Hjælp til setup af board (video på side 3)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hjælp til setup af board (video på side 3)

Indlæg af thomasrytter »

Jeg har i et stykke tid gået med en tanke om, at samle mine to boards (et lille og et stort) til et mellemstort board. Nu har jeg brugt den anden løsning i et par år, og lysten til at prøve noget nyt, blev simpelthen for stor. Der er derfor blevet sparet lidt sammen, solgt lidt ud, købt lidt nyt ind, osv. Jeg vil dog gerne have nogle gode råd med på vejen til, hvordan jeg får det nye board til at spille så godt som muligt. Jeg er ikke særlig godt inde i strømforhold, buffere og hvad man nu ellers skal vide noget om - jeg har bare skrabet de pedaler sammen, som jeg synes lyder fedest og som jeg havde allermest lyst til at have, uden yderligere omtanke om hvordan de som sådan spiller sammen på det "teoretiske" plan.

Jeg forestiller mig, at signalkæden kommer til at se sådan ud:

Line6 relay g30 >Polytune > Lovepedal COT gold > Effectrode Tube Drive > Strymon Lex > Strymon El Capistan > MXR linedriver/boost.

Måske bliver der også kylet en Mad Professor Little Green Wonder ind i rækken, hvis behovet for en mere "flot" mild drive, end den jeg får fra min COT skulle melde sig.

Jeg har pt. en big john strømforsyning, men tænker, at jeg nok bliver nødt til at få fat i noget der, ud over at kunne trække 12v, også har nogle isolerede udgange. Ligeledes tænker jeg, at det måske bliver nødvendigt, at smide en buffer foran alle de true bypass pedaler? Evt en Carl Martin Buff Deluxe, og så bruge den som mute/tuner out?

Hvad tænker I? Lyder det nogenlunde fornuftigt, eller er der noget, jeg overser?

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af fortytwo »

Voodoo Labs Pedal Power 2+ er din nye bedste ven..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Lasse H »

Hej thomasrytter,

Først og fremmest kan jeg da stemme i, at jeg er utrolig glad for min Pedal Power 2+, især fordi den kan løse mange forskellige "opgaver". Det ved jeg så ikke, om nødvendigvis passer dig.

De pedaler, du vil bruge, kender jeg ikke forfærdelig godt, men jeg vil gerne give nogle generelle betragtninger/erfaringer.
Først og fremmest tænker jeg, at der vel ingen grund er til ligefrem at "skabe" et problem for sig selv. Hermed mener jeg, at nok kan der være teoretiske grunde til at gøre dette eller hint, men hvis du ikke rent faktisk synes, der er et problem i dit setup, er det vel fint?

På den anden side forstår jeg godt, at der måske kan være problemer, som andre kan åbenbare for en, og som man i grunden vil blive glad over at få løst uden i første omgang at selv at have opdaget dem. Her tænker jeg, at der kan være en række ting, som du kan overveje:

1) Hvordan er de enkelte pedalers evne isoleret set til at lade signalet bypasse? Et problem kan fx være diskant-tab.
2) Så er der pedalernes påvirkning af hinanden, hvilket nok er en mere speget sag. En pedal kan godt være temmelig følsom overfor fx den buffer eller indgangsimpedans, som der er i den foregående pedal. Her ville jeg nok prøve mig lidt frem. Ændre det pedalens lyd at sætte en anden foran i "off" tilstand? og synes du det er et problem ikke mindst?
3) Så spørger du til buffere. Min erfaring og lærdom fra såkaldt kyndige personer siger, at en buffer både kan være godt og skidt. Eksempelvis kan det være meget godt at have en pedal i enden af sin "kæde" med en buffer, sådan at du mindsker signaltabet fra dit board til forstærkeren. Til gengæld kan jeg ikke helt se, hvorfor du skulle ønske en buffer før nogle true bypass pedal. Medmindre selvfølgelig at der er så meget kabel mellem disse pedaler, at det ligefrem i sig selv udgør et impedansproblem. Dertil kommer, at det kan diskuteres, om en buffer overhovedet kan være neutral. Hvorfor jeg personligt selv undgår at føje unødvendige led til min kæde.
4) Slutteligt vil jeg nok give dig ret i, at isolerede udtag i en strømforsyning kan være en fordel. Bl.a. mht. brumsløjfer. Men igen: hvis du ikke har sådanne problemer, så er det vil ikke nødvendigt at adressere dem.

Ellers tænker jeg, at det ser fint ud.

Mvh Lasse

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af thomasrytter »

Tak for tippene. Rart med lidt udefrakommende øjne på tingene :-)

Det ser ud til, at sådan en PP2, vil kunne gøre jobbet. Havde også kigget på Carl Martins lidt billigere Pro Power. Men den kommer måske til kort med Strymon pedalerne?

Er helt enig i, at der ikke er nogen grund til at "skabe" problemer. På den anden side, så er det også bare dumt at undre sig over, hvorfor "noget" ikke spiller som det skal, hvis man kan planlægge sig ud af det på forhånd - det er nu jeg har lidt penge, at købe ting som buffer og PSU - det er ikke sikkert, jeg har det om en måneds tid jo ;-)

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Lasse H »

Jamen jeg er også selv stor tilhænger af at spørge om alt muligt, hele tiden - er der nok nogle på gearfreak, der kan bevidne :-)

Såvidt jeg kan se, kan output 7 og 8 på en pro power godt trække stymon-pedalerne, der har et strømbehov på 250mA. Så er der lige en lille ting om polaritet i strømudtagne, som jeg ikke kender på en pro power. Men det kan evt. løses med et bestemt kabel mellem strømforsyning og pedal, hvis tingene ikke lige passer sammen. Strymon-pedalerne kræver negativ center, hvilket mig bekendt er den mest udbredte standart, hvorfor pro power nok også er sat sådan op.

Mvh

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af thomasrytter »

Ja, sådan læser jeg det også. Men så kommer den Tube Drive jo desværre til at stå og mangle et 12v udtag. Hmm. Bliver sgu nok nødt til at bløde lidt ekstra, og punge ud efter sådan en Voodoo Lab-ting? Den er bare lige tanden dyrere, end jeg synes det er sjovt at bløde for en strømforsyning...

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af fortytwo »

Til gengæld, så holder den også værdien.. ;-)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af thomasrytter »

Ja. Det er også et dumt sted at spare, når nu man ellers generelt har fået skrabet nogle ting sammen, man er glad for, og synes er fede...

Er der nogen der har erfaring med Carl Martin Buff Deluxe?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Rasmus »

[quote="thomasrytter"]Ja, sådan læser jeg det også. Men så kommer den Tube Drive jo desværre til at stå og mangle et 12v udtag. Hmm. Bliver sgu nok nødt til at bløde lidt ekstra, og punge ud efter sådan en Voodoo Lab-ting? Den er bare lige tanden dyrere, end jeg synes det er sjovt at bløde for en strømforsyning...[/quote]
Jeg har for nylig erhvervet mig både en PP2+ og en AC power, og det har ændret mit liv :) Før havde jeg T-rex's fueltank og en anden u-isoleret strømforsyning.

Støj forskellen er slående!
Jeg købte begge mine brugt for ca. 1500kr samlet. Og man kan vist godt få en PP2+ til en 800-900kr.

Som jeg lige læser det, medmindre dit trådløse også kører 9 volt, så kan du vel køre alle dine udtag på Pedalpoweren? det kommer vel kun an på hvor mange mA den bruger den effectrode? den bruger garanteret mere end 100mA. :(
Så kan jeg godt se du kommer til kort. Men ellers har Voodoo labs vel også andre strømforsyninger, som kan trække lidt mere?

Det er nedern penge at bruge på strøm, men nu hvor jeg har gjort det, så undrer jeg mig over hvorfor jeg ikke har gjort det før! :s ad-bored: :s cared-shocked:

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Lasse H »

[quote="thomasrytter"]

Er der nogen der har erfaring med Carl Martin Buff Deluxe?[/quote]

Skulle vi så lige få vendt den her. Nu vi taler om at spare penge :-) hvad er grunden til, at du vil have en buffer før dine pedaler?

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af thomasrytter »

Egentlig er det ikke noget, jeg gerne vil. Men kæden består så vidt jeg kan se udelukkende af pedaler med true bypass, og så troede jeg faktisk, at det mere eller mindre var en nødvendighed?

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Lysgaard »

Jeg tror faktisk - uden dog at være 100% sikker - at der er en buffer i din Line6 relay - så buffer er nok ikke nødvendig. Hvis det er rigtigt forstået at den sidder først i kæden.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Smittefar »

Der er næsten helt sikkert buffer i Line6 relay, men det ville nu stadig give god mening for mig at have en output buffer af en art. Det der med at have en hel kæde af True Bypass pedaler siddende, der sikkert hver for sig har forskellige udgangsimpedanser, som kigger ind i en forstærkers input - det kan også give problemer. De forsvinder, hvis der bare sidder en buffer allersidst i kæden.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Rasser »

[quote="thomasrytter"]Ja, sådan læser jeg det også. Men så kommer den Tube Drive jo desværre til at stå og mangle et 12v udtag. Hmm. Bliver sgu nok nødt til at bløde lidt ekstra, og punge ud efter sådan en Voodoo Lab-ting? Den er bare lige tanden dyrere, end jeg synes det er sjovt at bløde for en strømforsyning...[/quote]

Uden lige at have studeret den strømforsyning du nævner, vil jeg bare lige anføre, at Tube Drive skal have rigtig meget føde:

• Power requirements: 12VDC @ 1.2A - Centre positive 2.1mm barrel connector - (taget fra manualen).

Så du skal nok regne med, at den skal køre på den medfølgende strømforsyning under alle omstændigheder.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Sasha »

[quote="thomasrytter"]Egentlig er det ikke noget, jeg gerne vil. Men kæden består så vidt jeg kan se udelukkende af pedaler med true bypass, og så troede jeg faktisk, at det mere eller mindre var en nødvendighed?[/quote]

Jeg hører sønderjyske ekkoer her...

Hvem definerer, hvad der er "en nødvendighed"..? Jeg ville prøve at at tage problemerne i dét omfang, de opstår. Prøv at starte med én pedal - gerne den, du bruger mest - mellem guitar og forstærker. Sker der noget ved dét i forhold til den direkte lyd? Hvad sker der, når du sætter strøm til den (istedet for batteri)? Så udvider du med den næste pedal. Hvordan opfører tingene sig nu? Hvad sker der, når man tænder den éne pedal? Og den anden? Sammen? Når der kommer strømforsyning til pedal nummer to?

Og så udvider du til tre pedaler usw. usw.

Det værste, der kan ske, er, at du lærer noget om, hvordan dine pedaler påvirker hinanden. Skulle der så vise sig problemer undervejs, må man jo til at forholde sig til dem. Men jeg er ikke fan af, at man på forhånd lægger sig fast på "nødvendigheder" uden ved selvsyn at have konstateret, at det rent faktisk ER et problem. YMMW...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af kraen »

Voodoolab PP2+:
Udtag 1-4: Relay G30, Polytune, COT, Boost
Udtag 5-6: Strymon x2

Din Effectrode bliver du nødt til at køre på en seperat strømforsyning.

Jeg tror ikke, du får brug for en buffer. Jeg vil tro, at Relay omformer signalet til lavimpedant, hvilket lidt overflødiggør en buffer.

Så køb en PP2+ og så kører bussen. Du kan evt. også overveje kabler. Der er i mine ører stor forskel på de der billige skrammel-patchkabler, man kan købe i Aage o.lign. og så til Mogami kabel med Switchcraft-stik.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Rasser »

Alternativt kan du se på disse strømforsyninger:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/stroemforsyni ... oemforsyni ... s/dc8.html</a><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/stroemforsyni ... oemforsyni ... /dc10.html</a><!-- m -->

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af thomasrytter »

Fedt mand, tak for alle kommentarerne. Har læst og forstået dem alle - omend jeg var lidt i tvivl om, hvad der mentes med "sønderjyske ekkoer". Nu har jeg sendt en bestilling afsted på en PP2+ og det lyder til, at det bliver den medfølgende strømforsyning til Effectrode'n.

Ang Relay g30, så tror jeg også, at der sidder en buffer i den. Spørgsmålet er så bare, om man gider spille igennem den hver gang, eller om det kun er til gigs, den skal i brug. Hmm. Jeg må prøve med/uden og så vurdere, om jeg kan høre forskel...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Sasha »

Well, det var vel nok en lille finger til kasketten til en vis sønderjyde, som har en tendens til at formulere sig en anelse firkantet - á la "True Bypass er noget lååårt" (en sag med temmeligt mange flere medbestemmende nuancer i) og så ikke mindst forskellige variationer over temaet "Det er kun min løsning, der virker", "My way or the highway" osv. osv.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til setup af board

Indlæg af Lasse H »

[quote="Sasha"]Well, det var vel nok en lille finger til kasketten til en vis sønderjyde, som har en tendens til at formulere sig en anelse firkantet - á la "True Bypass er noget lååårt" (en sag med temmeligt mange flere medbestemmende nuancer i) og så ikke mindst forskellige variationer over temaet "Det er kun min løsning, der virker", "My way or the highway" osv. osv.[/quote]

Haha :D
Det kalder jeg at puste til ilden med en løvblæser :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen