Guitar + Max/MSP & Arduino

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
ffsjake
Himmelhund
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af ffsjake »

http://www.youtube.com/watch?v=xgoW0Pmo ... embedded#!

det han spiller kan altid diskuteres, men jeg syntes sgu det er interessant :D
[font='Open Sans', Arial, Helvetica, sans-serif]Gibson Les Paul Studio / Ibanez RGT 6 EXFX / Ibanez EGEN8 / Ibanez AFS75TD
Sigma SG / Squier Jazzmaster / Akkustisk Tellson / LTD D5 / Hjemmestrikket Tele-bas[/font]

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af Odgaard »

Ja det han spiller, giver ikke mig den store forståelse for mulighederne. Ud fra en teknologisk vinkel virker det da spændende, men det er helt sikkert noget, jeg aldrig vil kunne bruge. Det kan selvfølgelig fortælle lige så meget om mig, som det fortæller om teknologien :lol:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af Sasha »

"I wanted to innovate something"...

Ja, det må man vel sige, at han har gjort. Og jeg synes også, at det skinner tydeligt igennem, at det er dét, som er motivationen bag dette produkt. Så må vi se, om det går med hans opfindelse, som det er gået med mange, mange geniale opfindelser før denne - f.eks. alle de fantastiske dimser, der alle har haft som mål i løbet af kort tid at sende guitaren eller forstærkeren, som vi kender dem, på museum/pension/i glemmebogen osv. osv.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af JGreen »

Der er lidt mere brugbar information her:
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af GodSpeedDK »

Nogen der kan forklare hvad det er??

Jeg hører mærkelige lyde, og han vipper lidt med tommelfingeren og laver spastiske bevægelser med højrehånden ... men hvad foregår der? Sådan rent praktisk?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af GodSpeedDK »

Ahrrr ... JGreen gav svaret :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af Rasmus »

Jeg var her i efteråret til et seminar omkring musikteknologi, og der fik vi smidt noget software i hovedet som var udviklet i MAX/MSP, og så var det ellers bare at gå i krig.
Der kunne tilsluttets Nintendo Wii remotes, Kinect(?) controllere, webcams og andre dimser/dippedutter, som så kunne assignes til at styre parametre i ens software.

Det var da meget sjovt... men svært at tage seriøst, fordi der ligesom hægter sig en bestemt palette af genrer, da det meget er elektroniske lyde der kommer ud af det.

Men sjovt a have prøvet det.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af Jake »

Super spændende, tak for linket! Man kan hurtigt være negativ og tvær, men jeg sætter pris på at der er folk som ham som gider gøre sådan noget. Det er jo tydeligt for en hver, at han som udgangspunkt ikke har lavet det til andre end sig selv. Og det skal han jo have lov til. Men det er jo den slags udvikling der driver det frem for andre - sådan var det også dengang da far var dreng, hvor wah-pedalen blev lavet, vist nok fordi en organist gerne ville lyde som en trompet. Det var der nok også nogen der syntes var fjollet dengang. Men nu er vi her i dag.

Arduino-platformen er super fed. Jeg har selv brugt den til et automatisk bias-system, hvor jeg skrev et stykke software, som jeg sammen med kredsløbet har fået anerkendt ejerskab af, og som jeg nu har ude på licens. Det startede også med, at jeg gerne ville have en forstærker med en skærm, hvor jeg kunne vælge rør-type og så vælge det biasniveau jeg måtte ønske, ud fra denne rørtype, samt spændingen i forstærkeren. Det var kun til mig, men andre kunne bruge det. Heldigvis. :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af Sasha »

Ja, med dén indstilling kan det jo kun være et spørgsmål om ganske kort tid, før alt andet musikisenkram er sendt på museum, og vi alle går rundt og klasker os på lårene af grin og "dét latterlige, gamle lort", man spillede på, før alle disse lige dele geniale og revolutionerende "open minded" opfindelser med rette overtog verdensherredømmet.

Det var nu vist ikke alle "geniale" opfindelser, det gik lige så godt for, som det gjorde for wah-pedalen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af Jake »

Nej, men der er nogen der tydeligvis skal turde stikke nakken frem med en dims der "... får et orgel til at lyde som en trumpet" for at den slags sker. Og der er ingen der siger man skal være så ekstremistisk. Begge dele kan sagtens leve side om side. Og vi står jo alle på skuldrene af tidligere galninge og genier :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af Sasha »

Du kan råbe og skrige, hvad du vil. Men du får mig altså ikke overbevist om, at dette er "den næste wah-pedal".
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af Jake »

Det har jeg heller aldrig skrevet. Og mit liv er for kort til at prøve at overbevise dig om noget som helst ;-)
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg synes det ligner udvikling for udviklingens skyld. Og jeg er rimeligt i ro med min opfattelse af, at guitaren nok ER ved at være opfundet. - Og det vil der såmen være brug for i mange år endnu.

Mvh;
Morten Lyse

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar + Max/MSP & Arduino

Indlæg af IkkeMig »

Ideen med at placere forskellige sensorer på en guitar til at kontrollere effekter er vel ikke ligefrem ny.

Min Hamer Phantom fra 1987 har fx. touch-sensorer på slagpladen til at aktivere vibratoen i dens guitarsynth. Det har jeg altid syntes var en ret genial måde at kontrollere den på - enormt intuitivt og lige ved hånden.

Men når det så er sagt, så tror jeg ikke, det vil være praktisk brugbart (for mig) at have ret mange flere muligheder end det. For det første fordi, jeg ville komme til at aktivere dem ved et uheld (jeg har fjernet den ene volumenkontrol på min strat, fordi jeg rammer den hele tiden). For det andet fordi der simpelthen ville blive for mange forskellige muligheder - der er grænser for, hvor mange forskellige hånd-besværgelser, jeg kan huske at indbygge i mit spil.

Så ideen er fin nok. Men den er ikke ny, og den bør ikke overdrives.

Når det så er sagt kunne jeg da sikkert godt finde på at rode med sådan noget selv, hvis jeg havde tid. Bare for sjov :lol:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen