Jep - rune kjeldsen igen.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af itsaysvuff »

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

nu har jeg siddet og lyttet og spillet med på dette lille hyggelige klip og ja, jeg synes som altid at Rune Kjeldsen er en fantastisk guitarist. Både når han spiller en enkel blues eller syrer helt ud.

Den måde han bender på og generelt hans frasering i ditte klip er virkelig fed - det er så smagfuldt, uden at blive kedeligt og poleret. Jeg gad godt vide hvad i kan høre i det? Jeg er nemlig vildt interesseret i at finde de der country/blues agtige guitarister som Rune Kjeldsen er inspireret af - the old stuff, men ikke nødvendigs. Så hvilke guitarister, bands eller sange smager lidt derhen af? Andre klip med Rune Kjeldsen kan også bruges som inspiration - her bare et hvor det var lidt "traditional".

Soloen starter 1:25

Jeg glæder mig til at grave ned i jeres forslag. :)

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af shm »

Jamen han er rigtig, rigtig god! og det har han været, siden jeg høret ham første gang, før han kom på kons osv.. På det klip du linker til spiller han jo i tradition med soul og R´n´B stilen, i hvert fald i min forståelse. Med R´n´b mener jeg ikke det der dåsepop, som er højt skattet i dag, sagde ronkedoren Dur pentatone, hvor man følger kadencen. Det er MEGET brugt, både af de store i Nashville og Memphis og sågar Hendrix. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl. Nummeret, People get ready:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

vh

Søren

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af MacG »

[quote="itsaysvuff"]

nu har jeg siddet og lyttet og spillet med på dette lille hyggelige klip og ja, jeg synes som altid at Rune Kjeldsen er en fantastisk guitarist. Både når han spiller en enkel blues eller syrer helt ud.

Den måde han bender på og generelt hans frasering i ditte klip er virkelig fed - det er så smagfuldt, uden at blive kedeligt og poleret. Jeg gad godt vide hvad i kan høre i det? Jeg er nemlig vildt interesseret i at finde de der country/blues agtige guitarister som Rune Kjeldsen er inspireret af - the old stuff, men ikke nødvendigs. Så hvilke guitarister, bands eller sange smager lidt derhen af? Andre klip med Rune Kjeldsen kan også bruges som inspiration - her bare et hvor det var lidt "traditional".

Soloen starter 1:25

Jeg glæder mig til at grave ned i jeres forslag. :) [/quote]

Curtis Mayfield skrev sangen. Og inspiredede Jimi og mange andre:

[youtube]VQqTxK7VhSk[/youtube]

Jeff Beck og Rod Stewart gjorde den til et hit igen:

[youtube]T43m6dcMk6U[/youtube]

Jeg ville lytte til Ry Cooder:

[youtube]6efQ_GyQW3o[/youtube]

David lindley:

[youtube]ebj_e4VagcA[/youtube]

Jimi:

[youtube]NwNQoazwf2Y[/youtube]

Og Curtis..
Og Curtis

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="shm"]Jamen han er rigtig, rigtig god! og det har han været, siden jeg høret ham første gang, før han kom på kons osv.. På det klip du linker til spiller han jo i tradition med soul og R´n´B stilen, i hvert fald i min forståelse. Med R´n´b mener jeg ikke det der dåsepop, som er højt skattet i dag, sagde ronkedoren Dur pentatone, hvor man følger kadencen. Det er MEGET brugt, både af de store i Nashville og Memphis og sågar Hendrix. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl. Nummeret, People get ready:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

vh

Søren[/quote]

Hvad er det du skriver der? Jeg forstår godt det med dur og kadencen, men hvad mener du med "ronkedoren"? ;)

og lige endnu et fedt klip med rune - <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

<!-- m --><a class="postlink" href="http://politiken.dk/pol_oplys/ECE99784/ ... /ECE99784/ ... -ronkedor/</a><!-- m -->

[quote="itsaysvuff"]

og lige endnu et fedt klip med rune - <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]

Ud fra kameravinkelen at dømme må fotografen nærmest have siddet på skødet af mig... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af shm »

Hvad er det du skriver der? Jeg forstår godt det med dur og kadencen, men hvad mener du med "ronkedoren"? ;)

Ronkedoren er mig!

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af itsaysvuff »

haha okay! En ronkedor! Så har man også lært det..

Var det en fed koncert sasha? Hvad tænker du mht til andre guitarister osv?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

Ja, det var sgu´ fedt på sin egen sådan lidt stille og rolige facon.

Nu ved jeg ikke helt, hvad du mener med, "hvad jeg tænker m.h.t. andre guitarister osv."..? Men jeg har altid - siden jeg hørte ham for første for efterhånden mange år siden - godt kunnet lide Runes måde at spille på, hvis det er dét, du mener. Han har dét, som jeg personligt sætter højest hos enhver musiker - personlighed! Han er én dem, som du kun behøver at høre to toner fra i et tilfældigt nummer i radioen, så ved du, at det er ham, der spiller! That´s quite rare today...

Hvis jeg endelig skulle ønske mig noget, kunne jeg godt tænke mig at høre ham slippe gækken lidt mere løs i nogle lidt mere rock´ede sammenhænge udover de mange singer-songwriters, han arbejder (glimrende) med...

Og så skulle han nok overveje at skifte (tilbage) til en anden guitar end en Jazzmaster... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af shm »

En Jazzmaster har aldrig klædt nogen, de tror det bare....

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"]Og så skulle han nok overveje at skifte (tilbage) til en anden guitar end en Jazzmaster... :-)[/quote]
Jeg kan så informere dig om, at han i midt i august købte en '64 stratocaster..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Rasmus »

[quote="fortytwo"][quote="Sasha"]Og så skulle han nok overveje at skifte (tilbage) til en anden guitar end en Jazzmaster... :-)[/quote]
Jeg kan så informere dig om, at han i midt i august købte en '64 stratocaster..[/quote]
:banana-gotpics:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"][quote="Sasha"]Og så skulle han nok overveje at skifte (tilbage) til en anden guitar end en Jazzmaster... :-)[/quote]
Jeg kan så informere dig om, at han i midt i august købte en '64 stratocaster..[/quote]

Ja, de fleste bliver jo heldigvis klogere med alderen. Så sådan ender det jo som regel... :-)

Men det er da ikke meget, man har set til den i offentligheden?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"][quote="fortytwo"][quote="Sasha"]Og så skulle han nok overveje at skifte (tilbage) til en anden guitar end en Jazzmaster... :-)[/quote]
Jeg kan så informere dig om, at han i midt i august købte en '64 stratocaster..[/quote]

Ja, de fleste bliver jo heldigvis klogere med alderen. Så sådan ender det jo som regel... :-)

Men det er da ikke meget, man har set til den i offentligheden?[/quote]
Kunne det være fordi hans Jazzmaster var bedre.. ;-)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

[quote="shm"]En Jazzmaster har aldrig klædt nogen, de tror det bare....[/quote]

Og endnu færre har lydt godt på én...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Rasmus"][quote="fortytwo"][quote="Sasha"]Og så skulle han nok overveje at skifte (tilbage) til en anden guitar end en Jazzmaster... :-)[/quote]
Jeg kan så informere dig om, at han i midt i august købte en '64 stratocaster..[/quote]
:banana-gotpics:[/quote]
Har jeg ikke..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"][quote="shm"]En Jazzmaster har aldrig klædt nogen, de tror det bare....[/quote]

Og endnu færre har lydt godt på én...[/quote]

Que..?

Billede
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"]
Kunne det være fordi hans Jazzmaster var bedre.. ;-)[/quote]

Det er ikke den dér 64´er Strat, som stod oppe i Rockcity for nogle år siden, hvor man ikke var i tvivl om, at den var lavet af tre stykker træ, da man kunne kigge lige igennem kroppen i alle samlinger, han har købt, vel?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"][quote="Sasha"][quote="shm"]En Jazzmaster har aldrig klædt nogen, de tror det bare....[/quote]

Og endnu færre har lydt godt på én...[/quote]

Que..?

Billede[/quote]

Nu er der jo ikke lyd på. Men det ser fandme ikke godt ud - en Jazzmaster gennem Sunn. Uha-uha-uha-uha..!

Og det er helt klart et foto fra begyndelsen af Jimi´s tour i foråret ´68, hvor han led under allerh.... lydproblemer (hvilket skinner ret tydeligt igennem på optagelser fra denne periode). Så han har nok været desperat. I sine unge dage skiftede han jo også Jazzmaster´en ud til fordel for en Strat, så snart han kunne komme til det. Jfr. hvad jeg skriver i mit forrige indlæg...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"][quote="fortytwo"]
Kunne det være fordi hans Jazzmaster var bedre.. ;-)[/quote]

Det er ikke den dér 64´er Strat, som stod oppe i Rockcity for nogle år siden, hvor man ikke var i tvivl om, at den var lavet af tre stykker træ, da man kunne kigge lige igennem kroppen i alle samlinger, han har købt, vel?[/quote]

Privat person på fyn...
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jep - rune kjeldsen igen.

Indlæg af fortytwo »

JM og god lyd..

Billede
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen