Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af CobraPizza »

Jeg har lige fået smidt det sidste kabinet ind under forstærkeren, så nu har jeg to 4x12'' kabinetter, som bliver drevet af min Engl Powerball II. Det jeg umiddelbart lagde mærke til, var at den sprøde og meget definerede mellemtone, faldt meget og lyden blev generelt mere basset, nu hvor jeg har koblet det nye kabinet til. Det undre mig, da det nye kabinet indeholder V60'ere, som skulle have en mere bidsk diskant, i modsætning til de meget mellemtone tunge V30'ere, der sidder i det andet kabinet. Kan det at have smidt ekstra belastning på forstærkeren have gjort tonen mere flad, eller er det simpelthen bare V60'erne der sutter mere numse end man umiddelbart skulle tro?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af Sasha »

Hvis ellers impedanstilpasningen mellem forstærker og højttalere passer (den samlede impedans vil jo typisk være den halve med to kabinetter), bliver forstærkeren ikke belastet hårdere. Det eneste, der sker, er, at den samme effekt nu bliver fordelt på flere højttalere i forhold til før.

Hvordan lyder det nye kabinet på egen hånd?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af Smittefar »

Det kan jo også være noget med, at V30'erne lyder anderledes, når de ikke får lige så meget mad?
Modded guitars were crap right out of the factory

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af reindane »

Har du husket at tjekke om de to kabinettet spiller i fase? Hvis de spiller i modfase kan mellemtonen subjektivt godt "forsvinde" i lydbilledet.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af CobraPizza »

[quote="reindane"]Har du husket at tjekke om de to kabinettet spiller i fase? Hvis de spiller i modfase kan mellemtonen subjektivt godt "forsvinde" i lydbilledet.[/quote]

Jeg ved ikke om de spiller i fase, men de er fra samme mærke (Engl, ligesom forstærkeren) V60'erne lyder lidt mere diskant end V30'erne når de køre alene.

Det underlige var nemlig at lydstyrken, ikke lød til at ændre sig, uafhængig af om der var 1 eller 2 kabinetter foran.

Det kan være at jeg i skrivende stund, har "lyttet mig døv"
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af CobraPizza »

[quote="reindane"]Har du husket at tjekke om de to kabinettet spiller i fase? Hvis de spiller i modfase kan mellemtonen subjektivt godt "forsvinde" i lydbilledet.[/quote]

Hvordan tjekker og ændre man egentlig om de spiller i fase?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af Morten_Lyse »

@fase/modfase.

Kan du se enhederne..? Så tag højttalerkablet ud af forstærkeren og sæt et 9V's batteri på stikket så plus rører "tip" og minus rører "sleeve." Vender tingene korrekt burde enhederne herved bevæge sig lidt fremad. Om kabinettet spiller "forlæns eller baglæns" er ikke så vigtigt som at kabinetterne arbejder samme vej. Kan du ikke se enhederne må du have bagpladen af, og så ellers samme procedure.

@højere/lavere.

Vi havde en tråd for nyligt, hvor jeg spurgte til om mit 1x12", 12x12", eller dem begge sluttet til vil spille højere/lavere pga. måden forstærkerens effekt fordeler sig på flere/færre højttalere. Konklusionen på den tråd er, at så længe du ikke skruer på forstærkerens indstillinger spiller alle tre dele nøjagtigt lige højt. Nu er der konstruktionsmæssigt vedr. kabinetter nogle ting der spiller ind som gør, at de 3 løsninger lyder noget forskelligt, men i rent lydtryk gør det ikke den store forskel. Medmindre du, som Smittefar nævner, kører tæt på enhedernes max. lydtryk.

Mvh;
Morten Lyse

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af Lasse H »

Jeg mener, at du skal åbne begge kabinetter og lodde højtalerkablerne af jackbøsningerne i hvert kabinet. Så tager du fx et 9V batteri og kobler de to ledninger fra da ene kabinet på. Så vil du kunne observere, at højtalerne i kabinettet enten bevæger sig indad eller udad. Så går du det samme på det andet kabinet, og her skal højtlaerne gerne bevæge sig den samme vej. Det er vigtigt, at du kobler + fra kabinetterne på den samme pol på batteriet ditto med -, da du ellers netop vender fasen.
Bevæger højtalerne sig ikke samme vej, så skal du vende rundt på + og - i det ene kabinet, når du lodder det på jackbøsningen igen.

Kunne Sasha eller en anden kyndig lige validere mine udsagn, inden du prøver, ville det jo nok være at foretrække :-)
Et tip kunne være at søge på youtube. Der er sikkert en person, der har lavet en guide.

Mvh Lasse

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af Lasse H »

Morten_Lyses forslag med tip og sleeve er måske lidt smartere :-) ellers samme procedure...

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af reindane »

En nem måde at kontrollere om 2 kabinetter spiller i fase eller ej, er at lave et helt kort højttalerkabel, han til hun, hvor man lodder plus til minus og minus til plus, altså vender fasen i selve kablet. Med de to kabinetter stående ved siden af hinanden er det derefter ganske let at høre, om kabinetterne er i fase eller ej, når "fasevenderkablet" sættes på det ene kabinet.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Belastning af forstærker gennem kabinet = nye toner

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg vil også tilslutte mig Reindanes måde at gøre det på, da de andre metoder ikke tager højde for, om der f.eks. skulle være et højttalerkabel, som vender fasen (if your mother says she loves you - Check it!)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen