Højtalere til '66 fender showman

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Hej,
Jeg har for nylig fået mig en '66 fender showman.
Jeg venter pt på at modtage et 2x12 flex back kabinet fra tubetown til en anden forstærker. Hvis dette kabinet lever op til mine forventninger, vil jeg bestille yderligere et i fender-stil til min showman - man hvad skal jeg dog putte i det?

Jeg må ærligt indrømme, at højtalere ikke er min stærkeste side. Jeg ønsker mig en klar ren tone med en tyk bund og en chimey top. Samtidig må den gerne være velegnet til lidt tele twang og kunne klare lidt dirt fra noget tubescreamer agtigt.

Har i nogle forslag til, i hvilken retning, jeg kunne kigge.
Har rodet lidt på webers hjemmeside, men må indrømme, at jeg har svært ved lige at finde en beskrivelse, som passer mig.

Any suggestions?

Iøvrigt bliver kabinettet i størrelsen 212 eller 115 måske 215.

VH Lasse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Sasha »

I og med at enhederne skal kunne håndtere en forstærker på 85-100 watt (rent), tror jeg nok, at du skal satse på et kabinet med to enheder i - ihvertfald hvis du gerne vil benytte nogle "klassisk" lydende enheder. Jeg har endnu til gode at høre nogle højeffekts-enheder, som jeg for alvor syntes, lød godt. Så jeg tror nok, at jeg personligt ville gå efter 2x12" formatet. 15" kan også være fint. Men jeg er og bliver nu nok mest til 12" til guitarbrug...

En kombination, som jeg har hørt sige superfedt til sådan en kombination - det var så godt nok en John Mayer-fans ombyggede Bassman. Men vi taler om klassisk blackface-Fenderlyd her - er én keramisk Weber 1265 i kombination med én Celestion Gold. Sidstnævnte har en helt fantastisk "tindren i toppen", mens førstnævnte "fylder lidt mere i bunden". Og begge enheder lyder i sig selv supergodt - omend lidt forskelligt.

I virkeligheden er det jo blot en mere "solid" udgave af min gamle yndslingskombination af én Celestion G12H30 (bas-version) og så én Celestion Alnico Blue...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af reindane »

+ 1 til Sasha's kommentarer omkring 2 x 12" samt at en keramisk Weber 1265 + en Celestion Gold.

Hvis man vil spare en lille tusse i forhold til prisen på Celestion Gold, så lyder Webers 50 watts keramiske Blue Dog uden dope 90% ligesom Celestion Gold, og den har samme høje følsomhed.

Hvis man vil have ærkeamerikansk "Fender" tone, kan man overveje 2 stk. Weber 12F150, 50 watt light dope. Webers 12F150 er bygget med samme membran som de amerikanske enheder, Fender brugte i 1960'erne, og har den samme klassiske tørre og lidt slanke tone, som de originale enheder, hvor kombinationen af Webers 1265/Celestion Gold/Weber Blue Dog har en varmere (fyldigere) bas mellemtone og mere klingeri i diskanten.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Mange tak for det.

I forhold til jeres beskrivelser, er det nok weber 1265 og celestion gold kombinationen, der er mest mig. Skal disse højtalere også være med light dope? Har ikke selv nogen erfaring med, hvor stor indflydelse det har på lyd, "cone cry", holdbarhed osv.

VH Lasse

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af reindane »

Jeg foretrækker personligt 1265'eren med light dope, da jeg synes dopen giver højttaleren en lidt mere kontrolleret mellemtone end den u-dopede. Celestion Gold leveres idag, i modsætning til tidligere, med en ganske let doping af kantophænget. Du kan ikke vælge "doping" hos Celestion. ;-)
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Igen - mange tak for svar til jeg begge.

Det er bestemt en kombination, som jeg vil kigge nærmere på.


VH Lasse

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Nu har jeg haft en celestion gold og en weber 1265 keramisk monteret i et stykke tid, og jeg er ikke umiddelbart tilfreds. Jeg har tidligere forhørt mig vedr. tilspilning af en celestion gold, fordi jeg synes, at hele setuppet er lige vel skarpt og hårdt at høre på. Uden at tænke over det, har jeg forudsat, at det var gold'en, der var synderen.

Nu har jeg så prøvet at spille gennem 2 x celestion gold hhv. 1 ohms weber 1265 keramisk. Og min umiddelbare konklusion er, at golden har en flot og "kompleks" top, mens det i virkeligheden er weberens mere kølige og hårde top, der sammen med en clean amp skaber problemerne. Jeg har også forsøgsvis prøvet at spille igennem 2 x celestion g12m pre rola, som i sammenligning med weberen havde - i mine øre - en mere velafbalanceret top, omend ikke så meget "fremme i pappet".

Den 16 ohms weber, jeg har købt til brug med en gold er næppe tilspillet. Den 8ohms weber, jeg også har prøvet fenderen igennem, synes jeg dog også havde den hårde og flade karakteristik, og den har jeg haft i nogle år. Måske tilspilning af weber enheden kan have noget at sige?

Spørgsmålet er nu, hvad alternativet så kunne være. Jeg tror nok stadig på at kombinere en gold med noget andet, der har samme følsomhed. Kunne webers 1265 alnico højtaler mon være et bud?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes jo G12H30 gør sig utroligt godt sammen med en Celestion Blue - Mon ikke den også spiller sammen med en Gold?
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Hentyder du til en bestemt G12H30. Har haft en 70's anniversary i en anden forsærker, som jeg skiftede ud, for den kunne jeg nu ikke lide.
Og så er der vel også noget med følsomheden?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Smittefar »

Jeg er ret glad for anniversary modellen, og har de ikke begge 100 dB følsomhed?
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Du har ret. Følsomheden er den samme.
Så skulle jeg ikke have solgt den, jeg havde :-) men som sagt, så var den ikke lige mig - i hvert fald i min tophat.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Sasha »

Vær også opmærksom på, at højttalere opfører sig/lyder forskelligt i forskellige kabinetter. Jeg har f.eks. i efterhånden mange år elsket den førnævnte kombination af G12H30 og Alnico Blue i et åbent 2x12" kabinet - det er jo heller ikke helt fjernt fra, hvordan tingene f.eks. arbejder i en AC30 og lignende. Men de selvsagt samme højttalere monteret i et lukket Marshall 2x12" er lige netop en anelse til den skarpe side.

Ved ikke, om det måske kunne have en finger med i spillet her?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Jo, det var da et relevant input!
Mit "bassman" kabinet er jo netop lukket. Det kunne præcis være det, der er på spil her. Så er det vel bare at prøve og skrue bagpladen af og høre, hvordan det så lyder.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Sasha »

Ja, det ville da være en nærliggende tanke... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Ja, det hjalp jo umiddelbart en del :-)
Jeg vil også sige, at det ikke er helt uden idé at bruge denne kombi til en tophat, men dog ikke helt så fedt som blot weber 1265'eren.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Kuli »

Hvis du er efter lidt vintage-agtig lyd, ligger jeg inde med 2 x 12" 'Vox silver' Celestion alnico T1088 med pulsonic membraner fra 67-68 som jeg overvejer at sælge...

https://www.google.com/search?es_sm=93& ... YKqBSe90kI

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Sasha »

[quote="Lasse H"]Ja, det hjalp jo umiddelbart en del :-)
Jeg vil også sige, at det ikke er helt uden idé at bruge denne kombi til en tophat, men dog ikke helt så fedt som blot weber 1265'eren.[/quote]

Nej, de Weber 1265'ere ER svære at hamle op med!

Min ellers så udtalte "vintage Celestion-feber" har lagt sig noget, siden jeg fik øjnene op for disse enheder... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Nu med al den snak om attenuators, så er der i mine ører en ikke uvæsentlig fordel ved de gamle celestions frem for weber 1265, nemlig følsomheden.
3-4dbs forskel er temmelig stor og kan være det, der skal til, når de gamle marshalls skal tæmmes.

Men bortset fra det, ja så er de pisse fede.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Sasha »

Det kommer vist også lidt an på hvilke Celestions, man sammenligner med. Hvis jeg ikke tager helt fejl, er følsomheden for 1265 og Celestion´s "H" modeller omtrent den samme, hvorimod Celestion´s "M" modeller har en lidt lavere følsomhed.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere til '66 fender showman

Indlæg af Lasse H »

Ok. Det var også m'ere, jeg lige sammenlignede med.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen