Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Hej i forummet

Jeg har brug for at sende lyden fra mit pedal board til enten en guitarforstærker eller direkte til PA'et. Det er umiddelbart nemt nok, med en simpel passiv A/B switch, men lige så snart det hele er sat sammen brummer det. Værst er brummen fra den "ikke aktive" linjer. Jeg er sikkert ude i noget stel rod eller lignende, men kan det ikke lade sig gøre at få det løst på en måde? Jeg har prøvet med en linedriver inden indgangen på mikseren, men den gør ingen forskel :-(
- nogle med erfaringer og løsninger der vil dele med mig?

VHJens :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Sasha »

Nu er det vel ikke dét brum, man får, hvis den "passive" linje ikke bliver lagt til stel, fordi den får lov til at "svæve", når der skiftes væk fra den? - altså samme brum, som hvis du trækker stikket ud af guitaren og lægger stikket på gulvet eller noget i den stil?

Ellers kan du blive nødt til at have en 1:1 isolerings-transformator på den éne linje, sådan at du får galvanisk adskillelse mellem guitarforstærkerens og PA-systemets respektive stel.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Hej Sasha

Hmmm ... skal da lige ha' testet igen, men nej syntes ikke at støjen ligner den, der er hvis jeg bare stikker et jack i, uden at ha' noget i den anden ende af "snoren" - Jeg bruger en gammel T-rex A/B box, men ved ikke om den sørger for, at ligge den passive del til stel - kan jeg se det på en eller anden måde, hvis jeg åbner skidtet?

VHJens :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Sasha »

Hvis du har et multimeter, skal du kunne måle 0 ohm mellem signal og stel på det "passive" output.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Hej igen

Super tak - det vil jeg lige prøve at gøre.

VHJens :-)

Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Hej med jer alle

Jeg har nu testet med kun Line driver med lift og A/B pedal - og som flere af jer har skrevet, så virker det godt nok. Mit problem opstår når jeg sætter mit pedal board ind i kæden også. Det er ellers rimeligt støjfrit i sig selv, så hvorfor det lige driller det ...??????

Jeg må igang med at teste "baglæns" fra pulten til guitaren, så jeg kan finde ud af hvornår problemet bliver introduceret.

Tak for hjælpen so far.

VHJens :-)

Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Hmmm pis, det tog ikke lang tid: samspillet mellem min A/B box og mit TC Nova System var banditten.... Wonder why????

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Sasha »

Kører de på samme strømforsyning?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Hej igen

Nej de deler ikke strømforsyning. A/B boxen er helt passiv, og Nova Systemet har indbygget strømforsyning, så den får 230 direkte ind.
Lidt mærkeligt at noget der tilsyneladende er så simpelt bygget kan gi' sådan noget bøvl.

VHJens :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Sasha »

Hvis den vitterligt ER helt passiv, og den "ubenyttede" udgang ellers bliver lagt til stel, er det ikke A/B-boksen, som er synderen.

Hvordan ser hele dit setup ud?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Hej igen

Tak for at du vil hjælpe :-) - Jeg begrænser lige setuppet til de ting der er med i kæden når problemet opstår:

Guitar -> TC NovaSystem -> T-rex A/B box -> A Koch Studiotone input eller B LD System DI -> Mixer mic input

Hvis jeg kører uden om Nova Systemet er der ikke noget problem, hvis jeg forsimpler setuppet, og kører direkte i NovaSystemet og enten kobler den til guitarforstærkeren eller DI + mixer er der heller ingen problemer...

Der sker et eller andet mellem TC NovaSystem og A/B boxen ...???

VHJens :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Sasha »

Prøv lige at sætte det til - fuldstændigt som du plejer med A/B-boks und alles. Så brummer det - right?

Prøv så lige skiftevis at trække stikket til henholds PA´et og guitarforstærkeren ud og se, hvad der sker ved det...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Hvis jeg stiller op med det hele, sker følgende: der er støj på den linje der er aktiv (dvs. altid guitar lyd sammen med støj - den passive/lukkede linje er ganske tavs)

Hvis jeg trækker stikket ud til enten den ene eller anden påvirker det ikke støjen på den åbne linje - min dom er at det må være Nova'en og A/B'en der ikke har det godt sammen.

Jeg har lige åbnet A/B'en, og umiddelbart ligner de DIY A/B bokse der alle sammen henviser til Fulltone ... bare uden den del der tænder og slukker dioder. Der er hverken batterier eller dioder i den her... Mærkeligt hvad der så kan støje...

VHJens :-)

Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Dog er der loddet en modstand ind i stel vejen, fra input til kontakten - den kan jeg ikke se på de forskellige wirring diagrammer der henvises til. Har lige prøvet at forbinde en ledning uden om modstanden, men det gør ingen forskel om den er koblet ind eller ej.

Hvad skal den gøre godt for, nu når jeg ikke kan høre nogen forskel?

VHJens :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Sasha »

Virker novaen uden støj, hvis du ikke har A/B-boksen i kæden? Det lyder mystisk, hvis ellers A/B-boksen ikke har nogle defekter...

Har du mulighed for at prøve en anden A/B-boks?

Modstanden sidder der sikkert udelukkende for at modvirke kontakt-klik.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jens Larsen
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Jens Larsen »

Ja tingene er lidt mystiske - alt virker nemlig hver for sig - Jeg må ud og låne en anden A/B boks i morgen, for selvom den ikke ser defekt ud, har jeg efterhånden ikke andre bud.

Fedt lige at få opklaret modstandens årsag :-)

Jeg jager en anden A/B boks, og håber at kunne skrive at problemet forsvinder ved det.

VHJens :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarsignal til enten guitarforstærker eller PA

Indlæg af Sasha »

Ja, prøv lige det, selv om det virker meget mystisk. Hvis det viser sig, at problemet forsvinder med en anden A/B-boks end den nuværende passive, tror jeg godt, at vi kan fælde dén dom, at A/B-boksen "fejler ét eller andet"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen