Hjemmebygget forforstærker

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Hybrid_Child »

Så fik jeg taget mig sammen til at låne min storebrors kamera og få taget nogle billeder af min nyligt færdige hjemmelavede forforstærker. Jeg startede en tråd på det gamle gearfreak for godt og vel et år siden, som skulle have været et slags følg med i byggeprojektet tråd. Men det blev vist aldrig til så meget mere end et bar billeder af stumperne og en diskussion med Alwan om klasse D forstærkere.

Men nu er den altså langt om længe færdig og skal vises frem.

Forstærkeren er bygget med udgangspunkt i en Soldano X88R, som er en 3 kanals forforstærker. Her er diagrammet. http://sloclone.yesterdaysrevolt.com/sc ... s/x88r.pdf

Jeg har dog simplificeret den en hel del i forhold til originalen.

Det var min plan fra starten, at jeg ville lave alle tre kanaler(clean, chrunsh og lead), men undervejs fandt jeg ud af, at jeg ikke ville kunne få plads til mere end to i kassen, så jeg nedprioriterede chrunch kanalen til fordel for clean og lead.
Kanalskift på originalen foregår ved hjælp af noget midihejs og optocouplere. Det synes jeg var unødvendigt besvær, så jeg skifter kanal med en almidelig to-punkts DPDT kontakt på forpladen.

Jeg har ikke nogen effektforstærker til rådighed (endnu), så jeg har kun været i stand til at teste den igennem min Fender øverforstærker, og der har jeg ikke turdet skrue særlig højt op for den, af frygt for at riste Fenderens forforstærkertrin. Så jeg vil ikke kommentere dens lyd (endnu). Men jeg kan dog sige så meget, at det er lykkedes mig at undgå støj, der kommer ikke det mindste brum fra den.
Der var lidt overhørsproblemer i starten med at man kunne høre lidt af lead kanalen når clean kanalen var slået til. Men det løste jeg ved at gøre sådan, at signalet på lead kanalen bliver kortsluttet til stel (det svarer til at der er skruet helt ned for gain) når jeg vælger clean kanalen på kontakten.

Anyways her er billederne.

http://www.box.net/shared/m21p95tio7

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af GodSpeedDK »

Af ren nysgerrighed; hvad er din baggrund for at kaste dig ud i sådan et projekt? Har du arbejdet med elektronik i andre sammenhænge?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Sasha »

Det ser jo umiddelbart meget fint ud. Men hvorfor et billede af bunden?

Edit: Sorry! Fik i første omgang kun det første billede med...??? Men det ser da nydeligt ud! Jeg er dog måske ikke så vild med, at det tilsyneladende kun er isolerbånd, som adskiller "det sjove" fra stel.

Men kommer du ikke til at savne en mulighed for at vælge kanal pr. fjernbetjening? Personligt ville jeg nok heller ikke have ofret crunch-kanalen (jeg går ud fra, at de tre "ubeboede" rørfatninger var tiltænkt til dette formål?)...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Hybrid_Child »

I er for hurtige. :D

Så er der lidt flere billeder.

GodSpeed: Jeg er i lære som elektronikfagtekniker. Så udover at det er ganske sjovt at makke med sådan noget i fritiden, så er det også ganske relevant for min uddannelse.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Sasha"]Det ser jo umiddelbart meget fint ud. Men hvorfor et billede af bunden?

Edit: Sorry! Fik i første omgang kun det første billede med...??? Men det ser da nydeligt ud! Jeg er dog måske ikke så vild med, at det tilsyneladende kun er isolerbånd, som adskiller "det sjove" fra stel.

Men kommer du ikke til at savne en mulighed for at vælge kanal pr. fjernbetjening? Personligt ville jeg nok heller ikke have ofret crunch-kanalen (jeg går ud fra, at de tre "ubeboede" rørfatninger var tiltænkt til dette formål?)...[/quote]

Du har helt ret. Jeg skal også have løsnet skruerne i printskinnerne og have lagt noget bedre isolering imellem. En ting som jeg heller ikke selv er helt tryg ved, og som ikke er helt så enkelt at løse er de skarpe kanter på aluminiums-delene som holder printskinnerne og rørsoklerne. Nogle af ledningerne ligger op af disse skarpe kanter og jeg ærgrer mig gevaldigt over at jeg ikke fik dem slebet mens jeg byggede kassen.

Jeg regner ikke med at skulle bruge den andet end herhjemme som øve og forsøgsforstærker. Så pedalswitching kan jeg saktens undværre. Men det kunne selvfølgelig have været rart nok.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Hybrid_Child"]I er for hurtige. :D

Så er der lidt flere billeder.

GodSpeed: Jeg er i lære som elektronikfagtekniker. Så udover at det er ganske sjovt at makke med sådan noget i fritiden, så er det også ganske relevant for min uddannelse.[/quote]

That makes sense :)

Det er sgu imponerende. Jeg kan ikke engang lodde en ledning i en Cioks Baby, uden at brænde hele lortet af (eksempel fra det virkelige liv), til trods for jeg har været på "kursus" med Sasha, JSThomsen og drmaawentz som "undervisere" ... til to "elever" ... en hel dag ... men der var kage!
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Hybrid_Child »

Tak... Hehe hvad skal jeg sige. Du skal nok bare øve dig. ;)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Hybrid_Child"]Tak... Hehe hvad skal jeg sige. Du skal nok bare øve dig. ;) [/quote]

Ja, jeg tænkte det nok. Igen én af de dersens færdigheder, man er nødt til at øve sig på. God dammit ... :evil:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Kimling »

Hvaeh' laver du så en til mig nu?
Create a sense of purpose around which you base your faith

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Anonym »

Jeg fatter hat. Men det ser spændende ud. :D

Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af k_50 »

[quote="SustainerPlayer"]Jeg fatter hat. Men det ser spændende ud. :D [/quote]
Jeg hopper på en +1 her...

Indmaden skal jeg ikke kunne sige noget om, men kassen er flot!

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Pluto »

Der er godt nok mange dimser i kassen.Men jeg syntes det ser godt ud.Sikke en tålmodighed man skal have for at lodde alt det lort sammen. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Hybrid_Child »

Tak skal i have. :)

Ja det kræver en del tålmodighed. Jeg har ikke tal på hvor mange aftener jeg, i selskab med sort søndag, har siddet og fedtet med at bukke ledninger og lodde lårdet sammen.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af JesperB »

Jeg ved ikke rigtigt noget om den slags, men det der ser sgu meget fint ud :)
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Smittefar »

Det ser ud til at være flot lavet af fornuftige stumper - jeg forstår mig ikke meget på den slags - men jeg synes i hvert fald billederne var gode.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af andkrup »

vi glæder os til lydklip
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Izzy »

Lidt OT: Er det mulig at "bare" finde en diagram og "bare" lodde en forstærker sammen? Det må det da være nå du har gjort det. Det kunne da være fedt at få "sin" egen forstærker med kabinet og lortet. Jeg kan da huske ham som fik lavet en Lowatt. Nu er jeg ikke så god til at lodde, men min lillebror har da loddet en del(han er i gang med en media uddannelse og har loddet kabler og pæne ledninger og har ladet ham lodde mine kabler i tiden) og jeg kan helt sikkert snakket ham til at hjælpe mig..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Sasha »

Nu er der så nok en vis forskel på at lodde "et par pæne ledninger" og så til at vide, hvordan man omsætter et diagram til praksis - og især til noget "praksis", som både er sikkert (der dribles jo altså rundt med spændiger, der med lethed kan tage livet af dig!), og som ikke brummer, går i selvsving eller på andre måder skaber sig. Men ellers er det "bare" at "finde et diagram og lodde en forstærker sammen"
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Izzy »

.. fedt.. ellers kan jeg bare for en mere"erfaren" til at lodde den sammen så kan jeg beholde min lillebror...
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjemmebygget forforstærker

Indlæg af Sasha »

Tjah...

Nu kan man jo have erfaring inden for mange forskellige områder. Og højimpedante rørkredsløb og de spidsfindigheder, som knytter sig hertil, ER unægteligt lidt af et hjørne-område inden for elektronikkens verden. Nu vi er ved dét med lillebrødre, så kan jeg da sige, at min egen lillebror er uddannet elektronikmekaniker og har i en årrække siddet og bygget strømforsyninger, som anvendes i forsvarets kampvogne under de mest ekstreme forhold (ret meget skrappere kvalitetskrav inden for elektronik-verdenen skal man nok lede længe efter!). Men når det kommer til rør-teknik, vender han det hvide ud af øjnene...

En anden ting m.h.t. at bygge forstærkere o.l. er absolut at vælge de rette stumper at bygge dem af! Og dét kan altså ikke læses ud af et diagram.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen