Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Nicolai »

Hej.

Lad mig starte med at takke for indlæggene i min tidligere tråd om disse OD-pedaler.

Jeg kunne meget godt tænke mig endnu en TS af to grunde:

Min nuværende TS9 RI er stock, uden JRC4558 chip, og lyder temmeligt skinger/krads i det. Jeg søger derfor den tubescreamer, som ligger tættest på den varme, bløde, runde lyd, som 808 er så berømt for. Jeg ved godt, at mange siger, at "ti TS'ere lyder på ti forskellige måder", hvilket jeg ikke har nogen erfaring med, men jeg tror aligevel, jeg vil gå efter 808-vers.

Jeg havde egentligt set mig lun Maxon OD-808, men har så fundet ud af, at den ikke er en 808-klon, da en del af kredsløbet tilsyneladende er basseret på TS10 i stedet for? (Analog-Mans hjemmeside).

Jeg må sige, at den demo, jeg har hørt af Ibanez' håndlodede vers. gør mig blød. Jeg synes, den lyder, præcis, som jeg gerne vil have min til at lyde. Men jeg NÆGTER at give prisen for HW-vers.

Er der nogen, der har et "fagligt" (via. skemaer, elektronik-viden etc.) bud på, hvilken vers., der er identisk eller tættest på "en 808, når den er bedst"?

Nu ER lyd svær at beskrive med ord, men jeg har en følelse af, at lyden fra min egen RI lægger sig "ovenpå" min grundlyd, hvorimod den HW-vers. i større grad lægger sig "rundt om", og dermed bevarer mere af den originale tone:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

kontra denne turbo-vers:

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... ure=relmfu</a><!-- m -->

Hvis man skulle prøve at generalisere bare en anelse: ligger den varme, runde lyd så tit i JRC4558-chippen, for den har min TS9-RI jo ikke. Så jeg tror, den næste skal have denne chip.

Jeg er altså på udkig efter den Tubescreamer, som er mest identisk med 808 "at its best". Af samme årsag er "Tube Screamers" med diverse "added low end, boost osv." ikke interessante.

På forhånd tak.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Rasmus »

Skal vi nu til det igen? ;)

Edit: Jeg anbefaler du stiller alle dine knapper på din ts9 kl. 12 og så møjer du op for din forstærker!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Sasha »

Here we go again...

Nej. Varmen ligger i ikke i JCR4558-chippen. Den ligger i helheden - den samlede mængde af alle komponenterne. Og som du selv siger: Saml ti fuldstændigt ens eksemplarer efter nøjagtigt det samme diagram, og de vil lyde forskelligt...

For 117. gang: Bevæg dig derhen, hvor de har flest muligt Tubescreamere samlet. Tag bind for øjnene om nødvendigt. Og køb så dén, der lyder bedst.

Q: Hvordan er en TS808, når den er "at it´s best"..? Har du nogensinde prøvet sådan en "at it´s best TS808", siden du kan vide, at det er dét, du savner og tilsyneladende har et meget fasttømret billede af, hvad er..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Nicolai »

Tak for svaret.

Nu ved jeg godt, det ikke giver det fulde billede, men jeg synes, TS 808'eren i dette klip lyder varmere og rundere end den 9er, der testes:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://thetoneking.com/wp/ibanez-tube-s ... nez-tube-s ... m-2011-11/</a><!-- m -->

Derudover kan jeg rigtig godt lide HW-vers. I PGS-klippet.

Problemet er jo bare, at det er ret svært at prøve f.eks. Maxon her i landet?

Du har uden tvivl ret i, at det er summen af delene, som gør det over all. Men jeg tænker bare, om det er utænkeligt, at en RI 9'er er samlet af billigere dele end de gode gamle? Jeg ved da, du selv mener, at RI-modeller af f.eks. forstærkere ikke altid indeholder "de bedste stumper"?

Med fare for, at vi ikke har samme tonale preferencer kunne du måske give mig et bud på, hvilke fede TS'ere du har prøvet i tidens løb? Har du f.eks. prøvet andre end Ibanez' modeller? Maxon, Retro Sonic, Sparkle Drive eller andre? :)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Sasha »

Jeg har bl.a. prøvet et par reissues, der lød fuldt ud lige så godt som nogle af de gamle (som jo så igen typisk kan lyde meget forskelligt). I øvrigt afhænger konklusionen om, hvilken, der er fedest, i høj grad af, hvilken forstærker, de prøves på. En Tubescreamer, som lyder fedt på en Fender, kan f.eks. sagtens være "so-so" på en Marshall og vice versa...

Jeg tror ikke, at du entydigt kan sige, at de gamle er bygget af bedre stumper end de nye. Begge dele er bygget af de billigste standard-komponenter, der lige var for hånden. F.eks. skulle Ibanez have et bræt i røven for dén kontakt, de i sin tid valgte at bruge til tænd/sluk. Den har aldrig været tilsigtet til andet brug end et forsigtigt tryk med en finger.

Men skal det være en "Maxon TS-808", er den korteste vej vel at købe en Maxon OD-9 og så skifte de to modstande, som adskiller denne fra det klassiske TS-808 kredsløb? Så ER det ihvertfald en TS-808 pr. definition. Om det så er dén, der lyder bedst? Well, se ovenfor...

En billigere løsning ville nok være at proppe en 4558-operationsforstærker i din nuværende TS-9 og så skifte de to modstande, som adskiller den fra en TS-808. Så ER det ihvertfald en TS-808 pr. definition. Om det så er dén, der lyder bedst? Well, se ovenfor...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Nicolai »

Det med at skifte er selvf. fint, men det kunne også være fedt, at have to TSere, med hver deres karakteristika, og da den nuværende er lidt bright, ville jeg lede efter én, som var lidt varmere/rundere i tonen.

De RIs, du mener lød lige så godt- var de stock?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Sasha »

Well, well, well...

De var venligst udlånt af Orkestergraven i forbindelse med en test - sandsynligvis flået direkte ned fra hylden. Nu var det Mikkel Bøggild, der hentede dem. Så jeg kan ikke sige det følgende 100% sikkert. Men jeg TROR altså ikke, at han pillede nævneværdigt i deres indmad på turen fra Orkestergraven og til hans øvelokale. Men man ved selvfølgelig aldrig!

Jeg kan dog dårligt forestille mig det. For det første plejer Mikkel at overlade dén slags til andre. Og for det andet tror jeg, at han var lige så interesseret som jeg i at se reusultatet af en "ærlig" test. Men man ved selvfølgelig aldrig!

Så jeg kan ikke sige dig 100% sikkert, om jeg har været offer for et komplot og som en del af dette blot viderebringer ukorrekte oplysninger. Men jeg TROR sgu´ efter bedste overbevisning, at der var tale om "stinkende normale, umodificerede eksemplarer". Der var heller ikke noget ved deres lyd, som fik mig til at tro andet. Men man ved selvfølgelig aldrig!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Nicolai »

Fair nok. jeg har hørt om den test, men jeg troede ikke, de kom fra en butik, men at det derimod var Tom, Dick and Harry's pedaler, I havde lånt- og at derfor var en chance for, at de var modificerede.

Det var så en skønsom blanding af 808 og 9, går jeg ud fra?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Sasha »

Det var, hvad vi kunne låne os frem til, udover hvad vi lige selv havde på hylder og i gemmer. Men de nye af dem (reissues) kom direkte fra Orkestergraven.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Morten_Lyse »

Nikolai!

You sure know how to pick them..! Du ville i en blindtest ikke kunne høre forskel på JRC4558D; RC4558D; LF353N; TL072 eller alle de andre operationsforstærkere der kan anvendes i tubescreamer-kredsløbet. -Det vil jeg godt sætte noget af min ære ind på. Fulltone Fulldrive II; der er bredt anerkendt som en fremragende overdrive pedal bruger vist bare en stinkende normal TL072; og vær venlig at "busy yourself" med at pløje deres respektive datablade igennem og vend tilbage når du ved HVORFOR de eventuelt lyder lidt forskelligt. Alene produktionstolerancer af samme model, kan gøre større forskel end modelnumrene. Eller transistorerne i ind- og udgangsbuffer. Effekten af low-cut filteret i feedback/clipping delen; high-cut filteret inden tonekontrol-delen OG VI ER IKKE ENGANG BEGYNDT AT SNAKKE CLIP-DIODER ENDNU, hvor nogen sværger til LED'er (kun de røde,) andre kan ikke sove roligt uden germanium-dioder, asymmetrisk clipping og hvad har vi..!!!

Nikolai, jeg forlanger ikke at man som guitarist skal forstå sine pedalers kredsløb 100%, den slags kræver jo en eller anden form for faglighed/uddannelse på området. Men det er simpelthen "way far off" når folk, der ikke forstår en hujende dyt om elektronik, (det være sig dig) begyndet at gå op i operationsforstærkere og de to modstande, der ændrer værdi fra TS808 til TS9. Det er bare ikke relevant for andre end dem, der bygger pedaler. Og man må jo vist nok sige at tubescreameren er ved at have set de modifikationer der kan laves. Rockbox boiling point er også en tubescreamer. Mad professor little green wonder er også en tubescreamer og hundredevis af andre pedaler er også tubescreamere.. FWIW synes jeg, at T-rex Alberta er en rigtig god pedal der (ta-daa) er en TS808 klon.

Mvh;
Morten Lyse

BTW, så bygges den bedste TS808 klon af mig. :s ick:

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Dannyboy »

Det er alligevel utroligt at du ikke har forstået det endnu Nicolai..

Der findes ingen 'hellig gral' indenfor guitar drive, som bare kan kopieres og så være det fedeste ligemeget hvem du er og hvad du spiller over af gear. Det kommer jo, som Søren har skrevet det til dig en millard gange, an på hvordan den reagerer på DIT gear - og det er der ingen andre end dig selv som kan fortælle dig - og sgu slet ikke uden at ha prøvet netop dén pedal med DIN guitar og DIN forstærker.

Den eneste løsning er at du køber nogle pedaler og A/B'er dem over dit gear. Du kunne evt vælge at finde dem brugt, så du kunne sælge dem igen uden at tabe en krone. Det har jeg gjort mange gange. Både med guitarer og især med drive-pedaler, netop fordi man aldrig helt kan regne med dem. F.eks. havde jeg mega optur over en OCD v3 for ca. et år siden, men da jeg så skiftede højttalere i mit kabinet og satte andre pickupper i guitaren, så var det pludselig noget helt andet der skulle til. Sådan er der så meget..

Prøv - prøv, prøv..

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Nicolai »

Morten_Lyse skrev:Nikolai!
Du ville i en blindtest ikke kunne høre forskel på JRC4558D; RC4558D; LF353N; TL072 eller alle de andre operationsforstærkere der kan anvendes i tubescreamer-kredsløbet. -Det vil jeg godt sætte noget af min ære ind på.
Du har sikkert ret, men hvorfor er JRC4558, så blevet "ih", "næh", og "åh" så legendarisk? Det kan vel ikke være 100 procent psykologisk indbildning det hele?
(...)vær venlig at "busy yourself" med at pløje deres respektive datablade igennem og vend tilbage når du ved HVORFOR de eventuelt lyder lidt forskelligt.
Af ren interesse: ligger disse data sheets på producenternes hjemmesider eller hvad? Jeg har set, der tit linkes til Schematic Heaven, men jeg synes ikke rigtigt, jeg har held med at deres søgefunktion?
FWIW synes jeg, at T-rex Alberta er en rigtig god pedal der (ta-daa) er en TS808 klon.
Var det ikke den, du blev træt af, da du syntes, den havde en "flad" EQ???

Og så lige ang. TCE og T-Rex. Jeg læste Søren skrev, at indmaden i disse pedaler er "made in China". Betyder det, de er af dårlig kvalitet?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Pluto »

De nye Ibanez bliver da heller ikke lavet i japan mere.Så de er også lort eller?
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Nicolai »

Det troede jeg nu, de gjorde? Mht. Reissues så er det dét, jeg prøver at finde ud af.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej igen.
Du ville i en blindtest ikke kunne høre forskel på JRC4558D; RC4558D; LF353N; TL072 eller alle de andre operationsforstærkere der kan anvendes i tubescreamer-kredsløbet. -Det vil jeg godt sætte noget af min ære ind på.

Du har sikkert ret, men hvorfor er JRC4558, så blevet "ih", "næh", og "åh" så legendarisk? Det kan vel ikke være 100 procent psykologisk indbildning det hele?
Jamen det skyldes nok først og fremmest at JRC4558D er den chip, der sad i mange af de første tubescreamere, samt i stort set alle tidens clockradioer, pladespillere og meget, meget andet elektronik. Forstå mig ret, jeg bruger den også i de par stykker jeg har bygget, den er jo ret let at skaffe. - Men jeg hopper altså ikke med på vognen der tillægger dette modelnummer næsten magiske egenskaber. Som sagt, Fulltone bruger en TL072/TL082. Og dens samlede aftryk på lyden kan hverken du eller jeg høre. Alene tolerancer på kondensatorer og egenforstærkning på transistorer vil jeg påstå betyder forskellen på nat og dag, hvis vi forestiller os at operationsforstærkeren afgør forskellen på, hvordan "nogle skygger falder." Man kan måske være heldig at ramme en kombination med det hele, hvor det bare går op i en højere egenskab. Men det er mere held end noget andet..
(...)vær venlig at "busy yourself" med at pløje deres respektive datablade igennem og vend tilbage når du ved HVORFOR de eventuelt lyder lidt forskelligt.

Af ren interesse: ligger disse data sheets på producenternes hjemmesider eller hvad? Jeg har set, der tit linkes til Schematic Heaven, men jeg synes ikke rigtigt, jeg har held med at deres søgefunktion?
Prøv google: JRC4558D datasheet. Ikke at jeg bliver meget klogere af det, for jeg kan ikke sætte fingeren på netop de egenskaber, der afgør om en chip der fungerer godt til tubescreameren. Jeg har ladet mig fortælle, som sammenligning, at i RAT kredsløbet er det LM308 chippens dårlige "slew rate" der har betydning. Det er afgørende for, hvor hurtigt operationsforstærkeren kan ændre spænding på udgangen, og netop LM308s elendige data her, er afgørende for RAT'ens syngende kvalitet. Jeg bruger, i et dugfriskt projekt vedr. en RAT/Mudhoney "klon'ish" OP07CP som også sidder i mudhoney og som på internationale guru-forums skældes hæder og ære fra...
FWIW synes jeg, at T-rex Alberta er en rigtig god pedal der (ta-daa) er en TS808 klon.

Var det ikke den, du blev træt af, da du syntes, den havde en "flad" EQ???
Jo, det er en TS808, og jeg ville gerne have en mere åben, knap så mellemtonet overdrive.
Og så lige ang. TCE og T-Rex. Jeg læste Søren skrev, at indmaden i disse pedaler er "made in China". Betyder det, de er af dårlig kvalitet?
Ikke i sig selv. Jeg ved det faktisk ikke. Min ikke-made-in-denmark Mudhoney lyder fint.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Pluto »

[quote="Nicolai"]Det troede jeg nu, de gjorde? Mht. Reissues så er det dét, jeg prøver at finde ud af.[/quote]


Maxon bliver stadig lavet i japan ,men ikke ibanez til orientering
Sorte strater lyder bare bedst..

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Rasser »

Ang op-amp diskussionen:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Morten_Lyse »

Hvad internettets "guruer" dog ikke i tidens løb har flået op af penge på wanna-be-tech-on-a-budget-guitarister, ved at fylde deres øregange med varm luft.

Nice one..!

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Nicolai »

[quote="Rasser"]Ang op-amp diskussionen:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Mvh.
Rasmus.[/quote]

Good one. Stof til eftertanke...

Hvis vi så tager en anden tilgang: kan, f.eks., Maxons vers. sige generelt at være lavet af bedre materialer end f.eks. Ibanez? Altså, holdbarhedsmæssigt?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mest autentiske Tubescreamer (Ny Tubescreamer v 2.0)

Indlæg af Runem »

Jeg har den fedeste og mest autentiske tubescreamer outthere!

Accepterer dette og find en, der lyder fedt for dig. Det vil alligevel altid være nr. to!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen