At bygge en mur.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

At bygge en mur.

Indlæg af Loomer »

Hej Allesammen.

Eftersom mit band har landet et ret fedt gig på Københavns Hovedbibliotek her den 14. januar, har vi tænkt os at gøre noget lidt specielt ud af det, nemlig at slæbe så mange forstærkere, kabinetter og hvad-ved-jeg med som overhovedet muligt. Indtil videre ser det ud til at være 3 stacks pr. guitar, og nu er så spørgsmålet:

Hvordan får man det til at fungere rent praktisk? Jeg har kørt 2-amp setup i hvad der ligner en evighed snart, og det har funket fint, men hvad skal man være obs på når man skal køre over flere?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Sasha »

Hvis ikke du har en buffer af en art mellem guitar og forstærkere, vil du få diskanttab på et tidspunkt, når du hægter flere og flere forstærkere sammen. Faktisk være lyden af din guitar ændre sig, allerede når du skifter fra en til to forstærkere. Men jo flere forstærkere, jo mere. Men løsningen er altså at have en buffer mellem guitar og forstærkere. Dernæst er det helt klart en fordel, at outputtet fra de forskelle forstærkere - eller rettere sagt kabinetter - er i fase.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Smittefar »

Det virker fjollet at skifte lyd så drastisk bare fordi, I skal spille et stort job - Var det ikke bedre at lave klassikeren med at stille en masse 'dummy' toppe og kabinetter op?
Modded guitars were crap right out of the factory

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Loomer »

Vi kommer jo ikke til at skifte lyd på nogen måde. Vi kommer bare til at skrue højere op. Det her med ekstra forstærkere er som udgangspunkt vores forsangers ide, og når først han har sat sig noget i hovedet er det desværre totalt omsonst at prøve at tale ham fra det. Bevares, jeg synes også det vil være lidt fedt, men jeg er dog bevidst om at der er nogen praktiske hensyn.

That said, de der buffere som du snakker om Søren, hvordan bliver det så kringlet? Findes der nogen "færdiglavede" man kan købe et sted eller er det ligefrem simpelt nok til at lave selv?

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Loomer »

[quote="Loomer"]Vi kommer jo ikke til at skifte lyd på nogen måde. Vi kommer bare til at skrue højere op. Det her med ekstra forstærkere er som udgangspunkt vores forsangers ide, og når først han har sat sig noget i hovedet er det desværre totalt omsonst at prøve at tale ham fra det. Bevares, jeg synes også det vil være lidt fedt, men jeg er dog bevidst om at der er nogen praktiske hensyn.

That said, de der buffere som du snakker om Søren, hvordan bliver det så kringlet? Findes der nogen "færdiglavede" man kan købe et sted eller er det ligefrem simpelt nok til at lave selv?[/quote]

EDIT: Jeg kan så se at BYOC's "Confidence Booster" indeholder en Buffer. Det kunne måske være en løsning?

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

At bygge en mur.

Indlæg af Stevi »

Jeg ville mene at den nemmeste måde at få en buffer ind i kæden er med en eller anden Boss-pedal. TU-x skulle være ok.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Jake »

Hvad med kabler fra line out på din main-amp til et power amp input på de andre?
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

At bygge en mur.

Indlæg af kraen »

Eller en Lehle splitter

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af FunkyValle »

I skaffer bare en masse stacks og sætter strøm til dem, så de ser tændte ud (husk at tilkoble cabs, der vist noget med at amp'en skal have belastning, når den er tændt), og så spiller I ellers på "normale" set-up.
Det giver både det visuelle udtryk, der gør, at I har et lydbillede, I er vant til.

Og sidst, men ikke mindst, så snyder det forsangeren til at tro, at der kæmpe setup...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af MacG »

[quote="FunkyValle"]I skaffer bare en masse stacks og sætter strøm til dem, så de ser tændte ud (husk at tilkoble cabs, der vist noget med at amp'en skal have belastning, når den er tændt), og så spiller I ellers på "normale" set-up.
Det giver både det visuelle udtryk, der gør, at I har et lydbillede, I er vant til.

Og sidst, men ikke mindst, så snyder det forsangeren til at tro, at der kæmpe setup...[/quote]

+1 !

Det er dumt at sætte en masse ekstra grej op fordi man har et "stort" job: Gør som FunkyV foreslår, og spil så på det du kender. Så lyder du og resten af bandet som i er vant til, skal ikke slås med alle mulige mærkelige problemer med overhør i sangmikrofonerne, faseproblemer, brumsløjfer og andet sjovt. Og så bliver i måske inviteret tilbage igen. Hvis i absolut skal stille op med det store bestik, så lån en sal og stille op i med hele skidtet, og brug tid på at luge ud i problemerne, og find jeres lyd igen med det højere lydtryk. Inden i står på scenen..

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Loomer »

Tak for svarene indtil videre. Det der ligesom er det heldige her, er at vi har ret lang tid til at sætte det hele op. Faktisk hele dagen, indtil dørene åbner klokken 21, så helt håbløst er det vist ikke.

Dog vil jeg sige, at jeg er lidt bekymret for akustikken; Der er enormt højt til loftet der hvor vi skal spille, sådan 3-4 etager, så jeg er lidt spændt på hvordan det skal tackles.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Hvis ikke du har en buffer af en art mellem guitar og forstærkere, vil du få diskanttab på et tidspunkt[/quote]

Jvf. hvad jeg har hørt med Lummers band, bør diskanttab ikke være et problem. Når man alligevel strenger sin guitar op med basstrenge, og stemmer ned, til de ligner vasketøjsnore, så er det næppe den sprøde diskant, man har som topprioritet i sit setup. Så Lummer, hægt du bare alle de forstærkere sammen, du kan opdrive :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Runem »

Spiller i jazz?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Hvis ikke du har en buffer af en art mellem guitar og forstærkere, vil du få diskanttab på et tidspunkt[/quote]

Jvf. hvad jeg har hørt med Lummers band, bør diskanttab ikke være et problem. Når man alligevel strenger sin guitar op med basstrenge, og stemmer ned, til de ligner vasketøjsnore, så er det næppe den sprøde diskant, man har som topprioritet i sit setup. Så Lummer, hægt du bare alle de forstærkere sammen, du kan opdrive :) [/quote]

Netop til sådan noget, som i forvejen er sådan noget nedstemt suppe, er det ikke fedt, hvis man begynder at miste definition. Så bliver det for alvor bare sådan noget uldent buldreværk...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"][quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Hvis ikke du har en buffer af en art mellem guitar og forstærkere, vil du få diskanttab på et tidspunkt[/quote]

Jvf. hvad jeg har hørt med Lummers band, bør diskanttab ikke være et problem. Når man alligevel strenger sin guitar op med basstrenge, og stemmer ned, til de ligner vasketøjsnore, så er det næppe den sprøde diskant, man har som topprioritet i sit setup. Så Lummer, hægt du bare alle de forstærkere sammen, du kan opdrive :) [/quote]

Netop til sådan noget, som i forvejen er sådan noget nedstemt suppe, er det ikke fedt, hvis man begynder at miste definition. Så bliver det for alvor bare sådan noget uldent buldreværk...[/quote]

Mission accomplished! :D
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Sasha »

- øøhhh???

Men så er alt vel tilsyneladende i skønneste orden...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af CobraPizza »

Lummer har faktisk flere gange utalt sig kritisk over for "poleret" dødsmæd'l.. Så det kan jo faktisk godt være en ekstra finish til tonen :) Glæder mig til den dag, hvor metal bassister ikke kan stemme længere end end guitaristerne.. Der er jo allerede nogle der spiller med drop tuning på en 8-strenget..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Sasha »

Og det bliver en sand festdag, når en eller anden opfinder den subsoniske guitar, som er stemt under det hørbare område.

I just don't get it...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af Loomer »

Sasha har faktisk ret. Så meget som jeg elsker mudderbulder, så spiller vi altså ikke dødsmetal og derfor passer den lyd ikke. Der skal stadig en god del mellemtone og diskant, til at få akkorderne til at gå ordentligt igennem. Derfor tror jeg at løsningen med buffere er en af de bedre!

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At bygge en mur.

Indlæg af shm »

Dog vil jeg sige, at jeg er lidt bekymret for akustikken; Der er enormt højt til loftet der hvor vi skal spille, sådan 3-4 etager, så jeg er lidt spændt på hvordan det skal tackles.[/quote]

Min erfaring siger mig, at det er en rigtig dårlig ide, han har fået. Men men, alt for kunsten og de kreative indslag, men chancen for at det kommer til at lyde meget skidt, er bestemt til stede. Jeg vil sige, nærmere den anden vej, et mindre setup, så det er til at styre.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen