Øv - min forstærker er tavs

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Asser »

Hej Gearfreaks

Her til aften sad jeg og indspillede noget guitar, og da jeg lige stoppede op, for at lytte til noget af det jeg netop havde indspillet og derefter ville fortsætte indspilningen, var der pludselig ingen lyd i min forstærker. Jeg havde intet rørt i den lille pause på maks. 20 sekunder. Hverken guitarens volumenkontrol eller noget på forstærkeren.
Når jeg skruer ret så meget op for forstærkeren, giver den kun ganske lidt lyd fra sig, men absolut ikke noget der er værd at skrive hjem om, eller noget der overhovedet kan bruges til noget. Jeg har tjekket alle dens sikringer, men de så fine ud. Den ville vel egentlig også være helt død, hvis en sikring var røget?
Når jeg kigger på preamp-rørene, så er det, som at der sidder to "tråde", der lyser op, inde i hvert rør. Jeg ser så, at preamp-røret længst til venstre i forstærkeren (set fra fronten) kun har én af disse "tråde" til at lyse op. Kan det evt. være her, at synderen befinder sig?
Forstærkeren er i øvrigt en Diezel VH4, hvis det er til nogen hjælp.

På forhånd tak!

Vh. Asbjørn

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Sasha »

Ja, hvis det vitterligt kun er halvdelen af glødetråden i ét af rørene, som gløder, ville det være et oplagt sted at starte sin indsats. Sandsynligvis kan det så klares med et nyt rør i den relevante posistion.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Asser »

Okay, tak.
Jeg satser på, at preamp-røret er stedet. Er der idé i kun at købe et enkelt rør for at skifte det "syge" ud? Eller kan det bedre betale sig, at skifte hele rækken? Forstærkeren er fra omkring 2006 og har, så vidt jeg ved, ikke fået skiftet rør før.
Jeg svømmer ikke i penge for tiden, så det kunne være dejligt, hvis man kunne komme af med så få penge som muligt men stadig ikke gå på kompromis.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Sasha »

Hvis problemet vitterligt ER det pågældende rør, får du hverken løst problemet mere eller mindre af at skifte de andre også. Om din forstærker så kommer til at lyde anderledes end tidligere - muligvis bedre - af at du skifter de andre rør også, er en anden sag. Om du så vil betegne dette som "at det kan betale sig", kan du nok bedst selv afgøre...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Asser »

Jeg tænkte mere på, om det kunne betale sig kun at skifte det ene rør til et nyt. Om noget tid kommer man vel til at stå med de resterende rør, som trænger til udskiftning, mens det "nye" stadig har liv tilbage i sig.
Jeg tror dog, at jeg prøver at skifte alle preamp-rør, og så må jeg se, om ikke det løser problemet.
Men i hvert fald; tak for svarene! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Sasha »

Hvis det udelukkende handler om at få løst det konkrete problem, tror jeg, at det er så tilpas umuligt at sige ret meget fornuftigt om moderne rørs levetid, at jeg personligt kun ville skifte det "syge" rør...

Og selv tak, du!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Asser »

Når du siger det, synes jeg da det virker troværdigt! Det er også billigere, og ja det handler udelukkende om at få min forstærker til at spille igen.

Jeg har fundet frem til en ældre tråd på diezelamplification.com's forum, hvor Peter Diezel himself oplyser, at der i V1 sidder et TAD 7025 (Er det helt forkert, hvis jeg synes, at kunne huske, at V1 netop er røret længst til venstre set fra fronten?)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic ... /viewtopic ... 14&t=68177</a><!-- m -->

Jeg tænker så, at det er sådan et rør, jeg vil prøve at fremskaffe. Ville dette mon kunne gå:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.watfordvalves.com/product_de ... id=2895</a><!-- m -->
?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Sasha »

Hvis det endelig skal være, hvorfor så ikke forsøge at købe et ordentligt rør istedet for sådan noget russer/kineser-skrammel?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Asser »

Det synes jeg, lyder meget fornuftigt.
Hvad skal man gå efter, hvis man vil have noget, der vil kunne gå i en forstærker som denne? Kan du anbefale noget?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Sasha »

Det afhænger jo i høj grad af smag og behag samt ikke mindst budget.

Jeg tror, at jeg personligt ville se på noget i denne stil:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.nl/itm/matched-pair-ECC ... d-pair-ECC ... 46005284f1</a><!-- m -->

Du kunne også tage chancen med noget i denne stil:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.de/itm/Rohre-ECC-83-Val ... ECC-83-Val ... 43ac814c20</a><!-- m -->

Chancen for at gøre en god handel er overhængende... (men man kan også risikere blot at få sin postkasse fuld af hentehår)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Asser »

Ikke at jeg har så meget forstand på det, men flotte ser de ud!
Hvis man nu ikke er en haj til handel på f.eks. ebay, er der så nogle andre steder, hvor man kan fremskaffe nogle hæderlige/gode eksemplarer?
Jeg er idiot inden for dette område, så jeg er meget taknemmelig for, at du gider hjælpe :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Sasha »

Du kan prøve at sende en PM til brugeren "Reindane" på dette forum. Han har nok noget interessant, som han muligvis vil sælge.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Øv - min forstærker er tavs

Indlæg af Asser »

Okay, det vil jeg prøve.
Tak for hjælpen ellers! :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen