Mur støv / pus på gribebræt

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Bangdum
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Bangdum »

Hej Gear freakers..

Jeg har et spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med...

Min kære room mate besluttede sig den anden dag for at det ville være verdens bedste idé at fræse ud så
han kan lægge ledninger ind i væggene, det medførte selvsagt at han fræsede ikke så lidt..
Problemet er så at mennesket på ingen måde fik dækket af ind til de andre rum i
lejligheden, hvilket har ført et fint lag af mure støv i hele lejligheden, inkl. på gribebrættene (brædderne?)
på mine guitare. Den ene har lakeret maple så det er ikke det store problem, men de to andre har rosewood,
og der har det altså sat sig, så det korte af det lange: hvordan får jeg fjernet det støv?

Håber der er nogen der har et godt fif....

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af DarkoPage »

Måske et let pust med en kompressor kan gøre det.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Rasser »

Du kan børste det værste væk med en blød børste, og hvis der sidder noget tilbage i årerne kan du bruge en tandbørste eller lignende til at skrubbe det ud med. Bare lad være med at bruge vand.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg ved godt det er galgenhumor og en sølle hjælp til dig.

Men som faglært elektriker af guds nåde må jeg nu, endnu engang, more mig over at tænke på, hvad folk forestiller sig at det sviner, når man saver/banker/fræser eller skærer i murværk. Man kan lukke døre, tape til, sætte støvsuger til, hænge våde lagner op bruge en blomsterforstøver og gøre det hele fugtigt inden man går i gang og alligevel er der altid det her fine fine lag støv på alt, i hele huset, bagefter. Eneste brugbare løsning er at vælge en dag, hvor vinden er så man kan åbne et par vinduer og lave "ensrettet gennemtræk." Dermed kan man i hvert fald styre, hvor det flyver hen..

Men træls for dig. Jeg tror nu ikke noget som helst tager skade af det. Et pust fra en kompressor (sørg lige for, at der ikke er kondensvand i luften inden du går i gang) og så en blød pensel eller lign. burde tage 95%. Når jeg i ny og næ gør palisander-gribebrædder rent sker det med 50/50 blanding af lineolie og vegetabilsk(!) terpentin. Den sidste halve procent mørtel og tegl-rester, må du leve med i guitaren. Det vil dog garanteret hverken være at se, føle eller høre. Og slet ikke at lugte, efter omgangen med vegetabilsk terpentin.. :s ick:

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Sasha »

Har du prøvet med en fugtig klud? Dette hemmelige insider-våben kan klare mange små mirakler.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Har du prøvet med en fugtig klud? Dette hemmelige insider-våben kan klare mange små mirakler.[/quote]

+1

Det er altså mærkeligt, at så snart et stykke træ er blevet omdannet til en guitar, så tror folk et man skal behandle det som dødehavsrullerne. Som om det øjeblikkeligt falder fra hinanden, så snart man kigger forkert på det.

Slap af. Det er et stykke træ. Skrub det med sæbevand, og synes du det er tørret lidt rigeligt ud efterfølgende, så smør noget madolie på. Med al den syre og salt, og hvad ved jeg, som dine fingres sved indeholder, har det helt sikkert godt af at blive skrubbet engang imellem :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Har du prøvet med en fugtig klud? Dette hemmelige insider-våben kan klare mange små mirakler.[/quote]

Billede
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Morten M »

Hvis murstøvet indeholder mørtel, er det ætsende i mere eller mindre grad. Især blandet med vand.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Sasha »

Mon ikke mørtelen er så tilpas tør, at den ikke bliver flydende igen p.g.a. en aftøring med en fugtig klud?

Ville du ikke gøre det samme med et træmøbel derhjemme? Er du bange for at læne dig op ad en mørtel-fuge i vådt tøj?

And on and on...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Morten M »

Exactly the point, - kluden må ikke være for våd. Den skal også helst kunne suge partiklerne op, ellers får man en herlig virkning som sandpapir på emnet der tørres af.

På træmøbel starter jeg med støvsugeren/trykluft. Derefter fugtig karklud vredet i vand med lidt sæbespåner i. Eller med brun sæbe og oliebehandling bagefter.

Mit arbejdstøj får ikke misfarvninger på samme måde som et stykke rosentræ, når jeg læner mig op ad vådt mørtel ;)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Morten M"]Exactly the point, - kluden må ikke være for våd. Den skal også helst kunne suge partiklerne op, ellers får man en herlig virkning som sandpapir på emnet der tørres af.

På træmøbel starter jeg med støvsugeren/trykluft. Derefter fugtig karklud vredet i vand med lidt sæbespåner i. Eller med brun sæbe og oliebehandling bagefter.

Mit arbejdstøj får ikke misfarvninger på samme måde som et stykke rosentræ, når jeg læner mig op ad vådt mørtel ;) [/quote]

PALISANDER GOD DAMMIT ;)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Sasha »

Ja, det bliver spændende at se, om dette gribebræt nogensinde bliver sig selv igen, eller om det ætses bort, mens der tænkes over det næste træk...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Ja, det bliver spændende at se, om dette gribebræt nogensinde bliver sig selv igen, eller om det ætses bort, mens der tænkes over det næste træk...[/quote]

Det er da en nem måde at få ahorn gribebræt på :)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"]Ja, det bliver spændende at se, om dette gribebræt nogensinde bliver sig selv igen, eller om det ætses bort, mens der tænkes over det næste træk...[/quote]

Arh, det ka højst blive til lidt ridser og misfarvninger i mindre grad.

[quote="CobraPizza"][quote="Morten M"]Exactly the point, - kluden må ikke være for våd. Den skal også helst kunne suge partiklerne op, ellers får man en herlig virkning som sandpapir på emnet der tørres af.

På træmøbel starter jeg med støvsugeren/trykluft. Derefter fugtig karklud vredet i vand med lidt sæbespåner i. Eller med brun sæbe og oliebehandling bagefter.

Mit arbejdstøj får ikke misfarvninger på samme måde som et stykke rosentræ, når jeg læner mig op ad vådt mørtel ;) [/quote]

PALISANDER GOD DAMMIT ;) [/quote]
Oh yes - så vældig meget undskyld :D
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Jens H »

Da ikke hvis der er tale om rosentræ FOR SYV SYTTEN. Nu må folk snart holde op med at slå andre i hovedet med usandheder.

Palisander og rosentræ er to danske betegnelser på træ inden for samme familie. At man på engelsk kalder det hele for rosewood, gør IKKE at man på dansk skal kalde det hele for palisander.
Rosentræ hedder rosentræ fordi at der kommer en rosenagtig duft ved bearbejdning. Palisander lugter af vanilie.
Hvis jeg køber en guitar hvor sælger siger der er palisander på, og det viser sig at være ostindisk rosentræ, så er jeg blevet snydt. Det vil svare til at folk kalder ko-knogle for elfenben.

Læs her udklip fra verifiserede artikler fra gyldendals store encyklopi.

palisander, veddet fra Dalbergia nigra, kaldet ægte palisander eller Rio-palisander. Lignende træsorter fra Brasilien går under samme navn, og man kan se betegnelsen ostindisk palisander anvendt om veddet shisham fra Dalbergia latifolia, se rosentræ (på eng. benyttes rosewood synonymt med palisander). Undertiden ses synonymet Jacaranda, men det bør undgås, da det er slægtsnavn for et træ inden for familien Bignoniaceae.
Ordet palisander kommer via nederl. fra sp. palisandro, af omstridt opr.
Dalbergia nigra stammer fra Østbrasilien og er i dag næsten udryddet; det har i over 350 år været brugt til fine møbler. Det ringe svind, de gode styrkeegenskaber og holdbarheden gør det velegnet til mange formål, pga. farve og tekstur til fx musikinstrumenter (bl.a. guitarer og pianoer) og som finer til beklædning af bl.a. radio- og tv-apparater. Splinten er bred og gråhvid, kerneveddet brunligt (eller rødligt) med uregelmæssigt forløbende mørkebrune, violette eller sorte striber. Veddet dufter svagt af vanilje. Da træet vokser langsomt, og kernen dannes sent, kan man næppe få tømmer i store dimensioner længere.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... Natur_og_m ... palisander</a><!-- m -->

rosentræ, veddet fra en række arter i slægten Dalbergia, der foruden stor styrke og varighed også dufter behageligt rosenagtigt, når det bearbejdes, og gerne har kerneved, der oftest er lyserødt, undertiden cremefarvet til sortviolet, med gyldent gule til blåligrøde striber. Fra Brasilien kan nævnes arter som Dalbergia frutescens (Pau Rosa, brasiliansk tulipwood), der anvendtes allerede i Napoleonstiden til klassiske franske møbler (fr. Bois de rose veritable). Fra Honduras D. stevensonii (Honduras-rosentræ), der bruges til musikinstrumenter, bl.a. marimbaer og xylofoner. Fra Madagaskar D. greveana o.a., der bruges til træblæsere. Fra Indien D. latifolia (indisk rosentræ, Shisham), også kaldet ostindisk palisander, da det er mere palisanderlignende end de øvrige rosentræer; det anvendes til fine og dyre møbler og har især tidligere været anvendt som træbeklædning. Rosentræ bruges undertiden fejlagtigt om veddet fra D. nigra (ægte palisander) og veddet fra arter i andre slægter, fx Pterocarpus (afrikansk rosentræ, se padauk) og Guibourtia (se Bubinga).

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... Natur_og_m ... entr%C3%A6</a><!-- m -->
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Morten M »

Tomato - potato.Sikke meget postyr. Det var en rosewood forskrivelse :D
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Jens H"]Da ikke hvis der er tale om rosentræ FOR SYV SYTTEN. Nu må folk snart holde op med at slå andre i hovedet med usandheder.

Palisander og rosentræ er to danske betegnelser på træ inden for samme familie. At man på engelsk kalder det hele for rosewood, gør IKKE at man på dansk skal kalde det hele for palisander.
Rosentræ hedder rosentræ fordi at der kommer en rosenagtig duft ved bearbejdning. Palisander lugter af vanilie.
Hvis jeg køber en guitar hvor sælger siger der er palisander på, og det viser sig at være ostindisk rosentræ, så er jeg blevet snydt. Det vil svare til at folk kalder ko-knogle for elfenben.

Læs her udklip fra verifiserede artikler fra gyldendals store encyklopi.

palisander, veddet fra Dalbergia nigra, kaldet ægte palisander eller Rio-palisander. Lignende træsorter fra Brasilien går under samme navn, og man kan se betegnelsen ostindisk palisander anvendt om veddet shisham fra Dalbergia latifolia, se rosentræ (på eng. benyttes rosewood synonymt med palisander). Undertiden ses synonymet Jacaranda, men det bør undgås, da det er slægtsnavn for et træ inden for familien Bignoniaceae.
Ordet palisander kommer via nederl. fra sp. palisandro, af omstridt opr.
Dalbergia nigra stammer fra Østbrasilien og er i dag næsten udryddet; det har i over 350 år været brugt til fine møbler. Det ringe svind, de gode styrkeegenskaber og holdbarheden gør det velegnet til mange formål, pga. farve og tekstur til fx musikinstrumenter (bl.a. guitarer og pianoer) og som finer til beklædning af bl.a. radio- og tv-apparater. Splinten er bred og gråhvid, kerneveddet brunligt (eller rødligt) med uregelmæssigt forløbende mørkebrune, violette eller sorte striber. Veddet dufter svagt af vanilje. Da træet vokser langsomt, og kernen dannes sent, kan man næppe få tømmer i store dimensioner længere.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... Natur_og_m ... palisander</a><!-- m -->

rosentræ, veddet fra en række arter i slægten Dalbergia, der foruden stor styrke og varighed også dufter behageligt rosenagtigt, når det bearbejdes, og gerne har kerneved, der oftest er lyserødt, undertiden cremefarvet til sortviolet, med gyldent gule til blåligrøde striber. Fra Brasilien kan nævnes arter som Dalbergia frutescens (Pau Rosa, brasiliansk tulipwood), der anvendtes allerede i Napoleonstiden til klassiske franske møbler (fr. Bois de rose veritable). Fra Honduras D. stevensonii (Honduras-rosentræ), der bruges til musikinstrumenter, bl.a. marimbaer og xylofoner. Fra Madagaskar D. greveana o.a., der bruges til træblæsere. Fra Indien D. latifolia (indisk rosentræ, Shisham), også kaldet ostindisk palisander, da det er mere palisanderlignende end de øvrige rosentræer; det anvendes til fine og dyre møbler og har især tidligere været anvendt som træbeklædning. Rosentræ bruges undertiden fejlagtigt om veddet fra D. nigra (ægte palisander) og veddet fra arter i andre slægter, fx Pterocarpus (afrikansk rosentræ, se padauk) og Guibourtia (se Bubinga).

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... Natur_og_m ... entr%C3%A6</a><!-- m -->[/quote]

Jamen ud fra det du skriver, så kan jeg læse, at det altså ofte er palisander man ser på guitarer?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af Jens H »

[quote="CobraPizza"][quote="Jens H"]Da ikke hvis der er tale om rosentræ FOR SYV SYTTEN. Nu må folk snart holde op med at slå andre i hovedet med usandheder.

Palisander og rosentræ er to danske betegnelser på træ inden for samme familie. At man på engelsk kalder det hele for rosewood, gør IKKE at man på dansk skal kalde det hele for palisander.
Rosentræ hedder rosentræ fordi at der kommer en rosenagtig duft ved bearbejdning. Palisander lugter af vanilie.
Hvis jeg køber en guitar hvor sælger siger der er palisander på, og det viser sig at være ostindisk rosentræ, så er jeg blevet snydt. Det vil svare til at folk kalder ko-knogle for elfenben.
Læs her udklip fra verifiserede artikler fra gyldendals store encyklopi.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... Natur_og_m ... palisander</a><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... Natur_og_m ... entr%C3%A6</a><!-- m -->[/quote]

Jamen ud fra det du skriver, så kan jeg læse, at det altså ofte er palisander man ser på guitarer?[/quote]

Nejda, det er ofte ost indisk rosentræ. Palisander (Rio-palisander) er meget sjældent og dyrt, og man skal i danmark have bevis for at det er lovligt træ når man sælger f.eks en guitar med det på. Det kan være lidt problematisk, da mange guitarbyggere har træ liggende i 20-30 år før de bruger det, og mange ligger inde med palisander der er indkøbt før forbud, og derved ikke har bevis for at det ikke er ulovligt træ.

Her er en artikel fra politiken. <!-- m --><a class="postlink" href="http://politiken.dk/kultur/musik/ECE143 ... sik/ECE143 ... rene-tone/</a><!-- m -->

Altså, der er tale om palisander når det er Dalbergia nigra. Det er den der er på Cites liste.
Alle andre fra slægten Dalbergia (stevensonii, frutescen, greveana) benævnes rosentræ på dansk.

Bemærk også sætningen:
" Rosentræ bruges undertiden fejlagtigt om veddet fra D. nigra (ægte palisander) og veddet fra arter i andre slægter, fx Pterocarpus (afrikansk rosentræ, se padauk) og Guibourtia (se Bubinga)."
Hvis der virkelig ER tale om palisander, ja så er det forkert at kalde det rosentræ i danmark. Men du finder sjældent en guitar i dag med palisander på en seriefremstillet guitar.

Bemærk også sætningen:
" Fra Indien D. latifolia (indisk rosentræ, Shisham), også kaldet ostindisk palisander, da det er mere palisanderlignende end de øvrige rosentræer" Altså ostindisk palisander er mere palisanderlignende, men er altså stadig rosentræ
:)
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af CobraPizza »

Javel ja :D så blev jeg også det klogere idag
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mur støv / pus på gribebræt

Indlæg af GodSpeedDK »

For hulen da også, Jens ... nu har man gået i årevis og skulle vænne sig til, at det ikke hedder rosentræ på dansk (og ikke mindst huske ikke at forpasse enhver chance for at irettesætte andre), og så kommer du bare her og laver om på det hele :evil:

:D
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen