Gammel Radio, Arvegods.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Rasmus »

Hej Folkens.

Jeg har her til eftermiddag været nede og hjælpe med at tømme min kærestes farmors loft. :D

Da fandt jeg på loftet sådan et gammel møbel med Pladespiller til Lakplader, og så denne fine gamle radio.

Jeg tror den virker, der var ihvertfald lys i den, da jeg satte den til, men det eneste den kunne levere var lidt skrat når man ledte efter radio kanaler. Den er jo meget gammel(1954-?), så det er ikke til at sige om den søger på det rigtige frekvens bånd.

Nå, men jeg tænker, hvis jeg nu ikke kan få den til at fungere som radio, villle der så være nogen som helst idé i at prøve at få den krøllet om til en guitarforstærker af en eller anden støbning? Jeg tænker om ikke andet, så kun man splitte den ad for vintage stumper, hvis de altså ikke er drevet alt for meget i værdi. Flere af tingene ser danske ud.

Der sidder Phillips Miniwatt over hele linjen. De hedder UF85. De fleste af dem.

Nok snak og nu til nogle sparsomme billeder.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"]

Nå, men jeg tænker, hvis jeg nu ikke kan få den til at fungere som radio, villle der så være nogen som helst idé i at prøve at få den krøllet om til en guitarforstærker af en eller anden støbning? [/quote]

Nej.

Og der er vist heller ikke mange stumper af værdi i den.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"][quote="Rasmus"]

Nå, men jeg tænker, hvis jeg nu ikke kan få den til at fungere som radio, villle der så være nogen som helst idé i at prøve at få den krøllet om til en guitarforstærker af en eller anden støbning? [/quote]

Nej.

Og der er vist heller ikke mange stumper af værdi i den.[/quote]

Aha! Så blev man da så meget klogere.

Rent hypotetisk, ville man så i givet fald tilslutte en guitar til Grammofon inputtet? Eller er det helt i hampen?

Jeg tænker udelukkende sjov og ballade.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Sasha »

Du kan da prøve. Jeg tvivler på, at det fungerer ret godt. Men der sker ikke noget ved at prøve...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Rasmus »

Haha, så er der hul igennem.

Det er nu meget charmerende med et apparat der blev bygget før der overhovedet var tænkt på stereo.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://dl.dropbox.com/u/5038753/radio/V ... 034.3gp</a><!-- m -->

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Izzy »

Det lyder creepy! O_o
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Rasmus »

der gik ca. 3 min efter jeg postede det klip... så sagde det "pOOFF" og begyndte at lugte grimt, dryppe brunt snask ud af den, og udvikle sig røg... så nu står den ude i haven... :thumbdown:

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Jens H »

[quote="Rasmus"]der gik ca. 3 min efter jeg postede det klip... så sagde det "pOOFF" og begyndte at lugte grimt, dryppe brunt snask ud af den, og udvikle sig røg... så nu står den ude i haven... :thumbdown:[/quote]
Surt det ikke kom med på klippet. :)
Du må købe en ny radio, og bygge den ind i. Eller en POD HD eller lign. 8-)
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Sasha »

Ja, det kunne have været fint at få med.

Men tænk på dette, når én eller anden siger, at der trænger til at blive skiftet elektrolytter i din guitarforstærker. Now, you know why... :-)

Det kan være, at det var derfor, at den i sin tid havnede på loftet?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Ja, det kunne have været fint at få med.

Men tænk på dette, når én eller anden siger, at der trænger til at blive skiftet elektrolytter i din guitarforstærker. Now, you know why... :-)

Det kan være, at det var derfor, at den i sin tid havnede på loftet?[/quote]
Haha, ja... det er ikke noget jeg vil tøve med når det bliver nævnt!

Jeg tror grunden til at den havnede på loftet var at lakplader blev mere og mere umoderne, og så begyndte man jo at kunne få de dersens transistorradioer... og de spillede vist endda i stereo. :D

Det var ellers et flot møbel, men jeg tror med sikkerhed jeg kan sige at det ikke har været sat til i ihvertfald 40-50 år.

Men jeg går lige ud og kigger på hvad der er sket nu her inden så længe, jeg har på fornemmelsen det er en komponent der simpelthen er eksploderet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"]

Men jeg går lige ud og kigger på hvad der er sket nu her inden så længe, jeg har på fornemmelsen det er en komponent der simpelthen er eksploderet.[/quote]

Det er næsten med garanti én eller flere elektrolytkondensatorer...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Sasha »

Jah, jeg kan ikke lige se, hvor det kommer fra. Men det ligner umiskendeligt elektrolytvæske.

Så det er cirka sådan, at ens gamle AC30´er (eller Fender eller Marshall eller ... eller...) uvægerligt kommer til at se ud indvendigt på ét eller andet tidspunkt, når man insisterer på, at den skal være 100% original... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Jah, jeg kan ikke lige se, hvor det kommer fra. Men det ligner umiskendeligt elektrolytvæske.
[/quote]
Jeg tror det kommer fra den grønne hvor det sidder på... bunden er jo i vejret, og det dryppede ud fra den side hvor den sidder. Og så er den godt tørret ud den pink.

[quote="Sasha"]

Så det er cirka sådan, at ens gamle AC30´er (eller Fender eller Marshall eller ... eller...) uvægerligt kommer til at se ud indvendigt på ét eller andet tidspunkt, når man insisterer på, at den skal være 100% original... :-)[/quote]
Der har jeg nu været rimelig fornuftig, men jeg kan godt sætte mig ind i scenariet! Jeg ved ikke om der nogensinde er blevet skiftet lytter i min Marshall, men min AC30 har fået hele turen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Sasha »

Ja, nu hvor du siger det, kunne det godt se ud til at stamme fra den grønne elektrolyt.

Det var nu heller ikke specielt møntet på dig. Det var bare sådan en generel betragtning. Og for the record så er der ikke skiftet elektrolytter i din Marshall, med mindre det er blevet gjort, siden jeg sidst så dens indmad.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Swampthing »

Den anden guitarist i bandet fortalte for et par år siden, at han smed en hel kasse ud med gamle ECC83 rør på lossepladsen for nogen år siden.
Dem havde han da han i sin tid skrællede gamle radioer ad. :-/

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Sasha »

Tjah, dén slags historier hører man jo desværre mange af. Også f.eks. fra radioværksteder, som "netop i sidste uge" har kørt i kassevis af gamle Philips- og Telefunken-rør på lossepladsen, fordi "ingen jo bruger det gamle lort mere"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Swampthing »

Jeg var også meget rystet.... :/

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Sasha »

Joh, men når man har hørt historien tilpas mange gange, holder man op med at ryste... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel Radio, Arvegods.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Ja, nu hvor du siger det, kunne det godt se ud til at stamme fra den grønne elektrolyt.

Det var nu heller ikke specielt møntet på dig. Det var bare sådan en generel betragtning. Og for the record så er der ikke skiftet elektrolytter i din Marshall, med mindre det er blevet gjort, siden jeg sidst så dens indmad.[/quote]
Nej, de er ikke skiftet. Er det noget problem tror du?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen