rack for dummies - spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Lysgaard"]Jamen har man ikke sådan en lys-shows-funklende 2-units stroboskop tuner når man kører med rack setup? - så er der vel ingen grund til at sende et tuner signal til boardet.[/quote]

Det kan man godt - dog no match til en tuner på gulvet lige foran snuden på dig efter mine begreber. Virker lidt "navlepillende" at stå med ryggen til folk man spiller for synes jeg :D .

Jeg er (som I sikkert kan fornemme :D ) voldsomt stemt for ide`en med et enkelt kabel til board med alt i - er jo også sådan i praksis for flere med meget mere "avancerede" forbindelser som multikabel eller snake (som f.eks. Kræns med netspænding, send op return med mere frem og tilbage).
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"][quote="munch_30"]

Men hvad så med 9 volt, og, og, og, :D :D [/quote]

Ja, så er det jo herligt at have et så tilpas simpelt setup og lydideal, at så længe, det er muligt at finde et jackkabel, som kan forbinde guitaren til forstærkeren, og der ellers kommer nogenlunde 230 volt ud af stikkontakten, så kan det ikke gå helt galt... :-)[/quote]

Helt enig - det kan jeg heldigvis også med mit gear. Jeg har dog kun preamprør som det "skrøbelige" i mit setup og kan spille direkte i pult, hvis det utænkelige skulle ske, at uheldet er ude :D

Havde tidligere en Furman, der kunne regulere spændingen fra mellem 180 og 270 volt til 230 volt !! Ikke mange har set indmaden af sådan en fætter til ca. 10 kilo kr. fra ny, så her for de interesserede:

Billede
Kim

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Lysgaard »

[quote="munch_30"]
Jeg er (som I sikkert kan fornemme :D ) voldsomt stemt for ide`en med et enkelt kabel til board med alt i - er jo også sådan i praksis for flere med meget mere "avancerede" forbindelser som multikabel eller snake (som f.eks. Kræns med netspænding, send op return med mere frem og tilbage).[/quote]

Jeg tror bare ikke at et cat5 kabel holder længe til det ovennævnte brug - det er nu engang designet til noget andet end livet på en scene.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Lysgaard"][quote="munch_30"]
Jeg er (som I sikkert kan fornemme :D ) voldsomt stemt for ide`en med et enkelt kabel til board med alt i - er jo også sådan i praksis for flere med meget mere "avancerede" forbindelser som multikabel eller snake (som f.eks. Kræns med netspænding, send op return med mere frem og tilbage).[/quote]

Jeg tror bare ikke at et cat5 kabel holder længe til det ovennævnte brug - det er nu engang designet til noget andet end livet på en scene.[/quote]

Rygtet vil vide at Neutrik vist laver en prof. udgave :D Bare kram :D

Billede

Billede
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="munch_30"][quote="Lysgaard"]Jamen har man ikke sådan en lys-shows-funklende 2-units stroboskop tuner når man kører med rack setup? - så er der vel ingen grund til at sende et tuner signal til boardet.[/quote]

Det kan man godt - dog no match til en tuner på gulvet lige foran snuden på dig efter mine begreber. Virker lidt "navlepillende" at stå med ryggen til folk man spiller for synes jeg :D .

Jeg er (som I sikkert kan fornemme :D ) voldsomt stemt for ide`en med et enkelt kabel til board med alt i - er jo også sådan i praksis for flere med meget mere "avancerede" forbindelser som multikabel eller snake (som f.eks. Kræns med netspænding, send op return med mere frem og tilbage).[/quote]

Hvis man er seriøs, gør man som Neil Young (som jo - al analogfreakshow tilsidesat - også er sådan lidt på rack-gallejen, omend i en knapt så konform version), når der skal stemmes:

Man siger til publikum "Now it´s too out of tune even for me", vinker Larry Cragg (mangeårig guitartech/grejmand/what not for Neil) ind på scenen, overdrager sin guitar til ham og står med armene i siden og næsen forventningsfuldt i sky, mens Cragg stemmer guitaren - selvfølgelig efter en vintage Conn Strobetuner - i siden af scenen til publikums udelte begejstring, hvorefter guitaren returneres, og koncerten fortsætter med fornyet energi.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"][quote="munch_30"][quote="Lysgaard"]Jamen har man ikke sådan en lys-shows-funklende 2-units stroboskop tuner når man kører med rack setup? - så er der vel ingen grund til at sende et tuner signal til boardet.[/quote]

Det kan man godt - dog no match til en tuner på gulvet lige foran snuden på dig efter mine begreber. Virker lidt "navlepillende" at stå med ryggen til folk man spiller for synes jeg :D .

Jeg er (som I sikkert kan fornemme :D ) voldsomt stemt for ide`en med et enkelt kabel til board med alt i - er jo også sådan i praksis for flere med meget mere "avancerede" forbindelser som multikabel eller snake (som f.eks. Kræns med netspænding, send op return med mere frem og tilbage).[/quote]

Hvis man er seriøs, gør man som Neil Young (som jo - al analogfreakshow tilsidesat - også er sådan lidt på rack-gallejen, omend i en knapt så konform version), når der skal stemmes:

Man siger til publikum "Now it´s too out of tune even for me", vinker Larry Cragg (mangeårig guitartech/grejmand/what not for Neil) ind på scenen, overdrager sin guitar til ham og står med armene i siden og næsen forventningsfuldt i sky, mens Cragg stemmer guitaren - selvfølgelig efter en vintage Conn Strobetuner - i siden af scenen til publikums udelte begejstring, hvorefter guitaren returneres, og koncerten fortsætter med fornyet energi.[/quote]

Hehe ............. på et tidspunkt kan man tillade sig alt :D
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Tjah, det var efter min mening temmeligt meget mere underholdende end de fleste af de bands, som går så pokkers højt op i, at der maksimalt må gå ti sekunder mellem hvert nummer... :-)

(rygtet vil så vide, at "Old Black" KUN kan stemmes af Larry Cragg, hvis den skal have blot en perifer chance for at holde stemningen...)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Sasha"]
Man siger til publikum "Now it´s too out of tune even for me", vinker Larry Cragg (mangeårig guitartech/grejmand/what not for Neil) ind på scenen, overdrager sin guitar til ham og står med armene i siden og næsen forventningsfuldt i sky, mens Cragg stemmer guitaren - selvfølgelig efter en vintage Conn Strobetuner - i siden af scenen til publikums udelte begejstring, hvorefter guitaren returneres, og koncerten fortsætter med fornyet energi.[/quote]

Tsk tsk - those canadians.... :-)

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Tjah, det var efter min mening temmeligt meget mere underholdende end de fleste af de bands, som går så pokkers højt op i, at der maksimalt må gå ti sekunder mellem hvert nummer...

(rygtet vil så vide, at "Old Black" KUN kan stemmes af Larry Cragg, hvis den skal have blot en perifer chance for at holde stemningen...)[/quote]

Jeg må erkende mig blank her ........... :s ilent: :D
Kim

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af JesperB »

[quote="kraen"]Rack-interface
Input far board - volume send/return - MIDI ind fra board - EFX ind fra forstærker - OUT DRY til main amp - OUT L og R til våde kabinetter - STRØM
[attachment=1]

Board-interface
Input, volume send/return - output - MIDI out - strøm
[attachment=0][/quote]

Det ser sgu fedt ud.

Pedalsite.. Var det ikke både ClausH og Benjamin? Har også et par ting derfra, hvor Benjamin havde lavet midi-delene.
- Jesper Barrit

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af JesperB »

[quote="munch_30"][quote="Lysgaard"][quote="munch_30"]Til Perle: det med midi, strøm til midiboard+tuner og guitarsignal til tuner kan mig bekendt muligvis løses med et cat 5 kabel (netværkskabel - 8 ledere) - det ville være lidt frækt med kun et kabel til board ikke :) . Koster ingenting og kan fås alle steder modsat f.eks. et midikabel.

Guitarsignal til loop eller forstærker, volumepedal eller andet her duer cat 5 kabel vist ikke til - ikke skærmet/kvalitetsagtigt nok i følge min viden.

Det er en af mine guitarbekendte, der har bragt mig på sporet af cat 5 kablet tiltænkt denne "multirolle" (ikke min ide) - det må vist efterprøves.[/quote]

Du kan få et syv benet midi kabel til netop phantom power til board og lignende...hvis dit board understøtter det....samt midi stikket i dit rack....måske kan du endda med lidt fingerspitzgefül sende strøm via et 5 benet midi kabel hvis du lige sætter dig ind i hvilke ben du skal sende strøm i....[/quote]

God pointe Lysgaard!

Noget dyrere med et 7 polet midikabel og ikke samme backup-mulighed som Cat 5, der findes alle steder - selv på nogle spillesteder :D

5 polet kan vist modificeres, som du nævner ja. Skal du have både have strøm, midi og signal til tuner er 7 polet vist minimum. Her 5 polet:

Billede

Jeg er i tvivl om, hvorvidt signalet i et cat 5 kabel er skærmet nok, eller godt nok til at bruges til et tunersignal. Det vil jeg efterprøve.[/quote]

Lederne i et CAT5 er meget tynde og ikke skærmet overhovedet. Jeg har fx haft problemer med zipper-noise på midi, hvis bestemte powerkabler (lav-volt) kom for tæt på midi.

Men det er jo bare at teste det selv, det vil sikkert virke helt fint.

Ellers kan du kigge på Nuetrik Neutricon stikkene, som har netop 8 ledere og er nemme at arbejde med (hvilket man ikke kan sige om CAT5). Eller 5-benet XLR.

Og ja, det er vigtigt at huske at lave mere end ét special-kabel, hvis noget går i stykker.

I mit board-interface, har jeg et 8-benet Neutricon til 3x9VCDC/1x9VAC, et 3-benet XLR til midi og et almindelig audio kabel til guitar. Samt mindst ét backup-kabel for hvert outboard-kabel.
- Jesper Barrit

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af JesperB »

[quote="kraen"][quote="munch_30"]Damn det ser lækkert og gennemført ud Kræn - respekt !

Sikkert også en super fed "snake" til forbindelse mellem rack- og boardinterface.[/quote]

Jep, jeg gider bare ikke slæbe på et rack, forstærker, pedalboard og 3 kabinetter. Det må vente, til jeg får råd til en roadie eller to.

Til gengæld, så skal interfacet nok blive handy, når jeg engang får skrabet sammen til en Axe FX.[/quote]

Hah, det kender jeg godt. Jeg har lidt for mange gange skulle gå 8-9 gange fra bil til hus med grej klokken lidt for sent om natten.
- Jesper Barrit

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af thomasrytter »

Fin tråd. Selv om jeg aldrig kunne se mig selv med en rackløsning, har det været helt fint, lærerigt og anderledes, at læse med, og prøve at fatte en hat af, hvad I snakker om ;)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af kraen »

[quote="JesperB"][quote="kraen"]Rack-interface
Input far board - volume send/return - MIDI ind fra board - EFX ind fra forstærker - OUT DRY til main amp - OUT L og R til våde kabinetter - STRØM
[attachment=1]

Board-interface
Input, volume send/return - output - MIDI out - strøm
[attachment=0][/quote]

Det ser sgu fedt ud.

Pedalsite.. Var det ikke både ClausH og Benjamin? Har også et par ting derfra, hvor Benjamin havde lavet midi-delene.[/quote]

Det var Benjamin, der lavede mit interface. Meget professionelt og virkelig god dialog, vi havde kørende.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

@ Jesper. Tak for dine kommentarer og gode råd. Guf for mig :D .

@ Thomas. Fedt at du som "pedalmand" har hygget dig med "rackdebat" - det meste i tråd og kontekst til emnet ( :D ). Jeg undskylder for et par afstikkere :D . Super også at følge din proces omkring "nyt" pedalboard på sidelinien.

@ Kræn+Jesper. Benjamin og Claus er monsterdygtige og ikke mindst guitarinteresserede om en hals :D
Kim

thorbjorna
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af thorbjorna »

Hej,

Interessant tråd, som ligeledes går i tråd med nogle af de spørgsmål jeg tumler med for tiden. Så jeg håber I kan hjælpe mig med følgende (og at det passer i tråden):

Jeg har en AxeFx Ultra og en Nobels MF-2 midi swithcher:

1) Kan MF-2´eren kun switche mellem patches eller kan den også slå effekter on-off enkeltvis? (det kan jeg ikke umiddelbart se ud fra manualen)

2) Så har der været lidt skriverier her om midi stik og disse ikke er belagt på to af benene - betyder det, at man også med med et 5-benet midi stik kan forsyne enheder med strøm og i så fald, hvorfor have 7-benede stik?

Tak.

Mvh. Thorbjørn

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="thorbjorna"]Hej,

Interessant tråd, som ligeledes går i tråd med nogle af de spørgsmål jeg tumler med for tiden. Så jeg håber I kan hjælpe mig med følgende (og at det passer i tråden):

Jeg har en AxeFx Ultra og en Nobels MF-2 midi swithcher:

1) Kan MF-2´eren kun switche mellem patches eller kan den også slå effekter on-off enkeltvis? (det kan jeg ikke umiddelbart se ud fra manualen)

2) Så har der været lidt skriverier her om midi stik og disse ikke er belagt på to af benene - betyder det, at man også med med et 5-benet midi stik kan forsyne enheder med strøm og i så fald, hvorfor have 7-benede stik?

Tak.

Mvh. Thorbjørn[/quote]

God morgen Thorbjørn. Lige den hurtige inden havregrød og unger der skal i skole.

Lækker maskine du har der !

1) I følge min viden (lige fra hoften) kan din controller ikke det, du gerne vil med Axe FX. Du skal have fat i en, der kan sende Control Change beskeder (CC). Der er rigtigt mange på markedet efterhånden (Fractal Audio, Liquid-foot, Rocktron All Access, CAE, etc..). Den som Fractal Audio laver er super fed, men koster også omkring 5 kilo. Jeg bruger en billig Rocktron Midi Mate til 1000 kr. brugt. Fin til mig med 5 presets og 5 CC-funktioner.

2) ja midi benytter kun 3 ledere + 2 til strøm/phantom, som så giver 5. Hvorfor diverse "phantomkabler" er defineret og standardiseret som 7-polet .... ??

Her et par videoer omkring midicontroller og Axe Fx (kig videre, der er masser):

[youtube]UsUQKayLZLQ[/youtube]

[youtube]e_qXIFSN5hM[/youtube]
Kim

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af kraen »

Rocktron har lige relanceret deres All Access med nyt navn. Nu hedder den MIDI Raider, men den skulle gerne kunne det samme som før.

Den kan langt hen ad vejen det samme som Fractal MFC, og mit bedste bud er, at den kommer til at koste omkring 2500-3000 kr.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.rocktron.com/products/contro ... cts/contro ... idiraider/</a><!-- m -->

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

Godt bud på sagen Kræn. Her lidt mere info om controlleren (måske også her at du blev opmærksom på "nyheden" :D ): <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hugeracksinc.com/forum/viewt ... orum/viewt ... =1&t=80360</a><!-- m -->

Personligt ville jeg vægte højt, at kunne udnytte tunerdelen i samspillet mellem Axe FX og board når/hvis man er omkring 3 kilo kr for en controller. Vi må se, hvor den lander prismæssigt i Europa

Og her et "Nettoforslag". Den super billige controllerløsning kunne være et Behringer FCB 1010 med uno chip - ca. en tudse for det hele med chip (brugt board). Meget nemt at skifte chip selv.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ossandust.be/index.php">http ... dex.php</a><!-- m -->
Kim

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af kraen »

og her er lidt videoer, der viser, hvor forskellige lyde, man kan negle med Axe FX.

[youtube]2-nHCW0eg0E[/youtube]
[youtube]vZ1-rF_rG7I[/youtube]
[youtube]dEwxZsZqJbA[/youtube]
[youtube]yXP4Q83--eI[/youtube]

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen