rack for dummies - spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Lasse H"]Kim - du har en meget appelerende måde at diskutere på. Sat lidt på spidsen og med noget skyden i skoene, kan man sige, at du truer med at tage billeder af dit grej og poste det, samt at komme og optage modparten spille guitar :)

Nu ved jeg ikke, om i bare føler hinanden på tænderne, eller om i bluffer lidt, men Søren og Kim, hvis i virkelig gerne vil lave optagelser af grej, skal jeg gerne være vært, forstået som: så har jeg stedet :)

Med de bedste intentioner
Lasse[/quote]

Hej Lasse. Lyder super fint - det skal vi da gøre.

Du mener ikke man kan optage hæderligt i en "børneværelse" med en 2-4 forskellige mikrofoner close miked på et Marshall 412`er ?

Jeg har i øvrigt en optagelse liggende i denne tråd, du kan lure lidt på, hvis du lyster. Ellers har jeg 38 optagelser liggende offentligt tilgængeligt på Youtube af divese grej og sager. Ingen editering - direkte optaget på godt og ondt. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.youtube.com/user/kimmunchhen ... sen#g/u</a><!-- m -->

Her er 64 spor af tests i Guitar Rig 5 Pro: <!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/munch_30">http:// ... unch_30</a><!-- m --> så er der da lidt herfra.

Har du noget fedt, du vil dele med os Lasse ?

Jeg kunne, som du har gættet rigtigt Lasse, godt tænke mig, at Søren kom lidt på banen med noget billed/video/optagelse. Søren du er trods alt den uden sidestykke mest aktive herinde indenfor alt hvad der har med temaet guitargear at gøre.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Nu er det jo så ikke altid, at man kan få det, som man gerne vil have det...

Og nej, jeg tror absolut ikke(!!!), at man kan optage en Marshall-stack særligt ideelt på et loftskammer i et rækkehus - især ikke, hvis naboen ikke skal ringe efter politiet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Nu er det jo så ikke altid, at man kan få det, som man gerne vil have det...

Og nej, jeg tror absolut ikke(!!!), at man kan optage en Marshall-stack særligt ideelt på et loftskammer i et rækkehus - især ikke, hvis naboen ikke skal ringe efter politiet.[/quote]

Super - vi siger ja til Lasses tilbud :thumbup:
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Du er også begyndt at kunne udtale dig på mine vegne..???

Impressive!

Jeg tror sgu´, at denne snak er ved at nå sit endeligt, hvis det er dén måde, klaveret skal spille på...

Mig bekendt har man i forbindelse med, at man opretter sin brugerprofil på nærværende forum, heller ikke skrevet under på nogen forpligtelse til via optagelser ufravigeligt at dokumentere alt, man skriver om (jfr. ikke mindst, hvad jeg tidligere skriver om, at grej alligevel lyder helt forskelligt i forskellige hænder). Så hvis du skal til at udtale dig om, hvad jeg takker ja og nej til, tror jeg, at fællessangen ret hurtigt kan blive temmelig afdæmpet.

Jeg synes egentlig, at det var et generøst tilbud, at du til enhver tid måtte komme forbi og høre mit grej (og ikke mindst prøve det under egne fingre). Men dét er åbenbart ikke nok? Og du må sgu´lave alle de optagelser af det, du vil. Men jeg vil altså gerne selv bestemme, hvad jeg siger ja og nej til, hvis det ellers ikke er at bede om for meget?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Du er også begyndt at kunne udtale dig på mine vegne..???

Impressive!

Jeg tror sgu´, at denne snak er ved at nå sit endeligt, hvis det er dén måde, klaveret skal spille på...

Mig bekendt har man i forbindelse med, at man oprette sin brugerprofil på nærværende forum, heller ikke skrevet under på nogen forpligtelse til via optagelser ufravigeligt at dokumentere alt, man beskriver om (jfr. ikke mindst, hvad jeg tidligere skriver om, at grej alligevel lyder helt forskelligt i forskellige hænder). Så hvis du skal til at udtale dig om, hvad jeg takker ja og nej til, tror jeg, at fællessangen ret hurtigt kan blive temmelig afdæmpet.[/quote]

Hvad Søren trækker du i land ? Det er da et super tilbud fra Lasse. Jeg er professionel uddannet musiker (rytmekons.) med mere end 20 års semiprofessionel erfaring og udstiller gerne mine fejl med mere offentligt for dig og andre her på godt og ondt(der er ca. 100 ekspempler ovenfor). Tilbyder dig at optage dig, musik og video med super gear.

Helt fint at du ikke vil have billeder,video eller lyd offentligt - det har jeg fuld respekt og forståelse for. Så skal du bare ikke foregøgle noget andet og sige lidt kækt, at jeg bare kan optage løs. Igen kom nu ind i kampen Søren eller træk dig !
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Jeg har tidligere opfordret dig til at nuppe et stykke med Stryhns. Dét tror jeg vist, er ved at være oppe over igen...

Jeg har tilbudt dig, at du kan komme forbi, prøve mit grej, lave alle de optagelser af det, du måtte lyste (det synes jeg faktisk, er et meget fornemt tilbud). Men du skal ikke begynde med det dér "Kom nu ind i kampen-pis". Så slutter samtalen LIGE HER!!!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Jeg har tidligere opfordret dig til at nuppe et stykke med Stryhns. Dét tror jeg vist, er ved at være oppe over igen...

Jeg har tilbudt dig, at du kan komme forbi, prøve mit grej, lave alle de optagelser af, du måtte lyste (det synes jeg faktisk er et meget fornemt tilbud). Men du skal ikke begynde med det dér "Kom nu ind i kampen-pis". Så slutter samtalen LIGE HER!!![/quote]

Here we go again - conclusion and summary done - over and out,

I`ll go Stryhns med fruen og ungerne i form af Pitabrød med diverse. God aften.

Cheers :D
Kim

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af kraen »

Rack-interface
Input far board - volume send/return - MIDI ind fra board - EFX ind fra forstærker - OUT DRY til main amp - OUT L og R til våde kabinetter - STRØM
[attachment=1]

Board-interface
Input, volume send/return - output - MIDI out - strøm
[attachment=0]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

Damn det ser lækkert og gennemført ud Kræn - respekt !

Sikkert også en super fed "snake" til forbindelse mellem rack- og boardinterface.
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

Til Perle: det med midi, strøm til midiboard+tuner og guitarsignal til tuner kan mig bekendt muligvis løses med et cat 5 kabel (netværkskabel - 8 ledere) - det ville være lidt frækt med kun et kabel til board ikke :) . Koster ingenting og kan fås alle steder modsat f.eks. et midikabel.

Guitarsignal til loop eller forstærker, volumepedal eller andet her duer cat 5 kabel vist ikke til - ikke skærmet/kvalitetsagtigt nok i følge min viden.

Det er en af mine guitarbekendte, der har bragt mig på sporet af cat 5 kablet tiltænkt denne "multirolle" (ikke min ide) - det må vist efterprøves.
Kim

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Lysgaard »

[quote="munch_30"]Til Perle: det med midi, strøm til midiboard+tuner og guitarsignal til tuner kan mig bekendt muligvis løses med et cat 5 kabel (netværkskabel - 8 ledere) - det ville være lidt frækt med kun et kabel til board ikke :) . Koster ingenting og kan fås alle steder modsat f.eks. et midikabel.

Guitarsignal til loop eller forstærker, volumepedal eller andet her duer cat 5 kabel vist ikke til - ikke skærmet/kvalitetsagtigt nok i følge min viden.

Det er en af mine guitarbekendte, der har bragt mig på sporet af cat 5 kablet tiltænkt denne "multirolle" (ikke min ide) - det må vist efterprøves.[/quote]

Du kan få et syv benet midi kabel til netop phantom power til board og lignende...hvis dit board understøtter det....samt midi stikket i dit rack....måske kan du endda med lidt fingerspitzgefül sende strøm via et 5 benet midi kabel hvis du lige sætter dig ind i hvilke ben du skal sende strøm i....

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Lysgaard"][quote="munch_30"]Til Perle: det med midi, strøm til midiboard+tuner og guitarsignal til tuner kan mig bekendt muligvis løses med et cat 5 kabel (netværkskabel - 8 ledere) - det ville være lidt frækt med kun et kabel til board ikke :) . Koster ingenting og kan fås alle steder modsat f.eks. et midikabel.

Guitarsignal til loop eller forstærker, volumepedal eller andet her duer cat 5 kabel vist ikke til - ikke skærmet/kvalitetsagtigt nok i følge min viden.

Det er en af mine guitarbekendte, der har bragt mig på sporet af cat 5 kablet tiltænkt denne "multirolle" (ikke min ide) - det må vist efterprøves.[/quote]

Du kan få et syv benet midi kabel til netop phantom power til board og lignende...hvis dit board understøtter det....samt midi stikket i dit rack....måske kan du endda med lidt fingerspitzgefül sende strøm via et 5 benet midi kabel hvis du lige sætter dig ind i hvilke ben du skal sende strøm i....[/quote]

God pointe Lysgaard!

Noget dyrere med et 7 polet midikabel og ikke samme backup-mulighed som Cat 5, der findes alle steder - selv på nogle spillesteder :D

5 polet kan vist modificeres, som du nævner ja. Skal du have både have strøm, midi og signal til tuner er 7 polet vist minimum. Her 5 polet:

Billede

Jeg er i tvivl om, hvorvidt signalet i et cat 5 kabel er skærmet nok, eller godt nok til at bruges til et tunersignal. Det vil jeg efterprøve.
Kim

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af kraen »

[quote="munch_30"]Damn det ser lækkert og gennemført ud Kræn - respekt !

Sikkert også en super fed "snake" til forbindelse mellem rack- og boardinterface.[/quote]

Jep, jeg gider bare ikke slæbe på et rack, forstærker, pedalboard og 3 kabinetter. Det må vente, til jeg får råd til en roadie eller to.

Til gengæld, så skal interfacet nok blive handy, når jeg engang får skrabet sammen til en Axe FX.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="kraen"][quote="munch_30"]Damn det ser lækkert og gennemført ud Kræn - respekt !

Sikkert også en super fed "snake" til forbindelse mellem rack- og boardinterface.[/quote]

Jep, jeg gider bare ikke slæbe på et rack, forstærker, pedalboard og 3 kabinetter. Det må vente, til jeg får råd til en roadie eller to.

Til gengæld, så skal interfacet nok blive handy, når jeg engang får skrabet sammen til en Axe FX.[/quote]

Jeg kan til fulde følge dit rationale omkring roadier og også omkring Axe FX II !!!! En sådan maskine ville jo f.eks. halvere mit ovenstående rack fra 8 til 4 unit og stadig kunne stort set det samme plus noget andet - damn :D
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Til gengæld er der få ting som at stå ude på et job med et defekt eksemplar af ét eller andet voldsomt eksotisk Custom-snedkereret kabel, der udgør navlestrengen i ens anlæg, og dette kabel netop er gået i stykker...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Til gengæld er der få ting som at stå ude på et job med et defekt eksemplar af ét eller andet voldsomt eksotisk Custom-snedkereret kabel, der udgør navlestrengen i ens anlæg, og dette kabel netop er gået i stykker...[/quote]

Det er bestemt et argument.

For mig at se gælder din skitserede problemstilling vist alle kabler og ikke bare dem der er "eksotiske" eller "custom-snedkererede". Der er vist i øvrigt ikke meget "eksotisk" over et cat 5 kabel - det er vel ca. så "ordinært", som et kabel kan blive :D Til en gang strøm og lidt midi, så går det vist lige an. Hvordan var det nu det var i en videopræsentation af en midicontroller - Kan ikke huske om det var 300 eller 1000 fod cat 5 kabel man sendte signalet igennem til en controller. Virker upåklageligt selv ved de kabellængder.
Hvis tuneren af en eller anden rimelig usandsynlig ting ikke ikke virker, så kan man jo mokke kablet ud af amp og sætte det i tuner.

Erfaring fra min ret omfattende guitaromgangskreds og egen erfaring gennem mange år med livejobs, så er det med kabler, der ikke fungerer vist generelt relateret til, hvorledes sagerne er "snedkereret" af brugeren. Dårlige 9 volt forbindelser, jack patchkabler der ikke er loddet ordentligt og så fremdeles.

Så er det jo rart at et cat 5 kabel koster et sted mellem 20 og 100 kroner præfabrikeret og kan findes stort set alle steder, hvor der er beboelse :D . Just my 10 cent :D
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Jo-jo, absolut. Men jeg tror nu nok, at hvis min "navlestreng" blev udgjort af sådan ét, ville jeg pakke et ekstra af disse, før jeg pakkede ekstra strenge, fremfor at løbe an på, at "sådan ét har de sgu´nok alligevel liggende ude i Vester Bøvløse Forsamlingshus, hvor vi skal spille i aften"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Jo-jo, absolut. Men jeg tror nu nok, at hvis min "navlestreng" blev udgjort af sådan ét, ville jeg pakke et ekstra af disse, før jeg pakkede ekstra strenge, fremfor at løbe an på, at "sådan ét har de sgu´nok alligevel liggende ude i Vester Bøvløse Forsamlingshus, hvor vi skal spille i aften"...[/quote]

To styk for at være helt sikker :D

Men hvad så med 9 volt, og, og, og, :D :D
Kim

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Lysgaard »

Jamen har man ikke sådan en lys-shows-funklende 2-units stroboskop tuner når man kører med rack setup? - så er der vel ingen grund til at sende et tuner signal til boardet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="munch_30"]

Men hvad så med 9 volt, og, og, og, :D :D [/quote]

Ja, så er det jo herligt at have et så tilpas simpelt setup og lydideal, at så længe, det er muligt at finde et jackkabel, som kan forbinde guitaren til forstærkeren, og der ellers kommer nogenlunde 230 volt ud af stikkontakten, så kan det ikke gå helt galt... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen