og alt muligt.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen