Ny krop til strat - god idé?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Harrison »

Jeg har en us strat plus fra 1995. Jeg bryder mig ikke rigtig om lyden - den er for mørk og indelukket til min smag. Jeg har skiftet fra de originale lace-PU til CS 60'er pickupper, men det gjorde en minimal forskel. Jeg tror ikke, der er noget galt med guitaren - jeg kan bare bedre li en mere åben klang.

Jeg købte den fra ny, og det er en guitar der har fulgt mig i mange år, så jeg kan ikke rigtig nænne at sælge den. Men jeg har overvejet at købe en anden krop, f.eks. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.rockinger.com/index.php?cat= ... x.php?cat= ... duct=BG021</a><!-- m --> samt matchende bridge. Vil den umiddelbart passe til halsen, og vil det overhovedet gøre den store forskel mht. klang?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Smittefar »

Det vil i hvert fald ikke være den samme guitar længere - Jeg synes næsten lige så godt, du kan købe en anden guitar.
Modded guitars were crap right out of the factory

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Harrison »

Tak for svaret.

Meningen er jo også, at det skal blive en lidt anden guitar, i hvert fald en anden lyd ;)

Helt ny strat: Ja, men jeg har i forvejen for mange guitarer, og de 2000 den krop koster får jeg ikke meget strat for...

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Anonym »

Det mest præcise svar, der kan gives på det er: måske!

Alle ændringer, store som små, kan (og ikke nødvendigvis vil) påvirke guitarens klang.

I mangle på livsindhold, har jeg jo efterhånden brugt en del tid på at skrue guitardele sammen og fra hinanden igen. Og min personlige top 3 over de ting, der mest markant kan (og ikke nødvendigvis vil) lave lyden anderledes er:

1. Pickupperne - det er uden konkurrence det sted, der kan ændres mest på lyden.

2. Halsen.

3. Kroppen.

Problemet er, at man godt kan opstille nogle tommelfingerregler om hvordan forskellige træsorter i hhv. hals, gribebræt og krop vil på virke lyden. Det kan bare ikke garanteres, at lige præcist den specifikke hals eller krop vil udgøre den forskel, du er ude efter.

Og selvom jeg overordnet godt forstår, hvad du mener med "mørkt og indelukket" vs. "åben klang", er det jo i sidste ende en meget personlig tolkning - og to guitarister bliver sjældent enig om, hvornår de grænser er overskredet. Det afhænger jo også af resten af din signalkæde.

Jeg vil også spørge, hvorfor du mener, at det lige er kroppen, der er "synderen" her?

Med mindre du finder fornøjelse i selve processen i at skifte hals, krop osv rundt (det kan jeg godt forholde mig til selv :-) ), så vil jeg hellere anbefale dig, først at prøve nogle flere pickups, og hvis det stadigvæk ikke gør det, at prøve at finde en anden guitar, der er tættere på det, du gerne vil have "out of the box".

Det er ulige nemmere at småjustere sig ind på detaljerne på noget, der næsten er i mål, end noget, hvor man først skal finde fundamentet.

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Harrison »

Jeg er med på, at der ikke gives garantier :-)

Hvorfor jeg mener, det er kroppen? Jeg har heller ikke noget at have det i. Pickupperne har jeg prøvet at skifte, og det ændrede ikke det store på guitarens grundlyd. Kroppen har en meget tyk lak, som jeg tænker kunne være synderen? Det kan være jeg skal prøve en anden hals først.

Og ja, jeg synes det er sjovt at skrue i guitarer :-). Så modifikationen har to mål: Det er sjovt, og jeg undgår at bruge min opsparing på endnu en guitar, der får for lidt spilletid :-)

Nikolaj Krabbe
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Nikolaj Krabbe »

Hvis din guitar har en Rosewood hals, så prøv eventuelt at køb en god maple hals.. Det tror jeg umiddelbart vil give en væsentlig større ændring i forhold til den "åbne" lyd, i forhold til eksempelvis at skifte kroppen ud. :)

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Anonym »

[quote="Harrison"]

Og ja, jeg synes det er sjovt at skrue i guitarer :-). Så modifikationen har to mål: Det er sjovt ...[/quote]

Cool. Det er den rigtige indstilling til det.

[quote="Harrison"]... og jeg undgår at bruge min opsparing på endnu en guitar ...[/quote]

Det er nu ikke min erfaring :D

[quote="Harrison"]Pickupperne har jeg prøvet at skifte, og det ændrede ikke det store på guitarens grundlyd.[/quote]

OK. Men måske de to pickup-typer har ligget op hinanden i lydbillede?

[quote="Harrison"]Kroppen har en meget tyk lak, som jeg tænker kunne være synderen? [/quote]

Jeg er ikke en af dem, der er specielt overbevist om, at der er det store at hente på den front. Men mange andre har jo den modsatte mening. Men ellers er der jo muligheden for, at du sliber al lakken af og prøver den igen? Hvis det så gør forskellen kan du evt. overveje en oliebehandling eller måske en gang nitrolak? Hvis du begiver dig ud i det, så prøve evt. at optage lidt før og efter lydklip - først og fremmest til din egen reference - og måske endda til at dele resultatet med os andre? Det gælder i øvrigt også, hvis du laver andre ændringer.

Hvis det skal holdes indenfor et budget, så er der jo muligheder på brugtmarkedet for andre kroppe og halse. Så kan man jo altid sælge videre - tit uden større tab - hvis det ikke lige var det.

Rockinger har jo et godt omdømme og jeg har prøvet et par af deres strats, der virkede ok uden at de dog tiltalte mig.

Mht. til en anden krop, så kan elletræ jo være helt fantastisk i den rette kombination. Ellers er swamp-ash jo generelt tilskrevet mere af det, du er ude efter. Jeg har også oplevet en strat-krop fra Fender lavet af poppel, som var meget "åben". Jeg har dog også prøvet et par no-names som var helt døde i det.

Halse er jo næsten altid lavet af ahorn, men de kan også variere meget. Og man kan jo variere lidt med gribebrættet fra mørkt til lyst palisander - ahorn - ibenholt.

Skal det være nyt, så laver Mighty Mite nogle ret gode erstatningshalse med ovenstående gribebrætsmuligheder. Ellers kan man shoppe rundt på f.eks axesrus.com, gmf.se, gitarrdelar.se der tit har kroppe og halse i mange prisklasser.

Hvis man vil smide lidt flere penge efter det, så har f.eks Warmoth et stort udvalg af mere "eksotiske" trætyper til krop og hals, der kan give større lydmæssig variation.

Læs mere om det her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/Op ... /Bodies/Op ... tions.aspx</a><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Nec ... ds.aspx</a><!-- m -->

Og hvis du kigger i den retning, så vil jeg anbefale dig, at prøve en ubehandlet hals, som om ikke andet giver en ret fed "følelse" i at spille på, i forhold til en lakeret hals. Af hals træ ville jeg kigge efter Pau Ferro, Canary og Padauk med gribebræt af samme typer eller ibenholt.

Personligt foretrækker jeg kroppe af lind, som jeg føler giver en mere jævn klangfordeling, som man så til dels kan "tune" med hals- og pickupvalg. Men det er en "acquired taste" som absolut ikke er for alle.

Nå - håber ikke jeg tager livet af dig med den her wall-of-text :lol:

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Anonym »

Læste lige op på den Strat Plus model.

Har du prøvet at lave en normal strat-wiring i stedet for det der TBX-halløj?

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Harrison »

Tak for de mange svar.

Ja, jeg har fjernet TBX-halløjet :-)

Jeg tror jeg finder en fornuftig strat på dba, og prøver de forskellige kombinationer af hals/krop/PUs.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Anonym »

Ja - overleveringerne vil også vide, at en Hr. Clapton på et tidspunkt jonglerede rundt med en håndfuld strat-dele for at finde den bedste krop/hals kombination. Det lykkedes vist. :P

Nikolaj Krabbe
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Nikolaj Krabbe »

Der er en SRV hals på DBA.. Hvis du nu spørger tror jeg da godt du kan få lov til at prøve den på din strat inden du køber :) ?

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af JGreen »

Jeg synes den nemmeste måde at bedømme en guitars akustiske klang, er at sætte sig ned et stille sted, og spille på den uden forstærkning. Kan man lide lyden af den, gælder det bare om at finde de pickupper der kan bringe den frem.

Kan man ikke lide den (for jazzet blød eller for meget attack), så bør man skifte guitar (eller hals eller krop eller whatever).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Sasha »

[quote="SustainerPlayer"]Ja - overleveringerne vil også vide, at en Hr. Clapton på et tidspunkt jonglerede rundt med en håndfuld strat-dele for at finde den bedste krop/hals kombination. Det lykkedes vist. :P [/quote]

Til gengæld indvarslede det så hans mest kedelige periode - både musik- og lydmæssigt
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Ny krop til strat - god idé?

Indlæg af Harrison »

En lille opdatering:
Jeg har købt en Fernandes strat fra midt-firserne. Den skal testes rigtig igennem de næste par måneder, men umiddelbart klinger den rigtig godt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen