Pickup's til Les Paul

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Pluto »

[quote="Asser"]Nu har jeg lige haft åbnet for guitaren og set lidt på det her med den "50's wiring". I og med at jeg ikke har loddet noget før og ikke på nogen måde er teknisk anlagt, har jeg måtte bakke ud. Jeg er sgu nok en kylling på det område, men jeg er bange for, at jeg laver kage i det og får lavet noget makværk.
Den måde jeg forstår jer, Stevi og Morten_Lyse på er, at denne wiring ikke som sådan vil ændre pickup'ens tone, men vil afhjælpe problemet omkring Burstbucker'nes hidsighed?

Til gengæld er jeg blevet lidt lun på de Gibson 57 Classic og Classic +. De kan jo skaffes hos Thomann, men her hedder de Gibson P-57 Classic (<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/gibson_p57_cla ... sic.htm</a><!-- m -->). Det er vel bare det samme, som når vi snakker om 57 Classic og Classic Plus, går jeg ud fra? Og hvordan finder jeg ud af, om det er til hals- eller bropositionen? Er det bare at lodde dem i, der hvor man vil have dem, og så spiller det bare?[/quote]

+ er til bridge da der er mere output i ,men begge passer jo i hullerne i guitaren
Sorte strater lyder bare bedst..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Swampthing »

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, jeg er dog sikker på der bor en gear-freak i nærheden af dig der kan hjælpe.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Sasha »

Er der én eller anden nådig sjæl, som vil forklare sinken her, hvorfor sådan en 50´er-forbindelse skulle hjælpe på hidsigheden fra nogen som helst pickup? Jeg kan se idéen med, at pickupperne hele tiden er belastet ens (som på de fleste andre guitarer), sådan at man ikke mister top, når man skruer ned for volumen. Til gengæld løber man så vist ind i nogle problemer med at mixe pickupperne i midterstillingen på pickup-omskifteren? Men hvorfor denne måde at forbinde tingene på skulle fjerne nogen hidsighed..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg har i hvert fald ikke påstået, at "50's wiring" har nogen indvirkning på pickuppens hidsighed. - Det har det ikke. '57 Classics påståes at være lidt rundere i lyden end burstbuckers.

Det eneste '50s wiring påvirker er lyden, når volumenkontrollerne er alt andet, end skruet helt op. - Til det bedre, hvis I spørger mig.

Mvh;
Morten Lyse

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Stevi »

Nææh, det var vist undertegnede der kom med dén udlægning... Jeg husker det som en væsentlig forskel, men om denne forskel alene byggede på at man mindsker diskanttabet når man skruer ned for volumen, og dermed lettere kan 'tage toppen' af en hidsig humbucker, skal jeg ikke kunne sige.
See you in heaven if you make the list

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Asser »

[quote="Pluto"][quote="Asser"]Nu har jeg lige haft åbnet for guitaren og set lidt på det her med den "50's wiring". I og med at jeg ikke har loddet noget før og ikke på nogen måde er teknisk anlagt, har jeg måtte bakke ud. Jeg er sgu nok en kylling på det område, men jeg er bange for, at jeg laver kage i det og får lavet noget makværk.
Den måde jeg forstår jer, Stevi og Morten_Lyse på er, at denne wiring ikke som sådan vil ændre pickup'ens tone, men vil afhjælpe problemet omkring Burstbucker'nes hidsighed?

Til gengæld er jeg blevet lidt lun på de Gibson 57 Classic og Classic +. De kan jo skaffes hos Thomann, men her hedder de Gibson P-57 Classic (<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/gibson_p57_cla ... sic.htm</a><!-- m -->). Det er vel bare det samme, som når vi snakker om 57 Classic og Classic Plus, går jeg ud fra? Og hvordan finder jeg ud af, om det er til hals- eller bropositionen? Er det bare at lodde dem i, der hvor man vil have dem, og så spiller det bare?[/quote]

+ er til bridge da der er mere output i ,men begge passer jo i hullerne i guitaren[/quote]

Jeg tænkte egentlig mere på, om pickup'erne er specifikt lavet til at sidde i f.eks. halspositionen, og så overhovedet ikke (af tekniske årsager eller hvad ved jeg) kan sidde i bropositionen? Altså sådan at man ikke får lyden af en bropickup ud af en pickup, der sidder ved halsen.
Jeg gætter på, at det ikke har noget sige, om man sætter dem ene eller det sted, men det er egentlig bare ment som et opklarende spørgsmål :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Sasha »

[quote="Stevi"]Nææh, det var vist undertegnede der kom med dén udlægning... Jeg husker det som en væsentlig forskel, men om denne forskel alene byggede på at man mindsker diskanttabet når man skruer ned for volumen, og dermed lettere kan 'tage toppen' af en hidsig humbucker, skal jeg ikke kunne sige.[/quote]

Mener du at "tage toppen af" på enten guitarens eller forstærkerens tonekontroller?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"][quote="Stevi"]Nææh, det var vist undertegnede der kom med dén udlægning... Jeg husker det som en væsentlig forskel, men om denne forskel alene byggede på at man mindsker diskanttabet når man skruer ned for volumen, og dermed lettere kan 'tage toppen' af en hidsig humbucker, skal jeg ikke kunne sige.[/quote]

Mener du at "tage toppen af" på enten guitarens eller forstærkerens tonekontroller?[/quote]
Njah, den er godt nok lidt tvetydig... Det jeg mener med at tage toppen af, er lige at skrue lidt ned for volumen, ikke for diskant...
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Sasha »

Nårh, OK - så er vist selv de trægeste elever her med igen... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"]Nårh, OK - så er vist selv de trægeste elever her med igen... :-)[/quote]
Nu er der vel ifølge nutidens pædagogik ikke noget der kan betegnes som 'træge elever', men mere utilstrækkelig underviser :-D
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Sasha »

Nej, måske ikke. Men det er længe siden, jeg har gået i skole... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Stevi »

Og apropos din skoletid, så skulle jeg hilse fra Egtvedpigen...
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Sasha »

Narh, hende mødte jeg faktisk først i mit senere arbejdsliv...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Asser »

[quote="Swampthing"]Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, jeg er dog sikker på der bor en gear-freak i nærheden af dig der kan hjælpe.[/quote]

Det kunne selvfølgelig være en mulighed. Dog tror jeg, at jeg er kommet lidt væk fra idéen igen. Det ender nok med, at jeg prøver Gibson's 57 Classic pickup's.

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Plexi »

Hvis du er til syngende vintage tone, som er lys og åben, og som også lyder fedt clean, så giv lige SD Seth Lover en chance. Og også førnævnte SD 59. Prøv at høre denne her <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Jeg har sådan en halvakustisk Hamer med seth lovers (min er en dog Newport), og den lyder bare sindsygt godt. <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Synes helt klart at nogle humbuckers kan lyde meget godt clean.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af JGreen »

Jeg havde samme problem som dig med mine burstbuckers i min grønne LP, og har været lykkelig for skiftet til Classic 57'ere (med plus i broen). De lyder lige præcist som jeg gik og ønskede at de burstbuckers jeg havde på, ville lyde.

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Martin K »

For nu lige at komme med et helt andet bud:
Jeg havde lidt samme situation som dig med hidsige pickup's i en LP - dog ikke BurstBuckers men 490R/498T kombinationen. Jeg skiftede begge til SD Phat Chats, som er SD's implementering af P90'ere som passer i HB-størrelsen.
Det gjorde det for mig. Der er stadig smæk på og rimeligt højt output, men de er langt fra så hidsige og 'selv-forvrængende' som tidlige...
--Martin

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Asser »

Tak for budene!
Jeg har egentlig følt mig rimelig sikker på, at 57 Classic-pickup'erne, var det rigtige valg, men jeg er nu alligevel lidt nysgerrig omkring de Phat Cats. Jeg tænker lidt på, om man stadig kan bibeholde den store og massive lyd, som, i mit hoved i hvert fald, karakteriserer en LP, ved at skifte til Phat Cats? Går man på kompromis med dét for i stedet at komme lidt tættere på P90'er-lyden? Jeg vil jo stadig gerne have, at den stadig kan "rykke tænder ud", når den får en ordenlig omgang forvrængning :-)

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Pickup's til Les Paul

Indlæg af efrandsen »

Så kunne du jo evt. blande, så du har P90 i neck og humbucker i bridge?


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Asser »

Jeg har netop bestilt en Phat Cat til halspositionen og en Gibson 57 Classic Plus til bropostionen. Det lød umiddelbart til at være en fed løsning for mig, og så må jeg jo ellers bare prøve, om ikke også det er det. Jeg glæder mig i hvert helt vildt! :-)

I skal have tusind tak for hjælpen med jeres fine bud og erfaringer!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen