Lås dit grej

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Lås dit grej

Indlæg af Barf »

Er man lidt emsig med sit pedalboard når man er ude og spille, eller måske er der nogen i øveren som bruger ens forstærker uden tilladelse. Nu er "svaret" her. En lås (ja, LÅS!) til at sætte i jack-input på sit board, forstærker osv.

http://www.thomann.de/dk/fullers_unilock.htm

Det kan godt være det har været fremme længe, jeg har bare ikke set det. Det er sgu da sjovt (dumt, overflødigt, godt fundet på, smart, nødvendigt alt efter hvem man spørger).

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af drmaawenz »

Ikke specielt praktisk til de forstærkere jeg bruger - kan man få dem 4 styks pakke?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Rasmus »

Haha, kan jeg få 8 styks af dem til min super pa? :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Sasha »

Da jeg på et tidspunkt havde en gammel Marshall stående i et dele-øvelokale af lidt tvivlsomt tilsnit, havde jeg sjovt nok altid forstærkerens hovedsikring med hjem i lommen, når jeg gik derfra...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Mikkelmusiker »

Minder lidt om Mr Bean og hans rat! :-)

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af andkrup »

[quote="Sasha"]Da jeg på et tidspunkt havde en gammel Marshall stående i et dele-øvelokale af lidt tvivlsomt tilsnit, havde jeg sjovt nok altid forstærkerens hovedsikring med hjem i lommen, når jeg gik derfra...[/quote]

sålænge det ikke er halvhjerner med sølvpapir i lommen man deler øvelokale med, går det vel an
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Scorpe
Smoke On The Water
Indlæg: 74
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Scorpe »

Kan man godt sådan lige tage fat i sikringen?
:)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Sasha »

[quote="andkrup"][quote="Sasha"]Da jeg på et tidspunkt havde en gammel Marshall stående i et dele-øvelokale af lidt tvivlsomt tilsnit, havde jeg sjovt nok altid forstærkerens hovedsikring med hjem i lommen, når jeg gik derfra...[/quote]

sålænge det ikke er halvhjerner med sølvpapir i lommen man deler øvelokale med, går det vel an[/quote]

Nu puttede jeg som regel også "hætten" til sikringsholderen i lommen. Men OK - hvis man virkelig VIL, kan man godt tage et søm og banke i, og så vil forstærkeren spille. Men lur mig, om ikke også den dér lås i linket kan "justeres lidt med en lægtehammer", så det kan lade sig gøre at tiltvinge sig adgang til forstærkeren..? Vold løser som bekendt alle problemer - hvis ikke, så brug en større hammer!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Sasha »

[quote="Scorpe"]Kan man godt sådan lige tage fat i sikringen?[/quote]

Ja, den skulle da gerne være tilgængelig udefra. Det er dog en god idé lige at tage stikket ud af stikkontakten først. Er sikringsholderen loddet rigtigt, er der ingen problemer. Men af én eller anden grund vælger klamphuggere, som ikke ved, hvordan tingene skal laves, altid den forkerte af to mulige løsninger, og lodder deres sikringsholdere, så det er livsfarligt. Altså: Tag stikket ud af stikkontakten, før du roder med sikringen!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"] Men af én eller anden grund vælger klamphuggere, som ikke ved, hvordan tingene skal laves, altid den forkerte af to mulige løsninger, og lodder deres sikringsholdere, så det er livsfarligt. Altså: Tag stikket ud af stikkontakten, før du roder med sikringen![/quote]

Må man spørge, hvad det er, der kan gøres forkert med sikringsholderen?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Sasha »

Tjah, det er vel ikke så svært at gennemskue? Ledningerne - hvoraf den éne altså kommer direkte fra stikkontakten - kan ligesom loddes på på to måder: Den rigtige. Og så den forkerte, som gør, at du, hvis du rører ved sikringsholderens metaldele, lige så godt kunne stikke et søm i stikkontakten...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Tjah, det er vel ikke så svært at gennemskue? Ledningerne - hvoraf den éne altså kommer direkte fra stikkontakten - kan ligesom loddes på på to måder: Den rigtige. Og så den forkerte, som gør, at du, hvis du rører ved sikringsholderens metaldele, lige så godt kunne stikke et søm i stikkontakten...[/quote]

OK. Så du mener simpelthen at nogen kan finde på at placere sikringen foran tænd/sluk-kontakten? Så forstår jeg advarslen...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Sasha »

Ja, det er da den eneste korrekte placering.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Ja, det er da den eneste korrekte placering.[/quote]

Det kommer an på definitionen af "foran". Men vi ved, hvad vi mener...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Sasha »

Foran er vel dét punkt, som strømmen først når til?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Foran er vel dét punkt, som strømmen først når til?[/quote]

Hvis det er din definition, så er vi ikke enige.

Men nu er min måde at gøre tingene på ikke nødvendigvis dikteret af logik, men af regler, som ikke altid er logiske. Jeg laver jo elektronik, der skal kunne sælges og derfor kunne sikkerhedsgodkendes. det stiller nogle meget mærkelige krav. Fx. kan jeg ikke få godkendt et produkt, hvor sikringen sidder på nul i stedet for fasen. Og det gælder sjovt nok også selv om den er monteret med et stik på strømledningen, der kan vende på to måder...

Jeg vil altid montere kontakten som det første. Så sikringen. På fasen. Det skal man nemlig. Men rækkefølgen af kontakt og sikring kan der argumenteres både for og imod...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Sasha »

Du har sikkert ret. Og dét med fasen giver jo også én eller anden form for mening.

Men jeg har nu altid lært (nu sidder jeg så lige og graver i "Alzheimeren" for at komme i tanker om hvor...), at det første altid skal være sikringen. Jeg har svært ved at se logikken i det modsatte, selv om du da har ret i, at der kan argumenteres for begge løsninger (og begge løsninger ses da også ude i den virkelige verden - sådan cirka 50/50)...

Og du har evigt ret i, at regler ikke altid er logiske!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]
Men jeg har nu altid lært (nu sidder jeg så lige og graver i "Alzheimeren" for at komme i tanker om hvor...), at det første altid skal være sikringen. Jeg har svært ved at se logikken i det modsatte, selv om du da har ret i, at der kan argumenteres for begge løsninger (og begge løsninger ses da også ude i den virkelige verden - sådan cirka 50/50)...![/quote]

Argumentet, jeg har hørt, for at kontakten skal være først i forbindelse med sikkerhedsgodkendelser, er at der ikke må være strøm på nogen komponenter, når kontakten er slukket. Og sikringen regnes som en komponent. Måske ikke logisk, men dog en regel, så konsekvent, som de nu kan være...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lås dit grej

Indlæg af Sasha »

Tjah, så må man håbe, at husets sikring springer, hvis kontakten pludselig f.cker up...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen