Hjemmebygget forforstærker

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Izzy »

... det er det jeg vil synes vil være spændende. At finde de rette stumper og bygge det efter hånden med tiden. Jeg kunne godt tænke mig at prøve det fordi jeg ikke vil have økonimien til at få en, f.eks dig eller en anden herinde fra, bygge den. Nu ved jeg ikke om de forskellige dims og dingenotter skal sættes på og justeres samtidig, men jeg har da tiden til at lave det. Og hvis jeg virkelig sætter mig ind i det tror jeg at jeg vil kunne finde ud af det med lidt råd herinde fra og folk fra rundt omkring. (Aage i KBH eller Stig fra Ceders i Hillerød som efterhånden har justeret og modificeret mange amps..)..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Sasha »

Jamen, held og lykke med projektet. Jeg kan kun sige, at jeg har rodet med disse sager i 15-20 år. Og jeg har så absolut kun lige "krattet lidt i overfladen".

Nu skal jeg ikke underholde med min holdning til Aage og min tiltro til deres evner. Men om ikke andet er de da gode til at tjene penge... Jeg tror nok, at jeg personligt ville gå andetsteds efter råd omkring forstærkerbygning.

Én ting tror jeg dog nok, at jeg godt tør sige helt sikkert: Man skal ikke bygge selv for at spare penge!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Izzy »

.. det er nu ikke for at spare penge. Jeg har leget lidt med tanken i mange år og har kigget lidt rundt omkring og har altid en lille drøm om at have sin egen lille amp til at pointere at jeg tager det at være guitarist/musiker seriøst..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Sasha »

???

Jeg kan overhovedet ikke se sammenhængen imellem at "tage det at være guitarist/musiker seriøst" og så at bygge en forstærker! Tværtimod stjæler det en hulens masse tid, som man i virkeligheden kunne have brugt langt bedre på at beskæftige sig seriøst med sin musiske udvikling...

Men hvis det er din drøm, så skal du da ikke holde dig tilbage. Jeg synes dog, at HVIS der skal være en vis "navlestreng" til dét med seriøsiteten, så skal man da ikke have andre til at lodde den for sig/fortælle hvordan den skal laves. Så må man ligesom sætte sig ned og lære tingene fra bunden - f.eks. startende med selve et rørs virkemåde.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Hybrid_Child »

Jeg er enig med Sasha. Det at bygge en forstærker er ikke noget man bare gør, og du skal regne med at du kommer til at bruge rigtig meget tid på det. Min erfarring er, at det med at lodde tingene sammen kun er halvdelen af arbejdet. Der skal findes stumper, du skal bygge en kasse og ikke mindst udtænke hvordan stumperne skal placeres og monteres. Og det er bestemt ikke noget man skal gøre for at spare penge eller fordi man synes det siger noget om hvor seriøs man er med musik. Man skal gøre det fordi man synes det er sjovt og spændende.

Men hvis du er opsat på det, så synes jeg da bare du skal kaste dig ud i det. Og jeg skal da gerne forsøge at svare så kvalificeret det nu er mig muligt på de spørgsmål og problemer du utvivlsomt støder på undervejs.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Izzy »

... nåda! Der er vist rimelig meget "jante" der snakker der.. "du kan kun gøre det hvis du er god nok".. altså, jeg vil syntes at det er spændende og jeg har leget med tanken i flere år og har tænkt mig at bygge en forstærker jeg vil bruge meget tid på. Jeg er klar over at der er mange ting jeg skal sætte min ind på og at det vil tage meget tid. Jeg er udmærket god til at spille guitar vil bare synes at det er super at havet bygget sin egen (eget?) forstærker.. bare en lille combo eller lille top..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Hybrid_Child »

Jamen så vil jeg ønske dig held og lykke med det. :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Sasha »

Øhhh... - Jante???

Min eneste pointe er blot, at "anything worth doing is worth doing right", samt at jeg ikke helt kan følge din kobling mellem at være en seriøs musiker og så at bygge sin egen forstærker. Hvis det er "jante", må du have mig undskyldt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af JSThomsen »

@Izzy:
Jeg tvivler på at der er tale om jantelov i dette tilfælde - det kan faktisk være at de råd du har fået kan "redde dit liv"!
Jeg vil tillade mig at kalde mig "en habil lodder" og har lavet både for- og effektforstærkere til HI-FI brug udfra mere eller mindre "færdige" byggesæt og der er man på rimelig sikker grund. Men derfor ville jeg ikke give mig i kast med en rørforstærker.
Så en smule "respekt/ydmyghed" overfor folk der tydeligevis ved hvad de taler om var måske på sin plads?

Mvh Jan

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Izzy »

.. ok.. respekt til alle som råder og er lidt bekymret for mig. Og disrespekt til alle som bare skrev(selvom der ikke ser ud som det) fordi de betvivlede mine "talenter til at bygge nogen.
det er faktisk rigtig når jeg nu læser igennem at andre "bare" vil hjælpe mig med at lave en selvmorder..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Izzy"].. ok.. respekt til alle som råder og er lidt bekymret for mig. Og disrespekt til alle som bare skrev(selvom der ikke ser ud som det) fordi de betvivlede mine "talenter til at bygge nogen.
det er faktisk rigtig når jeg nu læser igennem at andre "bare" vil hjælpe mig med at lave en selvmorder..[/quote]

Wow jeg forstår ikke helt hvad du mener.

Øh men jeg håber ikke at du taler om mig når du skriver at nogen betvivler dine evner. Det har jeg selv, og nogen anden som ikke kender dig, jo ikke noget grundlag for at udtale sig om. Jeg kan godt se at det jeg skrev virker lidt formanende gammelmandsagtigt. Men jeg prøver på ingen måde at tage modet fra dig. Jeg synes blot du skal vide hvad du går ind til.

Du startede jo selv med at spørge om man bare kunne finde et diagram på nettet og lodde det sammen. Og dertil er svaret: Nej.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det kræver tid og arbejde.

Suk... Nu lyder jeg som en gammel mand igen. :s ilent:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Izzy »

.. hehe.. jeg har forstået hvad i mener. Jeg drømmer stadigvæk om at få bygget en amp og vil ikke igang før jeg har virkelig sat mig ind i hvad i alverden det skulle være..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen