Mandolin tråden

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Mandolin tråden

Indlæg af Michael Vajhøj »

Hej hej

Jeg kom til at bestille en mandolin - sådan en skal man jo også prøve at eje - så sad lige og tænkte, der må være andre end mug herinde der har sådan en.

Snyder I mht tuning (altså stemmer den som en guitar) eller har i den stemt rigtigt? :)

Vh Michael
RoadHigh.dk

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mandolin tråden

Indlæg af SeniorFisker »

tillykke

jeg har også en mandolin på ønskelisten

har i forvejen en Bouzuki(GDAE) og en Cavaquingha(DGBD) som begge er i brug ugentlig
og stemt i den rigtige tuning :)

SeniorFisker

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Mandolin tråden

Indlæg af Per Ørum »

Selvfølgelig skal man have en mandolin....

Jeg har en, som jeg har haft i mange år, stemt som en mandolin skal. Dvs. Ligesom en violin...købt til brug for et studiejob for ca. 10 år siden. Har så brugt den af og til i forbindelse med studiejob og få gange live..

Det er en Fender med pickup så den kan forstærkes..

Held og lykke..ryst på hånden...

Per

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mandolin tråden

Indlæg af Rasmus »

Jeg støvede for et par år siden 2 gamle Levin Mandoliner op i en gammel kælder. Den ene gav jeg til Telemaster, og den anden beholdt jeg selv. Den har jeg haft stor glæde af.

Bla. på disse 2 numre,
<!-- m --><a class="postlink" href="http://dl.dropbox.com/u/5038753/Jonas%2 ... 53/Jonas%2 ... prisen.mp3</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://dl.dropbox.com/u/5038753/Jonas%2 ... 53/Jonas%2 ... .02.11.mp3</a><!-- m -->

Jeg stemmer i standard mandolin tuning GDAE.

Jeg synes mandolin fungerer rigtig godt sammen med åbne tunings! Nobelprisen, som jeg linker til er i ÅbenG med capo i 5. bånd, altså ÅbenD, og den anden er i DADGAD.

Men det er bare at gå i krig! Det med akkorderne kommer ret nemt, jeg spiller mest melodier og tema'er, men hvis du forestiller dig at du spiller på en venstrehåndsguitar, som du har vendt om, som har du mandolinen. Altså... ja. altså du ved... Det kan godt være det er nemmest bare at lære grebene, eller bruge ørerne.

Hvad er det for en mandolin du har kjøvt?

ErlingS
Himmelhund
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Mandolin tråden

Indlæg af ErlingS »

Det er nødvendigt at ha mandoliner - jeg har to.
Den ene er købt i Prag og er rigtig dejlig
Den ande har jeg fået af min tante fordi jeg er sød

Erling

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mandolin tråden

Indlæg af Sasha »

[quote="ErlingS"]Det er nødvendigt at ha mandoliner

Erling[/quote]

Aaarrhh, er det nu ikke lige at stramme den?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mandolin tråden

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Rasmus"]

Hvad er det for en mandolin du har kjøvt?[/quote]

Bare sådan en her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/ibanez_m510ebs ... ebs.htm</a><!-- m -->

Hvis nu det lykkes st lære at spille på skidtet kunne den jo være meget sjov når man sidder og spiller under maden, ellers skal jeg nok finde noget at bruge den til når man er ude og spille med kæresten...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mandolin tråden

Indlæg af Jens H »

Jeg fik en Violin af mine børn i julegave. Den er også stemt i GDAE, (kvinter) som er genialt når man spiller melodier efter gehør (dog er pentaton og bluesskala lidt mere akavet) . Så jeg synes du skal holde den i den stemning og opdage de fordele der er i den gængse måde et instrument er stemt på.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mandolin tråden

Indlæg af K-P »

Jeg spiller også på bouzouki i GDAE, og selvom stemningen lidt er det omvendte af en guitar, så var den ikke så svær at lære at spille på.
Cogito sumere potum alterum

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen