Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Bøftis
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af Bøftis »

Hej Gearfreak

Kan I anbefale nogle rør til en Fender Hot Rod Deluxe? Jeg ved ikke lige hvad jeg skal gå efter, om det kan betale sig at købe dyrere osv.

Jeg søger en mere varm og blød lyd i forstærkeren.

Hilsen Otto

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af reindane »

Hej Otto,

Velkommen på Gearfreak! :-)
Hvis du vil have varm blød lyd fra en Hot Rod Deluxe, ville jeg nok starte med at kigge på højttaleren. De højttalerenheder Fender normalt bruger, ligger tonalt ikke til den varme side. Når jeg starter med at anbefale dette skyldes det, at en bedre højttaler ikke er dyrere end 2 - 3 gode New Old Stock preamprør, og selvom gode rør vil hjælpe på tonen, så giver det bedre mening at starte med højttaleren. Men kan du sige hvilken 12" højttaler, du har i din Hot Rod?
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af Sasha »

Ja, velkommen til.

Dernæst udgangstransformatoren. Har man én gang hørt, hvad en udskiftning af denne i Fender´s nyere forstærkere - og helt specifikt i deres reissues, selv om jeg er ret sikker på, at det er det samme over hele linjen - kan gøre, vil man indse, hvor halsløs gerning det er at sætte dyre rør i sådan en forstærker, hvor al lyden så efterfølgende skal mases igennem "et alt for lille hul", før det når omverdenen.

Om man så synes, at det er pengene værd, må man gøre op med sig selv. For efter højttalere og transformator kommer så rørene. Og derpå måske signalkondensatorernen og anodemodstandene osv. osv.

Edit: Hvilken af forstærkerens kanaler taler vi i øvrigt om? Begge?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej Otto og velkommen til sitet, hvor det nærmest er umuligt at få svar på det man reelt spørger om. Man skal huske folks udgangspunkt, og da både Søren og Lars tryller rundt med grej i superligaen, kan det være svært at holde fødderne på jorden når det drejer sig om mere jordnært grej. Din hot rod ville uden tvivl nyde godt af både weber højttaler og mercury magnetics udgangstransformator, og det vil bringe det bedste ud af et sæt nye rør, men nu var dit spørgsmål jo ikke "jeg vil gerne fyre 3500 kroner af, kan I hjælpe mig med det..?"

Jeg ville prøve et sæt TAD 6L6WGC-STR og så JJ ECC83s til preampen. Det ville være en hørbar forbedring og jeg tror det ville være i den retning du efterspørger.

Husk at få kontrolleret forstærkerens bias-indstilling når man roder med 6L6 rørene..

Mvh,
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af Sasha »

Aarrh, Morten... :-) Selv om du til en vis grad har ret m.h.t. til muligheden for at få svar, så var min pointe måske nok den modsatte af, hvad jeg bliver taget til indtægt for. Om jeg så evnede at gøre dette forståeligt, er nok en anden sag. :-)

Jeg synes dog absolut at dit bud på rør lyder fornuftigt og som værende i en rimelig prisklasse i forhold til, hvad forstærkeren i sig selv formår at udnytte.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af DarkoPage »

Undskyld til trådstarter, hvis du synes jeg stjæler din tråd. Ellers må du lige sige til.

Jeg har selv en Fender Hot Rod Deville 4X10" (ikke den nye). Jeg kan egentlig godt li' lyden af cleankanalen, men nu kan jeg høre at I anbefaler nogle ændringer for at gøre den bedre. Som sagt kan jeg godt li' lyden, men jeg ku' også godt tænke mig at få "mere af det gode", hvis det gi'r mening. Det der tænder mig ved den er den transparante lyd og det "snap/twang osv." den har, som nok også til dels skyldes at jeg for det meste spiller Strat. Altså lidt hen af en Blackface Super Reverb.

Så hvad kan man gøre, hvis man skal gi' den, den helt store tur? Skifte højtalere, trafo, rør osv.? Og hvem skal man i så fald ha' fat i?

Desuden vil det være fedt, hvis man kan gøre den beskidte kanal mere brugbar. Lige nu bruger jeg den ikke, da jeg simpelthen synes den lyder dårligt. Er der noget man kan gøre der, eller er vi ude i en hel ombygning?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af Sasha »

[quote="DarkoPage"]... eller er vi ude i en hel ombygning?[/quote]

Jamen, er det ikke også nærmest dét, du selv beskriver m.h.t. nye rør, ditto højttalere og udgangstransformator? Man kan hurtigt komme til at bruge mindst samme beløb på dette, som forstærkeren har kostet. Og så er der måske ikke så meget idé i det? Man ender hurtigt med - og da især, hvis man ligefrem skal til at modificere på selve kredsløbet i et forsøg på at få drive-kanalen til at lyde bedre - at ende med, at det faktisk næsten kun er kassen, der er original. Jeg ville dog personligt starte med at skifte de originale Sovtek 5881-udgangsrør, hvis det stadig er dem, der sidder i, til noget bedre - f.eks. de førnævnte TAD 6L6-WGC. Husk, at der skal justeres bias i dén forbindelse.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af reindane »

Jamen hvis vi skal hæve niveauet i en Hot Rod Deluxe/DeVille udelukkende med bedre rør, så er Mortens bud på TAD's udgangsrør ganske udmærket. Med hensyn til indgangsrør, er det derimod, efter min opfattelse, en mere langtidsholdbar løsning, at investere i nogle gode gamle New Old Stock (NOS) amerikanske eller vesteuropæiske preamprør, som f.eks. Philips (Mullard) ECC83 for mere punch og varme, eller et low gain General Electric 12AY7 som det første indgangsrør. Dette rør får fostærkeren til at spille en anelse lavere, men med en blødere og mere detaljeret tone en dmed et ECC83 / 12AX7. Samtidig har NOS rør den fordel, at de holder 10 - 20 gange længere end nyproducerede rør, der ofte "taber pusten" allerede efter få måneders brug. Så selvom NOS rør er dyrere end nyproducerede rør, er de på længere sigt en god investering. Og nej - rør alene vil ikke bringe en Hot Rod op i forstærkernes "superliga", men forskellen på de gode rør i forhold til standard rør er absolut hørbar.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"][quote="DarkoPage"]... eller er vi ude i en hel ombygning?[/quote]

Jamen, er det ikke også nærmest dét, du selv beskriver m.h.t. nye rør, ditto højttalere og udgangstransformator? Man kan hurtigt komme til at bruge mindst samme beløb på dette, som forstærkeren har kostet. Og så er der måske ikke så meget idé i det? Man ender hurtigt med - og da især, hvis man ligefrem skal til at modificere på selve kredsløbet i et forsøg på at få drive-kanalen til at lyde bedre - at ende med, at det faktisk næsten kun er kassen, der er original. Jeg ville dog personligt starte med at skifte de originale Sovtek 5881-udgangsrør, hvis det stadig er dem, der sidder i, til noget bedre - f.eks. de førnævnte TAD 6L6-WGC. Husk, at der skal justeres bias i dén forbindelse.[/quote]

Det er netop også det jeg tænker med hensyn til prisen. Men nu har jeg købt forstærkeren brugt til ret billige penge, så jeg har ikke noget imod at bruge 5000,- på det. Er det helt umuligt så?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af Sasha »

Narh, man kan da sikkert godt komme et pænt stykke for 5000, hvis man kan finde nogen, der gider lave ændringerne for ringe betaling...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Bøftis
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af Bøftis »

Tak for de mange kommentarer :-)

Højtaleren i min tror jeg er Fenders standard, Eminence Legend 125 50 Watt.

Det lyder til, at det er højtaleren, det kan betale sig at skifte i første omgang. Hvilken højtaler vil du reindane, eller jer andre, anbefale?

Hilsen Otto

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af reindane »

Hej Otto,

Min personlige favorithøjttaler til Fender comboer er en amerikansk Weber 1265 keramisk enhed. Den kan tåle 65 watt og har en varme i bas og mellemtone, hvor din Eminence enhed lyder lidt tynd og hård. Weber enheder købes hos producenten i USA, men du er velkommen til at høre 1265'eren hos mig, hvis du kan komme forbi 2600 Glostrup.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Bøftis
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af Bøftis »

Jeg bor desværre meget langt derfra :-). Ellers tusind tak for tilbuddet!
Kan man købe disse i Danmark, evt. fra dig, eller skal jeg købe det i udlandet?

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af reindane »

[quote="Bøftis"]Jeg bor desværre meget langt derfra :-). Ellers tusind tak for tilbuddet!
Kan man købe disse i Danmark, evt. fra dig, eller skal jeg købe det i udlandet?[/quote]

Det var ærgerligt, for ellers kunne du også have hørt nogle af de rør, jeg nævner. ;)
Du kan godt købe en Weber 1265 af mig, men send mig lige en mail på: <!-- e --><a href="mailto:lars.reinau@tdcadsl.dk">lars.reinau@tdcadsl.dk</a><!-- e --> hvis du er interesseret. Ellers kan du købe nogle af Webers modeller hos Watford Valves i England, men husk at der skal lægges moms og fragt på de engelske priser.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af Sasha »

Hvis Østjylland er nærmere, skal du også være velkommen til at kigge forbi mig. Jeg har også én af slagsen, som du gerne må prøve. Lidt rør og sager gemmer der sig nok også i skuffer og skabe... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af hrlarsen »

Har haft stort held med TAD rør og Celestions G12H højttaler i både Deluxe og DeVille.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af reindane »

[quote="hrlarsen"]Har haft stort held med TAD rør og Celestions G12H højttaler i både Deluxe og DeVille.[/quote]

Hvilken Celestion G12H hentyder du til: G12H-Anniversary, G12H-55, G12H-75 eller?
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til Fender Hot Rod Deluxe

Indlæg af strattitude »

Webers 1265 kan jeg også anbefale.

Hvis du evt. vil ha en lidt mere klassisk Fender lyd kan du prøve en WGS G12C : <!-- m --><a class="postlink" href="https://wgs4.com/content/g12c">https:// ... nt/g12c</a><!-- m --> fremragende til den lyd!
Eller de har lavet en ny G12C/S som skulle være en smule varmere i toppen (har dog ikke prøvet denne)

Tube-town i Tyskland eller Gitarrdellar.se (Sverige) forhandler WGS. WGS er heller ikke specielt dyre, men rigtig gode efter min mening!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen