Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af kraen »

Ja, det kunne jo også være, at man skulle begynde at kigge på dem, der helt hovedløst fælder hele regnskove uden at plante så meget som et eneste nyt træ.

Jeg synes, det er lidt problematisk at holde guitarbranchen som gidsel i denne sag. Der er altså flere og mere magtfulde bad-guys, som man måske skulle til at kigge lidt efter i sømmene.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Jake »

Nej, det er klart at alle forbrugere tager del i det. Man er ikke "mindre skyldig" fordi man "kun" har købt en guitar, frem for f.eks. et køkkenbord. Jeg har personligt droppet brugen af tantal-kondensatorer, simpelthen fordi 95% af de råmaterialer der er på markedet, er fremstillet ved brug af afrikanske børnearbejdere, og pengene går stort set direkte til at støtte de væbnede konflikter dernede.

Bæredygtigheden taler jo pr. definition imod konsumerismen; vi vil have billigere og billigere grej, men vi vil samtidig også redde verden. Alt i mens træet til vores guitarer fældes uden at genplantes med katastrofale konsekvenser for den lokale flora og fauna. Dette træ samles dernæst til en guitar, af kinesiske slavearbejdere. Vi kunne jo komme ind på Apple's produkter her. But let's not :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af CobraPizza »

Håber de begynder at bruge mere ahorn, ask og basswood, de er vist langtfra truede arter fremfor palisander.. Har aldrig helt kunne forene mig med et palisander gribebræt, selvom man i dag næsten er nød til det, da de fleste modeller i mit prisleje kommer med palisander gribebræt.. Ibenholt er jo også en ting producenterne har svært ved at få fat i.
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Loomer »

Jeg er blevet helt pjattet med swamp ash og ahorn sådan generelt, så hvis de begynder på mere af den slags ville det være fedt! Altså, sådan over hele linien.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Sasha »

Jeg tror nu, at f.eks. et gribebræt af sumpask ville være noget skrammel. Jeg skal dog ikke prale af at have prøvet det. Men der ER måske en grund til, at man oftere bruger palisander her?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Loomer »

Jeg tænkte nu mere sumpask, ift. træ til kroppen. Jeg mindes ikke at have stødt på nogen der har været vildledte nok til at bruge det til gribebræt :D
Men jeg er nu også blevet rigtigt glad for ahorn gribebræt. Jeg er sgu vitterligt ved at blive tele-mand her på min gamle dage.

Dale
Smoke On The Water
Indlæg: 80
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Dale »

[quote="Loomer"]Jeg tænkte nu mere sumpask, ift. træ til kroppen. Jeg mindes ikke at have stødt på nogen der har været vildledte nok til at bruge det til gribebræt :D
Men jeg er nu også blevet rigtigt glad for ahorn gribebræt. Jeg er sgu vitterligt ved at blive tele-mand her på min gamle dage.[/quote]Hmm, kald lige den lømmel for en Tele igen.
Jeg kan dog ikke lade være med at blive en smule varm om hjertet hver gang du siger det :) .
Men... Nu skal Søren få lov til at kalde den et spækbræt ;) .
When You see W. C. Fields.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Sasha »

Nej, det har jeg nu vist aldrig kaldt en Telecaster. For mig repræsenterer et spækbræt et færdigudviklet produkt, som udfylder sin rolle perfekt. Jeg plejer derimod ved festlige lejligheder at omtale en Telecaster som dét, den i mine øjne, ører og hænder mest af alt minder om: Et halvfærdigt udkast til en Stratocaster - en stiløvelse, om man vil...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Morten_Lyse »

Problemet med rovdrift på klodens ressourcer, sådan helt generelt set, virker meget aktuelt på dagen, hvor FN mener at menneske nummer 7.000.000.000 bliver født.

Og det er et paradoks, at man jo med sikkerhed kan fastslå, at MIT valg som forbruger ikke betyder en skid, mens vores allesammens valg er den ene og hele årsag til de kræfter, der på grufuld vis voldtager vores klode, dens fattigste indbyggere og smukkeste skatte.

Derfor; Stop bying all that shit.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Loomer"]Jeg tænkte nu mere sumpask, ift. træ til kroppen. Jeg mindes ikke at have stødt på nogen der har været vildledte nok til at bruge det til gribebræt :D
Men jeg er nu også blevet rigtigt glad for ahorn gribebræt. Jeg er sgu vitterligt ved at blive tele-mand her på min gamle dage.[/quote]

Det bliver engang imellem brugt til bas. Her er en med hals af swamp ash. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.gregyancey.com/picdisplay.ph ... display.ph ... g&comment=</a><!-- m -->

Jeg har også set det som gribebræt, men kan ikke lige finde et billede.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Morten_Lyse"]Derfor; Stop bying all that shit.[/quote]

Check ...

Men det er nu mest min latterligt elendige økonomi, der sætter begrænsningen :(
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"


Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="CobraPizza"]Håber de begynder at bruge mere ahorn, ask og basswood, de er vist langtfra truede arter fremfor palisander.. [/quote]
Det ville godt nok få vintage markedet til at gå helt amok hvis man ikke kunne købe nyproducerede Strats og Les Pauls med palisander gribebrædder. Hvordan ser det ud med elletræ? Det er da svært at komme udenom i en nogenlunde fornuftig guitar.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Anonym »

Yeps. Vi vil gerne synge og spille sange om at redde jorden. Men det bliver fisme ikke med en guitar lavet af kunststof eller noget digitalt! :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"][quote="CobraPizza"]Håber de begynder at bruge mere ahorn, ask og basswood, de er vist langtfra truede arter fremfor palisander.. [/quote]
Det ville godt nok få vintage markedet til at gå helt amok hvis man ikke kunne købe nyproducerede Strats og Les Pauls med palisander gribebrædder. Hvordan ser det ud med elletræ? Det er da svært at komme udenom i en nogenlunde fornuftig guitar.[/quote]

Arh, så længe man kan tillade sig at bruge elletræ til at røge fisk o.l. med, kan det vist næppe være på listen over voldsomt truede arter...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Sasha »

[quote="SustainerPlayer"]Yeps. Vi vil gerne synge og spille sange om at redde jorden. Men det bliver fisme ikke med en guitar lavet af kunststof eller noget digitalt! :) [/quote]

Hvorfor skulle "noget digitalt" være mere særskilt miljøvenligt?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Nikolaj Krabbe
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Nikolaj Krabbe »

Så får nutidens guitarer måske alligevel en "vintage" status engang ;-)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af kraen »

Kan vi ikke bare droppe en bombe et sted i Kina eller Indien? Hvis vi lige kunne udrydde 2 mia. af klodens befolkning kunne det nok hjælpe lidt.
Jeg vælger udelukkende Kina og Indien, fordi dér er der størst hit-rate.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarbranchen kæmper for at finde den rene tone

Indlæg af Anonym »

[quote="kraen"]Kan vi ikke bare droppe en bombe et sted i Kina eller Indien? Hvis vi lige kunne udrydde 2 mia. af klodens befolkning kunne det nok hjælpe lidt.
Jeg vælger udelukkende Kina og Indien, fordi dér er der størst hit-rate.[/quote]

:clap: Jeg stemmer for Kina, så rammer vi også 78% af guitarfabrikkerne samtidigt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen