Baseplate på strat pickup

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Baseplate på strat pickup

Indlæg af Rasser »

Hejsa forum.

Jeg synes bridge pickuppen på min strat er lidt blodfattig, og jeg overvejer derfor at montere en baseplate på den. Det skulle efter sigende give lidt mere bund og mellemtone og skære lidt af toppen væk. Er der nogen på dette forum, der har erfaringer med eftermontere sådan én, og som kan fortælle lidt om de lydmæssige forskelle før/efter og om det overhovedet kan betale sig?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baseplate på strat pickup

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg har af flere omgange haft sådan en på flere af mine guitarer. Først og fremmest er det vigtigste, at den bliver monteret ordentligt - altså at den simpelthen bliver "støbt" sammen med pickuppen i voks. Ellers er det eneste, man får ud af den, mikrofoni.

Er den endelig monteret korrekt, giver det en lille smule mere sådan "klaverfasthed" i bunden. Det handler mere om bundens karakter end om mængden af bund. Så jeg tror personligt ikke på, at det er vejen frem for dig. Jeg ville umiddelbart mene, at den lille modifikation med at få den nederste tonekontrol til også at virke på den bagerste pickup ville være et meget bedre bud på en løsning. Selv når tonekontrollen står på "10", tager den jo lidt top af. Det er derfor, at den bagerste pickup har en markant anderledes karakter end de to andre, som begge er belastet af en tonekontrol. Så sætter man en lille lus det rette sted på pickup-omskifteren, får man en langt mere egal karakter fra alle tre pickupper.

Men igen: Der FINDES også pickupper, som bare lyder tyndt, lige meget hvad man gør ved den...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baseplate på strat pickup

Indlæg af Rasser »

[quote="Sasha"]Ja, jeg har af flere omgange haft sådan en på flere af mine guitarer. Først og fremmest er det vigtigste, at den bliver monteret ordentligt - altså at den simpelthen bliver "støbt" sammen med pickuppen i voks. Ellers er det eneste, man får ud af den, mikrofoni.

Er den endelig monteret korrekt, giver det en lille smule mere sådan "klaverfasthed" i bunden. Det handler mere om bundens karakter end om mængden af bund. Så jeg tror personligt ikke på, at det er vejen frem for dig. Jeg ville umiddelbart mene, at den lille modifikation med at få den nederste tonekontrol til også at virke på den bagerste pickup ville være et meget bedre bud på en løsning. Selv når tonekontrollen står på "10", tager den jo lidt top af. Det er derfor, at den bagerste pickup har en markant anderledes karakter end de to andre, som begge er belastet af en tonekontrol. Så sætter man en lille lus det rette sted på pickup-omskifteren, får man en langt mere egal karakter fra alle tre pickupper.

Men igen: Der FINDES også pickupper, som bare lyder tyndt, lige meget hvad man gør ved den...[/quote]

OK. Er det din oplevelse, at det kun er bunden den påvirker?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baseplate på strat pickup

Indlæg af Sasha »

Jah, nu er det ved at være længe siden, at jeg har rodet med disse ting. Men jeg husker det som sagt, som om, at det giver lidt mere "fasthed" fortrinsvist i bunden. Jeg vil dog ikke kalde det en dag/nat-forskel. Og - dog ikke særligt bevidst - idag har jeg det ikke på nogle af mine guitarer.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baseplate på strat pickup

Indlæg af strattitude »

Jeg har haft det på Lindy Fralin Vintage Hots og 2 forskellige sæt Grosh pickups. Disse 3 sæt har alle haft en meget brugbar bridge pickup, som ikke har været for skinger. Jeg har dog ikke A-B testet på pickupperne. De har måske alle haft lidt mere Tele bridge over sig...

Lige nu har jeg en Lollar Special i bridge uden baseplate, og den lyder også rigtig godt, men det er også en lidt mere "hot" strat pickup.
Lollar siger vist selv at en baseplate ikke gør den store forskel, men det er vel billigt at prøve...

Min første i Fralin sættet havde en overgang også tendens til mikrofoni, (måske var den blevet slået lidt løs), men jeg varmede den bare godt op med loddekolben så vokset smeltede, og det hjalp.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen