ac15 c1 custom

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

ac15 c1 custom

Indlæg af Harrison »

Nogle erfaringer med vox ac15 c1? Lyder den af vox? Jeg ved godt, den ikke lyder af ac30, men sådan en er simpelthen alt for kraftig og tung til mit brug. Den har ikke blue-højt., men det kan den jo få, hvis jeg synes.

Nu vil nogen jo nok spørger, hvad den skal bruges til: Jeg spiller stort set alle stilarter - både kopi og originalt. Jeg har altid været vild med beatles-sound. I øjeblikket står der mest country på programmet. Forstærkeren skal indgå i maskinparken med en Fender Dual Showman Reverb, Carlsbro 100 og et VHT special 6 "stack". Jeg prøver at sammensætte mine forstærkere, så de har forskellig klang, og der også er til forskellige størrelse jobs, øvning mm.

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Harrison »

Er der virkelig ingen, der har erfaringer/kommentarer/meninger om ac15 c1 eller bare ac15 generelt? :-)

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Jackie van Hippie »

AC30 er for voldsom ved siden af dine 100 watt forstærkere? Javel ja :lol:
Jeg har kun prøvet den en enkelt gang og den blev hurtigt slukket igen, jeg syntes ikke den levede op til mine forventninger ihvertfald.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Harrison »

[quote="Jackie van Hippie"]AC30 er for voldsom ved siden af dine 100 watt forstærkere? Javel ja :lol:[/quote]

Min Fender Dual Showman er en 2x12 combo på 35 kg. Den har ikke været ude at spille i flere år, fordi den er så tung. En ac30 vejer ca. det samme. Og det lader til, der er enighed om, at en ac30 skal spille HØJT før den lyder rigtigt.:-)

Netop fordi jeg to stk. 100 w rørforstærkere, kunne jeg godt tænke mig at supplere med noget mindre - til band-øver, indspilning og mindre jobs.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Barf »

Skal det være en AC15?

Nu spørger du ikke efter alternativer, men derfor får du sgu et alligevel. Jeg er meget begejstret for Laney Lionheart-serien. De har en 1x12-model på 5 watt, og den lyder ganske glimrende, hvis du spørger mig. 2 kanaler (den beskidte kanal er jeg dog ikke udelukkende begejstret for) og rumklang i en overkommelig størrelse. Den er udstyret med EL-84-rør, og selvom det ikke betyder AC30-lyd, så er vi ovre i den der "chime". Et kig værd måske.

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af shm »

Jeg har en AC15 fra starten af 90 erne. Som jeg forstår det, er den lavet i UK af Korg. Jeg har spille udelukkende på den de seneste 10 år. Jeg har rodet lidt med den, nye indgangs og udgangsrør, nyt højtaler kabel, og en Weber Classic British 12". Den lyder godt med alle mine guitarer og fremhæver guitarens karakter af mangel på bedre beskrivelse. Den har, efter min mening den der 3D lyd, som jeg synes en lille combo skal have- Den har en fantastisk tremolog, hvis man er til den slags. Der er ikke trem i de nye. Den spiller højt nok til at den kan få nogle tæsk, uden der er sure miner. Der er desuden master i, men ikke noget der få den til at lyde voldsomt.

Som jeg forstår det er de nye kinesere bygget op på samme måde som min. De kinamodeller jeg har hørt, ikke lyder tilnærmelsevis så godt som min, i mine øre. De er meget skarpere og flade idet, synes jeg, men som altid smag og behag.

Vh

Søren

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Harrison »

@Barf: Den ser spændende ud. Er der mon en forhandler vest for storebælt, så man kan prøve én? Men jeg tænker 5w er for lidt. Min VHT Special 6 er på 6w, og det er i underkanten til band-øver.

@shm: Tak for erfaringen! Den nyeste kinamodel er med trem (<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/guitar-comboe ... tar-comboe ... ustom.html</a><!-- m -->). Den får væsentlig bedre anmeldelser end de tidligere kinamodeller.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Odgaard »

Lionheart kommer også i en 20 watt model, som i mine ører lyder fedt. Mere kan jeg vist ikke bidrage med :)

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Swampthing »

Hvad med Vox Nighttrain ?
Jeg havde sådan en og den lød sgu godt.
De skulle efter sigende også være godt bygget.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Pluto »

Jeg syntes ac 30er er konge uanset om det er kineserere eller engelske mennesker der har samlet dem.Man kan faktisk godt spille på et fornuftig lyd niveau med sådan
en.Man skal bare have en pedal eller 2 foran.I bandsammenhæng med trommeslager skal man jo op med volumen uanset hvad du spiller på.Men igen den lyder aldeles konge
hvis den får nogle tæsk.

ps jeg bruger en ac 50 til øveamp herhjemme for tiden.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Barf »

Akustikken i Århus har i hvert fald 5W-versionen stående. Den kommer rigtig nok også i en 20W-udgave, men den ved jeg ikke, hvor du kan prøve.

Om den er for "lille" til dit behov, skal jeg ikke kunne sige. Man kan jo altid sætte en mikrofon foran til jobs, og med resten af dit forstærker-arsenal, må du da næsten have øveforstærker på plads :)

Jeg skal i hvert fald have mig en Lionheart på et tidspunkt, det kan jeg nok ikke undgå.

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Harrison »

Tak for alle de gode indlæg.

Det er jo ikke fordi, jeg står og mangler en forstærker. Men jeg kunne godt tænke mig at tilføje en vox-agtig lyd til min palette. At jeg ikke ser på ac30 combo, er udfra en praktisk og økonomisk betragtning.

Så det store spørgsmål er stadig: Lyder en Vox AC15c1 som det, man kalder "vox-lyd"? Evt. hvis man smider en weber højt. i, som anbefalet i en anden aktuel tråd.

Alternativt er der en Vox AC-30 CCH top på dba. Er det et bedre bud?

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Jacob »

En AC30CCH kan bringes til at lyde fint nok - jeg ejer selv én, og så længe den får noget at leve af, og nogle ok rør, kan det faktisk komme til at lyde helt godt. :)

Det sagt, så er det så absolut ikke den fedeste AC30'er, eller efterligning af samme, jeg har prøvet. Men så er man selvfølgelig også oppe i en anden prisklasse.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Sasha »

Nu refereres der til "det, man kalder Vox-lyd". Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det er. For ifølge min ydmyge erfaring kan originale Vox variere temmelig ekstremt fra eksemplar til eksemplar...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Harrison »

Der bliver jeg dig svar skyldig. Jeg kan ikke definere vox-lyden. Men jeg ønsker mig nogle flere farver på paletten, og mange af mine store forbilleder spillede på vox-forstærkere. Og det er en sound, der er blevet sagt og skrevet meget om. Derfor er det er område, jeg gerne vil undersøge nærmere - helst uden at lægge 15K og en rygskade i processen. Hvis konklusionen er, at det ikke kan lade sig gøre, må jeg jo forholde mig til det.

En heller ikke uvæsentlig faktor er, at jeg ligesom som mange andre herinde, lider af uhelbredeligt GAS. Da jeg har aftalt med mig selv, at jeg ikke må købe flere guitarer, bliver jeg jo nødt til at kigge lidt på forstærker-samlingen :-)

Jeg håber det giver lidt mening...

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af reindane »

[quote="Harrison"]Der bliver jeg dig svar skyldig. Jeg kan ikke definere vox-lyden. Men jeg ønsker mig nogle flere farver på paletten, og mange af mine store forbilleder spillede på vox-forstærkere. Og det er en sound, der er blevet sagt og skrevet meget om. Derfor er det er område, jeg gerne vil undersøge nærmere - helst uden at lægge 15K og en rygskade i processen. Hvis konklusionen er, at det ikke kan lade sig gøre, må jeg jo forholde mig til det.

En heller ikke uvæsentlig faktor er, at jeg ligesom som mange andre herinde, lider af uhelbredeligt GAS. Da jeg har aftalt med mig selv, at jeg ikke må købe flere guitarer, bliver jeg jo nødt til at kigge lidt på forstærker-samlingen :-)

Jeg håber det giver lidt mening...[/quote]

Man kunne måske definere VOX lyden, i hvertfald den originale lyd fra en AC30 som kombinationen af EL84 rør, en kathodebiaset udgangsforstærker uden tilbagekobling og så de helt nødvendige VOX Blue Bulldog (eller Celestion Alnico Blue) højttalere. Denne kombination giver, i mine ører, den helt klassiske VOX tone.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Knuddi »

[quote="Harrison"]Der bliver jeg dig svar skyldig. Jeg kan ikke definere vox-lyden. Men jeg ønsker mig nogle flere farver på paletten, og mange af mine store forbilleder spillede på vox-forstærkere. Og det er en sound, der er blevet sagt og skrevet meget om. Derfor er det er område, jeg gerne vil undersøge nærmere - helst uden at lægge 15K og en rygskade i processen. Hvis konklusionen er, at det ikke kan lade sig gøre, må jeg jo forholde mig til det.

En heller ikke uvæsentlig faktor er, at jeg ligesom som mange andre herinde, lider af uhelbredeligt GAS. Da jeg har aftalt med mig selv, at jeg ikke må købe flere guitarer, bliver jeg jo nødt til at kigge lidt på forstærker-samlingen :-)

Jeg håber det giver lidt mening...[/quote]

:thumbup: Det gør det da!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Sasha »

[quote="reindane"][quote="Harrison"]Der bliver jeg dig svar skyldig. Jeg kan ikke definere vox-lyden. Men jeg ønsker mig nogle flere farver på paletten, og mange af mine store forbilleder spillede på vox-forstærkere. Og det er en sound, der er blevet sagt og skrevet meget om. Derfor er det er område, jeg gerne vil undersøge nærmere - helst uden at lægge 15K og en rygskade i processen. Hvis konklusionen er, at det ikke kan lade sig gøre, må jeg jo forholde mig til det.

En heller ikke uvæsentlig faktor er, at jeg ligesom som mange andre herinde, lider af uhelbredeligt GAS. Da jeg har aftalt med mig selv, at jeg ikke må købe flere guitarer, bliver jeg jo nødt til at kigge lidt på forstærker-samlingen :-)

Jeg håber det giver lidt mening...[/quote]

Man kunne måske definere VOX lyden, i hvertfald den originale lyd fra en AC30 som kombinationen af EL84 rør, en kathodebiaset udgangsforstærker uden tilbagekobling og så de helt nødvendige VOX Blue Bulldog (eller Celestion Alnico Blue) højttalere. Denne kombination giver, i mine ører, den helt klassiske VOX tone.[/quote]

Det er selvfølgelig helt rigtigt. Men hvis jeg nu skulle være lidt kæk og høj i hatten, kunne jeg jo opfordre til blot lige at "tage en rundtur" på de tre kanaler i en klassisk AC30´er. Så vil man hurtigt høre tre meget forskellige bud på, hvordan den kombination, du nævner, kan lyde. Så hvordan man forbinder disse ingredienser er altså heller ikke helt ligegyldigt... :-)

I øvrigt synes jeg personligt, at en 2x12" Vox somme tider kan lyde endnu bedre, hvis man bytter den ene alnico Blue ud med en enhed med lidt mere "Oomphf" i. Men det er vel næppe nogen nyhed..? :-)

Harrison: Hvor er vi henne på palletten af Vox-lyde - Hank Marvin, Brian May, George Harrison eller noget helt fjerde..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Harrison »

@Jakob: Tak for info. Du skriver, at den "have noget at leve af" før den lyder godt. Skal det forstås som "ikke velegnet til lejligheder med emsige naboer" eller "alle i bandet skal spille med ørepropper"?

@Knuddi: Tak! :-)

@Sasha: Vi er helt klart i Beatles-området. Men Brian Mays lyd, er altså også fantastisk :-)

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ac15 c1 custom

Indlæg af Jacob »

[quote="Harrison"]@Jakob: Tak for info. Du skriver, at den "have noget at leve af" før den lyder godt. Skal det forstås som "ikke velegnet til lejligheder med emsige naboer" eller "alle i bandet skal spille med ørepropper"?
[/quote]

Absout ikke velegnet til lejlighed (!), og jeg ville nok anbefale et par ørepropper i samme omgang, hvis den virkelig skal op, hvor det bliver rigtig sjovt :D

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen