Eksternt lydkort, etc.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af eitreach »

Yo.

Jeg vil gerne have et eksternt lydkort til min laptop til at køre en enkelt guitar og måske en mikrofon igennem. Hvordan kan dette gøres for relativt få penge, uden at det går ud over oplevelsen, som overdreven latency, kinesisk byggekvalitet som falder fra hinanden bare man tænker på at bruge det, etc?

Ting som software er lidt underordnet, det har jeg rigeligt af. Det er udelukkende hardware jeg er fokuseret på.
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af AnotherDan »

Her er lidt at vælge imellem jeg har god personlig erfaring med - både med guitar (DI) og mikrofon:

Alesis IO2
TC Konnekt6
TC Impact Twin (vel det kort man får mest for pengene i øjeblikket)

Jeg bruger et konnekt6 selv nu, det er jeg ovenud tilfreds med...
Min erfaring med ovenstående kort har udelukkende været på mac.
Bah

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af Jacob »

Trommeslageren i mit band har et TC Impact Twin, og det fungerer uden problemer - så det kan i hvert fald anbefales (dog er det også kun på mac, vi har brugt det)

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Har din Laptop Firewire indgang?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af Førslev »

En thumbs up på impact twin herfra også. Det virker som det skal.

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af eitreach »

Nej, desværre. Jeg kigger umiddelbart efter en usb-løsning.

I bund og grund sidder jeg på en halvgammel HP Pavillion som overopheder for et godt ord, stort set ikke kan bruges uden et strømstik, og gør at jeg, og alle andre der bruger den har en enorm stor chance for at komme på en skadestue med forbrændinger hvis ikke man passer på. Grundet en byggefejl har den også ligesom dens andre venner i serien en tendens til at selvdestruere det trådløse netkort.

But it does the job. My old grey mule that just keeps on pulling. Oh yeah.
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Jeg ville nok kigge efter en anden computer først så, eller se om du kan installere et firewire kort. Du siger du gerne vil undgå latency, og USB lydkort er bare ikke det optimale, så jeg ville sige, at du skal gå all-in og købe dig en macbook og så f.eks. et stk. impact twin, som er et ganske fint lydkort.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af eitreach »

Jeg synes lidt den billige løsning går af fløjten med en ny computer til 9-12.000 og så et lydkort til et par tusinde ud over det. Udover det, så tager min computer mine store Ableton-projekter uden problemer.

Ellers tak for buddene - jeg tror jeg må ud og prøve noget i praksis for at se hvilken slags latency jeg kan leve med. :)
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Det er klart det ikke er den billigeste løsning, og nu ved jeg ikke hvad dit ambitionsniveauer er. Hvis det er noget du vil fortsætte med, er det jo nærmest billigere i længden, at du køber noget lækkert grej til at starte med, i stedet for at opgradere halvt hele tiden.

Men jeps, det bedst er nok bare at prøve noget. Du kan jo gøre brug af Aages 8-dages retur-service, på den måde kan du prøve en masse forskellige kort. God fornøjelse!
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af Smittefar »

USB 2.0 er rigeligt godt, hvis man bare skal indspille 1-2 spor. Firewire eller lignende er kun nødvendigt, når man skal indspille flere samtidige spor.

Dan har nævnt nogle rigtig gode bud - Alternativt vil jeg nævne Line6 som også har gode muligheder i lavprissegmentet - jeg havde på et tidspunkt et E-MU USB 0404 - det var jeg rigtig glad det fungerede glimrende med ret lav latency (jeg kan ikke huske, hvad den præcist var). Det fås vist også i en endnu billigere version, der hedder USB0202
Modded guitars were crap right out of the factory

Dohn
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af Dohn »

[quote="Smittefar"]USB 2.0 er rigeligt godt, hvis man bare skal indspille 1-2 spor. Firewire eller lignende er kun nødvendigt, når man skal indspille flere samtidige spor.

Dan har nævnt nogle rigtig gode bud - Alternativt vil jeg nævne Line6 som også har gode muligheder i lavprissegmentet - jeg havde på et tidspunkt et E-MU USB 0404 - det var jeg rigtig glad det fungerede glimrende med ret lav latency (jeg kan ikke huske, hvad den præcist var). Det fås vist også i en endnu billigere version, der hedder USB0202[/quote]

jeg har også sådan et EMU 0404 og har efterhånden brugt det i mange år og har stadig intet at klage over med det. fine preamps og fine features. Driverne er også rigtig fine og jeg kører 2ms latency og 24 bit når jeg optager i Reaper . men sådan har det dog ikke altid været. Jeg havde tidligere et setup med en halv sløv laptop (der i den grad led af det samme som du beskriver) og der havde jeg altså en del problemer med skrat og støj når jeg kørte med lav latency - specielt når computeren blev presset lidt :) Det krævede en ordentlig gang tweaking af Windows og Reaper for at få det nogenlunde stabilt. Nu sidder jeg på en fin core I7 stationær med win 7 og bare generelt set masser af kraft overskud og alt fungerer upåklageligt.

tror min pointe er at du ikke være så bekymret for selve lydkortets og drivernes performance (når det kommer til latency) men nærmere kigge på de problemer som din computer og styresystem kan byde på :)

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af Anonym »

Line 6 lydkortene er oplagte kandidater, hvis du kan gå på lidt kompromis med din holdning til den kinesiske byggekvalitet. Men man får jo ikke det hele, når det er i budget-enden man shopper.

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Eksternt lydkort, etc.

Indlæg af eitreach »

Sådan!

I aftes fandt jeg ud af at min kæreste havde fundet i anledning af julen et Yamaha Audiogram 3 til mig - kvaliteten er glimrende, af features er der det der skal til, og i lag er der intet whatsoever.

Excellent. Og i lyd er der kun hvad fantasien sætter grænser for.. Oh, Guitar Rig og Reaktor.
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen