Ford/Landau hvem så det ?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af hrlarsen »

Er spændt på at høre om koncerten, da jeg desværre selv var forhindret. Var det fedt?

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Pluto »

Jeg er helt sikkert galt på den.Men blues idag drejer sig åbenbart mere om at være velsspillende end at have the blues/feeling eller what ever.Så jeg har her til aften hørt en del såkaldt blues musik uden feeling IMO
Sorte strater lyder bare bedst..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Swampthing »

[quote="Pluto"]Jeg er helt sikkert galt på den.Men blues idag drejer sig åbenbart mere om at være velsspillende end at have the blues/feeling eller what ever.Så jeg har her til aften hørt en del såkaldt blues musik uden feeling IMO[/quote]
Du rammer sgu sømmet på hovedet !
Jeg var ikke til koncerten og havde heller ingen intentioner om at bruge penge på det.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Sasha »

Jeg synes, at det var ret fedt, og at de komplimenterede hinanden fedt. Jeg bliver aldrig den store Robben Ford-fan. Men jeg synes faktisk, at dette var én af de bedre aftener i selskab med ham. Måske Landau inspirerer/provokerer lidt kant frem i ham? :-) Til gengæld synes jeg måske, at Landau godt kunne have haft den helt oppe på de 380 volt, som han plejer, når han spiller med sin egen trio (han havde dog også lidt bøvl med støj fra sit grej, som måske nagede ham lidt). Men alt i alt en gedigen koncert, som de to verdensklasse-guitarister sagtens kan være bekendt! Især havde Landau et par soli under "Worried Life Blues" og "Soft in Black Jeans", som fandme viste, hvor skabet skal stå...

I øvrigt sjovt at følges til koncerten med en inkarneret Robben Ford-fan... :-) Han ville sikkert sige noget helt andet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Asser »

Jeg havde også en rigtig god oplevelse til koncerten i Horsens i går. Det var første gang jeg oplever de to live, og jeg må sige, at Robben Ford spillede federe, end jeg nogensinde har hørt ham spille både på plade, og det jeg så har hørt med ham gennem diverse live-videoer. Det var som om, at han var lidt mere "beskidt", end han plejer. Det var fedt. Michael Landau har jeg desværre ikke haft muligheden for, at tjekke så grundigt ud, da hans materiale er noget sværere at fremskaffe end Ford's (hvis der i øvrigt er nogle, som har forslag til, hvilke plader man skal lede efter hos Landau, er jeg meget interesseret i at høre :-)), men det var virkelig vildt inspirerende at høre ham spille. Det var nogle gange, så det slog gnister, når der blevet spillet solo for deres begges vedkommende.
Jeg synes, at jeg fik, hvad jeg kom efter og mere til endda. Jeg vil i hvert fald gøre mit ypperste for at være der, næste gang de gæster landet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Sasha »

Personlig ville jeg prøve at fremskaffe noget af hans lidt ældre materiale "på egen hånd" - Raging Honkies, Burning Water. Men også "Michael Landau Group - Live" er absolut et lyt værd.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af JGreen »

Så det er kun blues hvis det er dårligt spillet? Det håber jeg sørme ikke, for så er det jo farligt at øve sig. ;)

Synes ind imellem at folk er slemme til at synes tingene ikke er følte, bare fordi det bliver spillet virtuøst.

Feeling spiller jo altid ind med mindre han bare står og lirer skalaer af så hurtigt han kan, og netop Robben Ford har en fantastisk timing og et ret specielt feel. Man kan lide det eller lade være, men at sige manden spiller uden feeling er lidt som at påstå at John Mayer ikke kan spille guitar - bare fordi man ikke bryder sig om den stil han spiller.

Blues ville være en ret kedelig genre hvis alle skulle spille som John Lee Hooker, bare for ikke at blive beskyldt for at mangle feeling.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Sasha »

Nej, jeg synes faktisk også, at der blev demonstreret adskilligt større doser af den temmelig diffuse og svært definerbare størrelse "feeling" under denne koncert, end man er vant til fra en gennemsnitlig blues-koncert.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Dannyboy »

Jeg så dem i København og her spillede de også ret godt begge to. Jeg tog et par billeder af deres boards efter showet. Dem kan jeg lige uploade senere hvis det er. Men jeg kunne forstå på min homie at der vist ikke var noget nyt under solen på de boards.

De spillede vist på lånte amps. 2 stk Fender Deville havde de hver.

Det eneste jeg måske synes var lidt øv, var trommerne som lydmanden havde valgt skulle lyde lidt for jazzet - altså uden nogen form for BUM eller UMF i bunden. Det lød sgu ærlig talt lidt fesent. Specialt når man ved hvor vild den trommeslager normalt er..

.. Jo og så var der jo lige det med den der Telecaster som Robben Ford spillede på. Det blev sgu sådan lidt fesent synes jeg. Les Paul'en klædte hans leads 100 gange federe IMO

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Plexi »

Fik lige det her link fra Aage forum. <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Det svinger godt. Dog synes jeg ikke at Fords lyd har bid nok. Det ville være fedt at høre ham med andet end Fender forstærker, evt en Vox. Men han spiller bare kanon.
Jeg ville ønske jeg kunne have hørt dem. Selvfølgeligt de to guitarister, men også for at høre Jimmy Haslip igen. Han kan ihvertfald fyre en solo med feeling af.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Sasha »

[quote="Plexi"]... men også for at høre Jimmy Haslip igen. Han kan ihvertfald fyre en solo med feeling af.[/quote]

Han var så ikke med om lørdagen. Jeg ved ikke, hvem afløseren var. Men han fik plusser i min bog... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Asser »

[quote="Sasha"]Personlig ville jeg prøve at fremskaffe noget af hans lidt ældre materiale "på egen hånd" - Raging Honkies, Burning Water. Men også "Michael Landau Group - Live" er absolut et lyt værd.[/quote]

Fedt! Mange tak for anbefalingerne!
Jeg har også stødt på både Burning Water og Raging Honkies i min søgen, men jeg har først nu fundet frem til sider, hvor jeg kan skaffe musikken på fysisk form.

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

[quote="Plexi"]
[/quote]
Det ødelægger virkelig meget for mig, at hverken Ford eller Landau har en stemme, der er værd at lytte til.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af strattitude »

Jeg blev desværre forhindret. Havde ellers regnet med at høre dem.

Har deres plade som jeg synes er rigtig fed, jeg er også stor fan a begge guitarister.

Personligt elsker jeg at høre blues spillet af dygtige folk, hvis "dygtigheden" ikke går ud over feeling, og der bare skal pløjes skalaer. At man er dygtig beghøver ikke kun at betyde at spille skalaer hurtigt. Melodisk frasering og dynamik (og lyd) er noget af det vigtigste efter min mening, og det er Landau og Ford begge mestre i IMO.
Der findes et hav af middelmådige bluesguitarister, og så bliver blues bare for kedeligt.

Synes dog også at Robben ofte spiller meget federe live. Han er ikke så poleret og trykker den mere af. Jeg har en Bootleg af Robben Ford med Scofield hvor de spiller blues, her brænder Ford helt af!
Der findes et hav af middelmådige bluesguitarister der tror at bare fordi man kun spiller pentaton og generelt lidt halvsløjt,- er det blues. Sådan synes jeg ikke det hænger sammen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af Sasha »

[quote="strattitude"]
Der findes et hav af middelmådige bluesguitarister der tror at bare fordi man kun spiller pentaton og generelt lidt halvsløjt,- er det blues. Sådan synes jeg ikke det hænger sammen.[/quote]

Jeg synes, du har helt ret i denne betragtning.

And oh, I´m one of them... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ford/Landau hvem så det ?

Indlæg af hrlarsen »

[quote="strattitude"]
Der findes et hav af middelmådige bluesguitarister der tror at bare fordi man kun spiller pentaton og generelt lidt halvsløjt,- er det blues. Sådan synes jeg ikke det hænger sammen.[/quote]

Generelt er puritanisme enormt trættende. IMHO er blues ikke bestemt af musikgenre eller form, men indhold og formidling.
Jeg har sgu hørt ballemusikere med mere blues end tilsvarende "bluesmusikere" med fanen højt hævet.


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen