Dynacord mini echochord

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Dynacord mini echochord

Indlæg af SeniorFisker »

Hej

Jeg har sådan en - som jeg er ret glad for, men båndet er ved at flosse og den lyder lidt beskidt.

Tonehovederne kan vel renses med væske som i gamle dage

Men båndet -
Kan man tage et stykke af et alm. gammeldags båndoptager bånd og splejse sammen
eller skal det være en speciel bredde/type

SeniorFisker

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Dynacord mini echochord

Indlæg af Sasha »

Er det ikke 1/4" bånd, sådan én bruger?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Dynacord mini echochord

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Sasha"]Er det ikke 1/4" bånd, sådan én bruger?[/quote]

Hej

Det sert sådan ud ca. 6 mm i bredden
Jeg tror at jeg vil se om jeg kan finde noget splejse tape og så forsøge at lave et selv

SeniorFisker

Fredmarantz
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Dynacord mini echochord

Indlæg af Fredmarantz »

[quote="SeniorFisker"]Hej

Jeg har sådan en - som jeg er ret glad for, men båndet er ved at flosse og den lyder lidt beskidt.

Tonehovederne kan vel renses med væske som i gamle dage

Men båndet -
Kan man tage et stykke af et alm. gammeldags båndoptager bånd og splejse sammen
eller skal det være en speciel bredde/type

SeniorFisker[/quote]

Dejlig maskine!

Du kan bruge alm. gammeldaws bånd (1/4") og splejse det sammen i den rigtlge længde og "stramning" (det sidste hjælper echo-mekannismen dog selv med til). Vær opmærksompå, at gamle bånd generelt er ved at "gå i opløsning" - også selv om de ikke har været brugt før. Limen, som holder jernoxydpartiklerne fast på båndbasen kan være gået i opløsning og dette kan resultare i et grimt griseri på dine tonehoveder og båndstyr. Fænomenet kaldes SSS (Sticky Shed syndrome) Dette kommer i et vist omfang an på, hvordan det brugte bånd har været opbevaret gennem tiderne ligeså. Jeg kan anbefale dig at finde noget Maxell XL-IS kvarttommes bånd (alm. båndbredde til spolebåndoptagere til hjemmebrug) og bruge det. Det er ved tests og erfaring konstateret, at det er det bånd, som bedst holder sig på toppen. Der er brugt en mere bestandig lim. Jeg bruger denne båndtype til netop dette formål til mine echomaskiner og det holder fint og griser ikke (endnu??).
Andre typer - (de fleste) har vist sig at være mere eller mindre ubrugelige til formålet pga. førnævnte SSS. Hvis du søger på nettet omkring dette fænomen, vil du blive opfordret til at "bage" båndene, hvilket ikke kan anbefales, da dette kun holder til én gang - derefter er båndet igen ubrugeligt og det kan man selvsagt ikke anvende i en båndechomaskine.

Vh
Freddy

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Dynacord mini echochord

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Fredmarantz"][quote="SeniorFisker"]Hej

Jeg har sådan en - som jeg er ret glad for, men båndet er ved at flosse og den lyder lidt beskidt.

Tonehovederne kan vel renses med væske som i gamle dage

Men båndet -
Kan man tage et stykke af et alm. gammeldags båndoptager bånd og splejse sammen
eller skal det være en speciel bredde/type

SeniorFisker[/quote]

Dejlig maskine!

Du kan bruge alm. gammeldaws bånd (1/4") og splejse det sammen i den rigtlge længde og "stramning" (det sidste hjælper echo-mekannismen dog selv med til). Vær opmærksompå, at gamle bånd generelt er ved at "gå i opløsning" - også selv om de ikke har været brugt før. Limen, som holder jernoxydpartiklerne fast på båndbasen kan være gået i opløsning og dette kan resultare i et grimt griseri på dine tonehoveder og båndstyr. Fænomenet kaldes SSS (Sticky Shed syndrome) Dette kommer i et vist omfang an på, hvordan det brugte bånd har været opbevaret gennem tiderne ligeså. Jeg kan anbefale dig at finde noget Maxell XL-IS kvarttommes bånd (alm. båndbredde til spolebåndoptagere til hjemmebrug) og bruge det. Det er ved tests og erfaring konstateret, at det er det bånd, som bedst holder sig på toppen. Der er brugt en mere bestandig lim. Jeg bruger denne båndtype til netop dette formål til mine echomaskiner og det holder fint og griser ikke (endnu??).
Andre typer - (de fleste) har vist sig at være mere eller mindre ubrugelige til formålet pga. førnævnte SSS. Hvis du søger på nettet omkring dette fænomen, vil du blive opfordret til at "bage" båndene, hvilket ikke kan anbefales, da dette kun holder til én gang - derefter er båndet igen ubrugeligt og det kan man selvsagt ikke anvende i en båndechomaskine.

Vh
Freddy[/quote]

Mange tak - spændende læsning - så lærte jeg også lidt i dag
Jeg har et Maxell XLI - det lyder fint når jeg sætter det i båndoptageren måske kan det bruges
Den sorte driv rulle virker i forvejen som om den er ret beskidt, jeg tror generelt at maskinen trænger til en rensning

SeniorFisker

Fredmarantz
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Dynacord mini echochord

Indlæg af Fredmarantz »

Jeps - rens alt i båndvejen. Brug isopropylalkohol til alt metal og opvaskemiddelopløsning til Trykrullen - afmagnetisér hoveder + båndstyr incl. capastan/motoraksel. Brug ikke isopr...... til trykrullen da den tørrer for meget ud og bliver for hård. Hvis rullen alligevel er blevet for hård og ikke særlig "gummiagtig", så skift den ud med en tilsvarende (kan sikkert findes på Ebay.de) - find evt. servicemanualen på nettet og læs om den skal smøres på bestemte steder - og i så fald gør dette efter anvisningerne.

Hvis muiigt at stille den til 240V - gør det gerne. bl.a. pærer/indikatorbelysning holder meget meget længere.

(Maxell XL-I er glimrende bånd til den som erstatning af det gamle)

Vh
Freddy

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen