Jep - rune kjeldsen igen.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"][quote="Sasha"][quote="fortytwo"]
Kunne det være fordi hans Jazzmaster var bedre.. ;-)[/quote]

Det er ikke den dér 64´er Strat, som stod oppe i Rockcity for nogle år siden, hvor man ikke var i tvivl om, at den var lavet af tre stykker træ, da man kunne kigge lige igennem kroppen i alle samlinger, han har købt, vel?[/quote]

Privat person på fyn...[/quote]

Nå. men jeg tænkte blot, at det måtte være en temmelig skidt Strat, hvis den lød dårligere end en Jazzmaster...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"]JM og god lyd..

Billede[/quote]

Det er vist, som man tager det...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af fortytwo »

Ja heldigvis da.. Jeg ville godt være ked af, at skulle syn's, at de sædvanlige såkaldte guitar helte, var dem der satte standarden for vellyd.. ;-)

Der var ingen der sagde, at den Strat lød dårligt, men jeg insinuerede, at hans JM passede bedre til ham, og det han spiller, end en Strat gør..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"]Jeg ville godt være ked af, at skulle syn's, at de sædvanlige såkaldte guitar helte, var dem der satte standarden for vellyd.. [/quote]

Nej, det er selvfølgelig ikke så hipt. Det kan jeg godt se.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af itsaysvuff »

hold da op en masse snak om guitarer nu. Det er jo også et grejforum.

Men Søren, og alle jer andre, det jeg spurgte om var hvilke guitarister i kommer til at tænke på når i hører hans spil. Det er rigtigt at han er unik, men han er jo også inspireret af nogen. Måske kender i til nogen guitarister har lidt samme stil eller lyd som rune kjeldsen.

Ps: jazzmaster er fedt! Men hold kæft hvor er jeg blevet glad for min nye tele.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"][quote="fortytwo"]Jeg ville godt være ked af, at skulle syn's, at de sædvanlige såkaldte guitar helte, var dem der satte standarden for vellyd.. [/quote]

Nej, det er selvfølgelig ikke så hipt. Det kan jeg godt se.[/quote]

Nu har jeg ikke ladet mig diktere af, hvad der var hipt, i rigtig mange år, og agter heller ikke at starte nu.. Men jeg har nok bare nogle andre lydidealer for, hvad god guitar lyd er, i forhold til rigtig mange andre..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Porkchop
Himmelhund
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Porkchop »

EC har styr på jazzmasteren...Hipt eller ej...

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Swampthing »

[quote="Porkchop"]EC har styr på jazzmasteren...Hipt eller ej...

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]
Der blev jeg liiige blæst bagover, både af EC men mest af Fiona Apple. :s hock:

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Jackie van Hippie »

Rune K. er klart en af de fede herhjemme i min bog. Især hans spil med Kira And The Kindred Spirits er bevis på at manden kan få, hvilken guitar han end spillede på dengang, til at lyde af guffe nam. Ikke at det han har lavet siden ikke er fedt også!
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"][quote="fortytwo"]JM og god lyd..

Billede[/quote]

Det er vist, som man tager det...[/quote]

Jeg er med Esben. Jeg tager J. Mascis' lyd over alle strat-spillere, anyday of the week. Ham kan man sgu da kende, når man hører det. At efterabe Hendrix, Marvin, Clapton, Vaughan, hvem der nu ellers har "defineret strat-lyden" (hvad det så end betyder, når man tager de nævnte i betragtning), falder alle ind under "gabende kedelige, og ikke mindst uddaterede, wankers", i min bog. Og de der har som mål at opnå samme lyd, er kun endnu mere kønsløse. J. Mascis har taget en uregerlig satan, og fået noget fedt ud af det. Noget "unikt". Og det er da helt sikkert en større bedrift, end at købe "verdens bedste Marshall", og vende en venstrehånds-strat om, så det lugter lidt af fugl.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af itsaysvuff »

Selvom det er en spændende retning denne tråd er på vej ud i, ja, så er den lidt ved at ryge af sporet.. Er der ikke nogen der har noget til det jeg skrev i første indlæg.

dog er jeg enig med Esben ;)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af MacG »

[quote="itsaysvuff"]Selvom det er en spændende retning denne tråd er på vej ud i, ja, så er den lidt ved at ryge af sporet.. Er der ikke nogen der har noget til det jeg skrev i første indlæg.

dog er jeg enig med Esben ;) [/quote]

[quote="MacG"][quote="itsaysvuff"]

nu har jeg siddet og lyttet og spillet med på dette lille hyggelige klip og ja, jeg synes som altid at Rune Kjeldsen er en fantastisk guitarist. Både når han spiller en enkel blues eller syrer helt ud.

Den måde han bender på og generelt hans frasering i ditte klip er virkelig fed - det er så smagfuldt, uden at blive kedeligt og poleret. Jeg gad godt vide hvad i kan høre i det? Jeg er nemlig vildt interesseret i at finde de der country/blues agtige guitarister som Rune Kjeldsen er inspireret af - the old stuff, men ikke nødvendigs. Så hvilke guitarister, bands eller sange smager lidt derhen af? Andre klip med Rune Kjeldsen kan også bruges som inspiration - her bare et hvor det var lidt "traditional".

Soloen starter 1:25

Jeg glæder mig til at grave ned i jeres forslag. :) [/quote]

Curtis Mayfield skrev sangen. Og inspiredede Jimi og mange andre:

[youtube]VQqTxK7VhSk[/youtube]

Jeff Beck og Rod Stewart gjorde den til et hit igen:

[youtube]T43m6dcMk6U[/youtube]

Jeg ville lytte til Ry Cooder:

[youtube]6efQ_GyQW3o[/youtube]

David lindley:

[youtube]ebj_e4VagcA[/youtube]

Jimi:

[youtube]NwNQoazwf2Y[/youtube]

Og Curtis..
Og Curtis[/quote]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"][quote="fortytwo"]JM og god lyd..

Billede[/quote]

Det er vist, som man tager det...[/quote]

Jeg er med Esben. Jeg tager J. Mascis' lyd over alle strat-spillere, anyday of the week. Ham kan man sgu da kende, når man hører det. At efterabe Hendrix, Marvin, Clapton, Vaughan, hvem der nu ellers har "defineret strat-lyden" (hvad det så end betyder, når man tager de nævnte i betragtning), falder alle ind under "gabende kedelige, og ikke mindst uddaterede, wankers", i min bog. Og de der har som mål at opnå samme lyd, er kun endnu mere kønsløse. J. Mascis har taget en uregerlig satan, og fået noget fedt ud af det. Noget "unikt". Og det er da helt sikkert en større bedrift, end at købe "verdens bedste Marshall", og vende en venstrehånds-strat om, så det lugter lidt af fugl.[/quote]

Der er vist ingen, som - før dig - har talt om bedrifter her?

Jeg føler ikke, at jeg på nogen måde behøver hverken at retfærdiggøre eller beklage, at jeg personligt synes, at det lyder langt federe, når nogle af (!!!) de navne, du nævner, spiller end f.eks. J. Mascis. Men det er jo i sidste ende et spørgsmål om smag og behag. Derfor synes jeg også, at et sådan lidet tilsløret personligt angreb, som du farer frem med, er - well, skal vi kalde det "ikke særligt smagfuldt"...

Men du må jo have en utrolig fed, personlig signatur-lyd, siden du kan tillade dig at omtale andres lyd som "endnu mere kønsløs end uddaterede, gabende kedelige wankers"..? Dét må jeg høre en dag..!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="itsaysvuff"]Selvom det er en spændende retning denne tråd er på vej ud i, ja, så er den lidt ved at ryge af sporet.. Er der ikke nogen der har noget til det jeg skrev i første indlæg.[/quote]

Han hang til at være skramlet og kantet spillestil, kommer fra hans tidlige inspiration og fascination af de gamle blues helte, han nævnte selv især Muddy Waters og John Lee Hooker som sine inspirations kilder i et interview (kan ikke huske hvilket), sammen med (de åbenbart kedelige) klassiske guitar toner fra Jimi og Neil Young.

Og hold så lige Billede ude af det! Sorry kunne ikke dy mig..
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
MichaelNielson
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af MichaelNielson »

[quote="itsaysvuff"]

nu har jeg siddet og lyttet og spillet med på dette lille hyggelige klip og ja, jeg synes som altid at Rune Kjeldsen er en fantastisk guitarist. Både når han spiller en enkel blues eller syrer helt ud.

Den måde han bender på og generelt hans frasering i ditte klip er virkelig fed - det er så smagfuldt, uden at blive kedeligt og poleret. Jeg gad godt vide hvad i kan høre i det? Jeg er nemlig vildt interesseret i at finde de der country/blues agtige guitarister som Rune Kjeldsen er inspireret af - the old stuff, men ikke nødvendigs. Så hvilke guitarister, bands eller sange smager lidt derhen af? Andre klip med Rune Kjeldsen kan også bruges som inspiration - her bare et hvor det var lidt "traditional".

Soloen starter 1:25

Jeg glæder mig til at grave ned i jeres forslag. :) [/quote]

Jeg kan ikke se genistregen her, men det hjælper da at Palle er med på optagelsen.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af MacG »

[quote="MichaelNielson"][quote="itsaysvuff"]

nu har jeg siddet og lyttet og spillet med på dette lille hyggelige klip og ja, jeg synes som altid at Rune Kjeldsen er en fantastisk guitarist. Både når han spiller en enkel blues eller syrer helt ud.

Den måde han bender på og generelt hans frasering i ditte klip er virkelig fed - det er så smagfuldt, uden at blive kedeligt og poleret. Jeg gad godt vide hvad i kan høre i det? Jeg er nemlig vildt interesseret i at finde de der country/blues agtige guitarister som Rune Kjeldsen er inspireret af - the old stuff, men ikke nødvendigs. Så hvilke guitarister, bands eller sange smager lidt derhen af? Andre klip med Rune Kjeldsen kan også bruges som inspiration - her bare et hvor det var lidt "traditional".

Soloen starter 1:25

Jeg glæder mig til at grave ned i jeres forslag. :) [/quote]

Jeg kan ikke se genistregen her, men det hjælper da at Palle er med på optagelsen.[/quote]

Nemlig. Jeg mener også det er rimelig stangvare soul-inspireret stil. Steve Cropper og gutterne fra Motown falder i ørerne. Og Curtis Mayfield.

Men det her nok en af de bedre udnyttelse af masonit jeg har hørt:

[youtube]xkXbeWtK-Os[/youtube]

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af strattitude »

[quote="MichaelNielson"][quote="itsaysvuff"]

nu har jeg siddet og lyttet og spillet med på dette lille hyggelige klip og ja, jeg synes som altid at Rune Kjeldsen er en fantastisk guitarist. Både når han spiller en enkel blues eller syrer helt ud.

Den måde han bender på og generelt hans frasering i ditte klip er virkelig fed - det er så smagfuldt, uden at blive kedeligt og poleret. Jeg gad godt vide hvad i kan høre i det? Jeg er nemlig vildt interesseret i at finde de der country/blues agtige guitarister som Rune Kjeldsen er inspireret af - the old stuff, men ikke nødvendigs. Så hvilke guitarister, bands eller sange smager lidt derhen af? Andre klip med Rune Kjeldsen kan også bruges som inspiration - her bare et hvor det var lidt "traditional".

Soloen starter 1:25

Jeg glæder mig til at grave ned i jeres forslag. :) [/quote]

Jeg kan ikke se genistregen her, men det hjælper da at Palle er med på optagelsen.[/quote]


Enig!

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af itsaysvuff »

Nu brugte jeg heller ikke det klip som et eksempel på det bedste og fedeste han har spillet.. Klippet fra Talkshow med Annisette er røvfedt!!

Jeg synes bare det klip var meget rent i lyd og udtryk.
Nu skriver i Curtis Mayfield - nu har jeg hørt en del klip med ham og jeg kan simpelthen ikke høre ligheden..

Når vi nu snakker guitar - hvad er det så for en guitar Rune spiller på i det her klip - <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Jeg har set ham bruge den flere gange, men næsten altid til slide.. Jeg kan ikke hitte ud af hvad det er for en.. Det ligner lidt en modificeret mustang..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

Det er´ed vist også...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Dannyboy »

Mick Taylor (ham der spiller de fede leads på Sticky Fingers) skulle være en af Rune Kjeldsens store helte.

Jeg har dog stadig til gode at høre noget fedt med Rune Kjeldsen. Bevares, han spiller da meget fint, men jeg har nu stadig ikke hørt noget som har fået mig helt op at ringe

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen