Marshall indhold.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Marshall indhold.

Indlæg af Rasmus »

Billede

Jeg har lavet en lille optagelse af min Marshall Jtm-100 Super P.A fra 67.. med et Marshall Replica kabinet bygget af en stor entusiast, som jeg desværre aldrig nåede at møde. :clap:

Jeg fandt bundkabinettet frem fra gemmerne i går, da jeg havde lidt tid i øvelokalet. Det viser sig så, af det jeg lige umiddelbart kan se, at alle højtalerne (G12M 75Hz 16ohm) i bundkabinettet er med pulsonic membran og sorte lodderterminaler. Det kan også være størrelsen i forhold til topkabinettet, men det lyder lige en anelse mere åbent og sprødt.
Jeg kan ikke huske om det er de samme enheder der sidder i topkabinettet. Jeg tror umiddelbart også de er banket lidt mere igennem.

Så her et lille klip, kun med bundkabinettet på. (Hvis begge kabinetter var på kildede for meget i ørerne) :D

Der er brugte en replica til et hurtigt slapback delay. I starten er der ingen forvrængning, men undervejs tænder jeg min Fuzzface(den blå landmine, Hendrix Signature). Til allersidst er der et klip med min mudhoney.

Guitaren er min Fender Telecaster CS, noget 60'ish limited editon.
Som I kan høre undervejs, så er den bagerste pickup, en smule mikrofonisk, men det skal den være har jeg hørt. :eh: Men ellers så lyder den ikke som en telecaster. Det klarer man ved at skrue ned for tonen. Man hører også nogle ordentlig "klonks" når der bliver skiftet pickup.

Jeg bruger meget tonekontrollen og volumen, til at justere mængden af fuzz og diskant.

Mikrofonen kan jeg ikke huske hvad hedder, men det er en som vi normalt bruger som overhead på trommerne, noget AKG xxxx. (Det ved 42)
Jeg ville med vilje optage med en rum mikrofon, da det giver et mere "ægte" billede af hvordan forstærkeren lyder.

Det er et meget hurtigt klip, frit fra leveren, 1st take.

Jeg spiller bare, og ser hvad jeg kan få ud af de få midler jeg har. Der bliver skruet en del op og ned på guitaren, men fuzz'en bliver ikke rørt.

Jeg går nok mest efter den der 60'er ting lyd Hendrix, Cream, Jimmy Page ting.


Jeg prøver en del ting af, så klippet er lidt langt, men man kan jo heldigvis spole.

mp3 version
http://dl.dropbox.com/u/5038753/Marshal ... 20KLIP.mp3
wave version
http://dl.dropbox.com/u/5038753/Marshal ... 20KLIP.wav



PS: Jeg beklager virkelig det grynede billede...(HTC LEGEND), men det er så godt med det lys man får kl. 01:25.

PPS: Jeg har virkelig optur over lyden, til trods for forstærkeren skal crankes godt før den knækker bare lidt.
Det lyder virkelig fedt med begge kabinetter på, men wow det er hidsigt når man bliver skudt lige i masken med mellemtone.

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af thomasrytter »

Det lyder sgu godt, synes jeg. Det virker til, at du har fået meget godt styr på det med at tæmme fuzzen med guitarens kontroller - i hvert fald nogle fede toner, du får ud af den. Og flot ser det jo også ud.

Hyggeligt lille lydflash :)

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Muppet »

Det lyder jo fedt ;)

Hvor højt var den skruet op, ca?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Rasmus »

[quote="thomasrytter"]Det lyder sgu godt, synes jeg. Det virker til, at du har fået meget godt styr på det med at tæmme fuzzen med guitarens kontroller - i hvert fald nogle fede toner, du får ud af den. Og flot ser det jo også ud.

Hyggeligt lille lydflash :) [/quote]
Ja det er lidt tricky at få det til at spille sammen, fordi på fuld skrue da er der for meget skrald på fuzz'en, men hvis man skruer mere ned for den på pedalen, så bliver den mørk i det. Og så bliver den endnu mere skinger når man så skruer ned på guitaren. Men den har lige et sweetspot! :thumbup:

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Muppet"]Det lyder jo fedt ;)

Hvor højt var den skruet op, ca?[/quote]

Ret præcist var den skruet op til omkring kl. 14 på "treble" kanalen og til kl. 10 på kanal 2.

Men hvor højt det spillede... Jeg vil sige jeg kunne godt holde ud at stå og spille uden ørerpropper. Og det var ikke ubehageligt. Men lidt luft har det da skubbet. Jeg forestiller mig hvis man skulle have det med på job, så var det deromkring, e.v.t med hotplate der dæmper en tand.

PS: jeg havde ret meget optur over at stå og høvle på det setup i går. Især inden trommeslageren gik(han skulle tidligt op). :wave:

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Odgaard »

Virkelig fed fuzzlyd :thumbup:
Jeg tager lige rådet med at skrue mere ned for guitaren og mere op på fuzzen med til mine egne forsøg. Roder med en BYOC Fuzz Face klon for tiden.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Odgaard"]Virkelig fed fuzzlyd :thumbup:
Jeg tager lige rådet med at skrue mere ned for guitaren og mere op på fuzzen med til mine egne forsøg. Roder med en BYOC Fuzz Face klon for tiden.[/quote]

Er det en germanium eller Silicium? Fordi min roger mayer classic fuzz opfører sig ret anderledes. Den vil gerne have mere volume ned fuzz.

Jeg har det sådan med min fuzz face, at på den sidste 10-del af fuzzen, der er der ligesom noget diskant boost der tager ved. Man kan høre en let susen lige når den skifter og lige der hvor skiftet er skal den stå. Derudover så er det også vigtigt at skrue op for volumen, synes jeg. Det kan godt være at den så bare springer i luften når man tænder for den, men så lidt ned for guitarens volume!

Ikke at der ikke er flere måder at få det til at lyde fedt, men det er de erfaringer jeg har gjort mig "so far".

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Odgaard »

Germaniumudgaven. Indtil videre arbejder jeg stadig på at finde "det der sted", hvor den ikke bliver alt for mørk i det.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Jake »

Fed lyd, og lækkert, alsidigt spil, Rasmus.

Hvilke rør er forstærkeren udstyret med?

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Jake"]Fed lyd, og lækkert, alsidigt spil, Rasmus.

Hvilke rør er forstærkeren udstyret med?

Mvh Jake[/quote]
Tak. Der Sidder 2 TAD kt66ere i. I preamp Sidder der hvis jeg husker ret ogamle Phillips. Nogle vist mærket "xo"?

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Jake »

Fedt, jeg synes godt jeg kunne genkende kombinationen.

Sidder der så også den originale 8ohm/16ohm/100V-udgangstransformator i?
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Jake"]Fedt, jeg synes godt jeg kunne genkende kombinationen.

Sidder der så også den originale 8ohm/16ohm/100V-udgangstransformator i?[/quote]
Ja, det gør der... jeg ledte efter 4ohm indstillingen i går da jeg skulle have 2 kabinetter sæt til.
Hvad er der med den?

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Jake »

Ikke noget specielt, ud og at være i god kvalitet. Jeg har kun set én nogensinde, da folk åbenbart har en tendens til at ødelægge dem på de andre JTM'ere jeg har set.

Mvh
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af AnotherDan »

Lyder ret godt, når du ikke bruger fuzz, hehe... Men det er bare mig der åbenbart stadig er allergisk for fuzz ...
Men som sædvanlig, fedt spillet...
Bah

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Rasmus »

[quote="AnotherDan"]Lyder ret godt, når du ikke bruger fuzz, hehe... Men det er bare mig der åbenbart stadig er allergisk for fuzz ...
Men som sædvanlig, fedt spillet...[/quote]
Det er sjovt, fordi fuzzen er jo tændt 90% af tiden.:-) der er bare skruet ned på guitaren. Det er en af de fede bivirkninger!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Sasha »

Det lyder sgu meget fedt. Jeg tror nok, at jeg personligt ville skrue lidt højere op for forstærkeren. For den dér Marshall skal med sin meget høje driftsspænding jo satme have "hele håndtaget", før den begynder at knække. Jeg kunne godt tænke mig "lidt mere forstærker - lidt mindre fuzz". Men det er på rette vej. Og i momenter er der rigtigt fede toner.

M.h.t. diskanttab fra fuzz: Har du prøvet at have en buffer efter fuzz´en? Volumeknappen i sådan en fuzz lider jo under samme diskanttab-ting som volumeknappen i en guitar.

I øvrigt synes jeg, det er lidt sjovt, når folk sidder og snakker om eksakte indstillinger af deres germanium-baserede pedaler. Jeg mener: Hæv eller sænk temperaturen i rummet med et par grader, og det er nogle helt andre indstillinger, der skal til. For slet ikke at tale om forskellene fra eksemplar til eksemplar af samme pedal...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Det lyder sgu meget fedt. Jeg tror nok, at jeg personligt ville skrue lidt højere op for forstærkeren. For den dér Marshall skal med sin meget høje driftsspænding jo satme have "hele håndtaget", før den begynder at knække. Jeg kunne godt tænke mig "lidt mere forstærker - lidt mindre fuzz". Men det er på rette vej. Og i momenter er der rigtigt fede toner.

M.h.t. diskanttab fra fuzz: Har du prøvet at have en buffer efter fuzz´en? Volumeknappen i sådan en fuzz lider jo under samme diskanttab-ting som volumeknappen i en guitar.

I øvrigt synes jeg, det er lidt sjovt, når folk sidder og snakker om eksakte indstillinger af deres germanium-baserede pedaler. Jeg mener: Hæv eller sænk temperaturen i rummet med et par grader, og det er nogle helt andre indstillinger, der skal til. For slet ikke at tale om forskellene fra eksemplar til eksemplar af samme pedal...[/quote]

Hej Søren,

Jeg satte med vilje et par buffered pedaler i kæden. Men ja, det er virker nu mere som om at det er på gain knappen det diskant tab sidder, men fuzzknappen må helst ikke være under kl. 13-14 stykker.

Jeg synes nu egentlig jeg havde møjet godt op for amp'en, så den lige knækkede sig lidt, men den kunne nok godt klare lidt mere.

:) Men ja, fuzzpedaler er utilregnelige.... min hendrix fuzz er nu rimelig flink overfor vind & vejr, men roger mayer classic fuzz er ikke helt så stabil ;)

Det eneste problem jeg kan slås lidt med er at amp'en næsten bliver overmættet af fuzz'en.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Sasha »

Hvad mener du med "overmættet"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Hvad mener du med "overmættet"..?[/quote]

Som jeg vist har sagt før, så er det når tonerne smatter ud, og bliver udefinerbare. Måske er det bare at man løber tør for headroom. Jeg oplever det som om at det er bliver højere når jeg lige skruer et nøk ned på guitarvolumen, så den lige cleaner op.

Gi'r det mening?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall indhold.

Indlæg af Sasha »

Jah-joh...

Det kunne godt lyde som om, at man løber tør for headroom ét eller andet sted. Jeg skal dog ikke lige kunne sige hvor. Hvad sker der, hvis du skruer lidt ned for volume på henholdsvis pedal eller forstærker?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen