Hi-Z til Lo-Z og omvendt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hi-Z til Lo-Z og omvendt?

Indlæg af DarkoPage »

Jeg står i den situation at jeg godt kunne tænke mig at smide min guitar igennem en Kaoss Pad Mini, og til det formål skal jeg vel ha' mig en DI-box... Så langt er jeg kommet.

Men jeg kunne også godt tænke mig at kunne gøre det omvendte... Altså kunne lave et lavimpedanssignal om til et højimpedanssignal.

Mit spørgsmål er så om der findes en lille fiks kasse, der kan gøre begge dele?

Hvis ikke... Hvad skal jeg så ha' fat i, for at lave et lo-Z-signal om til hi-Z?

Links vil påskønnes.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hi-Z til Lo-Z og omvendt?

Indlæg af Jake »

Din guitars signal er højimpedant - ergo skal du måske have en buffer eller en DI-boks foran Korg'en. Men bagefter? Det eneste problem jeg kan se som sådan er, at Korg'ens output måske er for højt til resten af dit grej.

Hvor vil du placere den i kæden?

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hi-Z til Lo-Z og omvendt?

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej..

Jamen at omforme et højimpedant signal til et med lavere impedans kræver jo bare en buffer af en art. En line-driver er såmen også bare en sådan, med lidt ekstra funktioner, ofte.

Men den anden vej, ja, det er mere tricky. Er det en elektrisk eller halv-akustisk guitar..? Og hvad skal du med det højimpedante signal? Jeg ved, at til bl.a fuzz pedaler laves der et arrangement der "simulerer" reaktansen fra en guitarpickup; dog med den begrænsing for netop fuzz-pedaler, at det-der-fede-med-guitarens-volumenkontrol ikke rigtigt når med igennem. - Du kan jo dog altid hæve signalets impedans ved at smide en seriemodstand ind, med alle de problemer, dét så kan resultere i.

Så nej, der er vist ingen "færdigpakket" løsning, mig bekendt.

Mvh;
Morten Lyse

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hi-Z til Lo-Z og omvendt?

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Jake"]Det eneste problem jeg kan se som sådan er, at Korg'ens output måske er for højt til resten af dit grej.

Hvor vil du placere den i kæden?

Mvh Jake[/quote]

Jeg tænkte bare: guitar>korg>amp, til at starte med.

Er Korg'ens output ikke også lavimpedant?

[quote="Morten_Lyse"]Hej..

Jamen at omforme et højimpedant signal til et med lavere impedans kræver jo bare en buffer af en art. En line-driver er såmen også bare en sådan, med lidt ekstra funktioner, ofte.

Men den anden vej, ja, det er mere tricky. Er det en elektrisk eller halv-akustisk guitar..? Og hvad skal du med det højimpedante signal? Jeg ved, at til bl.a fuzz pedaler laves der et arrangement der "simulerer" reaktansen fra en guitarpickup; dog med den begrænsing for netop fuzz-pedaler, at det-der-fede-med-guitarens-volumenkontrol ikke rigtigt når med igennem. - Du kan jo dog altid hæve signalets impedans ved at smide en seriemodstand ind, med alle de problemer, dét så kan resultere i.

Så nej, der er vist ingen "færdigpakket" løsning, mig bekendt.

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Det er en elektrisk guitar der skal ind i Korg'en... Derfor højimpedant signal til lavimpedant.

Med hensyn til det lavimpedante der skal laves om til et højimpedant, var det overhovedet ikke tænkt i denne guitar/Kaoss Pad sammenhæng, men mere fordi jeg gerne vil have muligheden for f.eks. at tilslutte en mikrofon til en guitarforstærker. Men det kan være det skal laves om alligevel, hvis det skal ind i forstærkeren igen. Altså signalet fra Korg'en.

Så tænkte jeg det var nemmere, hvis der var en alt-i-en-løsning, i stedet for at skulle ud og købe to forskellige ting. Vi snakker også bare på "det-kunne-være-sjovt-at-prøve"-plan, så det er ikke noget der skal koste mere end et par hundrede kroner.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hi-Z til Lo-Z og omvendt?

Indlæg af Sasha »

[quote="DarkoPage"] ...men mere fordi jeg gerne vil have muligheden for f.eks. at tilslutte en mikrofon til en guitarforstærker.

[/quote]

Hvorfor? Til at lave specialeffects med?

Så var der - hvis vi ikke skal ud i noget med impedansomsætningstransformatorer - mere perspektiv i at købe en mikrofon med en høj udgangsimpedans (f.eks. en gammel Shure eller lignende). Men hvis vi er i effekt-afdelingen, er de rette impedansforhold måske ikke SÅ afgørende?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hi-Z til Lo-Z og omvendt?

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"][quote="DarkoPage"] ...men mere fordi jeg gerne vil have muligheden for f.eks. at tilslutte en mikrofon til en guitarforstærker.

[/quote]

Hvorfor? Til at lave specialeffects med?

Så var der - hvis vi ikke skal ud i noget med impedansomsætningstransformatorer - mere perspektiv i at købe en mikrofon med en høj udgangsimpedans (f.eks. en gammel Shure eller lignende). Men hvis vi er i effekt-afdelingen, er de rette impedansforhold måske ikke SÅ afgørende?[/quote]

Effekt og effekt... F.eks. til mundharmonika, noget distorted vokal osv.

Man kan jo som du siger købe en mikrofon med høj udgangsimpedans (Shure laver endda denne, hvor man kan skifte mellem høj og lav: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/shure_545_sd.h ... _sd.htm</a><!-- m --> ). Men det kunne være smart, hvis man kunne prøve nogle forskellige mikrofoner også.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hi-Z til Lo-Z og omvendt?

Indlæg af DarkoPage »

Nogle der kan forklare hvad denne gør: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/monacor_ma_100 ... _15.htm</a><!-- m -->

Faldt desuden over denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.reamp.com/">http://www.reamp.com/</a><!-- m -->

EDIT: Radial har vist købt patentet, så de sælger en masse forskellige modeller. Men her er et godt eksempel, nederst på siden. Dog ikke til det jeg havde tænkt, men det er vel det samme princip, med et lo-Z signal der bliver lavet om til et hi-Z.

Link: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.radialeng.com/re-jcrreamp.ht ... amp.htm</a><!-- m -->

Scenarie 1 (guitar igennem Kaoss Pad): guitar>DI>Korg>reamp>forstærker

Scenarie 2 (mikrofon til forstærker): mikrofon>reamp>forstærker

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hi-Z til Lo-Z og omvendt?

Indlæg af Sasha »

Nu plejer der jo sådan set ikke at ske noget slemt ved at sende et lavimpedant signal til en forstærker...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen