Martin OM42 flash og lyd

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Smittefar »

Det er vist længe siden, vi har haft et ordentligt akustisk flash her på siden, og lidt før jul købte jeg min nye yndling - En Martin OM42 - En guitar, der er klart dyrere end det, jeg ellers ville købe, men jeg arvede en del penge, og jeg synes, jeg ville købe en stor ting for at markere og mindes.

Nå ikke mere sentimentalitet - Billeder og lyd blev der lovet.

Kassen åbnet på stuegulvet for første gang
Billede

Guitaren med udsigt
Billede

Bagsiden
Billede

Lidt detaljer fra dækket
Billede
Billede

Og endelig indlægget fra bagsiden af guitaren
Billede

Guitaren er godt nok helt absurd meget pyntet og ornamenteret - Det er næsten for meget - Men altså - jeg er jo en pynte dreng :P

Jeg fik installeret dette pickupsystem - B-band AST +A1.2n - Jeg synes virkelig det fanger guitarens lyd - Det er ikke et piezosystem, som de fleste akustiske pickupsystemer - Det er en electret-mikrofon, der monteres inden i kassen (electret er et princip, der minder meget om kondensator.) Ind til nu er jeg meget tilfreds. Jeg har også købt en LR Baggs Venue DI til at spille igennem - Jeg har kun prøvet mikrofonsystemet gennem DI'en, og kombien er altså virkelig fed.

Jeg lovede lidt lyd. Først skal vi have temaet fra The Sting - Der er tre kor; første kor er optaget med B&O BM3 båndmikrofon lige foran lydhullet og en GA project TC1 rørkondensatormikrofon ude i rummet. Andet kor er lyden fra B-band plus Venue DI. I tredje kor har jeg blandet alle tre kilder.

The Sting

Endelig et lille Clapton-nummer (eller i hvert fald inspireret af Claptons version) - nemlig Nobody knows you - I alle tre kor er de tre lydkilder blendet - Her kommer der er en lille smule solo ind over kor 2 og 3.

Nobody knows you when you're down 'n' out

Jeg er stadig helt oppe at køre over guitaren :banana-guitar:

EDIT : De første lydklip herover lider af alt for meget rumklang - der ligger opdaterede lydklip længere nede på siden - og de er også lige sat ind her
Nobody knows you when you're down 'n' out - mindre rum
The Sting - mindre rum
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Sasha »

Jamen, tillykke med den! Jeg tror dog ikke, at jeg er slet så stor en pyntedreng som dig. Men smag og behag... :-)

Er det kun mig, som synes, at optagelsen med kun de eksterne mikrofoner lyder klasser bedre end de andre?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Smittefar »

Jeg er nu egentlig ret tilfreds med line lyden - men det kan være, jeg skal lytte med friske ører på det i morgen - og måske også skrue lidt ned for rumklangen :)

Og nej - jeg tror heller ikke, du er en ligeså stor pyntedreng som mig ;)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af gajda »

Uha, den er lækker. Den er næsten ligeså pæn som min Tokai CE-158 :-)

Den der strap button på hælen (hedder det mon sådan på dansk), er den helt kosher? Der var ikke nogen på min CE-158, og jeg kunne nænne at bore/skrue i den, så jeg er ude i en snørrebånd-rundt-om-hovedet-lige-over-sadlen-løsning. Indrømmet, det ser ikke den mindste smule cool ud, men indtil videre lever jeg med det :-D
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Michael Vajhøj »

MEGET lækker spade - er ret misundelig... :)

Mht remholder synes jeg bedre om at placere den midt på bagsiden af hælen end på siden af den sim dér...
RoadHigh.dk

Torben
Johnny B. Goode
Indlæg: 121
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Torben »

Fin guitar, tillykke med den - jeg har altid haft et godt øje til Martins 42 serie :)

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af reindane »

Tillykke med nyerhvervelsen Kristian. Efter i årevis at have spillet på Dreadnaught "D" westerns fra forskellige guitarbyggere, er jeg selv faldet fuldstændig for små Grand Concert, 000 og OM-guitarer. De har bare en balance og klarhed i hele tone registret, der gør det nærmest umuligt at gå tilbage til en Dreadnaught.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Smittefar »

Jeg er helt enig - jeg har længe syntes, at dreadnaughts er helt utroligt boomy i lyden, og jeg foretrækker klart den fine højtopløste top, som de mindre modeller her har.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Smittefar »

Jeg har lige lavet et par version med væsentligt mindre rum - Den havde klart fået for meget i de første versioner - specielt Nobody knows you

Nobody knows you - med mindre klang

The Sting - med mindre klang

Jeg synes i hvert fald selv, det lyder bedre nu - også selv om BM3'eren stadig overstyrer en del
Modded guitars were crap right out of the factory

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Jacob »

Hold da kæft, den er flot - tillykke med den !

Lyden er da heller ikke ligefrem værst på de optagelser der :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Smittefar »

Tak tak Jacob - Jeg er stadig meget meget glad for den.
Modded guitars were crap right out of the factory

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Abaddon »

Meget nice! Kan stadig huske da jeg første gang løftede låget til min 00-18V - næsten magisk. Men særligt pyntet er den nu ikke, når først man har set den her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.martinguitar.com/history/mil ... ion.php</a><!-- m -->

/Andreas

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Smittefar »

Nej - I forhold til million-modellen er der jo nærmest intet, der er pyntet - men i forhold til min personlige smag, er det lige til grænsen, det der er på OM42
Modded guitars were crap right out of the factory

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af reindane »

Man skal i hvert fald huske, at en guitars pynt eller ornamentering intet som helst gør for lyden. Det er langt vigtigere at guitaren er lavet af ordentligt træ.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Pluto »

Den der nr million martin er da godt nok gejlet.men hold da k... det er godt lavet.Men din om42 er da også iorden.Den skal bare reliceres :D
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Sv: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Smittefar »

Vil du straks vaske din mund med sæbe , ;)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Sasha »

Det er sikkert en glimrende guitar - pynt eller ej. Men på optagelserne synes jeg nu stadig, at dens pickup-system lyder... well, ihvertfald ikke nær så godt som optagelserne med mikrofon.

OT: Det er Phosphorbronze-strenge, er det ikke? Snyd ikke dig selv for at prøve den med 80/20 Bronze-strenge også...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Morten M »

Overpyntet eller ej (anything worth doing is worth overdoing), så stort tillykke med din Martin. Det ligner en guitar for livet :)
Indspilningerne (lækkert spillet i øvrigt) lyder helt klart bedst med mikrofoner, men det er nu meget praktisk med line out til live brug.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Sasha"]Det er sikkert en glimrende guitar - pynt eller ej. Men på optagelserne synes jeg nu stadig, at dens pickup-system lyder... well, ihvertfald ikke nær så godt som optagelserne med mikrofon.
[/quote]

Jeg må give Sasha ret her - generelt synes jeg kun at man kan retfærdiggøre indbyggede pickup systemer i akustiske guitarer i et live miljø hvor det af pga. feedback etc. ikke kan lade sig gøre at sætte en mikrofon foran guitaren. Det er og bliver (for mig ihvertfald) en nødløsning.
Når det er sagt synes jeg at Smittefars Martin er top iorden.
Prøv at optage den med to stormembran mics. En lige foran hullet (juster positionen hvis den napper for meget bund) med nyre karakteristik og så en ambient et sted i rummet med kugle karakteristik - og så lidt outboard kompressor i mixet - så får du alle guitarens fede overtoner med på "båndet". Jeg har haft ganske gode erfaringer med den opstilling. Og så glem rumklangen helt i første omgang :-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin OM42 flash og lyd

Indlæg af Smittefar »

Det er optaget med en kondensator ude i rummet på kuglekarakteristik - og så en båndmikrofon lidt mellem hul og 12. bånd - jeg har faktisk ikke rigtig andet derhjemme - og jeg ejer ikke en outboard comp (der er bygget færdig). Jeg tror, at båndmikrofonen skal lidt længere væk lidt tættere på tolvte bånd - den er blevet meget basset i optagelsen, og den overstyrer også enkelte steder. Jeg skal lege lidt med en recording mixer i aften - måske kan jeg lave en ny optagelse.

Jeg er helt med på, at line out aldrig kommer til at erstatte mikrofoner i indspilningssammenhæng. Jeg har udelukkende fået det installeret med henblik på live-brug. Og til det synes jeg faktisk, at det her system lyder rigtig rigtig godt.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen