Leder efter en overdrive pedal

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Bøftis
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af Bøftis »

Hej Gearfreak

Jeg leder efter en overdrive pedal. Den skal kunne styres fra noget, der ligner næsten ingen overdrive til godt med overdrive (uden at være særlig hård), vha. volume-kontrol og anslag på guitar. Jeg tænker noget ala Uffe Steens lyd: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m --> (spol frem til ca. 4 min. inde for at høre forskel).

Jeg skal i alle tilfælde ud og prøve en masse, men jeg kunne godt bruge nogle forslag :) .

Jeg spiller på en Fender Hot Rod Deluxe og en Gibson Les Paul.

Hilsen Otto

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af Jacob »

Nu findes OD-pedaler jo i mange farver og nuancer lydmæssigt, men jeg vil anbefale dig at tjekke Tonefreaks Abunai 2 ( http://tonefreakeffects.com/Abunai.html ) ud - den har jeg selv, og styrer mængden af "skrald på" med volumeknappen.

Faktisk er det sjældent at den er slukket.. :)

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af DarkoPage »

Jeg har en Z Vex Box Of Rock, som næsten aldrig er slukket. Den cleaner rigtig godt op, når man skruer ned for volumen på guitaren, og der kan virkelig komme skrald på, når man fyrer op. Bruger den selv sammen med min Hot Rod Deville. Plus der er en ret clean booster også, så det er en fed 2-i-én pedal. Lyden er hen af noget dejlig gammel Marshall (der skal nok komme nogen og påstå noget andet). ;)

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af Jackie van Hippie »

Billede
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af Starcaster »

Ja nu han selv sidder der med den (Emma Stinkbug) er den selvf. oplagt. Førhen brugte han en standard Boss OD-3 og det lød aldrig dårligt (lyt til Play CD'en). Men ellers kan jeg anbefale HBE Power Screamer til den forstærker og en rigtig fornuftig pris. Jeg bruger også selv en Big Ben fra Vox og den kommer vist aldrig af mit board. Ellers er klassikeren vel OCD?

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af Morten M »

Har en HotRod selv. Kører undertiden med en Carl Martin AC-Tone foran clean kanalen, - den tager lidt af det 'hårde' i forstærkeren og lyder ganske nice i sig selv.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af strattitude »

Jeg tror Uffe Steen ville få de fleste hæderlige OD pedaler til at lyde fantastisk. Jeg tror den "bløde" lyd han har, ligger i hans touch.

Men ellers tror jeg en Kingsley Minstrel ikke ville være et dårligt bud:
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Bøftis
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af Bøftis »

Tak for buddene :)

Det er nok den mere transparente pedal, jeg går efter. Det er jo langt fra alle disse pedaler, man kan komme til at prøve - man fristes næsten bare til at bestille det, der lige falder en ind som lyder godt, men der er jo et kæmpe marked. Hm. ;)

Jeg skal i hvert fald prøve en Stinkbug, og så ser vi ad. Den lyder forresten utrolig fedt, den der Kingsley Minstrel. Men igen ved jeg ikke, hvad der er bedre ved den end Stinkbug'en, som også lyder fed, osv. :)

Nå, men tak for hjælpen herfra! I må gerne komme med flere forslag, hvis I gider. :D

Venlig hilsen Otto

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af strattitude »

Jeg har prøvet Stinkbug, og det er en glimrende pedal. Men der er mange det er lige så gode af de "gode" pedaler. Vox Big Ben er også en af de bedre.

Jeg har lige fået en Kingsley forstærker, og den har en fantastisk drivekanal! Det fede er at den faktisk lyder som den gør i de video-demoer, som ham der bygger forstærkeren laver. Derfor har jeg selv store forventninger til hans drive pedaler, der vist nærmest er preampen fra hans forstærkere.

Men det er nok smag og behag der afgør om den ene er bedre end den anden. Jeg tror Minstrel vil skille sig mere ud fra mængden, og en Stinkbug ikke vil lyde så meget anderledes end eksempelvis en Xotic BB Preamp, Mad Professor LGW, Fuchs Plush Cream, MI Audio Blue Boy Deluxe etc. etc. som alle er en smule i Tubescreamer boldgaden, men modificeret til at lyde "bedre".

TC MojoMojo er måske også værd at prøve. Selv synes jeg den havde noget fedt over sig til Low gain blues lyd.

Der er vist også mange der er begejstrede for Barber LTD, som en transperant low gainer.
Men ellers kig på DBA hvad der er, for der er så mange på markedet, og den ene er måske ikke så meget bedre end den anden, er min erfaring. Jeg har nok haft 30 forskellige OD pedaler gennem tiden, og jeg prøver stadig nyt jævnligt. Man kommer alligevel ikke til at lyde helt som Uffe.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af Rasser »

Hvis prisen ikke er afgørende, vil jeg foreslå en tube-drive fra effectrode:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.effectrode.com.php5-19.websi ... 5-19.websi ... tube-drive</a><!-- m -->

Jeg bruger selv sådan én, og jeg synes den lyder rigtig godt. Den reagerer ligesom en god rørforstærker.

Mvh.
Rasmus.

h@ssing
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Leder efter en overdrive pedal

Indlæg af h@ssing »

Jeg har faktisk en Kingsley Jester overdrivepedal og den er jeg super glad for. Den giver alle muligheder for let drive til temmelig tung. Samtidigt har den en rigtig fin eq-del, som man enten kan sætte meget netutralt eller også bruge til at ændre grundlyden totalt. Jeg stiller den ofte til mild drive med neutral eq, så det bare bliver forstærkeren egen lyd med knas. Og som total bonus, har den en rigtig fed og helt uafhængig boost-sektion.

-Allan

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen