hjælp: højtaler til musicman

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af itsaysvuff »

Den ene green celestion højtaler i min Music Man 65 er røget. Det er en Celestion Greenback G12H 16 ohm.

Hvor kan man bestille sådan en hjem henne? Kan ikke finde en på thomann. Er der evt. nogen der har en salg?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Sasha »

Nu siger farven på kappen sådan set intet om andet end - ja, farven på kappen. Men skal den endelig være grøn, kunne dette da være et bud på sagen:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/celestion_g12h ... stion_g12h ... 15_ohm.htm</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af itsaysvuff »

Nej okay, jeg ved ikke en skid om det, har bare fået af vide af min guitarpusher hvad det skulle være. Men den du linker til er jo 15 ohm.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Der er få ting så tillidsvækkende som pushere... :-)

Men 15 og 16 ohm er grundlæggende det samme i denne sammenhæng.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af itsaysvuff »

Ej, han kan nu sit kram ham her, men hvordan kan det være grundlæggende det samme? Vil du sætte penge på at den ville passe ind i min forstærker når min reparatør har sagt "16 ohm" + den ovenstående model?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Sasha »

Ja, det tror jeg godt, at jeg ville...

Nu er impedansangivelser altid noget, der foregår sådan lidt med "en træskosnudes bredde", idet impedansen varierer med adskillige hundrede procent - afhængigt af frekvensen. Så 15 vs. 16 ohm er nok mere end noget andet et udtryk for forskellige tiders svingende modeluner, når det kommer til angivelse af impedansen, selv om der er tale om nøjagtigt den samme højttaler. I "gamle dage" talte man om 7,5 og 15 ohm. Så blev det til 8 og 15 ohm. Og senere til 8 og 16 ohm, selv om det stadig var nøjagtigt de samme højttalere, der var tale om.

Om det så lige netop var dén højttaler, jeg ville sætte i en Musicman, er en helt anden sag. Én ting er, om man kan lide lyden i forbindelse med den konkrete forstærker. Men rent effektmæssigt er den kun lige til øllet, hvis man bruger to (som jeg antager, er tilfældet?). Og du har jo sådan set allerede set, hvad konsekvensen af dette kan blive...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Smittefar »

Det er da ret billigt for G12h30 Heritage - jeg synes de plejer at koste i omegnen af 2000-2500, men det er længe siden, jeg har tjekket - Sorry for off-topic

EDIT: ON-topic I min gamle MusicMan SixtyFive er jeg næsten sikker på, der sad JBL højttalere - Det var i øvrigt 10" højttalere, men de har vist også lavet en version med to 12" - Du skal i hvert fald være sikker på størrelsen, for 10" vs. 12" vil være et meget større problem end 15ohm vs. 16 ohm (som ikke vil være et problem)
Modded guitars were crap right out of the factory

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Sasha"]Ja, det tror jeg godt, at jeg ville...

Nu er impedansangivelser altid noget, der foregår sådan lidt med "en træskosnudes bredde", idet impedansen varierer med adskillige hundrede procent - afhængigt af frekvensen. Så 15 vs. 16 ohm er nok mere end noget andet et udtryk for forskellige tiders svingende modeluner, når det kommer til angivelse af impedansen, selv om der er tale om nøjagtigt den samme højttaler. I "gamle dage" talte man om 7,5 og 15 ohm. Så blev det til 8 og 15 ohm. Og senere til 8 og 16 ohm, selv om det stadig var nøjagtigt de samme højttalere, der var tale om.

Om det så lige netop var dén højttaler, jeg ville sætte i en Musicman, er en helt anden sag. Én ting er, om man kan lide lyden i forbindelse med den konkrete forstærker. Men rent effektmæssigt er den kun lige til øllet, hvis man bruger to (som jeg antager, er tilfældet?). Og du har jo sådan set allerede set, hvad konsekvensen af dette kan blive...[/quote]

Øh hvad? Det sidste forstår jeg slet ikke? Kunne du foreslå noget andet at sætte i den eller hvad?

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Smittefar"]Det er da ret billigt for G12h30 Heritage - jeg synes de plejer at koste i omegnen af 2000-2500, men det er længe siden, jeg har tjekket - Sorry for off-topic

EDIT: ON-topic I min gamle MusicMan SixtyFive er jeg næsten sikker på, der sad JBL højttalere - Det var i øvrigt 10" højttalere, men de har vist også lavet en version med to 12" - Du skal i hvert fald være sikker på størrelsen, for 10" vs. 12" vil være et meget større problem end 15ohm vs. 16 ohm (som ikke vil være et problem)[/quote]

Du har ret - det er normalt fire 10'er, men den der haft forstærkeren før mig har sat to 12'ere i.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Morten_Lyse »

Min bror havde for år tilbage en musicman sixtyfive 2x10". Den er også lavet som 4x10" og 1x12". Jeg ved faktisk ikke om den også findes som 2x12".

Men en 65 watt forstærker tilsluttet sammenlagt 60 watt forstærker, tjah, resultatet er smukt udtrykt i denne tråd..

Mvh
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Sasha »

[quote="itsaysvuff"][quote="Sasha"]Ja, det tror jeg godt, at jeg ville...

Nu er impedansangivelser altid noget, der foregår sådan lidt med "en træskosnudes bredde", idet impedansen varierer med adskillige hundrede procent - afhængigt af frekvensen. Så 15 vs. 16 ohm er nok mere end noget andet et udtryk for forskellige tiders svingende modeluner, når det kommer til angivelse af impedansen, selv om der er tale om nøjagtigt den samme højttaler. I "gamle dage" talte man om 7,5 og 15 ohm. Så blev det til 8 og 15 ohm. Og senere til 8 og 16 ohm, selv om det stadig var nøjagtigt de samme højttalere, der var tale om.

Om det så lige netop var dén højttaler, jeg ville sætte i en Musicman, er en helt anden sag. Én ting er, om man kan lide lyden i forbindelse med den konkrete forstærker. Men rent effektmæssigt er den kun lige til øllet, hvis man bruger to (som jeg antager, er tilfældet?). Og du har jo sådan set allerede set, hvad konsekvensen af dette kan blive...[/quote]

Øh hvad? Det sidste forstår jeg slet ikke? Kunne du foreslå noget andet at sætte i den eller hvad?[/quote]

Nu har Morten jo allerede på fornem vis beskrevet, at det ikke er jordens smarteste idé at sætte to 30 watts højttalere (samlet effektkapacitet = 60 watt) i en forstærker, som leverer 65 watt rent og mere, når den begynder at forvrænge, og kurveformen derved bliver yderligere "højttaler-fjendtlig".

Hvad man skal sætte istedet, er jo i høj grad et spørgsmål om smag og behag. Jeg kunne personligt give et fingerpeg i retning af et par af mine nye "højttaler-darlings", Weber´s keramiske 1265. Men igen: Smag og behag!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af reindane »

[quote="Morten_Lyse"]Min bror havde for år tilbage en musicman sixtyfive 2x10". Den er også lavet som 4x10" og 1x12". Jeg ved faktisk ikke om den også findes som 2x12".

Men en 65 watt forstærker tilsluttet sammenlagt 60 watt forstærker, tjah, resultatet er smukt udtrykt i denne tråd..

Mvh
Morten Lyse[/quote]

Music Man lavede også 65 watteren som en 2 x 12" model.

Med hensyn til en 4 x 10" er ombygget til en 2 x 12" er jeg i tvivl om den korrekte udgangsimpedans. Hvis Music Man i 1970'erne fulgte samme opskrift som Fender, så ville en 4 x 10" have en udgangsimpedans på 2 ohm som en Super Reverb, mens en 2 x 12" ville have en udgangsimpedans på 4 ohm som en Twin Reverb. Jeg kan ikke få impedans regnestykket til at stemme i det konkrete tilfælde med 2 stk. 16 ohms enheder i parallel, med mindre Music Man dengang valgte at bryde med Fender traditionen: 4 stk. 10", 8 ohm i parallel = 2 ohm, og i stedet lavede 2 sæt serieforbundne 8 ohms enheder i parallel = 8 ohm. Så måske burde man lige dobbelttjekke udgangsimpedansen på denne mobyggede Music Man før man investerede i nye enheder.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af itsaysvuff »

Nu kører jeg altid med "low-switch on" så den ikke er på 65 watt..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Men den har nu da stadig formået at futte højttaleren af - low power switch eller ej. Én ting er tal, noget helt andet praksis...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af itsaysvuff »

Du har ret, men det er fordi der er nogle der har brugt den og sat den op på hi-power.. Den begyndte at brumme mærkeligt efter det..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Sasha »

- Brumme...?

Nu forårsager en højttaler ihvertfald ikke brum. Så jeg ville da nærmere være bekymret for, om ét af dens rør ikke har syntes, at det var fedt at få lagt hi power-indstillingens høje vanvidsspænding på sig, og derfor i form af brum forsøger at fortælle, at det er blevet træt af livet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af itsaysvuff »

Rørene er også blevet skiftet.. Det var derefter vi fandt ud af at højtaleren var gået..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Sasha »

Jah, OK. Men jeg tror nu nok, at personligt ville "sigte lidt højere" end to 30 watts enheder til en 65 watts forstærker.

Hvilke rør er der blevet sat i den?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af itsaysvuff »

Det ved jeg faktisk ikke..

Men hvad sagde du at du ville foreslå?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp: højtaler til musicman

Indlæg af Sasha »

Foreslå af hvad? Rør?

Det afhænger jo bl.a. helt klart af, hvilken rørtype, den er født til...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen