Marshall impedance

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Marshall impedance

Indlæg af Lysgaard »

Hvis man har en Marshall 100 Watt forstærker der er sat ned i 50 Watt og har et 16 Ohm kabinet skal man sætte forstærkeren til 8 Ohm.

Hvad nu hvis man har et 8 Ohms kabinet - er det så 4 Ohm?

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af CobraPizza »

Nu er jeg ikke forstærker ekspert på nogen måde, men det burde ikke påvirke udgangs impedansen, hvorvidt forstærkeren er droslet ned eller ej. Dog ved jeg ikke hvordan den neddrosling er lavet, nogle fjerner bare rørene eller om der har været helt andre kræfter inden over og hekset med den..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af Lysgaard »

[quote="CobraPizza"]Nu er jeg ikke forstærker ekspert på nogen måde, men det burde ikke påvirke udgangs impedansen, hvorvidt forstærkeren er droslet ned eller ej. Dog ved jeg ikke hvordan den neddrosling er lavet, nogle fjerner bare rørene eller om der har været helt andre kræfter inden over og hekset med den..[/quote]

Nej den er droslet ned af vores ven Alwan og han sagde udtrykkeligt at med et 16 Ohm kabinet skal udgangs impedancen stå på 8 Ohm....han har også fikset den skarpe kanal 1 - men ellers ikke noget der skulle have betydning for impedancen.

Jeg ville egentlig bare prøve mit 8 Ohms Boogie kabinet med den :-)

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Lysgaard"][quote="CobraPizza"]Nu er jeg ikke forstærker ekspert på nogen måde, men det burde ikke påvirke udgangs impedansen, hvorvidt forstærkeren er droslet ned eller ej. Dog ved jeg ikke hvordan den neddrosling er lavet, nogle fjerner bare rørene eller om der har været helt andre kræfter inden over og hekset med den..[/quote]

Nej den er droslet ned af vores ven Alwan og han sagde udtrykkeligt at med et 16 Ohm kabinet skal udgangs impedancen stå på 8 Ohm....han har også fikset den skarpe kanal 1 - men ellers ikke noget der skulle have betydning for impedancen.

Jeg ville egentlig bare prøve mit 8 Ohms Boogie kabinet med den :-)[/quote]


Ok - fandt dette ovre hos gearslutz.com :
"....move the speaker impedance down a notch. i.e. if it's a 16Ω cabinet, move it down to 8Ω. If it's an 8Ω cabinet, move it down to 4Ω.....".

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af Lasse H »

Og det kan jeg da kun bekræfte :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af Sasha »

[quote="CobraPizza"]Nu er jeg ikke forstærker ekspert på nogen måde, men det burde ikke påvirke udgangs impedansen, hvorvidt forstærkeren er droslet ned eller ej. [/quote]

Hvorfor ikke det? Man fjerner jo ligesom halvdelen af "vægten" på den ene side at vægtstangen (udgangstransformatoren). Så det er ligesom ret logisk, at der skal korrigeres på én eller anden måde for at genetablere ligevægten. Så det er helt rigtigt, at sætter du et 8 ohms kabinet til en 100 watts forstærker, som har fået fjernet to af de fire udgangsrør, skal forstærkerens impedansvælger stilles på 4 ohm.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"][quote="CobraPizza"]Nu er jeg ikke forstærker ekspert på nogen måde, men det burde ikke påvirke udgangs impedansen, hvorvidt forstærkeren er droslet ned eller ej. [/quote]

Hvorfor ikke det? Man fjerner jo ligesom halvdelen af "vægten" på den ene side at vægtstangen (udgangstransformatoren). Så det er ligesom ret logisk, at der skal korrigeres på én eller anden måde for at genetablere ligevægten. Så det er helt rigtigt, at sætter du et 8 ohms kabinet til en 100 watts forstærker, som har fået fjernet to af de fire udgangsrør, skal forstærkerens impedansvælger stilles på 4 ohm.[/quote]

De neddroslinger jeg har set , har været at fjerne halvdelen af udgangsrørene, som jo så må have været det mere belastede, og det ville så i min verden være løst, når de sidste to rør, kunne tage mere af "vægtstangen"
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af Sasha »

Nu er det vist forskellige former for "vægte", vi snakker om her...

Hvis ellers vi sørger for at genoprette den impedansmæssige balance på begge sider af udgangstransformatoren som beskrevet ovenfor, og ser bort fra, at diverse spændinger lige rykker sig en anelse p.g.a. den mindre belastning af forstærkerens strømforsyning (derfor er det en god idé lige at tjekke bias, hvis man fjerner to af udgangsrørene), er belastningen af de to tilbageblevne rør den samme som før.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Nu er det vist forskellige former for "vægte", vi snakker om her...

Hvis ellers vi sørger for at genoprette den impedansmæssige balance på begge sider af udgangstransformatoren som beskrevet ovenfor, og ser bort fra, at diverse spændinger lige rykker sig en anelse p.g.a. den mindre belastning af forstærkerens strømforsyning (derfor er det en god idé lige at tjekke bias, hvis man fjerner to af udgangsrørene), er belastningen af de to tilbageblevne rør den samme som før.[/quote]

Ok, men Silver Jubilee'en havde jo en effektswitch, så man kunne skifte mellem 25/50 W, og der var det jo ikke nødvendigt at flytte på højtalerkablerne.
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af Sasha »

Nej, men nu fungerer den også helt anderledes - nemlig ved at koble udgangsrørene om til pseudo-trioder. Og vælger man at gøre det sådan, har man ihvertfald også samtidig taget dét standpunkt, at man er hamrende ligeglad med enhver form for opretholdelse af optimale impedansforhold. Blandt andet derfor lyder det også derefter, når man bruger dén form for "low power" indstilling...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall impedance

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Nej, men nu fungerer den også helt anderledes - nemlig ved at koble udgangsrørene om til pseudo-trioder. Og vælger man at gøre det sådan, har man ihvertfald også samtidig taget dét standpunkt, at man er hamrende ligeglad med enhver form for opretholdelse af optimale impedansforhold. Blandt andet derfor lyder det også derefter, når man bruger dén form for "low power" indstilling...[/quote]

Ach so.. Jamen det forklare jo lidt..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen