Hvilken fuzz?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hvilken fuzz?

Indlæg af Muppet »

Hey freaks!

Jeg skal ud og have mig en fuzz. Den skal lyde som en gammel snavset fuzz, men jeg har ingen anelse om hvad der lyder godt.
Planen er at jeg skal ud og prøve en masse af, men jeg ville lige høre jer først om I har nogen favoritter?


På forhånd mange tak!

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Lasse H »

Godaften,

Skal starte med at sige, at jeg ikke er særlig dreven udi fuzz', selvom jeg elsker lyden af dem. Jeg vil dog gerne sige, at jeg har mig en analogman NKT 275 Fuzz, som jeg ret godt kan lide. Du skal være velkommen til at komme og høre den i Århus. De forhandles jo ikke i DK andet end brugt. Der er i øvrigt en på dba lige nu. Ellers tjek <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.buyanalogman.com">http://www.buyanalogman.com</a><!-- m -->

Mvh Lasse

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Muppet »

Hey Lasse,

Tak for svaret, jeg kommer dog desværre ikke til Århus i den nære fremtid. Jeg må lige dyrke den pedal lidt mere, den virker spændende. :)

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Hvad er dit lyd ideal? Hvis du poster nogle lydklip af hvad "gammel snavset fuzz" lyder af i dit hoved, bliver det lidt nemmere for os, at anbefale noget til dig. :)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Rasmus »

jeg synes også meget det kommer an på hvordan ens amp tager imod fuzzen. jeg har en del amps, og et par fuzzpedaler, og det er ikke det hele der fungerer lige godt.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Swampthing »

[youtube]FN9ZERWgw0o[/youtube]

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Rasser »

Jeg har en fuzz Alwan har bygget. Det lyder rigtig godt og meget retro, men med nogle fede features.

Mvh.
Rasmus.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Swampthing »

Prøv evt med en Big Muff.
De er ikke så dyre, slet ikke når man køber brugt.
Men er Fuzz'es ikke nogen temperamentsfulde sataner ?
Det er vist noget med pedaler af samme slags kan lyde ret forskelligt og nogen er vist temperaturfølsomme osv osv.
Jeg havde engang en Big Muff, der var en masse sus og støj, måske havde jeg et uheldigt eksemplar, eller måske var det fordi den fik strøm fra en strømforsyning uden isolerede uotputs. Jeg ved det ikke, den røg ret hurtigt videre i brugtmarkedet.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Lasse H »

[quote="Swampthing"][youtube]FN9ZERWgw0o[/youtube][/quote]

Hallo swampthing! Hvad sker der for dig :-) nu har jeg lige set på dit link, og skal du s.... Have tak for!

Mvh

Jeg tilføjer lige endnu en tak til ST

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Swampthing"]Men er Fuzz'es ikke nogen temperamentsfulde sataner ?
Det er vist noget med pedaler af samme slags kan lyde ret forskelligt og nogen er vist temperaturfølsomme osv osv.[/quote]

Fuzz pedaler er lavt med enten germanium eller silicium transistorer. Germanium transistorer er meget følsomme overfor temperatur skift, fx kan de få din guitar til at lyde som en pruttepude, hvis pedalen ligger forlænge under et varmt spot på scenen.
En del silicium fuzz designs har det med at modtage belgisk eller polsk radio, hvilket kan blive ret så irriterende i længden.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"]
En del silicium fuzz designs har det med at modtage belgisk eller polsk radio, hvilket kan blive ret så irriterende i længden.[/quote]

Dét burde så ret nemt kunne modvirkes. Jeg vil tillade mig at mene, at deres lyd er et større problem, som er sværere at gøre noget ved...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Muppet »

Hej igen, og tak for alle svarene!

Jeg har set mig lidt varm på den der Analogman NKT 275, den virker som en fed lille boks.

Mht. germanium og silicium, hvad er den springende forskel? Altså mht. lyden.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Sasha »

Siliciumbaserede fuzz-pedaler har typisk sådan en lidt hård "kant", som er næsten umulig at slippe fri for, lige meget hvor pernitten man er m.h.t. udvægelse af den rette lave egenforstærkning. Der kan garanteret laves alverdens fikundik for at modvirke det. Jeg har dog endnu til gode at prøve et overbevisende eksempel på, at det er lykkedes. Men igen: Der er næsten lige så mange forskellige meninger om, hvordan en fuzz skal opføre sig, som der er guitarister. Så mit udsagn skal ses i lyset af ønsket om en fuzz, som lægger sig naturligt i forlængelse af forstærkerens egen forvrængning. Vil man bare have noget, der kan "smadre éns lyd totalt" (hvilket lader til at være en gængs opfattelse af en fuzz i disse dage), er der næppe grund til at skillinge ud for en germaniumbaseret fuzz...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Søren »

Den her lyder fee'!
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Muppet »

[quote="Sasha"]Siliciumbaserede fuzz-pedaler har typisk sådan en lidt hård "kant", som er næsten umulig at slippe fri for, lige meget hvor pernitten man er m.h.t. udvægelse af den rette lave egenforstærkning. Der kan garanteret laves alverdens fikundik for at modvirke det. Jeg har dog endnu til gode at prøve et overbevisende eksempel på, at det er lykkedes. Men igen: Der er næsten lige så mange forskellige meninger om, hvordan en fuzz skal opføre sig, som der er guitarister. Så mit udsagn skal ses i lyset af ønsket om en fuzz, som lægger sig naturligt i forlængelse af forstærkerens egen forvrængning. Vil man bare have noget, der kan "smadre éns lyd totalt" (hvilket lader til at være en gængs opfattelse af en fuzz i disse dage), er der næppe grund til at skillinge ud for en germaniumbaseret fuzz...[/quote]

Så en germanium er mindre smadrende for signalet? Det lyder jo nok som noget af det rigtige så. Jeg leder videre, tak!

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Så mit udsagn skal ses i lyset af ønsket om en fuzz, som lægger sig naturligt i forlængelse af forstærkerens egen forvrængning[/quote]

Af ren nysgerrighed; hvor adskiller fuzz sig så fra overdrive/boost?

Jeg synes da netop, at det er den helt smadrede lyd, som er "fuzz-lyden" (og deraf navnet, som jeg læser som et lydord). Ellers er det jo bare overdrive/distortion.

Er det noget teknisk inden i pedalen, der gør den til en fuzz?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Så mit udsagn skal ses i lyset af ønsket om en fuzz, som lægger sig naturligt i forlængelse af forstærkerens egen forvrængning[/quote]

Af ren nysgerrighed; hvor adskiller fuzz sig så fra overdrive/boost?

Jeg synes da netop, at det er den helt smadrede lyd, som er "fuzz-lyden" (og deraf navnet, som jeg læser som et lydord). Ellers er det jo bare overdrive/distortion.

Er det noget teknisk inden i pedalen, der gør den til en fuzz?[/quote]

Jamen, jeg skal ikke på nogen måde påstå, at dét, jeg leder efter (som beviseligt ER frembragt med en fuzz-pedal!), er det eneste rigtige. Det er blot én af de fedeste guitarlyde, jeg kender...

Der er ikke nogen "teknisk detalje", som gør noget til en fuzz-pedal. Tilfældigvis kaldte man blot de første forvrænger-pedaler for "fuzz" (som måske ganske rigtigt er et lydord). Hvad man kalder diverse forvrænger-pedaler er til syvende og sidst en strid om ord. At de så lyder lidt forskelligt, er vel et uomtvisteligt faktum?

Én af de største forskelle er vel blot, at en fuzz har personlighed? Og man skal beskæftige sig noget mere med den, før der kommer vellyd ud... Og så har det i ca. 45 år undret den hele vide verden, hvordan det lykkedes Hendrix at få én til at lyde så fedt :-) Det er min påstand, at havde han ikke gjort det, ville det klassiske fuzz-kredsløb i dag blot have været en ting, som man høfligt rystede lidt på hovedet over med et overbærende smil...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Sasha »

[quote="Muppet"][quote="Sasha"]Siliciumbaserede fuzz-pedaler har typisk sådan en lidt hård "kant", som er næsten umulig at slippe fri for, lige meget hvor pernitten man er m.h.t. udvægelse af den rette lave egenforstærkning. Der kan garanteret laves alverdens fikundik for at modvirke det. Jeg har dog endnu til gode at prøve et overbevisende eksempel på, at det er lykkedes. Men igen: Der er næsten lige så mange forskellige meninger om, hvordan en fuzz skal opføre sig, som der er guitarister. Så mit udsagn skal ses i lyset af ønsket om en fuzz, som lægger sig naturligt i forlængelse af forstærkerens egen forvrængning. Vil man bare have noget, der kan "smadre éns lyd totalt" (hvilket lader til at være en gængs opfattelse af en fuzz i disse dage), er der næppe grund til at skillinge ud for en germaniumbaseret fuzz...[/quote]

Så en germanium er mindre smadrende for signalet? Det lyder jo nok som noget af det rigtige så. Jeg leder videre, tak![/quote]

Narh, hvis du vælger germanium-transistorer med den rette/forkerte egenforstærkning, kan du såmænd sagtens "smadre" signalet lige så meget med dem også. There´s quite a bit more to it end valget mellem to forskellige typer af transistorer...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Muppet »

Hedder det ikke en fuzz pga. kurven? Jeg har det indtryk at en fuzz er defineret ved en kantet kurve når man måler den. Det er måske helt galt?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken fuzz?

Indlæg af Sasha »

Det er vist et noget unuanceret syn på sagen. En fuzz kan - forhåbentlig - også producere andet end firkantkurver, ligesom firkantkurver kan produceres af meget andet end en fuzz.

Men OK - nu skriver du "kantet kurve". Det er vist ikke nogen særligt præcis målestok at definere noget ud fra?

Personligt ville jeg definere en fuzz ved, at én eller anden har skrevet "fuzz" udenpå kassen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen