rack for dummies - spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="munch_30"]

I forlængelse heraf er de "bedste" loops jeg har oplevet, det har været i en Suhr OD100 og i en Suhr PT50. En lille detalje ved disse loops er, at man også kan bruge det/dem som en slags "mastervolumen". Sætter man et patchkabel i "send" og "return" er "unity gain" ved "4" på potentiometeret. Derunder medfører lavere volumen og derover højere volumen. Udviklingen af loops i Suhr-amps er et kapitel for sig.[/quote]

It goes without saying, at kaster man sig ud i at lave et loop, laver man det selvfølgelig, så det kan "alle de smarte ting" á la mulighed for serielt/parallelt, mulighed for boost, mulighed for at vælge niveau mellem "pedal-" og line-niveau, mulighed for totalt bypass mm. Alt andet ville da være godt tosset.

Det er muligt, at udviklingen af loops i Suhr´s forstærkere er et kapitel for sig selv. Men resten af verden (eller ihvertfald dele af den) har nu skrevet meget lignende kapitler. After all, så er dette altså ikke NASA-teknologi...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"][quote="munch_30"]

I forlængelse heraf er de "bedste" loops jeg har oplevet, det har været i en Suhr OD100 og i en Suhr PT50. En lille detalje ved disse loops er, at man også kan bruge det/dem som en slags "mastervolumen". Sætter man et patchkabel i "send" og "return" er "unity gain" ved "4" på potentiometeret. Derunder medfører lavere volumen og derover højere volumen. Udviklingen af loops i Suhr-amps er et kapitel for sig.[/quote]

It goes without saying, at kaster man sig ud i at lave et loop, laver man det selvfølgelig, så det kan "alle de smarte ting" á la mulighed for serielt/parallelt, mulighed for boost, mulighed for at vælge niveau mellem "pedal-" og line-niveau, mulighed for totalt bypass mm. Alt andet ville da være godt tosset.

Det er muligt, at udviklingen af loops i Suhr´s forstærkere er et kapitel for sig selv. Men resten af verden (eller ihvertfald dele af den) har nu skrevet meget lignende kapitler. After all, så er dette altså ikke NASA-teknologi...[/quote]

Helt og aldeles enig. Jeg nævner blot, at det er det fedeste loop jeg har prøvet (hos Suhr opdaterede loop i øvrigt også med mixer indbygget for lige at føje den til) :D

Som du selv er inde på, så er det vist mere måden loopet placeres på og laves, end det er den håndfuld komponenter, der skal til (to håndfulde måske - ok) :D
Kim

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

Jeg har ikke rigtig mulicghed for at teste forstærker loop lige pt
Bortset fra en gammel marshall preamp som ligger her fra da min trommeslager søn legede med hevy guitar
Tror den hedder 9000

Mac-1 kunne jeg lynhurtigt forelske mig i - den ser ud til at kunne det hele og er billig 1500 i dba
Men jeg forstår ikke helt - hvad er forskellen på mac-1 og så de små loop pedaler (lehle-CM)

Seniorfisker

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="SeniorFisker"]Jeg har ikke rigtig mulicghed for at teste forstærker loop lige pt
Bortset fra en gammel marshall preamp som ligger her fra da min trommeslager søn legede med hevy guitar
Tror den hedder 9000

Mac-1 kunne jeg lynhurtigt forelske mig i - den ser ud til at kunne det hele og er billig 1500 i dba
Men jeg forstår ikke helt - hvad er forskellen på mac-1 og så de små loop pedaler (lehle-CM)

Seniorfisker[/quote]

Hej Ole.

Hvilken Marshall preamp er det du har ? en 9001 eller 9004 (hvis jeg husker numrene rigtigt) ? 9001 er med rør og har parallelt loop - 9004 er transistor og har også parallelt loop. Hvis jeg husker rigtigt :D

9004 er ikke min kop te, men 9001 er ganske fin.

Mac-1 er stor - fylder 2 unit, men kan en masse forskelligt. Spørgsmålet er, hvor meget du har brug for. Jeg vil stadig råde dig til, at få testet det du har i en mere simpel opstilling, før der handles ind :D
Kommer du på disse kanter, er du velkommen til at låne line mixer, et par comboer til test af dine effekter med mere her. Det er et tilbud, du kan benytte dig af, hvis du skulle få brug for det.

Du kan sagtens bruge en Lehle looper foran din forstærker til f.eks. dine drives og sådan.

Det som vi roder rundt i, i indslagene ovenfor, er at lave et loop mellem din forstærkeres preamps og poweramps (send og return = preamp ud og power amp in) således af dine chorus, delay og rumklangseffekter kan placeres her (stereo). Altså IKKE at placere disse effekter foran dine preamps som dine drives. Man kan godt placere alle effekterne foran preamp, men ofte vil man om muligt tilstræbe, at de kommer mellem preamp og power amp - altså i et loop. Hvis du skal have et sådant loop på dine nuværende forstærkere, så skal der altså rodes i forstærkerne (af Søren f.eks.). Det er et valg, om man vil det.

Her et billede af et loop på en Suhr OD 100 SE top (min gamle) - se til højre hvor der står send og return (hvis det kan anes).

Billede
Kim

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Swampthing »

Det er sikkert sådan en her :
Billede

Jeg havde sådan en, indtil for nylig.
Der var effektloop i, så vidt jeg husker.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Swampthing"]Det er sikkert sådan en her :
Billede

Jeg havde sådan en, indtil for nylig.
Der var effektloop i, så vidt jeg husker.[/quote]

Ja det er en 9001 og der står sør`me "mix" på anden sidste knap til højre i billedet.

Her bagsiden af den preamp:

Billede
Kim

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

hej

det er en Marshall 9004 - dvs. transistor og med parallel loop

Jeg har lige lavet et par test med det forhåndenværende gear
og det var en oplysende men også lidt skræmmende oplevelse

Jeg har prøvet følgende setups
guitar -> marshall preamp -> the box PA slave -> 2 højttalere
med G-force i loop
med G-force og delay i loop
guitar -> G-force -> marshall preamp -> the box PA slave -> 2 højttalere
guitar -> marshall preamp -> the box PA slave -> 1 højttalere og den anden kanal i dual terror

her er mine konklusioner
Generelt - så lyder G-force bare meget bedre i et loop
Det er ikke 100% godt med både G-force og delay maskine i samme loop men det kan godt gå
Det er ikke super godt at have en preamp foran dual terror - svært at undgå for meget drive

Men det 'værste' og mest overraskende oplevelse var at den der billige T_box slave
faktisk lød ret godt sammen med Marshall preamp'en
Og så er det jeg tænker - hvordan vil det så lyde med en rør-slave

jeg er klogere men også forvirret

SeniorFisker

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="SeniorFisker"]hej

det er en Marshall 9004 - dvs. transistor og med parallel loop

Jeg har lige lavet et par test med det forhåndenværende gear
og det var en oplysende men også lidt skræmmende oplevelse

Jeg har prøvet følgende setups
guitar -> marshall preamp -> the box PA slave -> 2 højttalere
med G-force i loop
med G-force og delay i loop
guitar -> G-force -> marshall preamp -> the box PA slave -> 2 højttalere
guitar -> marshall preamp -> the box PA slave -> 1 højttalere og den anden kanal i dual terror

her er mine konklusioner
Generelt - så lyder G-force bare meget bedre i et loop
Det er ikke 100% godt med både G-force og delay maskine i samme loop men det kan godt gå
Det er ikke super godt at have en preamp foran dual terror - svært at undgå for meget drive

Men det 'værste' og mest overraskende oplevelse var at den der billige T_box slave
faktisk lød ret godt sammen med Marshall preamp'en
Og så er det jeg tænker - hvordan vil det så lyde med en rør-slave

jeg er klogere men også forvirret

SeniorFisker[/quote]

Super godt med ovenstående test. Det har bragt dig videre.

Test lige også med dine drives foran preamp (måske har du gjort det) - ved godt den er tyndbenet den preamp, men alligevel.

Huskede du at stille G Force på 100% vådt signal (ikke noget direkte signal) ?

Hvad kan din "delaymaskine" som din G Force ikke kan ? mest enkelt kun med G Force i denne opstilling.

Mht. rørslave, så må du jo teste det :D Du er også velkomen til at prøve en af mine, hvis du kommer på disse kanter (har flere: Marshall 9005, Rivera, Engl) - alle på 2 gange 50 watt.

Og mht. slave med eller uden rør har vi jo snakket lidt om tidligere i tråden her. Der er både for og i mod. Du har lige selv oplevet noget for dig relativt godt selv med en billig transistorslave :D
Kim

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Lysgaard »

[quote="SeniorFisker"]Jeg har ikke rigtig mulicghed for at teste forstærker loop lige pt
Bortset fra en gammel marshall preamp som ligger her fra da min trommeslager søn legede med hevy guitar
Tror den hedder 9000

Mac-1 kunne jeg lynhurtigt forelske mig i - den ser ud til at kunne det hele og er billig 1500 i dba
Men jeg forstår ikke helt - hvad er forskellen på mac-1 og så de små loop pedaler (lehle-CM)

Seniorfisker[/quote]

Med MAC 1 bygger du hele presets op. eks.
Preset 1:
Clean kanal fra begge amps + tube screamer pedal (eller whatever fra pedal skuffe) + reverb / chorus fra g-force midi kanal et-eller-andet. Og det er så assigned til fx . "1" på dit midi controller board.

Preset 2:
Crunch kanal fra amp 1 + clean kanal fra amp to + wah pedal + delay fra g-force. evt. assigned til "2" på dit midi controller board.

Mac 1 giver dig kort og godt muligheden for at bygge det hele op som du vil - alle de gange du vil og switche forstærker kanaler plus punche forstærkere ind og ud.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Før vi nu drager alt for klippefaste konklusioner: Er en G-force beregnet til/kan indstilles til at arbejde med "guitar-niveau"? Hvis den f.eks. er sat til at køre på line-niveau (men har muligheden for det modsatte), er det klart, at den lyder trist foran forstærkeren.

Og endnu en gang: De små loop-pedaler er beregnet til typisk at have en pedal i, sådan at man kan vælge, signalet ledes gennem denne eller ej. Dette gøres typisk, hvis man har pedaler, som øderlægger lyden, når de er passive. Dette er IKKE et effektloop, som består af muligheden for at "afbryde" signalvejen mellem for- og effektforstærker i selve forstærkeren (da mange mener, at visse effekter bedst placeres her). Dette opnår man selvsagt ikke ved at købe en af de tidligere nævnte pedaler.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Sasha"]Før vi nu drager alt for klippefaste konklusioner: Er en G-force beregnet til/kan indstilles til at arbejde med "guitar-niveau"? Hvis den f.eks. er sat til at køre på line-niveau (men har muligheden for det modsatte), er det klart, at den lyder trist foran forstærkeren.

Og endnu en gang: De små loop-pedaler er beregnet til typisk at have en pedal i, sådan at man kan vælge, signalet ledes gennem denne eller ej. Dette gøres typisk, hvis man har pedaler, som øderlægger lyden, når de er passive. Dette er IKKE et effektloop, som består af muligheden for at "afbryde" signalvejen mellem for- og effektforstærker i selve forstærkeren (da mange mener, at visse effekter bedst placeres her). Dette opnår man selvsagt ikke ved at købe en af de tidligere nævnte pedaler.[/quote]

G-force er beregnet til at guitaren går direkte i
Men den lyder bedre i et loop - synes jeg
Jeg kan også bedst lide at guitar signalet går direkte til forstærkeren uden at passere en digital/analog konvertering.

Jeg forstår godt nu at de små loop pedaler ikke virker som jeg troede
men det kunne jo være at Mac-1 var opbygget anderledes

Indtil videre kører jeg direkte igennem G-force til Dual terror.

seniorfisker

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Lysgaard »

[quote="SeniorFisker"]
Jeg forstår godt nu at de små loop pedaler ikke virker som jeg troede
men det kunne jo være at Mac-1 var opbygget anderledes
[/quote]

Overblik over hvad MAC 1 kan og hvordan den virker:
http://t-rex-effects.com/Files/Billeder ... nglish.pdf

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="SeniorFisker"][quote="Sasha"]Før vi nu drager alt for klippefaste konklusioner: Er en G-force beregnet til/kan indstilles til at arbejde med "guitar-niveau"? Hvis den f.eks. er sat til at køre på line-niveau (men har muligheden for det modsatte), er det klart, at den lyder trist foran forstærkeren.

Og endnu en gang: De små loop-pedaler er beregnet til typisk at have en pedal i, sådan at man kan vælge, signalet ledes gennem denne eller ej. Dette gøres typisk, hvis man har pedaler, som øderlægger lyden, når de er passive. Dette er IKKE et effektloop, som består af muligheden for at "afbryde" signalvejen mellem for- og effektforstærker i selve forstærkeren (da mange mener, at visse effekter bedst placeres her). Dette opnår man selvsagt ikke ved at købe en af de tidligere nævnte pedaler.[/quote]

G-force er beregnet til at guitaren går direkte i
Men den lyder bedre i et loop - synes jeg
Jeg kan også bedst lide at guitar signalet går direkte til forstærkeren uden at passere en digital/analog konvertering.

Jeg forstår godt nu at de små loop pedaler ikke virker som jeg troede
men det kunne jo være at Mac-1 var opbygget anderledes

Indtil videre kører jeg direkte igennem G-force til Dual terror.

seniorfisker[/quote]

Præcis det du nævner med at køre guitaren så direkte som muligt i ampen er i mange tilfælde IKKE en skidt ting Ole :D

Der er rigtigt mange funktioner i en Mac-1 som Lysgaard nævner - det afhænger jo helt af, hvad du gerne vil kunne eller måske nærmere, hvad du ikke behøves :D
Med dit nuværende setup vil jeg mene at en to unit looper (Mac-1) med line mixer og VCA kontrol med mere er en smule skudt over målet (hvad det så lige præcist er :D ) - omvendt er der for få penge plads til udvikling/fornyelse kan man vist roligt sige.

En looper har du kun rigtigt brug for, når eller hvis du vil midistyre alt - også dine drives, etc. En looper kan så fås i flere modeller. Gulvform, rack, pedal med mere (alle disse grundformer af loopere er vist skitseret tidligere i denne tråd).

Dine oplevelser mht. at visse effekter, såsom delay, rum, etc. lyder super godt i et loop er du ikke ene om (ikke sagt at det ikke også kan være ganske godt foran).
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

Og her G-Force manualen for en ordens skyld: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tcelectronic.com/media/G-For ... net.pdf</a><!-- m -->

Skal ikke kunne sige, om der er forskel på de gamle og nye modeller. Den har jo snart nogle år på bagen.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="SeniorFisker"]
G-force er beregnet til at guitaren går direkte i
Men den lyder bedre i et loop - synes jeg
Jeg kan også bedst lide at guitar signalet går direkte til forstærkeren uden at passere en digital/analog konvertering.

[/quote]

OK, hvis vi ligefrem er ude i, at hele signalet har været digitaliseret, kan jeg sgis´me godt forstå, at du ikke vil have hele gøjemøjet moslet derigennem. Hvis en sådan ting overhovedet hører hjemme i signalkæden, er det da så allerhøjst i et parallelt effektloop.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"][quote="SeniorFisker"]
G-force er beregnet til at guitaren går direkte i
Men den lyder bedre i et loop - synes jeg
Jeg kan også bedst lide at guitar signalet går direkte til forstærkeren uden at passere en digital/analog konvertering.

/quote]

OK, hvis vi ligefrem er ude i, at hele signalet har været digitaliseret, kan jeg sgis´me godt forstå, at du ikke vil have hele gøjemøjet moslet derigennem. Hvis en sådan ting overhovedet hører hjemme i signalkæden, er det da så allerhøjst i et parallelt effektloop.[/quote][/quote]

Nej det er bestemt ikke ideelt. Det parallelle loops "fortræffeligheder" er vist ved at være cementeret :D .

Man kunne så i forlængelse heraf også tænke over, hvor meget analogt "gøjemøj" man ønsker at mosle sit guitarsignal igennem mellem guitar og amp. True bypass, looper med mere er jo et af midlerne til at "bekæmpe" det "onde" med. Selvfølgelig kan en analog "rumskibslyd" jo også være et lydideal, dog rart også at kunne undgå :D

Tilbage til håndbold - kom så Danmark.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Jo-jo, degradering af ens guitarsignal er absolut ikke kun forbeholdt digitale kredsløb. Men det er dog nok de færreste, som vil betegne dét, der sker med signalet, når det har været gennem et par A/D- og D/A-konverteringer, som noget positivt.

Jeg ved ikke lige, hvor "rumskibet" kommer på banen..? :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Jo-jo, degradering af ens guitarsignal er absolut ikke kun forbeholdt digitale kredsløb. Men det er dog nok de færreste, som vil betegne dét, der sker med signalet, når det har været gennem et par A/D- og D/A-konverteringer, som noget positivt.

Jeg ved ikke lige, hvor "rumskibet" kommer på banen..? :-)[/quote]

Flot Danmark !!!!

"Rumskibet" starter der (sat på spidsen), hvor den halvforkølede Strat med single coil pickup forsøger at møffe sig frem til forstærkeren, så ufarvet som da den forlod guitaren gennem x antal pedaler.
Jeg tilhører dem, der gerne vil have guitaren direkte i forstærker og så placere effekter som chorus, delay og rumklang efter preamp. Jeg går ud fra, at du medgiver, at et line signal (ca. 0db) er noget "stærkere" signal at arbejde med. At der er klanglige aspekter, som man ønsker at opnå med alle mulige pedaler foran amp, har jeg fuld respekt for. Sagerne kan jo kombineres. Se på Jespers gear som et klasseeksempel herpå.

Drives og sådan lidt kan jeg gå med til foran amp :D

En stor fed digital effekmaskine lyder guddommeligt i mine (og mange andres) ører placeret der hvor vi snart har været nogle gange. Mellem preamp og power amp. Meget få pedaler arbejder med line level niveauer, osv..
Prøv at sætte en Lexicon MPX-1 til (ligesom Landau) og lyt til hvad man kan få for 1500 kroner. Det er for mig klasselyd til ingen penge - men det foregår altså mellem preamp/power amp - ikke foran forstærkeren for mig.

Jeg skal ikke kloge mig mere for nu ........ der er kommet mange super fine aspekter på banen i alle disse indslag - vi er kommet vidt og bredt omkring - nu skal der testes i de små hjem :D . Der er masser at dykke ned i for dem, der tumler med ideer om at rode med noget lignende.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Hvis ellers blot grejet er indrettet til det, ser jeg nu ikke noget problem i at arbejde med signal-niveauer i "guitarhøjde". Til gengæld takker jeg min skaber for at have forsynet mig med et lydideal, som er meget enkelt og "allerhelvedes tørt"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Hvis ellers blot grejet er indrettet til det, ser jeg nu ikke noget problem i at arbejde med signal-niveauer i "guitarhøjde". Til gengæld takker jeg min skaber for at have forsynet mig med et lydideal, som er meget enkelt og "allerhelvedes tørt"... :-)[/quote]

:thumbup:
Kim

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen