rack for dummies - spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Lasse H »

[quote="munch_30"]

Jeg snupper mig sku`en mad i køleskabet :D [/quote]

Du må have et stort "køleskab" :)

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Lasse H"][quote="munch_30"]

Jeg snupper mig sku`en mad i køleskabet :D [/quote]

Du må have et stort "køleskab" :) [/quote]

Hehe - :D Så længe køleskabet i køkkenet overstiger guitarracket størrelsesmæssigt, så er alt i orden :D .
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

Lige et indspark mere:

For dem der kunne være interesseret i et bud på/en tilgang til pedaler versus racks, så er der en udemærket video her:

[youtube]7uEH6QQHiGU[/youtube]

Der kan være rigtigt mange grunde til ikke at gå "rackvejen", udelukkende at gå "rackvejen" og sågar grunde til at kombinere både pedaler og rack.
Kim

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af JesperB »

jeg er også ved at gå væk fra rack.. mit nyt pedalboard (horisontalt-rack) med tilhørende 1x12" combo er snart færdigt.. og jeg overvejer lidt at sælge mit rack-setup.. måske det var noget for dig, kim? ;)
- Jesper Barrit

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="JesperB"]jeg er også ved at gå væk fra rack.. mit nyt pedalboard (horisontalt-rack) med tilhørende 1x12" combo er snart færdigt.. og jeg overvejer lidt at sælge mit rack-setup.. måske det var noget for dig, kim? ;) [/quote]

Hehe Jesper - for pokker da, jeg kunne sagtens være interesseret. Fedt at du driller lidt her :D .

Jeg driller lige lidt igen: Problemet er jo bare, at dit rack aldrig har været et rigtigt rack, men mere et racksetup af pedaler - jeg er jo rendyrket "rackmand" uden pedaler - kun en controller :D . Nuvel dit racksetup er også med preamp, osv.. Vel et udtryk for at de lydkilder ikke har kunnet findes i rackformat antager jeg. En super fed måde (omend det fylder noget) du har kombineret pedaler og rack på. Vi må spille nogle større jobs, så roadier kan hjælpe os med at slæbe :D :D

Lækkert at en kapacitet som dig byder ind her - spændende ! Man fristes også her til at spørge til lidt flash fra din side af dit super fede gear !!
Kim

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af JesperB »

Man kan da ikke have et seriøst setup uden pedaler! ;)

Billede
Ja, det er et horisontalt rack med midi, buffere og line-mixer.

Med en Bogner Barcelone 1x12" combo.

Desuden har det et lille twist. Comboen har ikke loop, så jeg har købt en Palmer PDI09, som indsættes mellem poweramp og speaker. Den smider et isoleret/balanceret speaker-simuleret signal til min line mixer, som mixer delay/reverb. De våde effekter ryger direkte i FOH mixeren. Derudover er der en almindlig mic foran combo'en, som sender mic'ed dry til FOH. Dvs det er et 3-vejs system for den dovne, men har den ulempe at der så ingen våde effekter er at høre på scenen, men kun i FOH og inear.

Derudover kan boardet køre mono, stereo, W/D, W/D/W og line mixer kan være foran forstærker, i loop eller med speaker-sim. Volume pedalen kan også flyttes mellem pre og post gain. Alle disse muligheder ændre ved at flytte på kablerne der går ind i interfacet.
- Jesper Barrit

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="JesperB"]Man kan da ikke have et seriøst setup uden pedaler! ;)

Billede
Ja, det er et horisontalt rack med midi, buffere og line-mixer.

Med en Bogner Barcelone 1x12" combo.

Desuden har det et lille twist. Comboen har ikke loop, så jeg har købt en Palmer PDI09, som indsættes mellem poweramp og speaker. Den smider et isoleret/balanceret speaker-simuleret signal til min line mixer, som mixer delay/reverb. De våde effekter ryger direkte i FOH mixeren. Derudover er der en almindlig mic foran combo'en, som sender mic'ed dry til FOH. Dvs det er et 3-vejs system for den dovne, men har den ulempe at der så ingen våde effekter er at høre på scenen, men kun i FOH og inear.

Derudover kan boardet køre mono, stereo, W/D, W/D/W og line mixer kan være foran forstærker, i loop eller med speaker-sim. Volume pedalen kan også flyttes mellem pre og post gain. Alle disse muligheder ændre ved at flytte på kablerne der går ind i interfacet.[/quote]

Hej Jesper.

Haha ........ jo det kan man godt :D

Tak for flash og forklaringer til dit lille "nuttede" pedal-/midiboard :D Lyder og ser ud som om, det er super fleksibelt setup. Hvis du ser bort fra omfanget, vægten med mere fra dit gamle preamp rack setup (kombineret med et ton pedaler - flash gerne det også), hvad føler du så, du har opnået her lydmæssigt med dit combo-pedal-setup ? Er det lige så meget af lydmæssige årsager som logistik/hvor handy grejet er, eller hvordan ?

Spændende at følge processen omkring opsætning i G-Lab på HRI, hvor du også har bidraget med gode indlæg (<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hugeracksinc.com/forum/viewt ... orum/viewt ... pedalboard</a><!-- m -->)

Cheers :D
Kim

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af JesperB »

Det lyder lige så godt, fylder meget mindre, vejer meget mindre (selvom 25 kg for combo og 25 kg pedalboard nu er en del) og jeg har de lyde jeg har brug for lige ved fødderne (8 presets og 2 instant access, en til tremolo og en til sch1).

Og jeg skal kun gå to gange til bilen, imod de 7-8 gange med rack-setup :)
- Jesper Barrit

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="JesperB"]Det lyder lige så godt, fylder meget mindre, vejer meget mindre (selvom 25 kg for combo og 25 kg pedalboard nu er en del) og jeg har de lyde jeg har brug for lige ved fødderne (8 presets og 2 instant access, en til tremolo og en til sch1).

Og jeg skal kun gå to gange til bilen, imod de 7-8 gange med rack-setup :) [/quote]

Godt så :D

Er der også en almen pointe i, at en stor del af "besværet"/vægten har at gøre med dusinvis af pedaler, strømforsyninger, buffere med mere ? Hvis nu (hypotetisk) at du kunne "affinde" dig med rum og delay fra f.eks. en Lexicon MPX-1 eller en Eventide Eclipse, kunne du så ikke spare et rack eller to ? :D Stadig switche effekter ind og ud foran preamp som "stomp boxes" og have presets med mere. Ikke mindst have et Board der var væsentligt mindre i størrelse og vægt. Bare for en oversigts skyld :D Du har selvf. valgt det du vil have af effekter, hvilket jeg selvf. ikke kan anfægte på nogen måde !! :violin:
Kim

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af JesperB »

Det kunne man nemt, fx et 4U rack (1 til post effekter, 1 til switcher og 2 til en hylde med pedaler) + board.

Men tjaa, nu vil jeg prøve det her setup i nogle år og så skifter jeg jo nok til noget andet igen, sådan er det jo :)
- Jesper Barrit

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="JesperB"]Det kunne man nemt, fx et 4U rack (1 til post effekter, 1 til switcher og 2 til en hylde med pedaler) + board.

Men tjaa, nu vil jeg prøve det her setup i nogle år og så skifter jeg jo nok til noget andet igen, sådan er det jo :) [/quote]

:thumbup:
Kim

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Sasha"][quote="munch_30"]
Derfor tager jeg mig nu alligevel lige friheden til at oplyse andre her om et site, jeg finder særdeles relevant som supplement.

[/quote]

Jamen, det er der vel heller ingen, som har opponeret imod?

Nu kender jeg så en anelse til Oles nuværende setup. Og sagt med al respekt, ville "a huge rack" da vist være en helt ny retning, eller tager jeg fejl her, Ole? :-)[/quote]

Hej Søren

Helt klart - Jeg er mest til et meget simpelt setup
Nu er sagen så at jeg er kommet i et band hvor jeg godt kunne bruge lidt mere end bare tremolo og delay
og faktisk har jeg diverse pedaler så jeg kunne lave et større board - men jeg ved af erfaring at jeg ikke får det udnyttet
Derfor efterlyser jeg en måde at implementere den g-force og den Amtech rack delay jeg har
Jeg har prøvet direkte igennem - men jeg tror at et loop er bedst.

Jeg er ret varm på ideen om at kunne bruge både de 2 rack effekter og et par drive pedaler og så midistyre det.
på den måde vil jeg få samme drive lyd som nu - og kan bruge samme forstærker -

SeniorFisker

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

Lyder som en super ide med loops på dine amps Ole. Held og lykke med det setup. Vi glæder os til at høre nærmere om, hvad du gør dig af erfaringer.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Nu må jeg jo så komme med dét mere eller mindre inkompetente pip, at der ikke forefindes effektloop på Oles forstærkere - en detalje, som ifølge min semiignorante opfattelse nok er værd at forholde sig til, før man planlægger at sætte alt for mange effekter ind i forstærkerens loop...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Nu må jeg jo så komme med dét mere eller mindre inkompetente pip, at der ikke forefindes effektloop på Oles forstærkere - en detalje, som ifølge min semiignorante opfattelse nok er værd at forholde sig til, før man planlægger at sætte alt for mange effekter ind i forstærkerens loop...[/quote]

:D :D det regnede jeg bestemt heller ikke med, men mon ikke, der er en eller anden semiteknisk person, musikbiks eller andet, der kan sætte sådan et loop i ?

Jeg vil tro det :D Det er set før i historien, at der installeres et sådant loop. Kan du ikke hjælpe Ole med det ? han efterspørger det jo faktisk selv.

God aften.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Tjoh... Man skal så måske nok starte med at afgøre med sig selv, om det er en passende skæbne for en vintage-forstærker? Og da især hvis dens forforstærker ikke bidrager med væsentlig forvrængning. Vi taler jo som minimum om installation af et ekstra rør mm, hvis det skal laves ordentligt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Sasha"]Tjoh... Man skal så måske nok starte med at afgøre med sig selv, om det er en passende skæbne for en vintage-forstærker? Og da især hvis dens forforstærker ikke bidrager med væsentlig forvrængning. Vi taler jo som minimum om installation af et ekstra rør mm, hvis det skal laves ordentligt.[/quote]

Hej
Lige nu bruger jeg Orange dual terror (fac chanel som clean og tiny som drive)
Teisco - som har en dejlig clean skratter lidt - og den har jo det minus at den er så voldsomt bred (fysisk)

Jeg opsummerer lige lidt
Et loop i amp kan jeg forstå vil være en god måde at få effekterne ind imellem pre og main
Diverse loop ting som placeres før preamp er en dårlig løsning (lehle - t-rex - CM) osv

Som tidligere skrevet så er det stadig kun tanker

hvis jeg nu sætter et par krav op til setup hvad vil i så anbefale
2 rack effekt maskiner
2 driv pedaler(ocd og mudhoney) eller en rack ting med tilsvarende lyd
stereo
Midistyret

Seniorfisker

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Lysgaard »

[quote="SeniorFisker"]

hvis jeg nu sætter et par krav op til setup hvad vil i så anbefale
2 rack effekt maskiner
2 driv pedaler(ocd og mudhoney) eller en rack ting med tilsvarende lyd
stereo
Midistyret

Seniorfisker[/quote]

Nu kaster jeg bare lige en ide på bordet der til en hvis grad forudsætter at du har loops i dine amps:

Kig efter et brugt T-rex Mac1 switching system (ligger vel i et par tusinde) og en controller pedal. Det har glimrende relæer og kan switche mellem loops, amps etc. efter eget for-godt-befindende. Her kan du sætte dine rack eller pedal effekter ind hvor det passer dig samtidig med st switche den rigtige eller de rigtige amps ind hvor de skal bruges.

FWIIW

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Tjoh... Man skal så måske nok starte med at afgøre med sig selv, om det er en passende skæbne for en vintage-forstærker? Og da især hvis dens forforstærker ikke bidrager med væsentlig forvrængning. Vi taler jo som minimum om installation af et ekstra rør mm, hvis det skal laves ordentligt.[/quote]

Hej Søren

Jeg er helt med på "problemstillingen" omkring et loop i en vintage, eller for den sags skyld anden forstærker. Det er dog set før udført super fedt, således at det virker optimalt uden for megen "ravage". Det er jo altid et valg selvf. Disse tekniske operationer og aspekter heraf ville jeg trygt overlade til kyndige folk som dig Søren.

I forlængelse heraf er de "bedste" loops jeg har oplevet, det har været i en Suhr OD100 og i en Suhr PT50. En lille detalje ved disse loops er, at man også kan bruge det/dem som en slags "mastervolumen". Sætter man et patchkabel i "send" og "return" er "unity gain" ved "4" på potentiometeret. Derunder medfører lavere volumen og derover højere volumen. Udviklingen af loops i Suhr-amps er et kapitel for sig.
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="SeniorFisker"][quote="Sasha"]Tjoh... Man skal så måske nok starte med at afgøre med sig selv, om det er en passende skæbne for en vintage-forstærker? Og da især hvis dens forforstærker ikke bidrager med væsentlig forvrængning. Vi taler jo som minimum om installation af et ekstra rør mm, hvis det skal laves ordentligt.[/quote]

Hej
Lige nu bruger jeg Orange dual terror (fac chanel som clean og tiny som drive)
Teisco - som har en dejlig clean skratter lidt - og den har jo det minus at den er så voldsomt bred (fysisk)

Jeg opsummerer lige lidt
Et loop i amp kan jeg forstå vil være en god måde at få effekterne ind imellem pre og main
Diverse loop ting som placeres før preamp er en dårlig løsning (lehle - t-rex - CM) osv

Som tidligere skrevet så er det stadig kun tanker

hvis jeg nu sætter et par krav op til setup hvad vil i så anbefale
2 rack effekt maskiner
2 driv pedaler(ocd og mudhoney) eller en rack ting med tilsvarende lyd
stereo
Midistyret

Seniorfisker[/quote]

Hej Ole.

Det lyder spændende.

Inden der skæres eller skrues i din/dine amps, hvad med at prøve dit setup af på et par vilkårlige amps (hvis du kan låne nogle). Guitar i dine drives og i forstærkerne (preamps) ud af en par sends (hvis der de findes) i din G Force ud af G Force og i "return" på begge amps. Start med at prøve setuppet "kun" med G Force f.eks. Årsagen hertil det er, at det er den mest simple opstilling af dit gear for nu. Når eller hvis du vil blande/mixe både G Force og din Rack delay, så begynder behovet for en line mixer at indsnige sig i mine øjne.

Hvis du kan låne et par forstærkere med parallelle loops, ville det være bedst. Så kan du få det prøvet af og høre om det er fedt for dig. Hvis de forstærkere du låner er med serielle loops, bliver behov for en line mixer i gen aktuelt i nogen grad. I et parallelt loop ønsker du KUN vådt signal (100% effekt) og intet direkte signal. Serielt blander du det forhold, du vil have på effektprocessoren eller hvis du i et serielt loop bruger line mixer 100% vådt igen :D Når eller hvis du kommer så langt, så kan du spørge ind til det igen, hvis det bliver aktuelt :D

Som der nævnes andetsteds i tråden, af Lysgaard, er en looper ikke nogen dårlig ide som en mulighed. Dermed kan du også switche drives og andre effekter (leslie, tremolo) ind og ud foran preamp (kan altså godt være en god ide før preamp også). Chorus, delay og rumklang er i de fleste tilfælde fedest efter preamp. PRØV f.eks. ovenstående "simple" setup af inden der købes looper, line mixer med mere !! Jeg ved, at der er en anden "pedalmand" her i Odense, der roder med præcis det samme som dig. Måske kan han byde ind med sine oplevelser.

Midiboardet er også et kapitel for sig. Det afhænger af, om det skal kunne presets alene eller mere end det (se evt. tidligere i tråden).

Her et billede af en meget kompakt line mixer:

Billede

Her af en kompakt looper:

Billede
Billede

Hvorvidt man ønsker, at have alt samlet på gulvet eller i et rack er en smagssag. Looper med mere kan enten placeres i rack, eller som du kan se via Jespers billeder på gulvet - pyha alle de valgmuligheder. Prøv dig lidt frem først ! :D
Kim

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen