Wah-pedal til mod

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Rasmus_m
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Wah-pedal til mod

Indlæg af Rasmus_m »

Hvilken wah-pedal foretrækker I til at skulle modde ud fra? Ved godt at det kommer an på, hvilken lyd man gerne vil have, men er en model I foretrækker til at opnå en bestemt lyd, eller er det lige let med hvilkensomhelst pedal som platform? Jeg tænker primært på at skulle modde med en Crybaby eller en Vox som platform. Kan det passe, at den seneste Vox-wah (847A) har de små smd-komponenter?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Sasha »

Ja, de nye 847A er lavet med SMD-komponenter. Men ellers foretrækker jeg en "stinkende normal" Crybaby. Eftersom idéen med at modificere ting vel er, at man skaber sin egen forestiling om, hvordan tingene skal lyde, er det jo sådan set ligegyldigt, hvordan den lyder fra start.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus_m
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Rasmus_m »

[quote="Sasha"]Ja, de nye 847A er lavet med SMD-komponenter. Men ellers foretrækker jeg en "stinkende normal" Crybaby. Eftersom idéen med at modificere ting vel er, at man skaber sin egen forestiling om, hvordan tingene skal lyde, er det jo sådan set ligegyldigt, hvordan den lyder fra start.[/quote]
Okay, hvordan kan det være, du foretrækker en Crybaby? Pga komponenterne? Ville du også foretrække den frem for en Vox 847?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Sasha »

P.g.a. komponenterne? Nej, sgu´ da! Som jeg skriver ovenfor, skifter man jo netop til de komponenter, man synes, er "the shit" (Desuden kommer crybaby og Vox fra samme hus. Så komponenterne er vist to sider af samme sag). Det handler mere om, at den f.eks. allerede har DC-bøsning (og tilhørende "krims-krams") samt ikke mindst mere plads på printpladen. På dén måde kan jeg ihvertfald lave de modifikationer, som jeg plejer at lave, uden at skulle ty til "flyvere" og lignende klampværk.

Du kunne også bare købe en RMC-1 fra start. Så slipper du for alt bøvlet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kenzo
Himmelhund
Indlæg: 36
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Kenzo »

[quote="Sasha"]P.g.a. komponenterne? Nej, sgu´ da! Som jeg skriver ovenfor, skifter man jo netop til de komponenter, man synes, er "the shit" (Desuden kommer crybaby og Vox fra samme hus. Så komponenterne er vist to sider af samme sag). Det handler mere om, at den f.eks. allerede har DC-bøsning (og tilhørende "krims-krams") samt ikke mindst mere plads på printpladen. På dén måde kan jeg ihvertfald lave de modifikationer, som jeg plejer at lave, uden at skulle ty til "flyvere" og lignende klampværk.

Du kunne også bare købe en RMC-1 fra start. Så slipper du for alt bøvlet...[/quote]

Nu vi lige er ved det. Jeg kunne godt tænke mig at få moddet min CryBaby da jeg heller ikke er helt tilfreds med original lyden i den. Hvem herinde kan og vil gøre det til en fornuftig pris.? Det må meget gerne være i nærheden af Århus.

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Dannyboy »

Bortset fra det, så tag lige og tjek den der Satriani Vox wah. Har selv haft en et par mdr nu og den er godt nok fed

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Sasha »

[quote="Kenzo"][quote="Sasha"]P.g.a. komponenterne? Nej, sgu´ da! Som jeg skriver ovenfor, skifter man jo netop til de komponenter, man synes, er "the shit" (Desuden kommer crybaby og Vox fra samme hus. Så komponenterne er vist to sider af samme sag). Det handler mere om, at den f.eks. allerede har DC-bøsning (og tilhørende "krims-krams") samt ikke mindst mere plads på printpladen. På dén måde kan jeg ihvertfald lave de modifikationer, som jeg plejer at lave, uden at skulle ty til "flyvere" og lignende klampværk.

Du kunne også bare købe en RMC-1 fra start. Så slipper du for alt bøvlet...[/quote]

Nu vi lige er ved det. Jeg kunne godt tænke mig at få moddet min CryBaby da jeg heller ikke er helt tilfreds med original lyden i den. Hvem herinde kan og vil gøre det til en fornuftig pris.? Det må meget gerne være i nærheden af Århus.[/quote]

Hvad skal man lige lægge i "ikke helt tilfreds med originallyden"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus_m
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Rasmus_m »

[quote="Sasha"]P.g.a. komponenterne? Nej, sgu´ da! Som jeg skriver ovenfor, skifter man jo netop til de komponenter, man synes, er "the shit" (Desuden kommer crybaby og Vox fra samme hus. Så komponenterne er vist to sider af samme sag). Det handler mere om, at den f.eks. allerede har DC-bøsning (og tilhørende "krims-krams") samt ikke mindst mere plads på printpladen. På dén måde kan jeg ihvertfald lave de modifikationer, som jeg plejer at lave, uden at skulle ty til "flyvere" og lignende klampværk.

Du kunne også bare købe en RMC-1 fra start. Så slipper du for alt bøvlet...[/quote]

Nå okay, mente bare at have læst, det var langt mere besværligt at arbejde med de små komponenter.
Jeg ville virkelig også gerne eje en RMC, men jeg synes priserne er helt hen i vejret.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Mit liv er absolut også for kort til at sidde og rode med SMD-komponenter. Men nu mente jeg også Crybaby og Vox fra før, de begyndte at bruge de dér små tisse-tingester.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Pluto »

Jeg har fået min crybaby moodet og den lyder fandme godt.Fik samtidig skiftet noget spole værk tror jeg fordi den støjede fælt.Nu kører den med lys .Lækkert
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Sasha »

Arh, det var nu vist godt nok potmeteret, der støjede. Men nevermind...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kenzo
Himmelhund
Indlæg: 36
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Kenzo »

[quote="Sasha"][quote="Kenzo"][quote="Sasha"]P.g.a. komponenterne? Nej, sgu´ da! Som jeg skriver ovenfor, skifter man jo netop til de komponenter, man synes, er "the shit" (Desuden kommer crybaby og Vox fra samme hus. Så komponenterne er vist to sider af samme sag). Det handler mere om, at den f.eks. allerede har DC-bøsning (og tilhørende "krims-krams") samt ikke mindst mere plads på printpladen. På dén måde kan jeg ihvertfald lave de modifikationer, som jeg plejer at lave, uden at skulle ty til "flyvere" og lignende klampværk.

Du kunne også bare købe en RMC-1 fra start. Så slipper du for alt bøvlet...[/quote]

Nu vi lige er ved det. Jeg kunne godt tænke mig at få moddet min CryBaby da jeg heller ikke er helt tilfreds med original lyden i den. Hvem herinde kan og vil gøre det til en fornuftig pris.? Det må meget gerne være i nærheden af Århus.[/quote]

Hvad skal man lige lægge i "ikke helt tilfreds med originallyden"..?[/quote]

Mit problem med den er at når den bliver aktiveret og er trykket helt ned, der hvor lyden er mest klar der bliver den efter min smag alt for skinger og når man så træder tilbage på den for at gøre lyden dybere er det som om der er et punkt hvor den ligesom knækker så den bare skifter fra høj til dyb i et hak i stedet for glidende. Hvis det giver nogen mening. :P

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Telemaster »

[quote="Kenzo"]
Mit problem med den er at når den bliver aktiveret og er trykket helt ned, der hvor lyden er mest klar der bliver den efter min smag alt for skinger og når man så træder tilbage på den for at gøre lyden dybere er det som om der er et punkt hvor den ligesom knækker så den bare skifter fra høj til dyb i et hak i stedet for glidende. Hvis det giver nogen mening. :P [/quote]

Det med "knækket" kunne tyde på et potmeter, der var slidt. Det sker ind imellem.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Arh, det var nu vist godt nok potmeteret, der støjede. Men nevermind...[/quote]


Åh der kan man bare se :D
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"][quote="Kenzo"]
Mit problem med den er at når den bliver aktiveret og er trykket helt ned, der hvor lyden er mest klar der bliver den efter min smag alt for skinger og når man så træder tilbage på den for at gøre lyden dybere er det som om der er et punkt hvor den ligesom knækker så den bare skifter fra høj til dyb i et hak i stedet for glidende. Hvis det giver nogen mening. :P [/quote]

Det med "knækket" kunne tyde på et potmeter, der var slidt. Det sker ind imellem.[/quote]

Og så er vi nogle, der mener, at en fed wah skal have et vist "knæk" i potmeterets karakteristik. Uden dét bliver den simpelthen til en alt for høflig bas/diskant-kontrol uden temperament eller "snakkende" kvaliteter. Jeg har dog aldrig hørt om, at dette "knæk", som bl.a. får mig til at foretrække "stinkende normale" Dunlop-potmetre fremfor alverdens eksotiske bud på sagen (der selvfølgelig alle ifølge deres egne udsagn er verdens bedste), skulle blive mere udtalt, hvis potmeteret bliver slidt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"][quote="Telemaster"]

Det med "knækket" kunne tyde på et potmeter, der var slidt. Det sker ind imellem.[/quote]

Og så er vi nogle, der mener, at en fed wah skal have et vist "knæk" i potmeterets karakteristik. Uden dét bliver den simpelthen til en alt for høflig bas/diskant-kontrol uden temperament eller "snakkende" kvaliteter. Jeg har dog aldrig hørt om, at dette "knæk", som bl.a. får mig til at foretrække "stinkende normale" Dunlop-potmetre fremfor alverdens eksotiske bud på sagen (der selvfølgelig alle ifølge deres egne udsagn er verdens bedste), skulle blive mere udtalt, hvis potmeteret bliver slidt.[/quote]

Jeg er ikke spor i tvivl om, at din viden om indmaden i wah-pedaler er væsenligt større end min - jeg må nøjes med at forlade mig på egne erfaringer :) Da jeg havde en CryBaby tilbage i 90'erne (som jeg brugte MEGET), skete der et par gange det, at der efterhånden kom et meget tydeligt knæk, hvor en del nuancer forsvandt. Jeg fik hver gang skiftet potmetret (en enkelt gang til et lidt dyrere), og det hjalp.
So many assholes, so few bullets

Kenzo
Himmelhund
Indlæg: 36
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Kenzo »

[quote="Telemaster"][quote="Sasha"][quote="Telemaster"]

Det med "knækket" kunne tyde på et potmeter, der var slidt. Det sker ind imellem.[/quote]

Og så er vi nogle, der mener, at en fed wah skal have et vist "knæk" i potmeterets karakteristik. Uden dét bliver den simpelthen til en alt for høflig bas/diskant-kontrol uden temperament eller "snakkende" kvaliteter. Jeg har dog aldrig hørt om, at dette "knæk", som bl.a. får mig til at foretrække "stinkende normale" Dunlop-potmetre fremfor alverdens eksotiske bud på sagen (der selvfølgelig alle ifølge deres egne udsagn er verdens bedste), skulle blive mere udtalt, hvis potmeteret bliver slidt.[/quote]

Jeg er ikke spor i tvivl om, at din viden om indmaden i wah-pedaler er væsenligt større end min - jeg må nøjes med at forlade mig på egne erfaringer :) Da jeg havde en CryBaby tilbage i 90'erne (som jeg brugte MEGET), skete der et par gange det, at der efterhånden kom et meget tydeligt knæk, hvor en del nuancer forsvandt. Jeg fik hver gang skiftet potmetret (en enkelt gang til et lidt dyrere), og det hjalp.[/quote]

Det er muligt at potmetret er slidt for pedalen er da efterhånden ved at have nogle år på bagen. Men det "knæk" har bare altid været der lige siden pedalen var ny. Og efter min overbevisning om hvordan den skal lyde, synes jeg det er en smule i overkanten.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Sasha »

Jamen, så er det jo ihvertfald ikke mig, der skal rode med din wah... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Telemaster »

Beklager OT, men...

Forresten, Sasha: Min wah sidder efter en Fullton '69 og inden en Ibanez TS808. Fuzzen lyder mærkeligt, hvis wah'en kommer efter - derfor. Til gengæld er det ikke så fedt at bruge de to samtidig, fordi det lyder endnu mere mærkeligt. Jeg tænker, at du må kende et eller andet trick? :-) Wah'en er en Vox fra 60'erne. Det er ikke noget kæmpe problem, men det ville da være fedt at kunne spille med fuzz + wah.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-pedal til mod

Indlæg af Sasha »

Du mener vel, at fuzz´en lyder mærkeligt, hvis wah´en kommer FØR..?

Men jo. Prøv i første omgang lige at udforske, hvad din 69´s "bias" knap lukker op for af muligheder, når du drejer den. Er det ikke nok, må vi jo lige finde en anden løsning...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen